Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Innowacje w gospodarce

Sylabus przedmiotu Wnioskowanie statystyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wnioskowanie statystyczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Sompolska-Rzechuła <Agnieszka.Sompolska-Rzechula@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Aneta Becker <aneta.becker@zut.edu.pl>, Katarzyna Wawrzyniak <Katarzyna.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 2,00,50egzamin
laboratoriaL1 18 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania w zakresie wiedzy: student posiada wiadomości z zakresu podstaw analizy matematycznej, statystyki opisowej i elementów rachunku prawdopodobieństwa oraz ogólną wiedzę ekonomiczną.
W-2Wymagania w zakresie umiejetości: student potrafi wykonywać operacje matematyczne, obliczać i interpretoawać miary poznane w ramach Statystyki opisowej, posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym Excel oraz programem STATISTICA
W-3Wymagania w zakresie kompetencji: student potrafi pracować w grupie, samodzielnie opracowywać informacje na wskazany temat oraz formułować wnioski.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wykształcenie wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania i przeprowadzania badania statystycznego zgodnie z wymaganiami wnioskowania statystycznego.
C-2Wykształcenie umiejętności praktycznego jej stosowania w rozwiązywaniu konkretnych zadań i problemów
C-3Wskazanie możliwości zastosowania metod wnioskowania statystycznego w praktycznych badaniach społeczno-ekonomicznych i badaniach sondażowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zmienne losowe i ich rozkłady teoretyczne: rozkłady jednowymiarowej zmiennej losowej skokowej (jednopunktowy, dwupunktowy, dwumianowy Bernoulliego, Poissona, hipergeometryczny), rozkłady jednowymiarowej zmiennej losowej ciągłej (jednostajny, normalny). Parametry rozkładu i dystrybuanta.3
T-L-2Sprawdzian z podstaw rachunku prawdopodobieństwa1
T-L-3Pojęcie i własności estymatorów, estymacja punktowa podstawowych parametrów populacji generalnej, estymacja przedziałowa: przedziały ufności dla średniej, wariancji i odchylenia standardowego oraz wskaźnika struktury w populacji, zagadnienie minimalnej liczebności próby. Wykorzystanie programu STATISTICA w estymacji.3
T-L-4Kolokwium z estymacji.2
T-L-5Hipotezy, błędy I i II rodzaju, testy istotności w zakresie analizy struktury populacji generalnej. Wykorzystanie programu STATISTICA w weryfikacji hipotez parametrycznych.2
T-L-6Test zgodności , test Kołmogorowa, test niezależności, test liczby serii do weryfikacji losowości próby. Wykorzystanie programu STATISTICA w weryfikacji hipotez nieparametrycznych.3
T-L-7Test dla współczynnika korelacji liniowej, test dla współczynnika korelacji wielorakiej, test dla współczynnika regresji liniowej2
T-L-8Kolokwium z weryfikacji parametrycznej i nieparametrycznej.2
18
wykłady
T-W-1Elementy rachunku prawdopodobieństwa3
T-W-2Estymacja: pojęcie i własności estymatorów, estymacja punktowa podstawowych parametrów populacji generalnej, estymacja przedziałowa3
T-W-3Weryfikacja hipotez statystycznych: hipotezy, błędy I i II rodzaju, testy istotności w zakresie analizy struktury populacji generalnej.3
T-W-4Nieparametryczne testy istotności2
T-W-5Estymacja i weryfikacja w zakresie współzależności dwóch i wielu zmiennych.2
T-W-6Wykorzystanie programu STATISTICA we wnioskowaniu statystycznym.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych15
A-L-2Studia literaturowe5
A-L-3Wykonanie prac domowych (samodzielnych i zespołowych)6
A-L-4Przygotowanie do kolokwiów6
A-L-5Uczestnictwo w laboratoriach18
50
wykłady
A-W-1Przygotowanie do egzaminu20
A-W-2Studia literaturowe13
A-W-3Uczestnictwo w wykładach15
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami i pytaniami kontrolnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne polegają na rozwiązywaniu, indywidualnie lub w grupach, zadań z zakresu zgodnego z treścią wykładów, przy wykorzystaniu do obliczeń arkusza kalkulacyjnego i programu STATISTICA.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej (test) sprawdzający wiedzę teoretyczną i praktyczną oraz umiejętności formułowania wniosków i logicznego myślenia.
