Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Innowacje w gospodarce

Sylabus przedmiotu Metody ilościowe w badaniu zjawisk jakościowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody ilościowe w badaniu zjawisk jakościowych
Specjalność Analityka gospodarcza
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Sompolska-Rzechuła <Agnieszka.Sompolska-Rzechula@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 12 2,00,50egzamin
laboratoriaL2 18 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania w zakresie wiedzy: znajomość statystyki opisowej, wnioskowania statystycznego, ekonometrii i zagadnień ekonomicznych
W-2Wymagania w zakresie umiejętności: umiejętność obsługi arkusza kalkulacyjnego Excel oraz wybranych programów komputerowych (np. STATISTICA)
W-3Wymagania w zakresie kompetencji: student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy związanej z wykorzystaniem metod ilościowych w analizie zjawisk jakościowych
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności posługiwania się wybranymi metodami służącymi do oceny zjawisk jakościowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawowe charakterystyki opisowe cech jakościowych1
T-L-2Estymacja wybranych parametrów cech jakościowych2
T-L-3Testowanie wybranych parametrów cech jakościowych2
T-L-4Pisemny sprawdzian1
T-L-5Nieparametryczne testy istotności2
T-L-6Miary skojarzenia cech jakościowych i korelacja rang2
T-L-7Praktyczne wykorzystanie regresji logistycznej w analizie zjawisk jakościowych3
T-L-8Analiza korespondencji3
T-L-9Zaliczenie pisemne2
18
wykłady
T-W-1Pojęcie zjawiska jakościowego, pomiar i skale pomiarowe1
T-W-2Opisowa analiza danych jakościowych1
T-W-3Estymacja wybranych parametrów zmiennych jakościowych2
T-W-4Testowanie wybranych parametrów zmiennych jakościowych2
T-W-5Wybrane problemy analizy współzależności zjawisk jakościowych2
T-W-6Regresja logistyczna z wykorzystaniem cech jakościowych2
T-W-7Analiza korespondencji w ocenie zależności między kategoriami cech jakościowych2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych15
A-L-3Wykonanie prac domowych7
A-L-4Przygotowanie do kolokwium10
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2egzamin2
A-W-3Studia literaturowe15
A-W-4Przygotowanie wzorów8
A-W-5Przygotowanie do egzaminu13
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej z przykładami i pytaniami kontrolnymi
M-2Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiazywaniu problemów związanych ze zjawiskami jakościowymi z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel oraz programu STATISTICA
M-3Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiazywaniu problemów związanych z innowacyjnością z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego EXCEL oraz programu STATISTICA

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: pisemny sprawdzian i kolokwium z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel oraz programu STATISTICA
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen ze sprawdzianu i kolokwium oraz aktywności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: egzamin w formie testu (pytania zamknięte i otwarte)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/2.1_W01
Student zna i rozumie metody analizy zjawisk jakościowych
E_2A_W03, E_2A_W05, E_2A_W06, E_2A_W01C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2, S-3
E_2A_D1/2.1_W02
Student zna i rozumie możliwości i kierunki wykorzystania metod ilościowych w analizie zjawisk jakościowych
E_2A_W03, E_2A_W05, E_2A_W02, E_2A_W07, E_2A_W01C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/2.1_U01
Student potrafi zastosować metody ilościowe w ocenie zjawisk jakościowych
E_2A_U03, E_2A_U12, E_2A_U01, E_2A_U02C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-2S-1, S-2
E_2A_D1/2.1_U02
Student potrafi wykorzystać narzędzia (np. Excel, Statistica) do oceny zjawisk jakościowych
E_2A_U03, E_2A_U12C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/2.1_K01
student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi do oceny zjawisk jakościowych
E_2A_K01, E_2A_K04C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/2.1_W01
Student zna i rozumie metody analizy zjawisk jakościowych
2,0student nie zna i nie rozumie metod analizy zjawisk jakościowych
