Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Innowacje w gospodarce

Sylabus przedmiotu Wycena bilansowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wycena bilansowa
Specjalność Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 14 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 8 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien ukończyć kurs podstaw rachunkowości, rachunkowości finansowej, sprawozdawczości finansowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
C-2Ukształtowanie umiejętności wyceniania aktywów i pasywów oraz elementów kształtujących wynik finansowy na dzień początkowego ujęcia w księgach rachunkowych i na dzień bilansowy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wycena poczatkowa, rozchodu i bilansowa srodków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych - zadania problemowe2
T-A-2Wycena inwestycji długoterminowych - wstępna i na dzień bilansowy1
T-A-3Wycena początkowa i na dzień bilansowy rozrachunków1
T-A-4Wycena początkowa i na dzień bilansowy inwestycji krótkoterminowych, w tym środków pieniężnych1
T-A-5Szacowanie rezerw na przyszłe zobowiązania2
T-A-6Ustalanie wartości i rozliczanie rozliczeń miedzyokresowych kosztów i przychodów2
T-A-7Zasady i źródła ustalania wartości kapitałów (funduszy) własnych przedsiebiorstwa1
T-A-8Zasady wyceny bilansowej zapasów2
T-A-9Kolokwium zaliczeniowe2
14
wykłady
T-W-1Znaczenie i ogólne zasady wyceny bilansowej1
T-W-2Kategorie wyceny aktywów i pasywów według prawa bilansowego1
T-W-3Zasady wyceny długo i krótkoterminowych aktywów finansowych1
T-W-4Zasady pomiaru wartości bilansowej rzeczowych i niematerialnych aktywów trwałych2
T-W-5Zasady wyceny zapasów2
T-W-6Ustalanie wartości bilansowej funduszy i rezerw. Zaliczenie1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach14
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia16
A-A-3Przygotowanie do zajęć20
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Przygotowanie do zajęć8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia9
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia problemowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Analiza zadań z zakresu wyceny aktywów i pasywów oraz ellementów kształtujacych wynik finansowy
S-2Ocena formująca: Ocena osiagnięć studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studenta na zajęciach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D6/2.3_W01
Student zna i rozumie podstawowe kategoriie wyceny w polskim prawie bilansowym
E_2A_W05, E_2A_W08, E_2A_W10, E_2A_W02, E_2A_W06, E_2A_W01C-1T-A-8, T-A-1, T-A-3, T-A-6, T-A-4, T-A-2, T-A-7, T-A-5, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-3, M-2, M-1S-4, S-1, S-3
E_2A_D6/2.3_W02
Student zna i rozumie podstawowe podejścia modelowe do wyceny w rachunkowości oraz ich związki z zasadami rachunkowości
E_2A_W05, E_2A_W08, E_2A_W10, E_2A_W02, E_2A_W06, E_2A_W01C-2, C-1T-A-8, T-A-1, T-A-3, T-A-6, T-A-4, T-A-2, T-A-7, T-A-5, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-3, M-2, M-1S-4, S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D6/2.3_U01
Student potrafi wyceniać aktywa i pasywa oraz elementy kształtujace wynik finansowy w momencie poczatkowego ujęcia w księgach rachunkowych, w momencie ich rozchodu oraz na dzień bilansowy
E_2A_U03, E_2A_U05, E_2A_U06, E_2A_U08, E_2A_U12, E_2A_U13, E_2A_U01, E_2A_U02C-2T-A-8, T-A-1, T-A-3, T-A-6, T-A-4, T-A-2, T-A-7, T-A-5, T-A-9, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-3, M-2, M-1S-4, S-1, S-2, S-3
E_2A_D6/2.3_U02
Student potrafi ocenić wpływ zasad rachunkowości na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
E_2A_U03, E_2A_U05, E_2A_U06, E_2A_U08, E_2A_U12, E_2A_U13, E_2A_U01, E_2A_U02C-2T-A-8, T-A-1, T-A-3, T-A-6, T-A-4, T-A-2, T-A-7, T-A-5, T-A-9, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-3, M-2, M-1S-4, S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D6/2.3_K01
Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów podczas symulacji wpływu zastosowanych metod wyceny na wynik finansowy oraz poziom aktywów i pasywów bilansu przedsiębiorstwa, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
E_2A_K01, E_2A_K02, E_2A_K04, E_2A_K06, E_2A_K03, E_2A_K05C-2T-A-8, T-A-1, T-A-3, T-A-6, T-A-4, T-A-2, T-A-7, T-A-5M-3S-4, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D6/2.3_W01
Student zna i rozumie podstawowe kategoriie wyceny w polskim prawie bilansowym
