Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Innowacje w gospodarce

Sylabus przedmiotu Szkolenie BHP:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Szkolenie BHP
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Śpiewak-Szyjka <monika.spiewak-szyjka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 4 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Obowiązek uczestnictwa w szkoleniu wynika z faktu rozpoczęcia studiów w uczelni (zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 30 października 2018 r. w sprawie sposobu zapewnienia w uczelni bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i kształcenia Dz.U. 2018 poz. 2090).

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zgodnie z rozporządzeniem, uczestnik powinien uzyskać wiedzę z zakresu wybranych zagadnień prawnych, informacji o zagrożeniach dla życia i zdrowia, ochronie przed nimi oraz postępowaniu w przypadku wystąpienia tych zagrożeń, w tym udzielania pierwszej pomocy.
C-2Uwrażliwienie studentów na czynniki niebezpieczne oraz wynikające z nich ryzyko dla zdrowia i życia.
C-3Przekazanie podstawowych informacji w zakresie radzenia sobie w sytuacjach niebezpiecznych i zagrażających zdrowiu czy życiu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Czynniki niebezpieczne, uciążliwe i szkodliwe – przegląd i wybór przykładów zagrożeń dla zdrowia i życia mogących mieć miejsce w budynku WEk. oraz w odniesieniu do wybranych przykładów z życia codziennego i innych miejsc pracy. Profilaktyka zagrożeń.1
T-W-2Podstawowe pojęcia związane z ryzykiem w miejscu pracy. Układ: zagrożenie – wypadek – szkoda – awaria systemu.1
T-W-3Podstawowe zagadnienia z zakresu udzielania pomocy przedmedycznej w nagłych stanach zagrożenia życia i zdrowia.1
T-W-4Podstawowe zagadnienia z zakresu ochrony przeciwpożarowej. Zasady postępowania na wypadek pożaru.1
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach4
4

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: objaśnienie, pogadanka, opis.
M-2Metody aktywizujące: metoda przypadków, metoda sytuacyjna, mini-dyskusja.
M-3Metody eksponujące: filmy, zdjęcia.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Podawanie własnych przykładów dla przedstawianych czynników uciążliwych, szkodliwych lub niebezpiecznych, a także zagrożeń związanych z prezentowanymi zdjęciami - pozwala na bieżącą ocenę zaangażowania i zrozumienia treści przez studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Krótka, wolna wypowiedź na dowolny temat z zakresu szkolenia. Pozwala ocenić poziom zrozumienia treści, dokonać szybkiej powtórki oraz zweryfikować poprawność zrozumienia.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_F01_W01
Zna i rozumie przepisy prawa z zakresu BHP.
E_2A_W05C-2, C-3, C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2M-1, M-3, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_F01_U01
Student potrafi zidentyfikować zagrożenia i zaproponować rozwiązania zgodne z wiedzą, prawem czy normami, w zakresie BHP.
E_2A_U06C-2, C-3, C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2M-1, M-3, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_F01_K01
Student jest gotów do przejęcia odpowiedzialności za swoją i innych pracę w kontekście bezpieczeństwa i kształtowania higienicznych warunków pracy (i nauki).
E_2A_K01, E_2A_K05C-2, C-3, C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2M-1, M-3, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_F01_W01
Zna i rozumie przepisy prawa z zakresu BHP.
2,0Brak uczestnictwa w obowiązkowym szkoleniu. Brak odpowiedzi lub odpowiedź błędna.
3,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
3,5Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
4,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
4,5Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
5,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_F01_U01
Student potrafi zidentyfikować zagrożenia i zaproponować rozwiązania zgodne z wiedzą, prawem czy normami, w zakresie BHP.
2,0Brak uczestnictwa w obowiązkowym szkoleniu. Brak odpowiedzi lub odpowiedź błędna.
3,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
3,5Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
4,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
4,5Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
5,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_F01_K01
Student jest gotów do przejęcia odpowiedzialności za swoją i innych pracę w kontekście bezpieczeństwa i kształtowania higienicznych warunków pracy (i nauki).
2,0Brak uczestnictwa w obowiązkowym szkoleniu. Brak odpowiedzi lub odpowiedź błędna.
3,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
3,5Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
4,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
4,5Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
5,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.