S-2Ocena formująca: Sprawdzian motywujęcy studentów do przygotowania na kolejne ćwiczenia laboratoryjne
S-3Ocena formująca: Kolokwia polegające na samodzielnym rozwiązaniu zadań problemowych ze statystyki z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego Excel i programu STATISTICA.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny z kolokwiów i sprawdzianu oraz aktywności na zajęciach weryfikujących wiedzę i umiejętności oraz wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego i programu STATISTICA.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_B03/1.3_W01
zna i rozumie zagadnienia rachunku prawdopodobieństwa
E_2A_W03, E_2A_W06, E_2A_W01C-3, C-1, C-2T-W-1, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2, S-4, S-3
E_2A_B03/1.3_W02
zna i rozumie wybrane metody wnioskowania statystycznego
E_2A_W03, E_2A_W06, E_2A_W01C-3, C-1, C-2T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-L-5, T-L-3, T-L-7, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2, S-4, S-3
E_2A_B03/1.3_W03
zna i rozumie wybrane pakiety statystyczne i wie jak je wykorzystać we wnioskowaniu statystycznym
E_2A_W03, E_2A_W06, E_2A_W01C-3, C-1, C-2T-L-5, T-L-3, T-L-7, T-L-6, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2, S-4, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_B03/1.3_U01
potrafi charakteryzować zmienną losową
E_2A_U03, E_2A_U11, E_2A_U12, E_2A_U01, E_2A_U02C-3, C-1, C-2T-W-1, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2, S-4, S-3
E_2A_B03/1.3_U02
potrafi wykorzystać metody wnioskowania statystycznego oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników
E_2A_U04, E_2A_U03, E_2A_U11, E_2A_U12, E_2A_U01, E_2A_U02C-3, C-1, C-2T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-L-5, T-L-3, T-L-7, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2, S-4, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_B03/1.3_K01
student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych we wnioskowaniu statystycznym
E_2A_K01, E_2A_K04C-1T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-L-3, T-L-7, T-L-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_B03/1.3_W01
zna i rozumie zagadnienia rachunku prawdopodobieństwa
2,0nie zna i nie rozumie zagadnień rachunku prawdopodobieństwa
3,0zna i rozumie zagadnienia rachunku prawdopodobieństwa w 55%-65%>
3,5zna i rozumie zagadnienia rachunku prawdopodobieństwa w 65%-75%>
4,0zna i rozumie zagadnienia rachunku prawdopodobieństwa w 75%-85%>
4,5zna i rozumie zagadnienia rachunku prawdopodobieństwa w 85%-95%>
5,0zna i rozumie zagadnienia rachunku prawdopodobieństwa w 95%-100%>
E_2A_B03/1.3_W02
zna i rozumie wybrane metody wnioskowania statystycznego
2,0nie zna i nie rozumie wybranych metod wnioskowania statystycznego
3,0zna i rozumie wybrane metody wnioskowania statystycznego w 55%-65%>
3,5zna i rozumie wybrane metody wnioskowania statystycznego w 65%-75%>
4,0zna i rozumie wybrane metody wnioskowania statystycznego w 75%-85%>
4,5zna i rozumie wybrane metody wnioskowania statystycznego w 85%-95%>
5,0zna i rozumie wybrane metody wnioskowania statystycznego w 95%-100%>
E_2A_B03/1.3_W03
zna i rozumie wybrane pakiety statystyczne i wie jak je wykorzystać we wnioskowaniu statystycznym
2,0nie zna i nie rozumie wybranych pakietów statystycznych i nie wie jak je wykorzystać we wnioskowaniu statystycznym
3,0zna i rozumie wybrane pakiety statystyczne i wie jak je wykorzystać we wnioskowaniu statystycznym w 55%-65%>
3,5zna i rozumie wybrane pakiety statystyczne i wie jak je wykorzystać we wnioskowaniu statystycznym w 65%-75%>
4,0zna i rozumie wybrane pakiety statystyczne i wie jak je wykorzystać we wnioskowaniu statystycznym w 75%-85%>
4,5zna i rozumie wybrane pakiety statystyczne i wie jak je wykorzystać we wnioskowaniu statystycznym w 85%-95%>
5,0zna i rozumie wybrane pakiety statystyczne i wie jak je wykorzystać we wnioskowaniu statystycznym w 95%-100%>

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_B03/1.3_U01
potrafi charakteryzować zmienną losową