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych kategorii wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
3,0Student zna i rozumie, definiuje podstawowe kategorie wyceny i umie kilka z nich zinterpretowac
3,5Student zna i rozumie, umie wymienić podstawowe kategorie wyceny i podać ich szczegółową interpretację
4,0Student zna i rozumie, umie wymienić podstawowe kategorie wyceny, podać ich szczególową charakterystykę oraz przyporzadkować kategorię do poszczególnych składników aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
4,5Student zna i rozumie, umie wymienić podstawowe kategorie wyceny, podać ich szczególową charakterystykę , przyporządkować do poszczególnych składników aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy, umie ocenić wpływ zastosowanej kategorii wyceny na sprawozdanie finansowe jednostki,
5,0Student zna i rozumie, definiuje i interpretuje podstawowe kategorie wyceny i potrafi je przyporzadkować do poszczególnych składników aktywów i pasywów, umie ocenić wpływ zmian wyceny na poziom aktywów i pasywów oraz wynik finansowy, umie zaproponiować najkorzystniejszą w danej sytuacji gospodarczej kategorię wyceny dla danego składnika
E_2A_D6/2.3_W02
Student zna i rozumie podstawowe podejścia modelowe do wyceny w rachunkowości oraz ich związki z zasadami rachunkowości
2,0Student nie zna i nie rozumie modeli wyceny stosowanych w polskim prawie bilansowym oraz ich związków z zasadami rachunkowosci
3,0Student zna i rozumie modele wyceny stosowane w polskim prawie bilansowym i jeden z nich umie scharakteryzować
3,5Student zna i rozumie modele wyceny stosowane w polskim prawie bilansowym i oraz ich interpretacje
4,0Student zna i rozumie zna różnice miedzy modelami wyceny stosowanymi w rachunkowości i je zinterpretować, powiązać je z poszczególnymi składnikami aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
4,5Student zna i rozumie zna róznice między modelami wyceny stosowanymi w rachunkowości i je zinterpretaować , powiazać je z poszczególnymi składnikami aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy,ocenić wpływ zasad na ich wybór
5,0Student zna i rozumie zna modele rachunkowości stosowane w polskim prawie bilansowym oraz wytłumaczyć wpływ zasad rachunkowosci na ich wybór, powiązać metody wyceny prawa bilansowego z zasadami wyceny stosowanymi w prawie podatkowym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D6/2.3_U01
Student potrafi wyceniać aktywa i pasywa oraz elementy kształtujace wynik finansowy w momencie poczatkowego ujęcia w księgach rachunkowych, w momencie ich rozchodu oraz na dzień bilansowy
2,0Student nie zna kategorii wyceny bilansowej i nie potrafi dokonać wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
3,0Student potrafi wymienić kategorie wyceny, i kilka z nich scharakteryzować
3,5Student potrafi wymienić kategorie wyceny i kilka z nich scharakteryzować oraz wskazać ich ujecie w ksiegach rachunkowych
4,0Student potrafi wymienic kategorie wyceny i je scharakteryzować oraz wskazać ich ujecie w ksiegach rachunkowych i w sprawozdaniach finansowych
4,5Student potrafi wymienić kategorie wyceny i je scharakteryzować oraz wskazać na ich ujecie w ksiegach rachunkowych i w sprawozdaniach finansowych oraz zinterpretować rzeczywiste sprawozdanie finansowe jednostki z punktu widzenia stosowanych wycen
5,0Student potrafi wymienic kategorie wyceny i je scharakteryzować oraz wskazać na ich ujecie w ksiegach rachunkowych i w sprawozdaniach finansowych oraz zinteoretować rzeczywiste sprawozdanie finansowe jednoatki z punktu widzenia stosowanych wycen wskazać na mozliwosci zmian w tym zakresie
E_2A_D6/2.3_U02
Student potrafi ocenić wpływ zasad rachunkowości na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
2,0Student nie potrafi ocenić wpływu zasad rachunkowosci na stosowane metody wyceny aktywów i pastywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
3,0Student potrafi częściowo ocenić wpływ zasad rachunkowości na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
3,5Student potrafi ocenić wpływ zasad rachunkowosci na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy oraz zinterpretować osiagane wyniki
4,0Student potrafi ocenić wpływ zasad rachunkowosci na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów, zinterpretować je oraz wskazać na nieścisłosci w tym zakresie
