Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Innowacje w gospodarce

Sylabus przedmiotu Podstawy gospodarowania kapitałem ludzkim:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy gospodarowania kapitałem ludzkim
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>, Lesław Rządziński <lrzadzinski@zut.edu.pl>, Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>, Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl>, Michał Świtłyk <Michal.Switlyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 12 1,40,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 20 2,60,50zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumienie strategicznej roli kapitału ludzkiego w gospodarce opartej na wiedzy.
C-2Znajomość koncepcji kapitału ludzkiego.
C-3Znajomość metod analizy kapitału ludzkiego i intelektualnego na poziomie mikro i makro.
C-4Umiejętność diagnozy potencjału kompetencyjnego.
C-5Umiejętność wartościowania kapitału ludzkiego i intelektualnego wybranymi metodami.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Diagnoza profilu kompetencyjnego pracowników. Osobowość, postawy, predyspozycje, kompetencje.6
T-A-2Kapitał ludzki - zdrowie.2
T-A-3Kapitał ludzki - demografia.2
T-A-4Kapitał ludzki - edukacja.2
T-A-5Kapitał ludzki - rynek pracy.2
T-A-6Identyfikacja i wartościowanie kapitału ludzkiego i intelektualnego na poziomie organizacji.3
T-A-7Identyfikacja i wartościowanie kapitału ludzkiego i intelektualnego na poziomie regionalnym.3
20
wykłady
T-W-1Ewolucja funkcji personalnej1
T-W-2Praca. Ewolucja pracy.2
T-W-3Kapitał intelektualny i jego rola we współczesnej gospodarce.1
T-W-4Koncepcje i geneza kapitału ludzkiego.1
T-W-5Uwarunkowania rozwoju kapitału ludzkiego.1
T-W-6Wiedza, pracownicy wiedzy, organizacje wiedzy.1
T-W-7Zarządzanie oparte na kompetencjach. Proces zarządzania kapitałem ludzkim.1
T-W-8Pomiar i wartościowanie kapitału intelektualnego organizacji.2
T-W-9Zaliczenie2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Praca zaliczeniowa związana z diagnozą profilu kompetencyjnego.16
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń.29
65
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach12
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.23
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-4Metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wykonanych samodzielnie ćwiczeń na podstawie otrzymanych danych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści programowych.
S-3Ocena podsumowująca: Wykonanie i zaliczenie pracy projektowej związanej z diagnozą profilu kompetencyjnego.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C03_W01
Student jest w stanie zdefiniować i wytłumaczyć istotę, koncepcje i strategiczne znaczenie kapitału ludzkiego we współczesnej gospodarce
E_2A_W05, E_2A_W07, E_2A_W01C-1, C-3, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-4M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C03_U01
Potrafi posługiwać się wybranymi metodami diagnozy kapitału ludzkiego
E_2A_U03C-4T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-A-1M-3, M-4S-3, S-1
E_2A_C03_U02
Potrafi posługiwać się wybranymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
E_2A_U03C-5T-A-6, T-A-7M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_C03_W01
Student jest w stanie zdefiniować i wytłumaczyć istotę, koncepcje i strategiczne znaczenie kapitału ludzkiego we współczesnej gospodarce
2,0Student nie potrafi objaśnić istoty i znaczenia kapitału ludzkiego
3,0Potrafi zdefiniować podstawowe koncepcje kapitału ludzkiego i w sposób ogólny potrafi zinterpretować jego znaczenie we współczesnej gospodarce
3,5Potrafi opisać i zinterpretować podstawowe koncepcje kapitału ludzkiego i jego znaczenie we współczesnej gospodarce
4,0Potrafi opisać i scharakteryzować zagadnienia związane z genezą kapitału ludzkiego, jego strukturą, sposobami pomiaru i znaczeniem w gospodarce opartej na wiedzy
4,5Ma bardzo dobrą wiedzę na temat zagadnien związanych z genezą kapitału ludzkiego, jego strukturą, sposobami pomiaru i znaczeniem w gospodarce opartej na wiedzy
5,0Ma znakomitą wiedzę na temat zagadnien związanych z genezą kapitału ludzkiego, jego strukturą, sposobami pomiaru i znaczeniem w gospodarce opartej na wiedzy

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_C03_U01
Potrafi posługiwać się wybranymi metodami diagnozy kapitału ludzkiego
