Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Gospodarka nieruchomościami

Sylabus przedmiotu Marketing usług:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Marketing usług
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Mazur <Rafal.Mazur@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Hernik <joanna.hernik@zut.edu.pl>, Rafał Mazur <Rafal.Mazur@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy marketingu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student ma dowidzieć jak wykorzystywać marketing relacji w działalności usługowej
C-2Student ma wiedzieć jak skutecznie komunikować się z rynkiem w działalności usługowej
C-3Student ma określać skuteczność i efektywność działań marketingowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ewolucja marketingu1
T-A-2Specyfika marketingu relacji1
T-A-3Marketing w sferze usług komercyjnych i niekomercyjnych – charakterystyka.1
T-A-4Anatomia produktu usługowego.1
T-A-5Planowanie strategii komunikacji firmy usługowej.2
T-A-6Efektywność i skuteczność marketingu.1
T-A-7Problemy etycznej i społecznej odpowiedzialności marketingu.1
T-A-8Zaliczenie1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Przygotowanie studium przypadku6
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy z użyciem komputera
M-2metody eksponujące (film)
M-3Ćwiczenia praktyczne – studia przypadków
M-4Praca w grupach
M-5Metody eksponujące (film)
M-6Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: studium przypdku
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
S-3Ocena formująca: Aktywność podczas zajęć

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O14/3.6_W01
Zna i rozumie istotę więzi między sprzedawcą a klientem
E_2A_W04C-2T-A-1, T-A-2M-1, M-3S-1
E_2A_O14/3.6_W02
Zna i rozumie potrzebę stosowania norm moralnych i etycznych w biznesie
E_2A_W09C-2T-A-6, T-A-5M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O14/3.6_U01
Umiejętność analizowania zjawisk społecznych w zakresie zmian oczekiwań klientów
E_2A_U02C-1T-A-6, T-A-7, T-A-3M-4, M-3S-1
E_2A_O14/3.6_U02
Student potrafi określić skuteczność i efektywność działań
E_2A_U06C-1, C-3T-A-6, T-A-7, T-A-5M-4, M-3S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O14/3.6_K02
Student jest gotów do kreatywnego rozwiązywania problemów we współpracy z ekspertami
E_2A_K02C-1, C-2T-A-6, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-4, M-3S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O14/3.6_W01
Zna i rozumie istotę więzi między sprzedawcą a klientem
2,0
3,0Student zna istotę marketingu relacji
3,5Student zna specyfikę marketingu usług komercyjnych i niekomercyjnych
4,0Student zna strukturę produktu usługowego
4,5Student zna zasady planowania strategicznego w usługach
5,0Student umie określić skutecznośc i efektywność działań marketingowych
E_2A_O14/3.6_W02
Zna i rozumie potrzebę stosowania norm moralnych i etycznych w biznesie
2,0
3,0Student zna istotę etyki
3,5Student zna moralne i etyczne normy obowiązujące w biznesie
4,0Student w pogłębionym stopniu zna moralne i etyczne normy obowiązujące w biznesie
4,5Student w pogłębionym stopniu zna moralne i etyczne normy obowiązujące w biznesi
5,0Student w pogłębionym stopniu zna moralne i etyczne normy obowiązujące w biznesi

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O14/3.6_U01
Umiejętność analizowania zjawisk społecznych w zakresie zmian oczekiwań klientów
2,0
3,0Student umie porownać marketing tradycyjny i marketing usług
3,5Student potrafi zbudować koncepcję marketingu mix w sferze usług
4,0Student potrafi zbudować koncepcję produktu usługowego
4,5Student potrafi analizować zmiany potrzeb klientów
5,0Student potrafi oszacować skuteczność i efektywność marketingu
E_2A_O14/3.6_U02
Student potrafi określić skuteczność i efektywność działań
2,0
3,0Student rozróżnia pojęcia skuteczność i efektywność
3,5Student potrafi wskazać działania skuteczne i nieskuteczne
4,0Student potrafi oszacować efektywność
4,5Student potrafi wykorzystać skuteczność i efektywność w działaniach marketingowych
5,0Student potrafi wykorzystać skuteczność i efektywność w działaniach marketingowych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O14/3.6_K02
Student jest gotów do kreatywnego rozwiązywania problemów we współpracy z ekspertami
2,0
3,0Student zna żródła informacji eksperckiej
3,5Student przedstawia propozycje rozwiązań w oparciu o dotychczasową wiedzę
4,0Student samodzielnie przedstawia propozycje rozwiązań
4,5Student współpracuje w grupie w celu poszukiwania rozwiązań
5,0Student inicjuje działania i współpracuje w grupie w celu poszukiwania rozwiązań