4,5Student potrafi ocenic wpływ zasad rachunkowosci na stosowane metody aktywów i pasywów , zinterpretować je oraz wskazać na nieścisłosci w tym zakresie, zaproponować zmiany
5,0Student potrafi ocenić wpływ zasad rachunkowosci na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów , zinterpretować je oraz wskazać na nieścisłości w tym zakresie , zaproponować zmiany oraz wytłumaczyć je z punktu widzenia modelowego do wycen

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D6/2.3_K01
Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów podczas symulacji wpływu zastosowanych metod wyceny na wynik finansowy oraz poziom aktywów i pasywów bilansu przedsiębiorstwa, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
2,0Student nie jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć,współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
3,0Student czasami przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
3,5Student często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
4,0Student bardzo często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
4,5Student zazwyczaj przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
5,0Student jest zawsze gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi

Literatura podstawowa

  1. B. Nadolna, Wycena aktywów i pasywów [w:] Ustawa o rachunkowosci. Komentarz., Wolters Kluwer, Warszawa, 2021
  2. B. Nadolna, Szczegółowe zasady wyceny aktywów i pasywów [w:] Ustawa o rachunkowości. Komentarz., Wolters Kluwer, Warszawa, 2021
  3. T. Fołda, J. Godlewska, Ł. Godlewski, Wycena rynkowa zapasów w prawie krajowym i międzynarodowym, SkwP, Warszawa, 2018
  4. T.Koller,M.Goedhard, D.Wessels, Valuation.Measuring and managing the value of companies., John Wiley& Sons Inc., 2020
  5. M.Fazzini, Business Valuation.Theory and Practice, Springer, 2018

Literatura dodatkowa

  1. B. Nadolna, Zasady wyceny aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego w podmiotach leczniczych [w:] Wzorcowy plan kont a rachunkowość. red. M.Hass-Symotiuk, CH Beck, Warszawa, 2014, I
  2. M. Gierusz, Ujęcie i wycena nabytej wartości firmy w kontekście uzyteczności sprawozdania finansowego, Wydawnictwio Uniwersytetu Gdańskiego, gdansk, 2020
  3. M. Hass-Symotiuk, B. Nadolna, Z. Głodek, M. Kludacz, M. Trocka, Rachunkwość finansowa przedsiebiorstwa od jego powstania do likwidacji, Wolters Kluwer, Warszawa, 2018
  4. G.Zuang, Accounting Information and Equity Valuation.Theory, Evidence, and Applications, Springer, 2016

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wycena poczatkowa, rozchodu i bilansowa srodków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych - zadania problemowe2
T-A-2Wycena inwestycji długoterminowych - wstępna i na dzień bilansowy1
T-A-3Wycena początkowa i na dzień bilansowy rozrachunków1
T-A-4Wycena początkowa i na dzień bilansowy inwestycji krótkoterminowych, w tym środków pieniężnych1
T-A-5Szacowanie rezerw na przyszłe zobowiązania2
T-A-6Ustalanie wartości i rozliczanie rozliczeń miedzyokresowych kosztów i przychodów2
T-A-7Zasady i źródła ustalania wartości kapitałów (funduszy) własnych przedsiebiorstwa1
T-A-8Zasady wyceny bilansowej zapasów2
T-A-9Kolokwium zaliczeniowe2
14

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie i ogólne zasady wyceny bilansowej1
T-W-2Kategorie wyceny aktywów i pasywów według prawa bilansowego1
T-W-3Zasady wyceny długo i krótkoterminowych aktywów finansowych1
T-W-4Zasady pomiaru wartości bilansowej rzeczowych i niematerialnych aktywów trwałych2
T-W-5Zasady wyceny zapasów2
T-W-6Ustalanie wartości bilansowej funduszy i rezerw. Zaliczenie1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach14
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia16
A-A-3Przygotowanie do zajęć20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Przygotowanie do zajęć8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia9
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/2.3_W01Student zna i rozumie podstawowe kategoriie wyceny w polskim prawie bilansowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W05Zna i rozumie w pogłębionym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz obszary jego aktywności społeczno-gospodarczej
E_2A_W08Zna i rozumie w pogłębionym stopniu system finansowy i jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki
E_2A_W10Zna i rozumie normy i reguły prawne, ekonomiczne, organizacyjne, etyczne i inne warunkujące funkcjonowanie gospodarki, w tym podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych
E_2A_W02Zna i rozumie w pogłębionym stopniu miejsce i znaczenie ekonomii i finansów w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi i kierunki jej rozwoju
E_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody gromadzenia, przetwarzania, interpretacji i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a w szczególności metody ilościowe (w tym wnioskowanie statystyczne, ekonometrię i prognozowanie procesów ekonomicznych) oraz metody analizy ekonomiczno-finansowej
E_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
Treści programoweT-A-8Zasady wyceny bilansowej zapasów
T-A-1Wycena poczatkowa, rozchodu i bilansowa srodków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych - zadania problemowe
T-A-3Wycena początkowa i na dzień bilansowy rozrachunków
T-A-6Ustalanie wartości i rozliczanie rozliczeń miedzyokresowych kosztów i przychodów
T-A-4Wycena początkowa i na dzień bilansowy inwestycji krótkoterminowych, w tym środków pieniężnych
T-A-2Wycena inwestycji długoterminowych - wstępna i na dzień bilansowy
T-A-7Zasady i źródła ustalania wartości kapitałów (funduszy) własnych przedsiebiorstwa
T-A-5Szacowanie rezerw na przyszłe zobowiązania
T-W-6Ustalanie wartości bilansowej funduszy i rezerw. Zaliczenie
T-W-5Zasady wyceny zapasów
T-W-4Zasady pomiaru wartości bilansowej rzeczowych i niematerialnych aktywów trwałych
T-W-2Kategorie wyceny aktywów i pasywów według prawa bilansowego
T-W-3Zasady wyceny długo i krótkoterminowych aktywów finansowych
T-W-1Znaczenie i ogólne zasady wyceny bilansowej
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia problemowe
M-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Aktywność studenta na zajęciach
S-1Ocena formująca: Analiza zadań z zakresu wyceny aktywów i pasywów oraz ellementów kształtujacych wynik finansowy
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych kategorii wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
3,0Student zna i rozumie, definiuje podstawowe kategorie wyceny i umie kilka z nich zinterpretowac
3,5Student zna i rozumie, umie wymienić podstawowe kategorie wyceny i podać ich szczegółową interpretację
4,0Student zna i rozumie, umie wymienić podstawowe kategorie wyceny, podać ich szczególową charakterystykę oraz przyporzadkować kategorię do poszczególnych składników aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
4,5Student zna i rozumie, umie wymienić podstawowe kategorie wyceny, podać ich szczególową charakterystykę , przyporządkować do poszczególnych składników aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy, umie ocenić wpływ zastosowanej kategorii wyceny na sprawozdanie finansowe jednostki,
5,0Student zna i rozumie, definiuje i interpretuje podstawowe kategorie wyceny i potrafi je przyporzadkować do poszczególnych składników aktywów i pasywów, umie ocenić wpływ zmian wyceny na poziom aktywów i pasywów oraz wynik finansowy, umie zaproponiować najkorzystniejszą w danej sytuacji gospodarczej kategorię wyceny dla danego składnika
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/2.3_W02Student zna i rozumie podstawowe podejścia modelowe do wyceny w rachunkowości oraz ich związki z zasadami rachunkowości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W05Zna i rozumie w pogłębionym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz obszary jego aktywności społeczno-gospodarczej
E_2A_W08Zna i rozumie w pogłębionym stopniu system finansowy i jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki
E_2A_W10Zna i rozumie normy i reguły prawne, ekonomiczne, organizacyjne, etyczne i inne warunkujące funkcjonowanie gospodarki, w tym podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych
E_2A_W02Zna i rozumie w pogłębionym stopniu miejsce i znaczenie ekonomii i finansów w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi i kierunki jej rozwoju
E_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody gromadzenia, przetwarzania, interpretacji i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a w szczególności metody ilościowe (w tym wnioskowanie statystyczne, ekonometrię i prognozowanie procesów ekonomicznych) oraz metody analizy ekonomiczno-finansowej
E_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wyceniania aktywów i pasywów oraz elementów kształtujących wynik finansowy na dzień początkowego ujęcia w księgach rachunkowych i na dzień bilansowy