2,0Niezadawalająco potrafi posługiwać się wybranymi metodami diagnozy kapitału ludzkiego
3,0Potrafi posługiwać się tylko nielicznymi metodami diagnozy kapitału ludzkiego
3,5Zadawalająco potrafi posługiwać się wybranymi metodami diagnozy kapitału ludzkiego
4,0Dobrze potrafi posługiwać się wybranymi metodami diagnozy kapitału ludzkiego
4,5Bardzo dobrze potrafi posługiwać się metodami diagnozy kapitału ludzkiego
5,0Znakomicie potrafi posługiwać się metodami diagnozy kapitału ludzkiego
E_2A_C03_U02
Potrafi posługiwać się wybranymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
2,0Niezadawalająco potrafi posługiwać się poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
3,0Zadawalająco potrafi posługiwać się tylko niektórymi poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
3,5Zadawalająco potrafi posługiwać się poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
4,0Dobrze potrafi posługiwać się poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
4,5Bardzo dobrze potrafi posługiwać się poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
5,0Znakomicie potrafi posługiwać się poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego

Literatura podstawowa

  1. Stachowska S., Nowoczesne koncepcje w zarządzaniu kapitałem ludzkim organizacji. Od zaangażowania pracowników do marki pracodawcy. Część 1 i Część 2, Instytut Badań Gospodarczych, 2020
  2. M. Kot-Radojewska, Wartość kapitału ludzkiego w organizacji w kontekście elastycznych form zatrudnienia. Perspektywa interesariuszy, Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza, 2017
  3. M. Smolarek (red), Współczesne problemy zarządzania kapitałem ludzkim w organizacjach, Oficyna wydawnicza Humanitas, Sosnowiec, 2016
  4. Anna Rogozińska-Pawełczyk (red), Gospodarowanie kapitałem ludzkim. Wyzwania organizacyjne i prawne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2016
  5. M. Grzebyk i in., Gospodarowanie Kapitałem ludzkim w organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, 2014
  6. W. Jarecki i in, Gospodarowanie Kapitałem Ludzkim, Economicus, Szczecin, 2011
  7. Grzegorz Łukasiewicz, Kapitał ludzki organizacji, PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Marta Juchnowicz (Red.), Elastyczne zarządzanie kapitałem ludzkim w organizacji wiedzy, Difin, Warszawa, 2007
  2. Paweł Bochniarz i Krzysztof Gugała, Budowanie i pomiar kapitału ludzkiego w firmie, Poltext, Warszawa, 2005
  3. Angela Baron, Michael Armstrong, Human Capital Management: Achieving Added Value Through People, Kogan Page, USA, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Diagnoza profilu kompetencyjnego pracowników. Osobowość, postawy, predyspozycje, kompetencje.6
T-A-2Kapitał ludzki - zdrowie.2
T-A-3Kapitał ludzki - demografia.2
T-A-4Kapitał ludzki - edukacja.2
T-A-5Kapitał ludzki - rynek pracy.2
T-A-6Identyfikacja i wartościowanie kapitału ludzkiego i intelektualnego na poziomie organizacji.3
T-A-7Identyfikacja i wartościowanie kapitału ludzkiego i intelektualnego na poziomie regionalnym.3
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ewolucja funkcji personalnej1
T-W-2Praca. Ewolucja pracy.2
T-W-3Kapitał intelektualny i jego rola we współczesnej gospodarce.1
T-W-4Koncepcje i geneza kapitału ludzkiego.1
T-W-5Uwarunkowania rozwoju kapitału ludzkiego.1
T-W-6Wiedza, pracownicy wiedzy, organizacje wiedzy.1
T-W-7Zarządzanie oparte na kompetencjach. Proces zarządzania kapitałem ludzkim.1
T-W-8Pomiar i wartościowanie kapitału intelektualnego organizacji.2
T-W-9Zaliczenie2
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Praca zaliczeniowa związana z diagnozą profilu kompetencyjnego.16
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń.29
65
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach12
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.23
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C03_W01Student jest w stanie zdefiniować i wytłumaczyć istotę, koncepcje i strategiczne znaczenie kapitału ludzkiego we współczesnej gospodarce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W05Zna i rozumie w pogłębionym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz obszary jego aktywności społeczno-gospodarczej
E_2A_W07Zna i rozumie w pogłębionym stopniu koncepcje i metody gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim oraz powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-1Rozumienie strategicznej roli kapitału ludzkiego w gospodarce opartej na wiedzy.