Literatura podstawowa

  1. Rogoziński K., Zarządzanie organizacją usługową, Difin, Warszawa, 2016
  2. A. Czubała, A. Jonas, T. Smoleń, J. Wiktor, Marketing usług, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa, 2006
  3. Wereda W., Zarządzanie relacjami z klientem a postępowanie nabywców na rynku usług, Difin, Warszawa, 2009
  4. A. Czubała, A. Jonas, T. Smoleń, J. Wiktor, Marketing usług, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa, 2006
  5. K. Rogozinski, Nowy marketing usług, Wyd. AE, Poznan, Poznań, 2000
  6. A. Czubała, A. Jonas, T. Smoleń, J. Wiktor, Marketing usług, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa, 2012
  7. Mazur Z, Marketing usług szkoleniowych, Wydawnictwo Promocyjne Albatros, Szczecin, 2013
  8. Wereda W., Zarządzanie relacjami z klientem a postępowanie nabywców na rynku usług, Difin, Warszawa, 2009
  9. Valerie Zeithaml, Mary Jo Bitner, Dwayne Gremler, Services Marketing, McGraw Hill Education, New York, 2012
  10. K. Rogozinski, Nowy marketing usług, Wyd. AE, Poznan, Poznań, 2000
  11. M. Bogusz-Kreft, M. Marczak, Promocja usług, CEDEWU, Warszawa, 2015
  12. Wereda W., Zarządzanie relacjami z klientem a postępowanie nabywców na rynku usług, Difin, Warszawa, 2009
  13. K. Rogozinski, Nowy marketing usług, Wyd. AE, Poznan, Poznań, 2000
  14. Mazur Z, Marketing usług szkoleniowych, Wydawnictwo Promocyjne Albatros, Szczecin, 2013
  15. K. Rogozinski, Nowy marketing usług, Wyd. AE, Poznan, Poznań, 2000
  16. Mazur Z, Marketing usług szkoleniowych, Wydawnictwo Promocyjne Albatros, Szczecin, 2013
  17. Valerie Zeithaml, Mary Jo Bitner, Dwayne Gremler, Services Marketing, McGraw Hill Education, New York, 2012
  18. Rosa G. (red.), Konsument na rynku usług, C.H. Beck, Warszawa, 2015
  19. Mazur Z, Marketing usług szkoleniowych, Wydawnictwo Promocyjne Albatros, Szczecin, 2013
  20. Valerie Zeithaml, Mary Jo Bitner, Dwayne Gremler, Services Marketing, McGraw Hill Education, New York, 2012
  21. Mazur Z, Marketing usług szkoleniowych, Wydawnictwo Promocyjne Albatros, Szczecin, 2013
  22. Valerie Zeithaml, Mary Jo Bitner, Dwayne Gremler, Services Marketing, McGraw-Hill Education, New York, 2012
  23. Valerie Zeithaml, Mary Jo Bitner, Dwayne Gremler, Services Marketing, McGraw Hill Education, New York, 2012

Literatura dodatkowa

  1. A. Czubała, A. Jonas, T. Smoleń, J. Wiktor, Marketing usług, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa, 2012
  2. K. Rogozinski (red.), Zarządzanie relacjami, Wyd. Difin, Warszawa, 2006
  3. K. Rogozinski (red.), Zarządzanie relacjami, Wyd. Difin, Warszawa, 2006
  4. Pomiar efektywności marketingu, „Problemy Zarządzania”, 2007, 2
  5. K. Rogozinski (red.), Zarządzanie relacjami, Wyd. Difin, Warszawa, 2006
  6. Bukowska-Piestrzyńska A., Marketing usług zdrowotnych od budowania wizerunku placówki do zadowolenia klienta, CeDeWu, Warszawa, 2018
  7. Pomiar efektywności marketingu, „Problemy Zarządzania”, 2007, 2
  8. Marius K.LiJdicke, A Theory of Marketing, Deutscher Universitats-Verlag, Wiesbaden, 2006
  9. K. Rogozinski (red.), Zarządzanie relacjami, Wyd. Difin, Warszawa, 2006
  10. Rogoziński K., Zarządzanie organizacją usługową, Difin, Warszawa, 2016
  11. Bukowska-Piestrzyńska A., Marketing usług zdrowotnych od budowania wizerunku placówki do zadowolenia klienta, CeDeWu, Warszawa, 2018
  12. Pomiar efektywności marketingu, „Problemy Zarządzania”, 2007, 2
  13. Mazur Z., Marketing w administracji samorządowej, Wydawnictwo promocyjne Albatros, Szczecin, 2014, II
  14. Pomiar efektywności marketingu, „Problemy Zarządzania”, 2007, 2
  15. Marius K.LiJdicke, A Theory of Marketing, Deutscher Universitats-Verlag, Wiesbaden, 2006
  16. Bukowska-Piestrzyńska A., Marketing usług zdrowotnych od budowania wizerunku placówki do zadowolenia klienta, CeDeWu, Warszawa, 2018
  17. Marius K.LiJdicke, A Theory of Marketing, Deutscher Universitats-Verlag, Wiesbaden, 2006
  18. Bukowska-Piestrzyńska A., Marketing usług zdrowotnych od budowania wizerunku placówki do zadowolenia klienta, CeDeWu, Warszawa, 2018
  19. Rogoziński K., Zarządzanie organizacją usługową, Difin, Warszawa, 2016
  20. Marius K.LiJdicke, A Theory of Marketing, Deutscher Universitats-Verlag, Wiesbaden, 2006
  21. Rogoziński K., Zarządzanie organizacją usługową, Difin, Warszawa, 2016
  22. Mazur Z., Marketing w administracji samorządowej, Wydawnictwo promocyjne Albatros, Szczecin, 2014, II
  23. Rogoziński K., Zarządzanie organizacją usługową, Difin, Warszawa, 2016
  24. Marius K.LiJdicke, A Theory of Marketing, Deutscher Universitats-Verlag, Wiesbaden, 2006
  25. Rogoziński K., Zarządzanie organizacją usługową, Difin, Warszawa, 2016

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ewolucja marketingu1
T-A-2Specyfika marketingu relacji1
T-A-3Marketing w sferze usług komercyjnych i niekomercyjnych – charakterystyka.1
T-A-4Anatomia produktu usługowego.1
T-A-5Planowanie strategii komunikacji firmy usługowej.2
T-A-6Efektywność i skuteczność marketingu.1
T-A-7Problemy etycznej i społecznej odpowiedzialności marketingu.1
T-A-8Zaliczenie1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Przygotowanie studium przypadku6
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O14/3.6_W01Zna i rozumie istotę więzi między sprzedawcą a klientem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W04Zna i rozumie w pogłębionym stopniu struktury i instytucje społeczne, relacje między nimi, występujące w nich więzi i rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-2Student ma wiedzieć jak skutecznie komunikować się z rynkiem w działalności usługowej
Treści programoweT-A-1Ewolucja marketingu
T-A-2Specyfika marketingu relacji
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy z użyciem komputera
M-3Ćwiczenia praktyczne – studia przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: studium przypdku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna istotę marketingu relacji
3,5Student zna specyfikę marketingu usług komercyjnych i niekomercyjnych
4,0Student zna strukturę produktu usługowego
4,5Student zna zasady planowania strategicznego w usługach
5,0Student umie określić skutecznośc i efektywność działań marketingowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O14/3.6_W02Zna i rozumie potrzebę stosowania norm moralnych i etycznych w biznesie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W09Zna i rozumie fundamentalne dylematy i wyzwania ekonomiczne oraz społeczne współczesnej cywilizacji
Cel przedmiotuC-2Student ma wiedzieć jak skutecznie komunikować się z rynkiem w działalności usługowej
Treści programoweT-A-6Efektywność i skuteczność marketingu.
T-A-5Planowanie strategii komunikacji firmy usługowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna istotę etyki
3,5Student zna moralne i etyczne normy obowiązujące w biznesie
4,0Student w pogłębionym stopniu zna moralne i etyczne normy obowiązujące w biznesie
4,5Student w pogłębionym stopniu zna moralne i etyczne normy obowiązujące w biznesi
5,0Student w pogłębionym stopniu zna moralne i etyczne normy obowiązujące w biznesi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O14/3.6_U01Umiejętność analizowania zjawisk społecznych w zakresie zmian oczekiwań klientów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji, wyjaśniania oraz prognozowania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz relacji między nimi, stosując właściwy dobór źródeł i informacji poprzez ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę i twórczą interpretację
Cel przedmiotuC-1Student ma dowidzieć jak wykorzystywać marketing relacji w działalności usługowej
Treści programoweT-A-6Efektywność i skuteczność marketingu.
T-A-7Problemy etycznej i społecznej odpowiedzialności marketingu.
T-A-3Marketing w sferze usług komercyjnych i niekomercyjnych – charakterystyka.
Metody nauczaniaM-4Praca w grupach
M-3Ćwiczenia praktyczne – studia przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: studium przypdku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie porownać marketing tradycyjny i marketing usług
3,5Student potrafi zbudować koncepcję marketingu mix w sferze usług
4,0Student potrafi zbudować koncepcję produktu usługowego
4,5Student potrafi analizować zmiany potrzeb klientów
5,0Student potrafi oszacować skuteczność i efektywność marketingu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O14/3.6_U02Student potrafi określić skuteczność i efektywność działań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U06Potrafi posługiwać się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązania konkretnego zadania oraz weryfikować swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
Cel przedmiotuC-1Student ma dowidzieć jak wykorzystywać marketing relacji w działalności usługowej
C-3Student ma określać skuteczność i efektywność działań marketingowych
Treści programoweT-A-6Efektywność i skuteczność marketingu.
T-A-7Problemy etycznej i społecznej odpowiedzialności marketingu.
T-A-5Planowanie strategii komunikacji firmy usługowej.
Metody nauczaniaM-4Praca w grupach
M-3Ćwiczenia praktyczne – studia przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: studium przypdku
S-3Ocena formująca: Aktywność podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozróżnia pojęcia skuteczność i efektywność
3,5Student potrafi wskazać działania skuteczne i nieskuteczne
4,0Student potrafi oszacować efektywność
4,5Student potrafi wykorzystać skuteczność i efektywność w działaniach marketingowych
5,0Student potrafi wykorzystać skuteczność i efektywność w działaniach marketingowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O14/3.6_K02Student jest gotów do kreatywnego rozwiązywania problemów we współpracy z ekspertami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K02Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy z zakresu ekonomii i finansów w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a w przypadku trudności z ich rozwiązaniem jest gotów do korzystania z opinii ekspertów
Cel przedmiotuC-1Student ma dowidzieć jak wykorzystywać marketing relacji w działalności usługowej
C-2Student ma wiedzieć jak skutecznie komunikować się z rynkiem w działalności usługowej
Treści programoweT-A-6Efektywność i skuteczność marketingu.
T-A-3Marketing w sferze usług komercyjnych i niekomercyjnych – charakterystyka.
T-A-4Anatomia produktu usługowego.
T-A-5Planowanie strategii komunikacji firmy usługowej.
Metody nauczaniaM-4Praca w grupach
M-3Ćwiczenia praktyczne – studia przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: studium przypdku
S-3Ocena formująca: Aktywność podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna żródła informacji eksperckiej
3,5Student przedstawia propozycje rozwiązań w oparciu o dotychczasową wiedzę
4,0Student samodzielnie przedstawia propozycje rozwiązań
4,5Student współpracuje w grupie w celu poszukiwania rozwiązań
5,0Student inicjuje działania i współpracuje w grupie w celu poszukiwania rozwiązań