3,0student zna i rozumie, w bardzo wąskim zakresie, metody analizy zjawisk jakościowych
3,5student zna i rozumie, w wąskim zakresie, metody analizy zjawisk jakościowych
4,0student zna i rozumie podstawowe metody analizy zjawisk jakościowych
4,5student zna i rozumie, w szerszym zakresie, metody analizy zjawisk jakościowych
5,0student zna i rozumie w szerokim zakresie metody analizy zjawisk jakościowych
E_2A_D1/2.1_W02
Student zna i rozumie możliwości i kierunki wykorzystania metod ilościowych w analizie zjawisk jakościowych
2,0student nie zna i nie rozumie mozliwości i kierunków wykorzystania metod ilościowych w analizie zjawisk jakościowych
3,0student zna i rozumie, w bardzo wąskim zakresie,mozliwości i kierunki wykorzystania metod ilościowych w analizie zjawisk jakościowych
3,5student zna i rozumie, w wąskim zakresie,mozliwości i kierunki wykorzystania metod ilościowych w analizie zjawisk jakościowych
4,0student zna i rozumie , podstawowe mozliwości i kierunki wykorzystania metod ilościowych w analizie zjawisk jakościowych
4,5student zna i rozumie, w szerszym zakresie,mozliwości i kierunki wykorzystania metod ilościowych w analizie zjawisk jakościowych
5,0student zna i rozumie, w szerokim zakresie,mozliwości i kierunki wykorzystania metod ilościowych w analizie zjawisk jakościowych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/2.1_U01
Student potrafi zastosować metody ilościowe w ocenie zjawisk jakościowych
2,0student nie potrafi zastosować metod ilościowych w ocenie zjawisk jakościowych
3,0student potrafi zastosować metody ilościowe w ocenie zjawisk jakościowych w 55%-65%>
3,5student potrafi zastosować metody ilościowe w ocenie zjawisk jakościowych w 65%-75%>
4,0student potrafi zastosować metody ilościowe w ocenie zjawisk jakościowych w 75%-85%>
4,5student potrafi zastosować metody ilościowe w ocenie zjawisk jakościowych w 85%-95%>
5,0student potrafi zastosować metody ilościowe w ocenie zjawisk jakościowych w 95%-100%
E_2A_D1/2.1_U02
Student potrafi wykorzystać narzędzia (np. Excel, Statistica) do oceny zjawisk jakościowych
2,0student nie potrafi wykorzystać odpowiednich narzędzi do oceny zjawisk jakościowych
3,0student potrafi wykorzystać odpowiednie narzędzia do oceny zjawisk jakościowych w 55%-65%>
3,5student potrafi wykorzystać odpowiednie narzędzia do oceny zjawisk jakościowych w 65%-75%>
4,0student potrafi wykorzystać odpowiednie narzędzia do oceny zjawisk jakościowych w 75%-85%>
4,5student potrafi wykorzystać odpowiednie narzędzia do oceny zjawisk jakościowych w 85%-95%>
5,0student potrafi wykorzystać odpowiednie narzędzia do oceny zjawisk jakościowych w 95%-100%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/2.1_K01
student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi do oceny zjawisk jakościowych
2,0student nie jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi do oceny zjawisk jakościowych
3,0student jest gotów, przy bardzo dużej pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi do oceny zjawisk jakościowych
3,5student jest gotów, przy dużej pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi do oceny zjawisk jakościowych
4,0student jest gotów, z niewielką pomocą nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi do oceny zjawisk jakościowych
4,5student jest gotów, prawie samodzielnie, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi do oceny zjawisk jakościowych
5,0student jest gotów, samodzielnie, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi do oceny zjawisk jakościowych

Literatura podstawowa

  1. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka matematyczna. Przykłady i zadania, CeDeWu, Warszawa, 2020
  2. Zastępowski Maciej, Innowacyjność małego przedsiębiorstwa, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń, 2019
  3. Dobosz M., Wspomagana komputerowo statystyczna analiza wyników badań, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa, 2004
  4. Grzybowska Barbara, Innowacyjność przemysłu spożywczego, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn, 2012
  5. Mazurek-Łopacińska K. (red.), Badania marketingowe. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
  6. Marciniak Stefan, Innowacyjność i konkurencyjność gospodarki, C.H. Beck, Warszawa, 2010