Literatura podstawowa

  1. Rączkowski B., BHP w praktyce, ODDK, Gdańsk, 2020, 18, ISBN: 9788378047179
  2. Rączkowski B, Szkolenie wstępne BHP-instruktaż ogólny, ODDK, Gdańsk, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Żołyński J., Praca w warunkach stwarzających zagrożenie dla życia lub zdrowia pracownika, ODDK Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością Spółka Komandytowa, Gdańsk, 2021

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Czynniki niebezpieczne, uciążliwe i szkodliwe – przegląd i wybór przykładów zagrożeń dla zdrowia i życia mogących mieć miejsce w budynku WEk. oraz w odniesieniu do wybranych przykładów z życia codziennego i innych miejsc pracy. Profilaktyka zagrożeń.1
T-W-2Podstawowe pojęcia związane z ryzykiem w miejscu pracy. Układ: zagrożenie – wypadek – szkoda – awaria systemu.1
T-W-3Podstawowe zagadnienia z zakresu udzielania pomocy przedmedycznej w nagłych stanach zagrożenia życia i zdrowia.1
T-W-4Podstawowe zagadnienia z zakresu ochrony przeciwpożarowej. Zasady postępowania na wypadek pożaru.1
4

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach4
4
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_F01_W01Zna i rozumie przepisy prawa z zakresu BHP.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W05Zna i rozumie w pogłębionym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz obszary jego aktywności społeczno-gospodarczej
Cel przedmiotuC-2Uwrażliwienie studentów na czynniki niebezpieczne oraz wynikające z nich ryzyko dla zdrowia i życia.
C-3Przekazanie podstawowych informacji w zakresie radzenia sobie w sytuacjach niebezpiecznych i zagrażających zdrowiu czy życiu.
C-1Zgodnie z rozporządzeniem, uczestnik powinien uzyskać wiedzę z zakresu wybranych zagadnień prawnych, informacji o zagrożeniach dla życia i zdrowia, ochronie przed nimi oraz postępowaniu w przypadku wystąpienia tych zagrożeń, w tym udzielania pierwszej pomocy.
Treści programoweT-W-1Czynniki niebezpieczne, uciążliwe i szkodliwe – przegląd i wybór przykładów zagrożeń dla zdrowia i życia mogących mieć miejsce w budynku WEk. oraz w odniesieniu do wybranych przykładów z życia codziennego i innych miejsc pracy. Profilaktyka zagrożeń.
T-W-3Podstawowe zagadnienia z zakresu udzielania pomocy przedmedycznej w nagłych stanach zagrożenia życia i zdrowia.
T-W-4Podstawowe zagadnienia z zakresu ochrony przeciwpożarowej. Zasady postępowania na wypadek pożaru.
T-W-2Podstawowe pojęcia związane z ryzykiem w miejscu pracy. Układ: zagrożenie – wypadek – szkoda – awaria systemu.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: objaśnienie, pogadanka, opis.
M-3Metody eksponujące: filmy, zdjęcia.
M-2Metody aktywizujące: metoda przypadków, metoda sytuacyjna, mini-dyskusja.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Krótka, wolna wypowiedź na dowolny temat z zakresu szkolenia. Pozwala ocenić poziom zrozumienia treści, dokonać szybkiej powtórki oraz zweryfikować poprawność zrozumienia.
S-1Ocena formująca: Podawanie własnych przykładów dla przedstawianych czynników uciążliwych, szkodliwych lub niebezpiecznych, a także zagrożeń związanych z prezentowanymi zdjęciami - pozwala na bieżącą ocenę zaangażowania i zrozumienia treści przez studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak uczestnictwa w obowiązkowym szkoleniu. Brak odpowiedzi lub odpowiedź błędna.
3,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
3,5Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
4,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
4,5Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
5,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_F01_U01Student potrafi zidentyfikować zagrożenia i zaproponować rozwiązania zgodne z wiedzą, prawem czy normami, w zakresie BHP.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U06Potrafi posługiwać się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązania konkretnego zadania oraz weryfikować swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
Cel przedmiotuC-2Uwrażliwienie studentów na czynniki niebezpieczne oraz wynikające z nich ryzyko dla zdrowia i życia.
C-3Przekazanie podstawowych informacji w zakresie radzenia sobie w sytuacjach niebezpiecznych i zagrażających zdrowiu czy życiu.
C-1Zgodnie z rozporządzeniem, uczestnik powinien uzyskać wiedzę z zakresu wybranych zagadnień prawnych, informacji o zagrożeniach dla życia i zdrowia, ochronie przed nimi oraz postępowaniu w przypadku wystąpienia tych zagrożeń, w tym udzielania pierwszej pomocy.
