Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Gospodarka nieruchomościami

Sylabus przedmiotu Etyka biznesu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Etyka biznesu
Specjalność Analityka gospodarcza
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Sylwia Gołąb <sylwia.golab@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 16 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna znajomość zagadnień z zakresu etyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem kształcenia jest zrozumienie podstawowych pojęć i zasad etycznych w obszarze działalności zawodowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe pojęcia z zakresu etyki – geneza, klasyfikacje, kategorie i zasady etyczne1
T-A-2Etyka biznesu i etyka zawodowa1
T-A-3Kodeks etyczny w pracy zawodowej – elementy i zasady konstruowania2
T-A-4Kodeksy etyczne w pracy zawodowej – studium przypadku1
T-A-5Zachowania etyczne i nieetyczne w pracy2
T-A-6Narzędzia wpływania na postawy etyczne ludzi w organizacji1
T-A-7Społeczna odpowiedzialność biznesu1
T-A-8Zjawiska patologiczne we współczesnych przedsiębiorstwach2
T-A-9Etyczny menedżer – studium przypadku1
T-A-10Konflikty interesów jako problem etyczny biznesu1
T-A-11Dylematy etyczne – studium przypadku2
T-A-12Podsumowanie zajęć i zaliczenie przedmiotu1
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach16
A-A-2praca własna studenta obejmująca przygotowanie się do zajęć – czytanie literatury, przygotowanie do dyskusji22
A-A-3przygotowanie prezentacji zaliczeniowej12
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1dyskusja dydaktyczna
M-2analiza przypadków
M-3praca w grupie
M-4prezentacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania i sposobu prezentacji projektu (prezentacja multimedialna)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/4.2_W01
Student zna i rozumie podstawowe pojęcia, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki biznesu.
E_2A_W05, E_2A_W10C-1T-A-1, T-A-2, T-A-10, T-A-12M-1, M-2, M-3, M-4S-1
E_2A_D1/4.2_W02
Student zna i rozumie zachowania etyczne i nieetyczne w pracy, konieczność tworzenia kodeksów etycznych w firmach oraz narzędzi wpływania na postawy ludzi w organizacji.
E_2A_W05, E_2A_W10C-1T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-12M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/4.2_U01
Student potrafi analizować i tworzyć kodeksy etyczne oraz identyfikować podstawowe dylematy etyczne mogące pojawiać się w pracy.
E_2A_U06, E_2A_U13, E_2A_U01C-1T-A-4, T-A-11M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/4.2_K01
Student jest gotów do przestrzegania i wymagania od innych zasad etyki zawodowej.
E_2A_K06, E_2A_K03, E_2A_K05C-1T-A-7, T-A-8, T-A-9M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/4.2_W01
Student zna i rozumie podstawowe pojęcia, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki biznesu.
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych pojęć, zasad i klasyfikacji z zakresu etyki biznesu, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy wykonuje niepoprawnie nawet we współpracy i z pomocą prowadzącego.
3,0Student zna i rozumie podstawowe pojęcia, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki biznesu, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5Student zna i rozumie podstawowe pojęcia, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki biznesu, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego. Jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości i podnoszeniem sprawności swojego działania.
4,0Student zna i rozumie większość pojęć, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki biznesu, samodzielnie i poprawnie ocenia zjawiska etyczne zachodzące w firmie, w niepełny i rzeczowy sposób dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych.
4,5Student zna i rozumie większość pojęć, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki biznesu, samodzielnie i poprawnie ocenia zjawiska etyczne zachodzące w firmie, w niepełny ale rzeczowy sposób dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych.
5,0Student zna i rozumie większość pojęć, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki biznesu, samodzielnie i poprawnie ocenia zjawiska etyczne zachodzące w firmie, w sposób pełny i rzeczowy sposób dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych.
E_2A_D1/4.2_W02
Student zna i rozumie zachowania etyczne i nieetyczne w pracy, konieczność tworzenia kodeksów etycznych w firmach oraz narzędzi wpływania na postawy ludzi w organizacji.
2,0Student nie zna i nie rozumie zachowań etycznych i nieetycznych w pracy, zasad tworzenia kodeksów etycznych w firmach oraz narzędzi wpływania na postawy ludzi w organizacji, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy wykonuje niepoprawnie nawet we współpracy i z pomocą prowadzącego.
3,0Student zna i rozumie zachowania etyczne i nieetyczne w pracy, zasady tworzenia kodeksów etycznych w firmach oraz narzędzi wpływania na postawy ludzi w organizacji, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5Student zna i rozumie zachowania etyczne i nieetyczne w pracy, zasady tworzenia kodeksów etycznych w firmach oraz narzędzi wpływania na postawy ludzi w organizacji, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego. Jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości i podnoszeniem sprawności swojego działania.
4,0Student zna i rozumie zachowania etyczne i nieetyczne w pracy, zasady tworzenia kodeksów etycznych w firmach oraz narzędzi wpływania na postawy ludzi w organizacji, samodzielnie i poprawnie ocenia zjawiska etyczne zachodzące w firmie, w niepełny i rzeczowy sposób dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych.
4,5Student zna i rozumie zachowania etyczne i nieetyczne w pracy, zasady tworzenia kodeksów etycznych w firmach oraz narzędzi wpływania na postawy ludzi w organizacji, samodzielnie i poprawnie ocenia zjawiska etyczne zachodzące w firmie, w niepełny ale rzeczowy sposób dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych.
5,0Student zna i rozumie zachowania etyczne i nieetyczne w pracy, zasady tworzenia kodeksów etycznych w firmach oraz narzędzi wpływania na postawy ludzi w organizacji, samodzielnie i poprawnie ocenia zjawiska etyczne zachodzące w firmie, w sposób pełny i rzeczowy sposób dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/4.2_U01
Student potrafi analizować i tworzyć kodeksy etyczne oraz identyfikować podstawowe dylematy etyczne mogące pojawiać się w pracy.
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do identyfikacji i interpretacji zjawisk i procesów gospodarczych, nie dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych, podczas zajęć ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń, nie uczestniczy aktywnie na zajęciach, nie jest zainteresowany podnoszeniem swoich umiejętności.
3,0Student potrafi dostatecznie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji problemów etycznych w firmie, wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, rozwiązuje je po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5Student potrafi dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji problemów etycznych w firmie, wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, rozwiązuje je po ukierunkowaniu przez prowadzącego, jest zainteresowany podnoszeniem swojej wiedzy i umiejętności.
4,0Student potrafi dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji problemów etycznych w firmie, w niepełny sposób dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych, wykazuje się kreatywnością w działaniu, ma problemy w argumentowaniu dokonanych analiz.
4,5Student potrafi bardzo dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji problemów etycznych w firmie, dokonuje niepełnej analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych, wykazuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w argumentowaniu dokonanych analiz.
5,0Student potrafi znakomicie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji problemów etycznych w firmie, w sposób pełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych, wykazuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w argumentowaniu dokonanych analiz.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/4.2_K01
Student jest gotów do przestrzegania i wymagania od innych zasad etyki zawodowej.
2,0Student posiada śladowy zasób wiedzy merytorycznej, nie uczestniczy aktywnie na zajęciach, nie jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości i podnoszeniem sprawności swojego działania.
3,0Student prezentuje dostateczny poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się małą kreatywnością w działaniu i w nawiązywaniu kontaktów, ma problemy z komunikacją, mało aktywnie jest zaangażowany i uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania.
3,5Student prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się małą kreatywnością w działaniu i w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, mało aktywnie jest zaangażowany i uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania.
4,0Student prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania.
4,5Student prezentuje bardzo dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach, poprawnie analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne, potrafi argumentować swoje przekonania.
5,0Student prezentuje wysoki poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach, samodzielnie i poprawnie analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne, potrafi argumentować swoje przekonania.

Literatura podstawowa

  1. Gasparski W., Biznes, etyka, odpowiedzialność, PWN, Warszawa, 2013
  2. Klimek J., Etyka biznesu, Difin, Warszawa, 2004
  3. Kietliński K., Reyes V., Oleksyn T., Etyka w biznesie i zarządzaniu, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 2005

Literatura dodatkowa

  1. George D. Chryssides, John H. Kaler, Wprowadzenie do etyki biznesu, PWN, Warszawa, 2005
  2. Rojek-Nowosielska M., Społeczna odpoiwiedzialność przedsiębiorstw. Model, diagnoza, ocena, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2017
  3. Molesworth, H. A., Alexander, M. D., & Bryan-Wilson, J., Work ethic, Penn State Press, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe pojęcia z zakresu etyki – geneza, klasyfikacje, kategorie i zasady etyczne1
T-A-2Etyka biznesu i etyka zawodowa1
T-A-3Kodeks etyczny w pracy zawodowej – elementy i zasady konstruowania2
T-A-4Kodeksy etyczne w pracy zawodowej – studium przypadku1
T-A-5Zachowania etyczne i nieetyczne w pracy2
T-A-6Narzędzia wpływania na postawy etyczne ludzi w organizacji1
T-A-7Społeczna odpowiedzialność biznesu1
T-A-8Zjawiska patologiczne we współczesnych przedsiębiorstwach2
T-A-9Etyczny menedżer – studium przypadku1
T-A-10Konflikty interesów jako problem etyczny biznesu1
T-A-11Dylematy etyczne – studium przypadku2
T-A-12Podsumowanie zajęć i zaliczenie przedmiotu1
16

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach16
A-A-2praca własna studenta obejmująca przygotowanie się do zajęć – czytanie literatury, przygotowanie do dyskusji22
A-A-3przygotowanie prezentacji zaliczeniowej12
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D1/4.2_W01Student zna i rozumie podstawowe pojęcia, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki biznesu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W05Zna i rozumie w pogłębionym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz obszary jego aktywności społeczno-gospodarczej
E_2A_W10Zna i rozumie normy i reguły prawne, ekonomiczne, organizacyjne, etyczne i inne warunkujące funkcjonowanie gospodarki, w tym podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych
Cel przedmiotuC-1Celem kształcenia jest zrozumienie podstawowych pojęć i zasad etycznych w obszarze działalności zawodowej.