  7. Mynarski S., Praktyczne metody analizy danych rynkowych i marketingowych, Zakamycze, Kraków, 2000
  8. Łącka Irena, Aktywność innowacyjna małych i średnich przedsiębiorstw z Klastra „Zielona Chemia, Wydawnictwo Czasopism i Książek Technicznych, Przemysł Chemiczny z. 6, Warszawa, 2020
  9. Sompolska-Rzechuła A., Pomiar i ocena jakości życia w ujęciu regionalnym, Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Szczecin, 2018
  10. Oslo manual. Guidelines for collecting, reporting and using data innovation, the measurement of scientific, technological and innovation activities, OECD/Eurostat Publishing, Luxembourg, 2018, https://doi. org/10.1787/9789264304604-en
  11. Stanisz A., Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem Statistica PL na przykładach z medycyny, StatSoft, Kraków, 2007, t. 1-3
  12. Markowska Małgorzata, Dynamiczna taksonomia innowacyjności regionów, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wrocław, 2012, https://www.academia.edu/33876040/Dynamiczna_taksonomia_innowacyjno%C5%9Bci_region%C3%B3w
  13. Steczkowski J., Zeliaś A., Metody statystyczne w badaniu zjawisk jakościowych, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków, 1997
  14. Sompolska-Rzechuła Agnieszka, Pomiar i ocena jakości życia w ujęciu regionalnym, Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Szczecin, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Bewick V., Cheek L., Ball J., Statistics review 8: Qualitative data – tests of association, Critical Care, 2004, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC420070/
  2. Fagerberg Jan, Mowery David, The Oxford Handbook of Innovation, Oxford University Press, 2006, https://academic.oup.com/edited-volume/38667?login=true
  3. Dudek H., Krawiec M., Landmesser J., Podstawy analizy statystycznej w badaniach rynku, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2011
  4. ter Haar Fhilipp, Measuring innovation: A state of the science review of existing approaches, Intangible Capita, 2018, https://www.intangiblecapital.org/index.php/ic/article/view/1254
  5. Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2022
  6. Dziurski Patryk, 3. Critical Perspectives on Innovation Management. The Bright and Dark Sides of Innovative Firms, Routledge, New York, 2022, https://www.routledge.com/Critical-Perspectives-on-Innovation-Management-The-Bright-and-Dark-Sides/Dziurski/p/book/9781032067858
  7. Malhotra N.K., Birks D.F., Marketing Research. An applied Approach, FT Prentice Hall, 2007
  8. Stanimir A., Analiza korespondencji jako narzędzie do badań zjawisk ekonomicznych, Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu, Wrocław, 2005
  9. Wolny R., Metody ilościowe w badaniach rynku, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawowe charakterystyki opisowe cech jakościowych1
T-L-2Estymacja wybranych parametrów cech jakościowych2
T-L-3Testowanie wybranych parametrów cech jakościowych2
T-L-4Pisemny sprawdzian1
T-L-5Nieparametryczne testy istotności2
T-L-6Miary skojarzenia cech jakościowych i korelacja rang2
T-L-7Praktyczne wykorzystanie regresji logistycznej w analizie zjawisk jakościowych3
T-L-8Analiza korespondencji3
T-L-9Zaliczenie pisemne2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie zjawiska jakościowego, pomiar i skale pomiarowe1
T-W-2Opisowa analiza danych jakościowych1
T-W-3Estymacja wybranych parametrów zmiennych jakościowych2
T-W-4Testowanie wybranych parametrów zmiennych jakościowych2
T-W-5Wybrane problemy analizy współzależności zjawisk jakościowych2
T-W-6Regresja logistyczna z wykorzystaniem cech jakościowych2
T-W-7Analiza korespondencji w ocenie zależności między kategoriami cech jakościowych2
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych15
A-L-3Wykonanie prac domowych7
A-L-4Przygotowanie do kolokwium10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2egzamin2
A-W-3Studia literaturowe15
A-W-4Przygotowanie wzorów8
A-W-5Przygotowanie do egzaminu13
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D1/2.1_W01Student zna i rozumie metody analizy zjawisk jakościowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W03Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_2A_W05Zna i rozumie w pogłębionym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz obszary jego aktywności społeczno-gospodarczej