C-1Zapoznanie studentów z zasadami wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
Treści programoweT-A-8Zasady wyceny bilansowej zapasów
T-A-1Wycena poczatkowa, rozchodu i bilansowa srodków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych - zadania problemowe
T-A-3Wycena początkowa i na dzień bilansowy rozrachunków
T-A-6Ustalanie wartości i rozliczanie rozliczeń miedzyokresowych kosztów i przychodów
T-A-4Wycena początkowa i na dzień bilansowy inwestycji krótkoterminowych, w tym środków pieniężnych
T-A-2Wycena inwestycji długoterminowych - wstępna i na dzień bilansowy
T-A-7Zasady i źródła ustalania wartości kapitałów (funduszy) własnych przedsiebiorstwa
T-A-5Szacowanie rezerw na przyszłe zobowiązania
T-W-6Ustalanie wartości bilansowej funduszy i rezerw. Zaliczenie
T-W-5Zasady wyceny zapasów
T-W-4Zasady pomiaru wartości bilansowej rzeczowych i niematerialnych aktywów trwałych
T-W-2Kategorie wyceny aktywów i pasywów według prawa bilansowego
T-W-3Zasady wyceny długo i krótkoterminowych aktywów finansowych
T-W-1Znaczenie i ogólne zasady wyceny bilansowej
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia problemowe
M-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Aktywność studenta na zajęciach
S-1Ocena formująca: Analiza zadań z zakresu wyceny aktywów i pasywów oraz ellementów kształtujacych wynik finansowy
S-2Ocena formująca: Ocena osiagnięć studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie modeli wyceny stosowanych w polskim prawie bilansowym oraz ich związków z zasadami rachunkowosci
3,0Student zna i rozumie modele wyceny stosowane w polskim prawie bilansowym i jeden z nich umie scharakteryzować
3,5Student zna i rozumie modele wyceny stosowane w polskim prawie bilansowym i oraz ich interpretacje
4,0Student zna i rozumie zna różnice miedzy modelami wyceny stosowanymi w rachunkowości i je zinterpretować, powiązać je z poszczególnymi składnikami aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
4,5Student zna i rozumie zna róznice między modelami wyceny stosowanymi w rachunkowości i je zinterpretaować , powiazać je z poszczególnymi składnikami aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy,ocenić wpływ zasad na ich wybór
5,0Student zna i rozumie zna modele rachunkowości stosowane w polskim prawie bilansowym oraz wytłumaczyć wpływ zasad rachunkowosci na ich wybór, powiązać metody wyceny prawa bilansowego z zasadami wyceny stosowanymi w prawie podatkowym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/2.3_U01Student potrafi wyceniać aktywa i pasywa oraz elementy kształtujace wynik finansowy w momencie poczatkowego ujęcia w księgach rachunkowych, w momencie ich rozchodu oraz na dzień bilansowy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U03Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania, prognozowania i modelowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_2A_U05Potrafi dobierać źródła finansowania przedsięwzięć gospodarczych i wykorzystać wiedzę z zakresu rachunkowości w procesach gospodarowania
E_2A_U06Potrafi posługiwać się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązania konkretnego zadania oraz weryfikować swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
E_2A_U08Potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne z zakresu ekonomii i finansów ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców
E_2A_U12Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym kierownicze role
E_2A_U13Potrafi samodzielnie planować i realizować proces własnego uczenia przez całe życie oraz inspirować innych do samodoskonalenia
E_2A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywania zadań w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U02Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji, wyjaśniania oraz prognozowania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz relacji między nimi, stosując właściwy dobór źródeł i informacji poprzez ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę i twórczą interpretację
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wyceniania aktywów i pasywów oraz elementów kształtujących wynik finansowy na dzień początkowego ujęcia w księgach rachunkowych i na dzień bilansowy
Treści programoweT-A-8Zasady wyceny bilansowej zapasów
T-A-1Wycena poczatkowa, rozchodu i bilansowa srodków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych - zadania problemowe
T-A-3Wycena początkowa i na dzień bilansowy rozrachunków