Treści programoweT-A-1Podstawowe pojęcia z zakresu etyki – geneza, klasyfikacje, kategorie i zasady etyczne
T-A-2Etyka biznesu i etyka zawodowa
T-A-10Konflikty interesów jako problem etyczny biznesu
T-A-12Podsumowanie zajęć i zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-1dyskusja dydaktyczna
M-2analiza przypadków
M-3praca w grupie
M-4prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania i sposobu prezentacji projektu (prezentacja multimedialna)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych pojęć, zasad i klasyfikacji z zakresu etyki biznesu, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy wykonuje niepoprawnie nawet we współpracy i z pomocą prowadzącego.
3,0Student zna i rozumie podstawowe pojęcia, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki biznesu, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5Student zna i rozumie podstawowe pojęcia, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki biznesu, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego. Jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości i podnoszeniem sprawności swojego działania.
4,0Student zna i rozumie większość pojęć, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki biznesu, samodzielnie i poprawnie ocenia zjawiska etyczne zachodzące w firmie, w niepełny i rzeczowy sposób dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych.
4,5Student zna i rozumie większość pojęć, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki biznesu, samodzielnie i poprawnie ocenia zjawiska etyczne zachodzące w firmie, w niepełny ale rzeczowy sposób dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych.
5,0Student zna i rozumie większość pojęć, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki biznesu, samodzielnie i poprawnie ocenia zjawiska etyczne zachodzące w firmie, w sposób pełny i rzeczowy sposób dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D1/4.2_W02Student zna i rozumie zachowania etyczne i nieetyczne w pracy, konieczność tworzenia kodeksów etycznych w firmach oraz narzędzi wpływania na postawy ludzi w organizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W05Zna i rozumie w pogłębionym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz obszary jego aktywności społeczno-gospodarczej
E_2A_W10Zna i rozumie normy i reguły prawne, ekonomiczne, organizacyjne, etyczne i inne warunkujące funkcjonowanie gospodarki, w tym podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych
Cel przedmiotuC-1Celem kształcenia jest zrozumienie podstawowych pojęć i zasad etycznych w obszarze działalności zawodowej.
Treści programoweT-A-3Kodeks etyczny w pracy zawodowej – elementy i zasady konstruowania
T-A-5Zachowania etyczne i nieetyczne w pracy
T-A-6Narzędzia wpływania na postawy etyczne ludzi w organizacji
T-A-12Podsumowanie zajęć i zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-1dyskusja dydaktyczna
M-2analiza przypadków
M-3praca w grupie
M-4prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania i sposobu prezentacji projektu (prezentacja multimedialna)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie zachowań etycznych i nieetycznych w pracy, zasad tworzenia kodeksów etycznych w firmach oraz narzędzi wpływania na postawy ludzi w organizacji, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy wykonuje niepoprawnie nawet we współpracy i z pomocą prowadzącego.
3,0Student zna i rozumie zachowania etyczne i nieetyczne w pracy, zasady tworzenia kodeksów etycznych w firmach oraz narzędzi wpływania na postawy ludzi w organizacji, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5Student zna i rozumie zachowania etyczne i nieetyczne w pracy, zasady tworzenia kodeksów etycznych w firmach oraz narzędzi wpływania na postawy ludzi w organizacji, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego. Jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości i podnoszeniem sprawności swojego działania.
4,0Student zna i rozumie zachowania etyczne i nieetyczne w pracy, zasady tworzenia kodeksów etycznych w firmach oraz narzędzi wpływania na postawy ludzi w organizacji, samodzielnie i poprawnie ocenia zjawiska etyczne zachodzące w firmie, w niepełny i rzeczowy sposób dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych.
4,5Student zna i rozumie zachowania etyczne i nieetyczne w pracy, zasady tworzenia kodeksów etycznych w firmach oraz narzędzi wpływania na postawy ludzi w organizacji, samodzielnie i poprawnie ocenia zjawiska etyczne zachodzące w firmie, w niepełny ale rzeczowy sposób dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych.
5,0Student zna i rozumie zachowania etyczne i nieetyczne w pracy, zasady tworzenia kodeksów etycznych w firmach oraz narzędzi wpływania na postawy ludzi w organizacji, samodzielnie i poprawnie ocenia zjawiska etyczne zachodzące w firmie, w sposób pełny i rzeczowy sposób dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D1/4.2_U01Student potrafi analizować i tworzyć kodeksy etyczne oraz identyfikować podstawowe dylematy etyczne mogące pojawiać się w pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U06Potrafi posługiwać się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązania konkretnego zadania oraz weryfikować swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
E_2A_U13Potrafi samodzielnie planować i realizować proces własnego uczenia przez całe życie oraz inspirować innych do samodoskonalenia
E_2A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywania zadań w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
Cel przedmiotuC-1Celem kształcenia jest zrozumienie podstawowych pojęć i zasad etycznych w obszarze działalności zawodowej.
Treści programoweT-A-4Kodeksy etyczne w pracy zawodowej – studium przypadku
T-A-11Dylematy etyczne – studium przypadku
Metody nauczaniaM-1dyskusja dydaktyczna
M-2analiza przypadków
M-3praca w grupie
M-4prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania i sposobu prezentacji projektu (prezentacja multimedialna)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do identyfikacji i interpretacji zjawisk i procesów gospodarczych, nie dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych, podczas zajęć ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń, nie uczestniczy aktywnie na zajęciach, nie jest zainteresowany podnoszeniem swoich umiejętności.
3,0Student potrafi dostatecznie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji problemów etycznych w firmie, wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, rozwiązuje je po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5Student potrafi dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji problemów etycznych w firmie, wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, rozwiązuje je po ukierunkowaniu przez prowadzącego, jest zainteresowany podnoszeniem swojej wiedzy i umiejętności.
4,0Student potrafi dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji problemów etycznych w firmie, w niepełny sposób dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych, wykazuje się kreatywnością w działaniu, ma problemy w argumentowaniu dokonanych analiz.
4,5Student potrafi bardzo dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji problemów etycznych w firmie, dokonuje niepełnej analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych, wykazuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w argumentowaniu dokonanych analiz.
5,0Student potrafi znakomicie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji problemów etycznych w firmie, w sposób pełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych, wykazuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w argumentowaniu dokonanych analiz.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D1/4.2_K01Student jest gotów do przestrzegania i wymagania od innych zasad etyki zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K06Jest gotów do wykazywania tolerancji i otwartości wobec różnych poglądów, postaw i kultur
E_2A_K03Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne, etyczne i polityczne oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego
E_2A_K05Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się warunków i potrzeb społecznych przez identyfikację dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przestrzeganie i rozwijanie zasad etyki zawodowej, podtrzymywanie etosu zawodowego i rozwijanie dorobku zawodu
Cel przedmiotuC-1Celem kształcenia jest zrozumienie podstawowych pojęć i zasad etycznych w obszarze działalności zawodowej.
Treści programoweT-A-7Społeczna odpowiedzialność biznesu
T-A-8Zjawiska patologiczne we współczesnych przedsiębiorstwach
T-A-9Etyczny menedżer – studium przypadku
Metody nauczaniaM-1dyskusja dydaktyczna
M-2analiza przypadków
M-3praca w grupie
M-4prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania i sposobu prezentacji projektu (prezentacja multimedialna)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student posiada śladowy zasób wiedzy merytorycznej, nie uczestniczy aktywnie na zajęciach, nie jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości i podnoszeniem sprawności swojego działania.
3,0Student prezentuje dostateczny poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się małą kreatywnością w działaniu i w nawiązywaniu kontaktów, ma problemy z komunikacją, mało aktywnie jest zaangażowany i uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania.
3,5Student prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się małą kreatywnością w działaniu i w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, mało aktywnie jest zaangażowany i uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania.
4,0Student prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania.
4,5Student prezentuje bardzo dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach, poprawnie analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne, potrafi argumentować swoje przekonania.
5,0Student prezentuje wysoki poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach, samodzielnie i poprawnie analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne, potrafi argumentować swoje przekonania.