E_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody gromadzenia, przetwarzania, interpretacji i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a w szczególności metody ilościowe (w tym wnioskowanie statystyczne, ekonometrię i prognozowanie procesów ekonomicznych) oraz metody analizy ekonomiczno-finansowej
E_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy związanej z wykorzystaniem metod ilościowych w analizie zjawisk jakościowych
Treści programoweT-L-1Podstawowe charakterystyki opisowe cech jakościowych
T-L-2Estymacja wybranych parametrów cech jakościowych
T-L-3Testowanie wybranych parametrów cech jakościowych
T-L-5Nieparametryczne testy istotności
T-L-6Miary skojarzenia cech jakościowych i korelacja rang
T-L-7Praktyczne wykorzystanie regresji logistycznej w analizie zjawisk jakościowych
T-L-8Analiza korespondencji
T-W-1Pojęcie zjawiska jakościowego, pomiar i skale pomiarowe
T-W-2Opisowa analiza danych jakościowych
T-W-3Estymacja wybranych parametrów zmiennych jakościowych
T-W-4Testowanie wybranych parametrów zmiennych jakościowych
T-W-5Wybrane problemy analizy współzależności zjawisk jakościowych
T-W-6Regresja logistyczna z wykorzystaniem cech jakościowych
T-W-7Analiza korespondencji w ocenie zależności między kategoriami cech jakościowych
Metody nauczaniaM-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej z przykładami i pytaniami kontrolnymi
M-2Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiazywaniu problemów związanych ze zjawiskami jakościowymi z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel oraz programu STATISTICA
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: pisemny sprawdzian i kolokwium z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel oraz programu STATISTICA
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen ze sprawdzianu i kolokwium oraz aktywności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: egzamin w formie testu (pytania zamknięte i otwarte)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna i nie rozumie metod analizy zjawisk jakościowych
3,0student zna i rozumie, w bardzo wąskim zakresie, metody analizy zjawisk jakościowych
3,5student zna i rozumie, w wąskim zakresie, metody analizy zjawisk jakościowych
4,0student zna i rozumie podstawowe metody analizy zjawisk jakościowych
4,5student zna i rozumie, w szerszym zakresie, metody analizy zjawisk jakościowych
5,0student zna i rozumie w szerokim zakresie metody analizy zjawisk jakościowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D1/2.1_W02Student zna i rozumie możliwości i kierunki wykorzystania metod ilościowych w analizie zjawisk jakościowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W03Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_2A_W05Zna i rozumie w pogłębionym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz obszary jego aktywności społeczno-gospodarczej
E_2A_W02Zna i rozumie w pogłębionym stopniu miejsce i znaczenie ekonomii i finansów w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi i kierunki jej rozwoju
E_2A_W07Zna i rozumie w pogłębionym stopniu koncepcje i metody gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim oraz powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy związanej z wykorzystaniem metod ilościowych w analizie zjawisk jakościowych
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności posługiwania się wybranymi metodami służącymi do oceny zjawisk jakościowych
Treści programoweT-L-1Podstawowe charakterystyki opisowe cech jakościowych
T-L-2Estymacja wybranych parametrów cech jakościowych
T-L-3Testowanie wybranych parametrów cech jakościowych
T-L-5Nieparametryczne testy istotności
T-L-6Miary skojarzenia cech jakościowych i korelacja rang
T-L-7Praktyczne wykorzystanie regresji logistycznej w analizie zjawisk jakościowych
T-W-1Pojęcie zjawiska jakościowego, pomiar i skale pomiarowe
T-W-2Opisowa analiza danych jakościowych
T-W-3Estymacja wybranych parametrów zmiennych jakościowych
T-W-4Testowanie wybranych parametrów zmiennych jakościowych
T-W-5Wybrane problemy analizy współzależności zjawisk jakościowych
T-W-6Regresja logistyczna z wykorzystaniem cech jakościowych
T-W-7Analiza korespondencji w ocenie zależności między kategoriami cech jakościowych