T-A-6Ustalanie wartości i rozliczanie rozliczeń miedzyokresowych kosztów i przychodów
T-A-4Wycena początkowa i na dzień bilansowy inwestycji krótkoterminowych, w tym środków pieniężnych
T-A-2Wycena inwestycji długoterminowych - wstępna i na dzień bilansowy
T-A-7Zasady i źródła ustalania wartości kapitałów (funduszy) własnych przedsiebiorstwa
T-A-5Szacowanie rezerw na przyszłe zobowiązania
T-A-9Kolokwium zaliczeniowe
T-W-6Ustalanie wartości bilansowej funduszy i rezerw. Zaliczenie
T-W-5Zasady wyceny zapasów
T-W-4Zasady pomiaru wartości bilansowej rzeczowych i niematerialnych aktywów trwałych
T-W-2Kategorie wyceny aktywów i pasywów według prawa bilansowego
T-W-3Zasady wyceny długo i krótkoterminowych aktywów finansowych
T-W-1Znaczenie i ogólne zasady wyceny bilansowej
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia problemowe
M-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Aktywność studenta na zajęciach
S-1Ocena formująca: Analiza zadań z zakresu wyceny aktywów i pasywów oraz ellementów kształtujacych wynik finansowy
S-2Ocena formująca: Ocena osiagnięć studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna kategorii wyceny bilansowej i nie potrafi dokonać wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
3,0Student potrafi wymienić kategorie wyceny, i kilka z nich scharakteryzować
3,5Student potrafi wymienić kategorie wyceny i kilka z nich scharakteryzować oraz wskazać ich ujecie w ksiegach rachunkowych
4,0Student potrafi wymienic kategorie wyceny i je scharakteryzować oraz wskazać ich ujecie w ksiegach rachunkowych i w sprawozdaniach finansowych
4,5Student potrafi wymienić kategorie wyceny i je scharakteryzować oraz wskazać na ich ujecie w ksiegach rachunkowych i w sprawozdaniach finansowych oraz zinterpretować rzeczywiste sprawozdanie finansowe jednostki z punktu widzenia stosowanych wycen
5,0Student potrafi wymienic kategorie wyceny i je scharakteryzować oraz wskazać na ich ujecie w ksiegach rachunkowych i w sprawozdaniach finansowych oraz zinteoretować rzeczywiste sprawozdanie finansowe jednoatki z punktu widzenia stosowanych wycen wskazać na mozliwosci zmian w tym zakresie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/2.3_U02Student potrafi ocenić wpływ zasad rachunkowości na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U03Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania, prognozowania i modelowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_2A_U05Potrafi dobierać źródła finansowania przedsięwzięć gospodarczych i wykorzystać wiedzę z zakresu rachunkowości w procesach gospodarowania
E_2A_U06Potrafi posługiwać się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązania konkretnego zadania oraz weryfikować swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
E_2A_U08Potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne z zakresu ekonomii i finansów ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców
E_2A_U12Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym kierownicze role
E_2A_U13Potrafi samodzielnie planować i realizować proces własnego uczenia przez całe życie oraz inspirować innych do samodoskonalenia
E_2A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywania zadań w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U02Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji, wyjaśniania oraz prognozowania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz relacji między nimi, stosując właściwy dobór źródeł i informacji poprzez ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę i twórczą interpretację
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wyceniania aktywów i pasywów oraz elementów kształtujących wynik finansowy na dzień początkowego ujęcia w księgach rachunkowych i na dzień bilansowy
Treści programoweT-A-8Zasady wyceny bilansowej zapasów
T-A-1Wycena poczatkowa, rozchodu i bilansowa srodków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych - zadania problemowe
T-A-3Wycena początkowa i na dzień bilansowy rozrachunków
T-A-6Ustalanie wartości i rozliczanie rozliczeń miedzyokresowych kosztów i przychodów
T-A-4Wycena początkowa i na dzień bilansowy inwestycji krótkoterminowych, w tym środków pieniężnych
T-A-2Wycena inwestycji długoterminowych - wstępna i na dzień bilansowy
T-A-7Zasady i źródła ustalania wartości kapitałów (funduszy) własnych przedsiebiorstwa
T-A-5Szacowanie rezerw na przyszłe zobowiązania