2,0nie potrafi charakteryzować zmiennej losowej
3,0potrafi charakteryzować zmienną losową w 55%-65%>
3,5potrafi charakteryzować zmienną losową w 65%-75%>
4,0potrafi charakteryzować zmienną losową w 75%-85%>
4,5potrafi charakteryzować zmienną losową w 85%-95%>
5,0potrafi charakteryzować zmienną losową w 95%-100%>
E_2A_B03/1.3_U02
potrafi wykorzystać metody wnioskowania statystycznego oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników
2,0nie potrafi wykorzystać metod wnioskowania statystycznego oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników
3,0potrafi wykorzystać metody wnioskowania statystycznego oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników w 55%-65%>
3,5potrafi wykorzystać metody wnioskowania statystycznego oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników w 65%-75%>
4,0potrafi wykorzystać metody wnioskowania statystycznego oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników w 75%-85%>
4,5potrafi wykorzystać metody wnioskowania statystycznego oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników w 85%-95%>
5,0potrafi wykorzystać metody wnioskowania statystycznego oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników w 95%-100%>

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_B03/1.3_K01
student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych we wnioskowaniu statystycznym
2,0student nie jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych we wnioskowaniu statystycznym
3,0student jest gotów, przy bardzo dużej pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych we wnioskowaniu statystycznym
3,5student jest gotów, przy dużej pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych we wnioskowaniu statystycznym
4,0student jest gotów, przyniewielkiej pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych we wnioskowaniu statystycznym
4,5student jest gotów, prawie samodzielnie, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych we wnioskowaniu statystycznym
5,0student jest gotów, samodzielnie, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych we wnioskowaniu statystycznym

Literatura podstawowa

  1. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka matematyczna. Przykłady i zadania, CeDeWu, Warszawa, 2020
  2. Greń J., Statystyka matematyczna, modele i zadania, PWN, Warszawa, 1984
  3. Domański Cz., Testy statystyczne, PWE, Warszawa, 1990
  4. Sompolska-Rzechuła A., Statystyka z pakietem Statgraphics® 5.0, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2007
  5. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Wzory i tablice. Metody statystyczne i ekonometryczne, CeDeWu, Warszawa, 2019
  6. Sobczyk M., Statystyka, PWN, Warszawa, 2012
  7. Devore J.L., Berk K.N., Modern Mathematical Statistics with Applications, Springer, New York, 2012
  8. Bickel P.J., Doksum K.A., Mathematical Statistics, Holden-Day, San Francisco, 1977

Literatura dodatkowa

  1. Krysicki W., Bartos J., Dyczka W., Królikowska K., Wasilewski M., Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach, cz. I: Rachunek prawdopodobieństwa, cz. II: Statystyka Matematyczna, PWN, Warszawa, 2012
  2. Luszniewicz A., Słaby T., Statystyka z pakietem komputerowym STATISTICA PL. Teoria i zastosowania, C. H. Beck, Warszawa, 2008
  3. Kassyk-Rokicka H., Statystyka, zbiór zadań, PWE, Warszawa, 2001
  4. Zeliaś A., Pawełek B., Wanat S., Metody statystyczne: zadania i sprawdziany, PWE, Warszawa, 2002
  5. Chudzik H., Kiełczewska H., Mejza I., Statystyka matematyczna w przykładach i zadaniach, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Poznaniu, Poznań, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zmienne losowe i ich rozkłady teoretyczne: rozkłady jednowymiarowej zmiennej losowej skokowej (jednopunktowy, dwupunktowy, dwumianowy Bernoulliego, Poissona, hipergeometryczny), rozkłady jednowymiarowej zmiennej losowej ciągłej (jednostajny, normalny). Parametry rozkładu i dystrybuanta.3
T-L-2Sprawdzian z podstaw rachunku prawdopodobieństwa1