Metody nauczaniaM-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej z przykładami i pytaniami kontrolnymi
M-2Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiazywaniu problemów związanych ze zjawiskami jakościowymi z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel oraz programu STATISTICA
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: pisemny sprawdzian i kolokwium z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel oraz programu STATISTICA
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen ze sprawdzianu i kolokwium oraz aktywności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: egzamin w formie testu (pytania zamknięte i otwarte)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna i nie rozumie mozliwości i kierunków wykorzystania metod ilościowych w analizie zjawisk jakościowych
3,0student zna i rozumie, w bardzo wąskim zakresie,mozliwości i kierunki wykorzystania metod ilościowych w analizie zjawisk jakościowych
3,5student zna i rozumie, w wąskim zakresie,mozliwości i kierunki wykorzystania metod ilościowych w analizie zjawisk jakościowych
4,0student zna i rozumie , podstawowe mozliwości i kierunki wykorzystania metod ilościowych w analizie zjawisk jakościowych
4,5student zna i rozumie, w szerszym zakresie,mozliwości i kierunki wykorzystania metod ilościowych w analizie zjawisk jakościowych
5,0student zna i rozumie, w szerokim zakresie,mozliwości i kierunki wykorzystania metod ilościowych w analizie zjawisk jakościowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D1/2.1_U01Student potrafi zastosować metody ilościowe w ocenie zjawisk jakościowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U03Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania, prognozowania i modelowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_2A_U12Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym kierownicze role
E_2A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywania zadań w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U02Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji, wyjaśniania oraz prognozowania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz relacji między nimi, stosując właściwy dobór źródeł i informacji poprzez ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę i twórczą interpretację
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności posługiwania się wybranymi metodami służącymi do oceny zjawisk jakościowych
Treści programoweT-L-1Podstawowe charakterystyki opisowe cech jakościowych
T-L-2Estymacja wybranych parametrów cech jakościowych
T-L-3Testowanie wybranych parametrów cech jakościowych
T-L-5Nieparametryczne testy istotności
T-L-6Miary skojarzenia cech jakościowych i korelacja rang
T-L-7Praktyczne wykorzystanie regresji logistycznej w analizie zjawisk jakościowych
T-L-8Analiza korespondencji
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiazywaniu problemów związanych ze zjawiskami jakościowymi z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel oraz programu STATISTICA
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: pisemny sprawdzian i kolokwium z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel oraz programu STATISTICA
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen ze sprawdzianu i kolokwium oraz aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi zastosować metod ilościowych w ocenie zjawisk jakościowych
3,0student potrafi zastosować metody ilościowe w ocenie zjawisk jakościowych w 55%-65%>
3,5student potrafi zastosować metody ilościowe w ocenie zjawisk jakościowych w 65%-75%>
4,0student potrafi zastosować metody ilościowe w ocenie zjawisk jakościowych w 75%-85%>
4,5student potrafi zastosować metody ilościowe w ocenie zjawisk jakościowych w 85%-95%>
5,0student potrafi zastosować metody ilościowe w ocenie zjawisk jakościowych w 95%-100%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D1/2.1_U02Student potrafi wykorzystać narzędzia (np. Excel, Statistica) do oceny zjawisk jakościowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U03Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania, prognozowania i modelowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_2A_U12Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym kierownicze role
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności posługiwania się wybranymi metodami służącymi do oceny zjawisk jakościowych
Treści programoweT-L-1Podstawowe charakterystyki opisowe cech jakościowych
T-L-2Estymacja wybranych parametrów cech jakościowych
T-L-3Testowanie wybranych parametrów cech jakościowych
T-L-5Nieparametryczne testy istotności
T-L-6Miary skojarzenia cech jakościowych i korelacja rang
T-L-7Praktyczne wykorzystanie regresji logistycznej w analizie zjawisk jakościowych
T-L-8Analiza korespondencji
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiazywaniu problemów związanych ze zjawiskami jakościowymi z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel oraz programu STATISTICA
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: pisemny sprawdzian i kolokwium z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel oraz programu STATISTICA
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen ze sprawdzianu i kolokwium oraz aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wykorzystać odpowiednich narzędzi do oceny zjawisk jakościowych
3,0student potrafi wykorzystać odpowiednie narzędzia do oceny zjawisk jakościowych w 55%-65%>
3,5student potrafi wykorzystać odpowiednie narzędzia do oceny zjawisk jakościowych w 65%-75%>
4,0student potrafi wykorzystać odpowiednie narzędzia do oceny zjawisk jakościowych w 75%-85%>
4,5student potrafi wykorzystać odpowiednie narzędzia do oceny zjawisk jakościowych w 85%-95%>
5,0student potrafi wykorzystać odpowiednie narzędzia do oceny zjawisk jakościowych w 95%-100%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D1/2.1_K01student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi do oceny zjawisk jakościowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści
E_2A_K04Jest gotów do myślenia i rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy związanej z wykorzystaniem metod ilościowych w analizie zjawisk jakościowych
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności posługiwania się wybranymi metodami służącymi do oceny zjawisk jakościowych
Treści programoweT-L-1Podstawowe charakterystyki opisowe cech jakościowych
T-L-2Estymacja wybranych parametrów cech jakościowych
T-L-3Testowanie wybranych parametrów cech jakościowych
T-L-5Nieparametryczne testy istotności
T-L-6Miary skojarzenia cech jakościowych i korelacja rang
T-L-7Praktyczne wykorzystanie regresji logistycznej w analizie zjawisk jakościowych
T-L-8Analiza korespondencji
T-W-1Pojęcie zjawiska jakościowego, pomiar i skale pomiarowe
T-W-2Opisowa analiza danych jakościowych
T-W-3Estymacja wybranych parametrów zmiennych jakościowych
T-W-4Testowanie wybranych parametrów zmiennych jakościowych
T-W-5Wybrane problemy analizy współzależności zjawisk jakościowych
T-W-6Regresja logistyczna z wykorzystaniem cech jakościowych
T-W-7Analiza korespondencji w ocenie zależności między kategoriami cech jakościowych
Metody nauczaniaM-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej z przykładami i pytaniami kontrolnymi
M-2Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiazywaniu problemów związanych ze zjawiskami jakościowymi z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel oraz programu STATISTICA
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: pisemny sprawdzian i kolokwium z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel oraz programu STATISTICA
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen ze sprawdzianu i kolokwium oraz aktywności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: egzamin w formie testu (pytania zamknięte i otwarte)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi do oceny zjawisk jakościowych
3,0student jest gotów, przy bardzo dużej pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi do oceny zjawisk jakościowych
3,5student jest gotów, przy dużej pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi do oceny zjawisk jakościowych
4,0student jest gotów, z niewielką pomocą nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi do oceny zjawisk jakościowych
4,5student jest gotów, prawie samodzielnie, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi do oceny zjawisk jakościowych
5,0student jest gotów, samodzielnie, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi do oceny zjawisk jakościowych