T-A-9Kolokwium zaliczeniowe
T-W-6Ustalanie wartości bilansowej funduszy i rezerw. Zaliczenie
T-W-5Zasady wyceny zapasów
T-W-4Zasady pomiaru wartości bilansowej rzeczowych i niematerialnych aktywów trwałych
T-W-2Kategorie wyceny aktywów i pasywów według prawa bilansowego
T-W-3Zasady wyceny długo i krótkoterminowych aktywów finansowych
T-W-1Znaczenie i ogólne zasady wyceny bilansowej
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia problemowe
M-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Aktywność studenta na zajęciach
S-1Ocena formująca: Analiza zadań z zakresu wyceny aktywów i pasywów oraz ellementów kształtujacych wynik finansowy
S-2Ocena formująca: Ocena osiagnięć studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić wpływu zasad rachunkowosci na stosowane metody wyceny aktywów i pastywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
3,0Student potrafi częściowo ocenić wpływ zasad rachunkowości na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
3,5Student potrafi ocenić wpływ zasad rachunkowosci na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy oraz zinterpretować osiagane wyniki
4,0Student potrafi ocenić wpływ zasad rachunkowosci na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów, zinterpretować je oraz wskazać na nieścisłosci w tym zakresie
4,5Student potrafi ocenic wpływ zasad rachunkowosci na stosowane metody aktywów i pasywów , zinterpretować je oraz wskazać na nieścisłosci w tym zakresie, zaproponować zmiany
5,0Student potrafi ocenić wpływ zasad rachunkowosci na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów , zinterpretować je oraz wskazać na nieścisłości w tym zakresie , zaproponować zmiany oraz wytłumaczyć je z punktu widzenia modelowego do wycen
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/2.3_K01Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów podczas symulacji wpływu zastosowanych metod wyceny na wynik finansowy oraz poziom aktywów i pasywów bilansu przedsiębiorstwa, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści
E_2A_K02Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy z zakresu ekonomii i finansów w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a w przypadku trudności z ich rozwiązaniem jest gotów do korzystania z opinii ekspertów
E_2A_K04Jest gotów do myślenia i rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
E_2A_K06Jest gotów do wykazywania tolerancji i otwartości wobec różnych poglądów, postaw i kultur
E_2A_K03Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne, etyczne i polityczne oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego
E_2A_K05Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się warunków i potrzeb społecznych przez identyfikację dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przestrzeganie i rozwijanie zasad etyki zawodowej, podtrzymywanie etosu zawodowego i rozwijanie dorobku zawodu
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wyceniania aktywów i pasywów oraz elementów kształtujących wynik finansowy na dzień początkowego ujęcia w księgach rachunkowych i na dzień bilansowy
Treści programoweT-A-8Zasady wyceny bilansowej zapasów
T-A-1Wycena poczatkowa, rozchodu i bilansowa srodków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych - zadania problemowe
T-A-3Wycena początkowa i na dzień bilansowy rozrachunków
T-A-6Ustalanie wartości i rozliczanie rozliczeń miedzyokresowych kosztów i przychodów
T-A-4Wycena początkowa i na dzień bilansowy inwestycji krótkoterminowych, w tym środków pieniężnych
T-A-2Wycena inwestycji długoterminowych - wstępna i na dzień bilansowy
T-A-7Zasady i źródła ustalania wartości kapitałów (funduszy) własnych przedsiebiorstwa
T-A-5Szacowanie rezerw na przyszłe zobowiązania
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia problemowe
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Aktywność studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena osiagnięć studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć,współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
3,0Student czasami przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
3,5Student często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
4,0Student bardzo często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
4,5Student zazwyczaj przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
5,0Student jest zawsze gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi