Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Sylabus przedmiotu Analiza i kontrola kosztów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza i kontrola kosztów | ||
Specjalność | Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posiada wiedzę z zakresu rachunkowości finansowej |
W-2 | Posiada wiedzę z zakresu rachunku kosztów |
W-3 | Posiada wiedzę z zakresu analizy finansowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie zagadnień analizy i kontroli kosztów w przedsiębiorstwie |
C-2 | Nabycie umiejętności przeprowadzenia kompleksowej analizy kosztów przedsiębiorstwa |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do analizy i kontroli kosztów | 1 |
T-L-2 | Analiza dynamiki kosztów | 1 |
T-L-3 | Analiza struktury kosztów | 1 |
T-L-4 | Przyczynowe badanie kosztów | 2 |
T-L-5 | Zastosowanie wskaźników w kontroli kosztów | 2 |
T-L-6 | Zaliczenie | 1 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Analiza kosztów w działalności przedsiębiorstwa | 1 |
T-W-2 | Kontrola kosztów w systemie kontroli zarządczej | 1 |
T-W-3 | Źródła informacji na potrzeby analizy i kontroli kosztów | 1 |
T-W-4 | Analiza dynamiki kosztów | 1 |
T-W-5 | Analiza struktury kosztów | 1 |
T-W-6 | Przyczynowe badanie kosztów | 1 |
T-W-7 | Wykorzystanie wskaźników na potrzeby kontroli kosztów | 1 |
T-W-8 | Zaliczenie wykładów | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 9 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 17 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody problemowe - wykład konwersatoryjny |
M-2 | Metody aktywizujące - metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań podczas zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne oceniające wiedzę i umiejętności z zakresu analizy kosztów oraz interpretacji wyników na potrzeby kontroli kosztów w przedsiębiorstwie |
S-3 | Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D6/3.1_W01 Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa | E_2A_W03, E_2A_W05, E_2A_W08, E_2A_W09, E_2A_W10, E_2A_W06, E_2A_W01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-L-3 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
E_2A_D6/3.1_W02 Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty kontroli kosztów w przedsiębiorstwie | E_2A_W03, E_2A_W05, E_2A_W08, E_2A_W09, E_2A_W10, E_2A_W06, E_2A_W01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-L-3 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D6/3.1_U01 Student potrafi stosować zasady, metody i narzędzia przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa | E_2A_U03, E_2A_U05, E_2A_U06, E_2A_U07, E_2A_U08, E_2A_U12, E_2A_U13, E_2A_U01, E_2A_U02 | — | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-L-3 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
E_2A_D6/3.1_U02 Student potrafi analizować koszty przedsiębiorstwa | E_2A_U03, E_2A_U05, E_2A_U06, E_2A_U07, E_2A_U08, E_2A_U12, E_2A_U13, E_2A_U01, E_2A_U02 | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-L-3 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
E_2A_D6/3.1_U03 Student potrafi interpretować wyniki analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli | E_2A_U03, E_2A_U05, E_2A_U06, E_2A_U07, E_2A_U08, E_2A_U12, E_2A_U13, E_2A_U01, E_2A_U02 | — | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-L-3 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D6/3.1_K01 Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi. | E_2A_K01, E_2A_K02, E_2A_K04, E_2A_K06, E_2A_K03, E_2A_K05 | — | C-2, C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-L-3 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D6/3.1_W01 Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie teoretycznych i praktycznych aspektów przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa |
3,0 | Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 55% | |
3,5 | Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 65% | |
4,0 | Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 75% | |
4,5 | Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 85% | |
5,0 | Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 95% | |
E_2A_D6/3.1_W02 Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty kontroli kosztów w przedsiębiorstwie | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie teoretycznych i praktycznych aspektów kontroli kosztów w przedsiębiorstwie |
3,0 | Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty kontroli kosztów w przedsiębiorstwie w co najmniej 55% | |
3,5 | Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty kontroli kosztów w przedsiębiorstwie w co najmniej 65% | |
4,0 | Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty kontroli kosztów w przedsiębiorstwie w co najmniej 75% | |
4,5 | Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty kontroli kosztów w przedsiębiorstwie w co najmniej 85% | |
5,0 | Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty kontroli kosztów w przedsiębiorstwie w co najmniej 95% |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D6/3.1_U01 Student potrafi stosować zasady, metody i narzędzia przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa | 2,0 | Student nie posiada umiejętności stosowania zasad, metod i narzędzi przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa |
3,0 | Student opanował umiejętności stosowania zasad, metod i narzędzi przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 55% | |
3,5 | Student opanował umiejętności stosowania zasad, metod i narzędzi przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 65% | |
4,0 | Student opanował umiejętności stosowania zasad, metod i narzędzi przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 75% | |
4,5 | Student opanował umiejętności stosowania zasad, metod i narzędzi przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 85% | |
5,0 | Student opanował umiejętności stosowania zasad, metod i narzędzi przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 95% | |
E_2A_D6/3.1_U02 Student potrafi analizować koszty przedsiębiorstwa | 2,0 | Student nie potrafi analizować kosztów przedsiębiorstwa |
3,0 | Student potrafi analizować koszty przedsiębiorstwa w co najmniej 55% | |
3,5 | Student potrafi analizować koszty przedsiębiorstwa w co najmniej 65% | |
4,0 | Student potrafi analizować koszty przedsiębiorstwa w co najmniej 75% | |
4,5 | Student potrafi analizować koszty przedsiębiorstwa w co najmniej 85% | |
5,0 | Student potrafi analizować koszty przedsiębiorstwa w co najmniej 95% | |
E_2A_D6/3.1_U03 Student potrafi interpretować wyniki analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli | 2,0 | Student nie potrafi interpretować wyników analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli |
3,0 | Student potrafi interpretować wynik analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli w co najmniej 55% | |
3,5 | Student potrafi interpretować wynik analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli w co najmniej 65% | |
4,0 | Student potrafi interpretować wynik analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli w co najmniej 75% | |
4,5 | Student potrafi interpretować wynik analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli w co najmniej 85% | |
5,0 | Student potrafi interpretować wynik analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli w co najmniej 95% |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D6/3.1_K01 Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi. | 2,0 | Student nie jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć,współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi |
3,0 | Student czasami przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi | |
3,5 | Student często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi | |
4,0 | Student bardzo często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi | |
4,5 | Student zazwyczaj przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi | |
5,0 | Student jest zawsze gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi |
Literatura podstawowa
- Nowak E., Analiza i kontrola kosztów przedsiębiorstwa, CeDeWu, Warszawa, 2019
- Waśniewski T., Skoczylas W., Teoria i praktyka analizy finansowej w przedsiębiorstwie, FRR, Warszawa, 2004
- Kiziukiewicz T. (red.), Rachunek kosztów według polskiego prawa bilansowego. Zbiór zadań., Ekspert Wydawnictwo i Doradztwo, Wrocław, 2003
- Drury C., Cost and management accounting, Cengage Learning EMEA, Andover, 2018