C-3Znajomość metod analizy kapitału ludzkiego i intelektualnego na poziomie mikro i makro.
C-2Znajomość koncepcji kapitału ludzkiego.
Treści programoweT-W-2Praca. Ewolucja pracy.
T-W-3Kapitał intelektualny i jego rola we współczesnej gospodarce.
T-W-8Pomiar i wartościowanie kapitału intelektualnego organizacji.
T-W-7Zarządzanie oparte na kompetencjach. Proces zarządzania kapitałem ludzkim.
T-W-5Uwarunkowania rozwoju kapitału ludzkiego.
T-W-6Wiedza, pracownicy wiedzy, organizacje wiedzy.
T-W-1Ewolucja funkcji personalnej
T-W-4Koncepcje i geneza kapitału ludzkiego.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści programowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi objaśnić istoty i znaczenia kapitału ludzkiego
3,0Potrafi zdefiniować podstawowe koncepcje kapitału ludzkiego i w sposób ogólny potrafi zinterpretować jego znaczenie we współczesnej gospodarce
3,5Potrafi opisać i zinterpretować podstawowe koncepcje kapitału ludzkiego i jego znaczenie we współczesnej gospodarce
4,0Potrafi opisać i scharakteryzować zagadnienia związane z genezą kapitału ludzkiego, jego strukturą, sposobami pomiaru i znaczeniem w gospodarce opartej na wiedzy
4,5Ma bardzo dobrą wiedzę na temat zagadnien związanych z genezą kapitału ludzkiego, jego strukturą, sposobami pomiaru i znaczeniem w gospodarce opartej na wiedzy
5,0Ma znakomitą wiedzę na temat zagadnien związanych z genezą kapitału ludzkiego, jego strukturą, sposobami pomiaru i znaczeniem w gospodarce opartej na wiedzy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C03_U01Potrafi posługiwać się wybranymi metodami diagnozy kapitału ludzkiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U03Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania, prognozowania i modelowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
Cel przedmiotuC-4Umiejętność diagnozy potencjału kompetencyjnego.
Treści programoweT-A-3Kapitał ludzki - demografia.
T-A-4Kapitał ludzki - edukacja.
T-A-2Kapitał ludzki - zdrowie.
T-A-5Kapitał ludzki - rynek pracy.
T-A-1Diagnoza profilu kompetencyjnego pracowników. Osobowość, postawy, predyspozycje, kompetencje.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-4Metoda projektów.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Wykonanie i zaliczenie pracy projektowej związanej z diagnozą profilu kompetencyjnego.
S-1Ocena formująca: Ocena wykonanych samodzielnie ćwiczeń na podstawie otrzymanych danych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niezadawalająco potrafi posługiwać się wybranymi metodami diagnozy kapitału ludzkiego
3,0Potrafi posługiwać się tylko nielicznymi metodami diagnozy kapitału ludzkiego
3,5Zadawalająco potrafi posługiwać się wybranymi metodami diagnozy kapitału ludzkiego
4,0Dobrze potrafi posługiwać się wybranymi metodami diagnozy kapitału ludzkiego
4,5Bardzo dobrze potrafi posługiwać się metodami diagnozy kapitału ludzkiego
5,0Znakomicie potrafi posługiwać się metodami diagnozy kapitału ludzkiego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C03_U02Potrafi posługiwać się wybranymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U03Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania, prognozowania i modelowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
Cel przedmiotuC-5Umiejętność wartościowania kapitału ludzkiego i intelektualnego wybranymi metodami.
Treści programoweT-A-6Identyfikacja i wartościowanie kapitału ludzkiego i intelektualnego na poziomie organizacji.
T-A-7Identyfikacja i wartościowanie kapitału ludzkiego i intelektualnego na poziomie regionalnym.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonanych samodzielnie ćwiczeń na podstawie otrzymanych danych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niezadawalająco potrafi posługiwać się poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
3,0Zadawalająco potrafi posługiwać się tylko niektórymi poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
3,5Zadawalająco potrafi posługiwać się poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
4,0Dobrze potrafi posługiwać się poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
4,5Bardzo dobrze potrafi posługiwać się poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
5,0Znakomicie potrafi posługiwać się poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego