Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Sylabus przedmiotu Statystyka ekonomiczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Statystyka ekonomiczna | ||
Specjalność | Analityka gospodarcza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Wawrzyniak <Katarzyna.Wawrzyniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagania w zakresie wiedzy: student posiada wiedzę z zakresu statystyki opisowej oraz ogólną wiedzę z ekonomiczną |
W-2 | Wymagania w zakresie umiejętności: student potrafi wykonywać działania matematyczne i posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym Excel |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie wiedzy o sposobach pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych stosowanych w badaniach prowadzonych przez statystykę publiczną |
C-2 | Zdobycie praktycznych umiejętności związanych z obliczaniem i interpretacją miar stosowanych do pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych przez statystykę publiczną |
C-3 | Zdobycie praktycznych umiejętności związanych z wykorzystaniem metod statystycznych do identyfikacji prawidłowości w zakresie struktury, dynamiki i współzależności podstawowych kategorii ekonomicznych na różnych poziomach agregacji danych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Powtórzenie sposobów obliczania w Excelu podstawowych parametrów wykorzystywanych w analizie struktury, dynamiki i współzależność zjawisk masowych wraz z ich interpretacją | 1 |
T-L-2 | Statystyczna analiza stanu, struktury, płynności i stabilności zatrudnionych w przedsiębiorstwie | 1 |
T-L-3 | Statystyczna analiza dynamiki i struktury ludności aktywnej ekonomicznie, aktywnej zawodowo, pracujących i bezrobotnych w Polsce. Badanie podobieństwa analizowanych struktur w wybranych latach | 2 |
T-L-4 | Wskaźnik bezrobocia, stopa bezrobocia rejestrowanego, stopa bezrobocia według BAEL w Polsce – badanie dynamiki i porównanie przestrzenne analizowanych kategorii na różnych poziomach agregacji danych | 2 |
T-L-5 | Praca zespołowa na zadany przez nauczyciela lub zdefiniowany samodzielnie temat dotyczący materiału zrealizowanego na laboratoriach 2-4 | 1 |
T-L-6 | Obliczanie przeciętnych cen w zależności od posiadanych informacji. Przestrzenna analiza cen za pomocą miar struktury. Wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych. Pomiar inflacji. Indeks siły nabywczej pieniądza | 2 |
T-L-7 | Ustalanie przeciętnych wynagrodzeń i pomiar dyspersji wynagrodzeń na różnych poziomach agregacji danych. Analiza wynagrodzeń według grup decylowych. Wynagrodzenia nominalne a realne. Analiza dynamiki wynagrodzeń nominalnych i realnych | 2 |
T-L-8 | Statystyczna analiza dynamiki i struktury dochodów oraz wydatków gospodarstw domowych w Polsce | 2 |
T-L-9 | Analiza dynamiki i struktury PKB w Polsce w wybranych latach. Porównania przestrzenne poziomu i struktury PKB. Analiza siły i kierunku związku pomiędzy PKB a wybranymi kategoriami ekonomicznymi | 2 |
T-L-10 | Praca zespołowa na zadany przez nauczyciela lub zdefiniowany samodzielnie temat dotyczący materiału zrealizowanego na laboratoriach 6-9 | 1 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedmiot, cel i metody badań statystyki ekonomicznej. Bank Danych Lokalnych GUS oraz Dziedzinowe Bazy Danych GUS jako źródła danych statystycznych o podstawowych kategoriach ekonomicznych na różnych poziomach agregacji w Polsce | 1 |
T-W-2 | Statystyka zatrudnienia w przedsiębiorstwie. Statystyka rynku pracy | 1 |
T-W-3 | Statystyka cen. Statystyka wynagrodzeń | 1 |
T-W-4 | Badanie budżetów gospodarstw domowych | 1 |
T-W-5 | Statystyka produktu krajowego brutto (PKB) | 1 |
T-W-6 | Test zaliczający materiał z wykładu | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 14 |
A-L-3 | Wykonanie prac domowych (zespołowych i indywidulnych) | 20 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-W-2 | Studia literaturowe | 9 |
A-W-3 | Przygotowanie do testu | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych z przykładami |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie testu z pytaniami jednokrotnego wyboru i pytaniami otwartymi |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wyników pracy w zespole i samodzielnie rozwiązanych zadań |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie ocen uzyskanych z prac zespołowych, samodzielnie rozwiązanych zadań oraz aktywności na zajęciach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D1/1.3_W01 Student zna i rozumie sposoby pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych stosowanych w badaniach prowadzonych przez statystykę publiczną | E_2A_W03, E_2A_W06, E_2A_W01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D1/1.3_U01 Student potrafi obliczać i interpretować miary stosowane do pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych przez statystykę publiczną | E_2A_U03, E_2A_U02 | — | C-2 | T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10 | M-2 | S-2, S-3 |
E_2A_D1/1.3_U02 Student potrafi zastosować metody statystyczne do identyfikacji prawidłowości w zakresie struktury, dynamiki i współzależności podstawowych kategorii ekonomicznych na różnych poziomach agregacji danych | E_2A_U03, E_2A_U02 | — | C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10 | M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D1/1.3_K01 Student jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce ekonomicznej | E_2A_K01, E_2A_K04 | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D1/1.3_W01 Student zna i rozumie sposoby pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych stosowanych w badaniach prowadzonych przez statystykę publiczną | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie sposobów pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych stosowanych w badaniach prowadzonych przez statystykę publiczną |
3,0 | Student w wąskim zakresie zna i rozumie sposoby pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych stosowanych w badaniach prowadzonych przez statystykę publiczną | |
3,5 | Student dość dobrze zna i rozumie wybrane sposoby pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych stosowanych w badaniach prowadzonych przez statystykę publiczną | |
4,0 | Student dobrze zna i rozumie wybrane sposoby pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych stosowanych w badaniach prowadzonych przez statystykę publiczną | |
4,5 | Student w szerokim zakresie zna i rozumie większość sposobów pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych stosowanych w badaniach prowadzonych przez statystykę publiczną | |
5,0 | Student bezbłędnie zna i rozumie wszystkie sposoby pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych stosowanych w badaniach prowadzonych przez statystykę publiczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D1/1.3_U01 Student potrafi obliczać i interpretować miary stosowane do pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych przez statystykę publiczną | 2,0 | Student nie potrafi obliczać i interpretować miar stosowanych do pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych przez statystykę publiczną |
3,0 | Student potrafi, przy pomocy nauczyciela, obliczać i interpretować niektóre miary stosowane do pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych przez statystykę publiczną | |
3,5 | Student potrafi, przy pomocy nauczyciela, obliczać i interpretować większość miar stosowanych do pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych przez statystykę publiczną | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie obliczać większość miar stosowanych do pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych przez statystykę publiczną, ale przy ich interpretacji wymaga niewielkiej pomocy nauczyciela | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie obliczać i samodzielnie interpretować większość miar stosowanych do pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych przez statystykę publiczną | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie i bezbłędnie obliczać oraz interpretować wszystkie miary stosowane do pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych przez statystykę publiczną | |
E_2A_D1/1.3_U02 Student potrafi zastosować metody statystyczne do identyfikacji prawidłowości w zakresie struktury, dynamiki i współzależności podstawowych kategorii ekonomicznych na różnych poziomach agregacji danych | 2,0 | Student nie potrafi zastosować metod statystycznych do identyfikacji prawidłowości w zakresie struktury, dynamiki i współzależności podstawowych kategorii ekonomicznych na różnych poziomach agregacji danych |
3,0 | Student potrafi zastosować niektóre, wskazane przez nauczyciela, metody statystyczne w celu identyfikacji prawidłowości w zakresie struktury, dynamiki i współzależności podstawowych kategorii ekonomicznych na różnych poziomach agregacji danych | |
3,5 | Student potrafi zastosować wszystkie, wskazane przez nauczyciela, metody statystyczne w celu identyfikacji prawidłowości w zakresie struktury, dynamiki i współzależności podstawowych kategorii ekonomicznych na różnych poziomach agregacji danych | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie zastosować większość metod statystycznych w celu identyfikacji prawidłowości w zakresie struktury, dynamiki i współzależności podstawowych kategorii ekonomicznych na różnych poziomach agregacji danych | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie metody statystyczne w celu identyfikacji prawidłowości w zakresie struktury, dynamiki i współzależności podstawowych kategorii ekonomicznych na różnych poziomach agregacji danych | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie metody statystyczne w celu identyfikacji prawidłowości w zakresie struktury, dynamiki i współzależności podstawowych kategorii ekonomicznych na różnych poziomach agregacji danych oraz potrafi uzasadnić ich wybór |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D1/1.3_K01 Student jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce ekonomicznej | 2,0 | Student nie jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce ekonomicznej |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce ekonomicznej | |
3,5 | Student w stopniu więcej niż dostatecznym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce ekonomicznej | |
4,0 | Student w stopniu dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce ekonomicznej | |
4,5 | Student w stopniu więcej niż dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce ekonomicznej | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce ekonomicznej |
Literatura podstawowa
- Makać W., Statystyka ekonomiczna. Wybrane mierniki makroekonomiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańska, 2010
- Okólski M., Timofiejuk I., Statystka ekonomiczna. Elementy teorii, PWE, Warszawa, 1978
- Zeszyt metodologiczny. Statystyka rynku pracy i wynagrodzeń, Wydawnictwo GUS, Warszawa, 2020, stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/zasady-metodyczne-rocznik-pracy/zeszyt-metodologiczny-statystyka-rynku-pracy-i-wynagrodzen,1,3.html
- Co warto wiedzieć o inflacji?, Wydawnictwo GUS, Warszawa, 2019, stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ceny-handel/wskazniki-cen/co-warto-wiedziec-o-inflacji,18,1.html
- Zeszyt metodologiczny. Badanie budżetów gospodarstw domowych, Wydawnictwo GUS, Warszawa, 2018, stat.gov.pl/obszary-tematyczne/warunki-zycia/dochody-wydatki-i-warunki-zycia-ludnosci/zeszyt-metodologiczny-badanie-budzetow-gospodarstw-domowych,10,2.html
- Rachunki kwartalne produktu krajowego brutto. Zasady metodologiczne, Wydawnictwo GUS, Warszawa, 2010, stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rachunki-narodowe/kwartalne-rachunki-narodowe/rachunki-kwartalne-produktu-krajowego-brutto---zasady-metodologiczne,5,1.html
- Rachunki kwartalne produktu krajowego brutto w latach 2017-2021, Wydawnictwo GUS, Warszawa, 2022, stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rachunki-narodowe/kwartalne-rachunki-narodowe/rachunki-kwartalne-produktu-krajowego-brutto-w-latach-2017-2021,6,16.html
Literatura dodatkowa
- Bielecki J., Makać W., Szymanowska Z., Statystyka społeczno-ekonomiczna w zadaniach, PWN, Warszawa, 1975
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka opisowa. Przykłady i zadania, CeDeWu, Warszawa, 2019, drugie
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Formulas and Tables. Statistical and Econometric Methods, CeDeWu, Warszawa, 2021
- Wawrzyniak K., Struktura bezrobotnych w woj. zachodniopomorskim, Wydawnictwo GUS, Warszawa, 2004, Wiadomości Statystyczne nr 5, s. 54-69
- Wawrzyniak K., Zwolankowska M., Dynamika zmiennych ekonomicznych przyjmujących wartości ujemne, Wydawnictwo GUS, Warszawa, 1998, Wiadomości Statystyczne nr 4, s. 15-17