Treści programoweT-W-1Czynniki niebezpieczne, uciążliwe i szkodliwe – przegląd i wybór przykładów zagrożeń dla zdrowia i życia mogących mieć miejsce w budynku WEk. oraz w odniesieniu do wybranych przykładów z życia codziennego i innych miejsc pracy. Profilaktyka zagrożeń.
T-W-3Podstawowe zagadnienia z zakresu udzielania pomocy przedmedycznej w nagłych stanach zagrożenia życia i zdrowia.
T-W-4Podstawowe zagadnienia z zakresu ochrony przeciwpożarowej. Zasady postępowania na wypadek pożaru.
T-W-2Podstawowe pojęcia związane z ryzykiem w miejscu pracy. Układ: zagrożenie – wypadek – szkoda – awaria systemu.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: objaśnienie, pogadanka, opis.
M-3Metody eksponujące: filmy, zdjęcia.
M-2Metody aktywizujące: metoda przypadków, metoda sytuacyjna, mini-dyskusja.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Krótka, wolna wypowiedź na dowolny temat z zakresu szkolenia. Pozwala ocenić poziom zrozumienia treści, dokonać szybkiej powtórki oraz zweryfikować poprawność zrozumienia.
S-1Ocena formująca: Podawanie własnych przykładów dla przedstawianych czynników uciążliwych, szkodliwych lub niebezpiecznych, a także zagrożeń związanych z prezentowanymi zdjęciami - pozwala na bieżącą ocenę zaangażowania i zrozumienia treści przez studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak uczestnictwa w obowiązkowym szkoleniu. Brak odpowiedzi lub odpowiedź błędna.
3,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
3,5Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
4,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
4,5Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
5,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_F01_K01Student jest gotów do przejęcia odpowiedzialności za swoją i innych pracę w kontekście bezpieczeństwa i kształtowania higienicznych warunków pracy (i nauki).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści
E_2A_K05Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się warunków i potrzeb społecznych przez identyfikację dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przestrzeganie i rozwijanie zasad etyki zawodowej, podtrzymywanie etosu zawodowego i rozwijanie dorobku zawodu
Cel przedmiotuC-2Uwrażliwienie studentów na czynniki niebezpieczne oraz wynikające z nich ryzyko dla zdrowia i życia.
C-3Przekazanie podstawowych informacji w zakresie radzenia sobie w sytuacjach niebezpiecznych i zagrażających zdrowiu czy życiu.
C-1Zgodnie z rozporządzeniem, uczestnik powinien uzyskać wiedzę z zakresu wybranych zagadnień prawnych, informacji o zagrożeniach dla życia i zdrowia, ochronie przed nimi oraz postępowaniu w przypadku wystąpienia tych zagrożeń, w tym udzielania pierwszej pomocy.
Treści programoweT-W-1Czynniki niebezpieczne, uciążliwe i szkodliwe – przegląd i wybór przykładów zagrożeń dla zdrowia i życia mogących mieć miejsce w budynku WEk. oraz w odniesieniu do wybranych przykładów z życia codziennego i innych miejsc pracy. Profilaktyka zagrożeń.
T-W-3Podstawowe zagadnienia z zakresu udzielania pomocy przedmedycznej w nagłych stanach zagrożenia życia i zdrowia.
T-W-4Podstawowe zagadnienia z zakresu ochrony przeciwpożarowej. Zasady postępowania na wypadek pożaru.
T-W-2Podstawowe pojęcia związane z ryzykiem w miejscu pracy. Układ: zagrożenie – wypadek – szkoda – awaria systemu.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: objaśnienie, pogadanka, opis.
M-3Metody eksponujące: filmy, zdjęcia.
M-2Metody aktywizujące: metoda przypadków, metoda sytuacyjna, mini-dyskusja.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Krótka, wolna wypowiedź na dowolny temat z zakresu szkolenia. Pozwala ocenić poziom zrozumienia treści, dokonać szybkiej powtórki oraz zweryfikować poprawność zrozumienia.
S-1Ocena formująca: Podawanie własnych przykładów dla przedstawianych czynników uciążliwych, szkodliwych lub niebezpiecznych, a także zagrożeń związanych z prezentowanymi zdjęciami - pozwala na bieżącą ocenę zaangażowania i zrozumienia treści przez studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak uczestnictwa w obowiązkowym szkoleniu. Brak odpowiedzi lub odpowiedź błędna.
3,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
3,5Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
4,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
4,5Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
5,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.