T-L-3Pojęcie i własności estymatorów, estymacja punktowa podstawowych parametrów populacji generalnej, estymacja przedziałowa: przedziały ufności dla średniej, wariancji i odchylenia standardowego oraz wskaźnika struktury w populacji, zagadnienie minimalnej liczebności próby. Wykorzystanie programu STATISTICA w estymacji.3
T-L-4Kolokwium z estymacji.2
T-L-5Hipotezy, błędy I i II rodzaju, testy istotności w zakresie analizy struktury populacji generalnej. Wykorzystanie programu STATISTICA w weryfikacji hipotez parametrycznych.2
T-L-6Test zgodności , test Kołmogorowa, test niezależności, test liczby serii do weryfikacji losowości próby. Wykorzystanie programu STATISTICA w weryfikacji hipotez nieparametrycznych.3
T-L-7Test dla współczynnika korelacji liniowej, test dla współczynnika korelacji wielorakiej, test dla współczynnika regresji liniowej2
T-L-8Kolokwium z weryfikacji parametrycznej i nieparametrycznej.2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elementy rachunku prawdopodobieństwa3
T-W-2Estymacja: pojęcie i własności estymatorów, estymacja punktowa podstawowych parametrów populacji generalnej, estymacja przedziałowa3
T-W-3Weryfikacja hipotez statystycznych: hipotezy, błędy I i II rodzaju, testy istotności w zakresie analizy struktury populacji generalnej.3
T-W-4Nieparametryczne testy istotności2
T-W-5Estymacja i weryfikacja w zakresie współzależności dwóch i wielu zmiennych.2
T-W-6Wykorzystanie programu STATISTICA we wnioskowaniu statystycznym.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych15
A-L-2Studia literaturowe5
A-L-3Wykonanie prac domowych (samodzielnych i zespołowych)6
A-L-4Przygotowanie do kolokwiów6
A-L-5Uczestnictwo w laboratoriach18
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie do egzaminu20
A-W-2Studia literaturowe13
A-W-3Uczestnictwo w wykładach15
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B03/1.3_W01zna i rozumie zagadnienia rachunku prawdopodobieństwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W03Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody gromadzenia, przetwarzania, interpretacji i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a w szczególności metody ilościowe (w tym wnioskowanie statystyczne, ekonometrię i prognozowanie procesów ekonomicznych) oraz metody analizy ekonomiczno-finansowej
E_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-3Wskazanie możliwości zastosowania metod wnioskowania statystycznego w praktycznych badaniach społeczno-ekonomicznych i badaniach sondażowych
C-1Wykształcenie wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania i przeprowadzania badania statystycznego zgodnie z wymaganiami wnioskowania statystycznego.
C-2Wykształcenie umiejętności praktycznego jej stosowania w rozwiązywaniu konkretnych zadań i problemów
Treści programoweT-W-1Elementy rachunku prawdopodobieństwa
T-L-1Zmienne losowe i ich rozkłady teoretyczne: rozkłady jednowymiarowej zmiennej losowej skokowej (jednopunktowy, dwupunktowy, dwumianowy Bernoulliego, Poissona, hipergeometryczny), rozkłady jednowymiarowej zmiennej losowej ciągłej (jednostajny, normalny). Parametry rozkładu i dystrybuanta.
Metody nauczaniaM-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami i pytaniami kontrolnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne polegają na rozwiązywaniu, indywidualnie lub w grupach, zadań z zakresu zgodnego z treścią wykładów, przy wykorzystaniu do obliczeń arkusza kalkulacyjnego i programu STATISTICA.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej (test) sprawdzający wiedzę teoretyczną i praktyczną oraz umiejętności formułowania wniosków i logicznego myślenia.
S-2Ocena formująca: Sprawdzian motywujęcy studentów do przygotowania na kolejne ćwiczenia laboratoryjne
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny z kolokwiów i sprawdzianu oraz aktywności na zajęciach weryfikujących wiedzę i umiejętności oraz wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego i programu STATISTICA.
S-3Ocena formująca: Kolokwia polegające na samodzielnym rozwiązaniu zadań problemowych ze statystyki z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego Excel i programu STATISTICA.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna i nie rozumie zagadnień rachunku prawdopodobieństwa
3,0zna i rozumie zagadnienia rachunku prawdopodobieństwa w 55%-65%>
3,5zna i rozumie zagadnienia rachunku prawdopodobieństwa w 65%-75%>
4,0zna i rozumie zagadnienia rachunku prawdopodobieństwa w 75%-85%>
4,5zna i rozumie zagadnienia rachunku prawdopodobieństwa w 85%-95%>
5,0zna i rozumie zagadnienia rachunku prawdopodobieństwa w 95%-100%>
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B03/1.3_W02zna i rozumie wybrane metody wnioskowania statystycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W03Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody gromadzenia, przetwarzania, interpretacji i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a w szczególności metody ilościowe (w tym wnioskowanie statystyczne, ekonometrię i prognozowanie procesów ekonomicznych) oraz metody analizy ekonomiczno-finansowej
E_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-3Wskazanie możliwości zastosowania metod wnioskowania statystycznego w praktycznych badaniach społeczno-ekonomicznych i badaniach sondażowych
C-1Wykształcenie wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania i przeprowadzania badania statystycznego zgodnie z wymaganiami wnioskowania statystycznego.
C-2Wykształcenie umiejętności praktycznego jej stosowania w rozwiązywaniu konkretnych zadań i problemów
Treści programoweT-W-2Estymacja: pojęcie i własności estymatorów, estymacja punktowa podstawowych parametrów populacji generalnej, estymacja przedziałowa
T-W-4Nieparametryczne testy istotności
T-W-3Weryfikacja hipotez statystycznych: hipotezy, błędy I i II rodzaju, testy istotności w zakresie analizy struktury populacji generalnej.
T-W-5Estymacja i weryfikacja w zakresie współzależności dwóch i wielu zmiennych.
T-L-5Hipotezy, błędy I i II rodzaju, testy istotności w zakresie analizy struktury populacji generalnej. Wykorzystanie programu STATISTICA w weryfikacji hipotez parametrycznych.
T-L-3Pojęcie i własności estymatorów, estymacja punktowa podstawowych parametrów populacji generalnej, estymacja przedziałowa: przedziały ufności dla średniej, wariancji i odchylenia standardowego oraz wskaźnika struktury w populacji, zagadnienie minimalnej liczebności próby. Wykorzystanie programu STATISTICA w estymacji.
T-L-7Test dla współczynnika korelacji liniowej, test dla współczynnika korelacji wielorakiej, test dla współczynnika regresji liniowej
T-L-6Test zgodności , test Kołmogorowa, test niezależności, test liczby serii do weryfikacji losowości próby. Wykorzystanie programu STATISTICA w weryfikacji hipotez nieparametrycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami i pytaniami kontrolnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne polegają na rozwiązywaniu, indywidualnie lub w grupach, zadań z zakresu zgodnego z treścią wykładów, przy wykorzystaniu do obliczeń arkusza kalkulacyjnego i programu STATISTICA.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej (test) sprawdzający wiedzę teoretyczną i praktyczną oraz umiejętności formułowania wniosków i logicznego myślenia.
S-2Ocena formująca: Sprawdzian motywujęcy studentów do przygotowania na kolejne ćwiczenia laboratoryjne
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny z kolokwiów i sprawdzianu oraz aktywności na zajęciach weryfikujących wiedzę i umiejętności oraz wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego i programu STATISTICA.
S-3Ocena formująca: Kolokwia polegające na samodzielnym rozwiązaniu zadań problemowych ze statystyki z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego Excel i programu STATISTICA.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna i nie rozumie wybranych metod wnioskowania statystycznego
3,0zna i rozumie wybrane metody wnioskowania statystycznego w 55%-65%>
3,5zna i rozumie wybrane metody wnioskowania statystycznego w 65%-75%>
4,0zna i rozumie wybrane metody wnioskowania statystycznego w 75%-85%>
4,5zna i rozumie wybrane metody wnioskowania statystycznego w 85%-95%>
5,0zna i rozumie wybrane metody wnioskowania statystycznego w 95%-100%>
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B03/1.3_W03zna i rozumie wybrane pakiety statystyczne i wie jak je wykorzystać we wnioskowaniu statystycznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W03Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody gromadzenia, przetwarzania, interpretacji i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a w szczególności metody ilościowe (w tym wnioskowanie statystyczne, ekonometrię i prognozowanie procesów ekonomicznych) oraz metody analizy ekonomiczno-finansowej
E_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-3Wskazanie możliwości zastosowania metod wnioskowania statystycznego w praktycznych badaniach społeczno-ekonomicznych i badaniach sondażowych
C-1Wykształcenie wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania i przeprowadzania badania statystycznego zgodnie z wymaganiami wnioskowania statystycznego.
C-2Wykształcenie umiejętności praktycznego jej stosowania w rozwiązywaniu konkretnych zadań i problemów
Treści programoweT-L-5Hipotezy, błędy I i II rodzaju, testy istotności w zakresie analizy struktury populacji generalnej. Wykorzystanie programu STATISTICA w weryfikacji hipotez parametrycznych.
T-L-3Pojęcie i własności estymatorów, estymacja punktowa podstawowych parametrów populacji generalnej, estymacja przedziałowa: przedziały ufności dla średniej, wariancji i odchylenia standardowego oraz wskaźnika struktury w populacji, zagadnienie minimalnej liczebności próby. Wykorzystanie programu STATISTICA w estymacji.
T-L-7Test dla współczynnika korelacji liniowej, test dla współczynnika korelacji wielorakiej, test dla współczynnika regresji liniowej
T-L-6Test zgodności , test Kołmogorowa, test niezależności, test liczby serii do weryfikacji losowości próby. Wykorzystanie programu STATISTICA w weryfikacji hipotez nieparametrycznych.
T-L-1Zmienne losowe i ich rozkłady teoretyczne: rozkłady jednowymiarowej zmiennej losowej skokowej (jednopunktowy, dwupunktowy, dwumianowy Bernoulliego, Poissona, hipergeometryczny), rozkłady jednowymiarowej zmiennej losowej ciągłej (jednostajny, normalny). Parametry rozkładu i dystrybuanta.
Metody nauczaniaM-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami i pytaniami kontrolnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne polegają na rozwiązywaniu, indywidualnie lub w grupach, zadań z zakresu zgodnego z treścią wykładów, przy wykorzystaniu do obliczeń arkusza kalkulacyjnego i programu STATISTICA.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej (test) sprawdzający wiedzę teoretyczną i praktyczną oraz umiejętności formułowania wniosków i logicznego myślenia.
S-2Ocena formująca: Sprawdzian motywujęcy studentów do przygotowania na kolejne ćwiczenia laboratoryjne
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny z kolokwiów i sprawdzianu oraz aktywności na zajęciach weryfikujących wiedzę i umiejętności oraz wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego i programu STATISTICA.
S-3Ocena formująca: Kolokwia polegające na samodzielnym rozwiązaniu zadań problemowych ze statystyki z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego Excel i programu STATISTICA.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna i nie rozumie wybranych pakietów statystycznych i nie wie jak je wykorzystać we wnioskowaniu statystycznym
3,0zna i rozumie wybrane pakiety statystyczne i wie jak je wykorzystać we wnioskowaniu statystycznym w 55%-65%>
3,5zna i rozumie wybrane pakiety statystyczne i wie jak je wykorzystać we wnioskowaniu statystycznym w 65%-75%>
4,0zna i rozumie wybrane pakiety statystyczne i wie jak je wykorzystać we wnioskowaniu statystycznym w 75%-85%>
4,5zna i rozumie wybrane pakiety statystyczne i wie jak je wykorzystać we wnioskowaniu statystycznym w 85%-95%>
5,0zna i rozumie wybrane pakiety statystyczne i wie jak je wykorzystać we wnioskowaniu statystycznym w 95%-100%>
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B03/1.3_U01potrafi charakteryzować zmienną losową
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U03Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania, prognozowania i modelowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_2A_U11Potrafi przygotować w języku polskim lub obcym prace pisemne lub wystąpienia ustne z zakresu ekonomii i finansów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
E_2A_U12Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym kierownicze role
E_2A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywania zadań w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U02Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji, wyjaśniania oraz prognozowania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz relacji między nimi, stosując właściwy dobór źródeł i informacji poprzez ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę i twórczą interpretację
Cel przedmiotuC-3Wskazanie możliwości zastosowania metod wnioskowania statystycznego w praktycznych badaniach społeczno-ekonomicznych i badaniach sondażowych
C-1Wykształcenie wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania i przeprowadzania badania statystycznego zgodnie z wymaganiami wnioskowania statystycznego.
C-2Wykształcenie umiejętności praktycznego jej stosowania w rozwiązywaniu konkretnych zadań i problemów
Treści programoweT-W-1Elementy rachunku prawdopodobieństwa
T-L-1Zmienne losowe i ich rozkłady teoretyczne: rozkłady jednowymiarowej zmiennej losowej skokowej (jednopunktowy, dwupunktowy, dwumianowy Bernoulliego, Poissona, hipergeometryczny), rozkłady jednowymiarowej zmiennej losowej ciągłej (jednostajny, normalny). Parametry rozkładu i dystrybuanta.
Metody nauczaniaM-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami i pytaniami kontrolnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne polegają na rozwiązywaniu, indywidualnie lub w grupach, zadań z zakresu zgodnego z treścią wykładów, przy wykorzystaniu do obliczeń arkusza kalkulacyjnego i programu STATISTICA.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej (test) sprawdzający wiedzę teoretyczną i praktyczną oraz umiejętności formułowania wniosków i logicznego myślenia.
S-2Ocena formująca: Sprawdzian motywujęcy studentów do przygotowania na kolejne ćwiczenia laboratoryjne
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny z kolokwiów i sprawdzianu oraz aktywności na zajęciach weryfikujących wiedzę i umiejętności oraz wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego i programu STATISTICA.
S-3Ocena formująca: Kolokwia polegające na samodzielnym rozwiązaniu zadań problemowych ze statystyki z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego Excel i programu STATISTICA.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi charakteryzować zmiennej losowej
3,0potrafi charakteryzować zmienną losową w 55%-65%>
3,5potrafi charakteryzować zmienną losową w 65%-75%>
4,0potrafi charakteryzować zmienną losową w 75%-85%>
4,5potrafi charakteryzować zmienną losową w 85%-95%>
5,0potrafi charakteryzować zmienną losową w 95%-100%>
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B03/1.3_U02potrafi wykorzystać metody wnioskowania statystycznego oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U04Potrafi formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi z zakresu ekonomii i finansów
E_2A_U03Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania, prognozowania i modelowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_2A_U11Potrafi przygotować w języku polskim lub obcym prace pisemne lub wystąpienia ustne z zakresu ekonomii i finansów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
E_2A_U12Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym kierownicze role
E_2A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywania zadań w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U02Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji, wyjaśniania oraz prognozowania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz relacji między nimi, stosując właściwy dobór źródeł i informacji poprzez ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę i twórczą interpretację
Cel przedmiotuC-3Wskazanie możliwości zastosowania metod wnioskowania statystycznego w praktycznych badaniach społeczno-ekonomicznych i badaniach sondażowych
C-1Wykształcenie wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania i przeprowadzania badania statystycznego zgodnie z wymaganiami wnioskowania statystycznego.
C-2Wykształcenie umiejętności praktycznego jej stosowania w rozwiązywaniu konkretnych zadań i problemów
Treści programoweT-W-2Estymacja: pojęcie i własności estymatorów, estymacja punktowa podstawowych parametrów populacji generalnej, estymacja przedziałowa
T-W-4Nieparametryczne testy istotności
T-W-3Weryfikacja hipotez statystycznych: hipotezy, błędy I i II rodzaju, testy istotności w zakresie analizy struktury populacji generalnej.
T-W-5Estymacja i weryfikacja w zakresie współzależności dwóch i wielu zmiennych.
T-L-5Hipotezy, błędy I i II rodzaju, testy istotności w zakresie analizy struktury populacji generalnej. Wykorzystanie programu STATISTICA w weryfikacji hipotez parametrycznych.
T-L-3Pojęcie i własności estymatorów, estymacja punktowa podstawowych parametrów populacji generalnej, estymacja przedziałowa: przedziały ufności dla średniej, wariancji i odchylenia standardowego oraz wskaźnika struktury w populacji, zagadnienie minimalnej liczebności próby. Wykorzystanie programu STATISTICA w estymacji.
T-L-7Test dla współczynnika korelacji liniowej, test dla współczynnika korelacji wielorakiej, test dla współczynnika regresji liniowej
T-L-6Test zgodności , test Kołmogorowa, test niezależności, test liczby serii do weryfikacji losowości próby. Wykorzystanie programu STATISTICA w weryfikacji hipotez nieparametrycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami i pytaniami kontrolnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne polegają na rozwiązywaniu, indywidualnie lub w grupach, zadań z zakresu zgodnego z treścią wykładów, przy wykorzystaniu do obliczeń arkusza kalkulacyjnego i programu STATISTICA.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej (test) sprawdzający wiedzę teoretyczną i praktyczną oraz umiejętności formułowania wniosków i logicznego myślenia.
S-2Ocena formująca: Sprawdzian motywujęcy studentów do przygotowania na kolejne ćwiczenia laboratoryjne
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny z kolokwiów i sprawdzianu oraz aktywności na zajęciach weryfikujących wiedzę i umiejętności oraz wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego i programu STATISTICA.
S-3Ocena formująca: Kolokwia polegające na samodzielnym rozwiązaniu zadań problemowych ze statystyki z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego Excel i programu STATISTICA.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wykorzystać metod wnioskowania statystycznego oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników
3,0potrafi wykorzystać metody wnioskowania statystycznego oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników w 55%-65%>
3,5potrafi wykorzystać metody wnioskowania statystycznego oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników w 65%-75%>
4,0potrafi wykorzystać metody wnioskowania statystycznego oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników w 75%-85%>
4,5potrafi wykorzystać metody wnioskowania statystycznego oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników w 85%-95%>
5,0potrafi wykorzystać metody wnioskowania statystycznego oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników w 95%-100%>
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B03/1.3_K01student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych we wnioskowaniu statystycznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści
E_2A_K04Jest gotów do myślenia i rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania i przeprowadzania badania statystycznego zgodnie z wymaganiami wnioskowania statystycznego.
Treści programoweT-W-2Estymacja: pojęcie i własności estymatorów, estymacja punktowa podstawowych parametrów populacji generalnej, estymacja przedziałowa
T-W-6Wykorzystanie programu STATISTICA we wnioskowaniu statystycznym.
T-W-4Nieparametryczne testy istotności
T-W-3Weryfikacja hipotez statystycznych: hipotezy, błędy I i II rodzaju, testy istotności w zakresie analizy struktury populacji generalnej.
T-W-1Elementy rachunku prawdopodobieństwa
T-L-3Pojęcie i własności estymatorów, estymacja punktowa podstawowych parametrów populacji generalnej, estymacja przedziałowa: przedziały ufności dla średniej, wariancji i odchylenia standardowego oraz wskaźnika struktury w populacji, zagadnienie minimalnej liczebności próby. Wykorzystanie programu STATISTICA w estymacji.
T-L-7Test dla współczynnika korelacji liniowej, test dla współczynnika korelacji wielorakiej, test dla współczynnika regresji liniowej
T-L-1Zmienne losowe i ich rozkłady teoretyczne: rozkłady jednowymiarowej zmiennej losowej skokowej (jednopunktowy, dwupunktowy, dwumianowy Bernoulliego, Poissona, hipergeometryczny), rozkłady jednowymiarowej zmiennej losowej ciągłej (jednostajny, normalny). Parametry rozkładu i dystrybuanta.
Metody nauczaniaM-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami i pytaniami kontrolnymi.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej (test) sprawdzający wiedzę teoretyczną i praktyczną oraz umiejętności formułowania wniosków i logicznego myślenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych we wnioskowaniu statystycznym
3,0student jest gotów, przy bardzo dużej pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych we wnioskowaniu statystycznym
3,5student jest gotów, przy dużej pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych we wnioskowaniu statystycznym
4,0student jest gotów, przyniewielkiej pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych we wnioskowaniu statystycznym
4,5student jest gotów, prawie samodzielnie, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych we wnioskowaniu statystycznym
5,0student jest gotów, samodzielnie, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych we wnioskowaniu statystycznym