Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Gospodarka nieruchomościami

Sylabus przedmiotu Rachunki decyzyjne i budżetowanie kosztów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rachunki decyzyjne i budżetowanie kosztów
Specjalność Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 16 2,00,30zaliczenie
laboratoriaL2 16 2,00,40zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 14 2,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie zasad rachunkowości
W-2Znajomość zakresu tradycyjnego rachunku kosztów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z istotą i zastosowaniem strategicznych i operacyjnych rachunków decyzyjnych w praktyce gospodarczej
C-2Zapoznanie studentów z instrumentarium umożliwiającym wnioskowanie i podejmowanie decyzji krótko- i długookresowych z uwzględnieniem budżetowania
C-3Zapoznanie studentów z istotą i zakresem rachunku kosztów budżetowanych
C-4Zapoznanie studentów z kryteriami klasyfikacji kosztów na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych z uwzględnieniem budżetowania oraz przygotowanie do samodzielnego ich klasyfikowania
C-5Przygotowanie studentów do sporządzania budżetów operacyjnych i finansowych
C-6Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Koszty i ich klasyfikacja na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych1
T-A-2Modele rachunku kosztów wykorzystywane w procesach decyzyjnych2
T-A-3Optymalizacja rozmiarów produkcji1
T-A-4Wybór asortymentu1
T-A-5Wybór wariantu decyzyjnego1
T-A-6Decyzja "wytworzyć czy kupić"1
T-A-7Realizacja specjalnego zamówienia1
T-A-8Decyzje cenowe1
T-A-9Inwestycje a strategia jednostki1
T-A-10Ocena przedsięwzięć bez uwzględniania zmiany wartości pieniądza w czasie1
T-A-11Dyskontowe metody oceny przedsięwzięć inwestycyjnych1
T-A-12Podejmowanie decyzji w warunkach ryzyka i niepewności1
T-A-13Zaliczenie1
14
laboratoria
T-L-1Sporządzanie budżetów operacyjnych6
T-L-2Sporządzanie budżetów finansowych6
T-L-3Analiza i ocena wpływu różnych czynników na poziom kosztów budżetowanych2
T-L-4Zaliczenie materiału2
16
wykłady
T-W-1Proces decyzyjny – istota i jego struktura1
T-W-2Rodzaje problemów i modeli decyzyjnych1
T-W-3Koszty w procesie decyzyjnym1
T-W-4Źródła informacji wykorzystywanych do rozwiązywania problemów decyzyjnych1
T-W-5Krótkookresowe rachunki decyzyjne2
T-W-6Decyzyjny rachunek inwestycyjny1
T-W-7Wybory decyzyjne w warunkach ryzyka i niepewności1
T-W-8Rachunek kosztów budżetowanych - istota i zakres1
T-W-9Rodzaje budżetów kosztów1
T-W-10Etapy budżetowania1
T-W-11Budowa budżetów operacyjnych1
T-W-12Budowa budżetów finansowych1
T-W-13Analiza i ocena wpływu ziman wielkości kosztów na ich poszczególne pozycje budżetowe1
T-W-14Budżetowanie oparte na działaniach1
T-W-15Zaliczenie1
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-A-2Przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury przedmiotu18
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia18
50
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach16
A-L-2Przygotowanie do zajęć, w tym sporządzanie budżetów operacyjnych i finansowych, analiza odchyleń wielkości rzeczywistych od budżetowanych20
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia – samodzielne sporządzenie budżetów operacyjnych i finansowych14
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach16
A-W-2Przygotowanie do wykładów, w tym studiowanie literatury przedmiotu16
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia materiału18
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D4/2.1_W01
Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego, rodzaje problemów i modeli decyzyjnych oraz istotę i zakres rachunku kosztów przyszłościowych, w tym znaczenie kosztów w procesie decyzyjnym
E_2A_W08, E_2A_W09, E_2A_W02, E_2A_W06, E_2A_W01C-1, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-13, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4
E_2A_D4/2.1_W02
Student zna instrumentarium umożliwiające wnioskowanie i podejmowanie decyzji krótko- i długo okresowych z uwzględnieniem budżetowania
E_2A_W03, E_2A_W04, E_2A_W08, E_2A_W09, E_2A_W10, E_2A_W12, E_2A_W02, E_2A_W06, E_2A_W01C-2, C-5, C-6T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1, M-3, M-5S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D4/2.1_U01
Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej, w tym budżetowania
E_2A_U03, E_2A_U05, E_2A_U06, E_2A_U08, E_2A_U12, E_2A_U13, E_2A_U01, E_2A_U02C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-13, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4
E_2A_D4/2.1_U02
Student potrafi rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych
E_2A_U03, E_2A_U05, E_2A_U06, E_2A_U08, E_2A_U12, E_2A_U13, E_2A_U01, E_2A_U02C-1, C-2, C-4, C-6T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D4/2.1_K01
Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
E_2A_K01, E_2A_K02, E_2A_K04, E_2A_K06, E_2A_K03, E_2A_K05C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D4/2.1_W01
Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego, rodzaje problemów i modeli decyzyjnych oraz istotę i zakres rachunku kosztów przyszłościowych, w tym znaczenie kosztów w procesie decyzyjnym
2,0Student nie zna istoty i struktury procesu decyzyjnego, rodzajów problemów i modeli decyzyjnych oraz istoty i zakresu rachunku kosztów przyszłościowych, w tym znaczenia kosztów w procesie decyzyjnym
3,0Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego, rodzaje problemów i modeli decyzyjnych oraz istotę i zakres rachunku kosztów przyszłościowych, w tym znaczenie kosztów w procesie decyzyjnym co najmniej w 55%
3,5Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego, rodzaje problemów i modeli decyzyjnych oraz istotę i zakres rachunku kosztów przyszłościowych, w tym znaczenie kosztów w procesie decyzyjnym co najmniej w 65%
4,0Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego, rodzaje problemów i modeli decyzyjnych oraz istotę i zakres rachunku kosztów przyszłościowych, w tym znaczenie kosztów w procesie decyzyjnym co najmniej w 75%
4,5Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego, rodzaje problemów i modeli decyzyjnych oraz istotę i zakres rachunku kosztów przyszłościowych, w tym znaczenie kosztów w procesie decyzyjnym co najmniej w 85%
5,0Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego, rodzaje problemów i modeli decyzyjnych oraz istotę i zakres rachunku kosztów przyszłościowych, w tym znaczenie kosztów w procesie decyzyjnym co najmniej w 95%
E_2A_D4/2.1_W02
Student zna instrumentarium umożliwiające wnioskowanie i podejmowanie decyzji krótko- i długo okresowych z uwzględnieniem budżetowania
2,0Student nie zna instrumentarium umożliwiającego wnioskowanie i podejmowanie decyzji krótko- i długo okresowych z uwzględnieniem budżetowania
3,0Student zna instrumentarium umożliwiające wnioskowanie i podejmowanie decyzji krótko- i długo okresowych z uwzględnieniem budżetowania co najmniej w 55%
3,5Student zna instrumentarium umożliwiające wnioskowanie i podejmowanie decyzji krótko- i długo okresowych z uwzględnieniem budżetowania co najmniej w 65%
4,0Student zna instrumentarium umożliwiające wnioskowanie i podejmowanie decyzji krótko- i długo okresowych z uwzględnieniem budżetowania co najmniej w 75%
4,5Student zna instrumentarium umożliwiające wnioskowanie i podejmowanie decyzji krótko- i długo okresowych z uwzględnieniem budżetowania co najmniej w 85%
5,0Student zna instrumentarium umożliwiające wnioskowanie i podejmowanie decyzji krótko- i długo okresowych z uwzględnieniem budżetowania co najmniej w 95%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D4/2.1_U01
Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej, w tym budżetowania
2,0Student nie potrafi podejmować decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej, w tym budżetowania
3,0Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej, w tym budżetowania co najmniej w 55%
3,5Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej, w tym budżetowania co najmniej w 65%
4,0Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej, w tym budżetowania co najmniej w 75%
4,5Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej, w tym budżetowania co najmniej w 85%
5,0Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej, w tym budżetowania co najmniej w 95%
E_2A_D4/2.1_U02
Student potrafi rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych
2,0Student nie potrafi rozwiązywać problemów decyzyjnych na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych
3,0Student potrafi rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych co najmniej w 55%
3,5Student potrafi rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych co najmniej w 65%
4,0Student potrafi rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych co najmniej w 75%
4,5Student potrafi rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych co najmniej w 85%
5,0Student potrafi rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych co najmniej w 95%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D4/2.1_K01
Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
2,0Student nie jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
3,0Student czasami przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
3,5Student często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
4,0Student bardzo często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
4,5Student zazwyczaj przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
5,0Student jest zawsze gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.

Literatura podstawowa

  1. Szadziewska A., Majchrzak I., Remlein M., Szychta A., Rachunkowość zarządcza a zrównoważony rozwój przedsiębiorstw, IUS PUBLICUM, Katowice, 2021
  2. Atril P., McLaney E., Management Accounting for Decision Makers, Pearson, 2021
  3. Gos W., Kiziukiewicz T., Mućko P., Nadolna B., Zarządzanie kosztami. Teoria i dobre praktyki, Wolters Kluwer, Warszawa, 2019
  4. Sadowska B. (red.), Rachunkowość zarządcza w systemie informacyjnym przedsiębiorstwa, CeDeWu, Warszawa, 2018
  5. Drury C., Cost and Management Accounting, Cengage Learning EMEA, 2018
  6. Penning A., Management Accounting: Decision and Control Tutorial, 2016
  7. Nowak E., Rachunek kosztów w jednostkach prowadzących działalność gospodarczą, Ekspert, Wrocław, 2016
  8. Penning A., Management Accounting: Budgeting Workbook, Osborne Books Ltd, 2016
  9. Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość zarządcza. Część I, Ekspert, Wrocław, 2012
  10. Kiziukiewicz T., Rachunkowość zarządcza. Zadania i rozwiązania cz. II, Ekspert, Wrocław, 2011
  11. Nita B., Nowak E. (red.), Budżetowanie w przedsiębiorstwie. Organizacja, procedury, zastosowanie, Wolters Kluwer, Warszawa, 2010, 2

Literatura dodatkowa

  1. Nita B., Nowak E. (red.), Budżetowanie w przedsiębiorstwie. Organizacja, procedury, zastosowanie, Wolters, Wolters Kluwer, Warszawa, 2010
  2. Nowak E., Rachunek kosztów przedsiębiorstwa, Ekspert, Wrocław, 2009
  3. Karmańska A. (red.), Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów w systemie informacyjnym przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa, 2006
  4. Świderska G.K. (red.), Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów I i II, Difin, Warszawa, 2006
  5. Kiziukiewicz T. (red.), Zarządcze aspekty rachunkowości, PWE, Warszawa, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Koszty i ich klasyfikacja na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych1
T-A-2Modele rachunku kosztów wykorzystywane w procesach decyzyjnych2
T-A-3Optymalizacja rozmiarów produkcji1
T-A-4Wybór asortymentu1
T-A-5Wybór wariantu decyzyjnego1
T-A-6Decyzja "wytworzyć czy kupić"1
T-A-7Realizacja specjalnego zamówienia1
T-A-8Decyzje cenowe1
T-A-9Inwestycje a strategia jednostki1
T-A-10Ocena przedsięwzięć bez uwzględniania zmiany wartości pieniądza w czasie1
T-A-11Dyskontowe metody oceny przedsięwzięć inwestycyjnych1
T-A-12Podejmowanie decyzji w warunkach ryzyka i niepewności1
T-A-13Zaliczenie1
14

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Sporządzanie budżetów operacyjnych6
T-L-2Sporządzanie budżetów finansowych6
T-L-3Analiza i ocena wpływu różnych czynników na poziom kosztów budżetowanych2
T-L-4Zaliczenie materiału2
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Proces decyzyjny – istota i jego struktura1
T-W-2Rodzaje problemów i modeli decyzyjnych1
T-W-3Koszty w procesie decyzyjnym1
T-W-4Źródła informacji wykorzystywanych do rozwiązywania problemów decyzyjnych1
T-W-5Krótkookresowe rachunki decyzyjne2
T-W-6Decyzyjny rachunek inwestycyjny1
T-W-7Wybory decyzyjne w warunkach ryzyka i niepewności1
T-W-8Rachunek kosztów budżetowanych - istota i zakres1
T-W-9Rodzaje budżetów kosztów1
T-W-10Etapy budżetowania1
T-W-11Budowa budżetów operacyjnych1
T-W-12Budowa budżetów finansowych1
T-W-13Analiza i ocena wpływu ziman wielkości kosztów na ich poszczególne pozycje budżetowe1
T-W-14Budżetowanie oparte na działaniach1
T-W-15Zaliczenie1
16

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-A-2Przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury przedmiotu18
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia18
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach16
A-L-2Przygotowanie do zajęć, w tym sporządzanie budżetów operacyjnych i finansowych, analiza odchyleń wielkości rzeczywistych od budżetowanych20
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia – samodzielne sporządzenie budżetów operacyjnych i finansowych14
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach16
A-W-2Przygotowanie do wykładów, w tym studiowanie literatury przedmiotu16
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia materiału18
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D4/2.1_W01Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego, rodzaje problemów i modeli decyzyjnych oraz istotę i zakres rachunku kosztów przyszłościowych, w tym znaczenie kosztów w procesie decyzyjnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W08Zna i rozumie w pogłębionym stopniu system finansowy i jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki
E_2A_W09Zna i rozumie fundamentalne dylematy i wyzwania ekonomiczne oraz społeczne współczesnej cywilizacji
E_2A_W02Zna i rozumie w pogłębionym stopniu miejsce i znaczenie ekonomii i finansów w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi i kierunki jej rozwoju
E_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody gromadzenia, przetwarzania, interpretacji i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a w szczególności metody ilościowe (w tym wnioskowanie statystyczne, ekonometrię i prognozowanie procesów ekonomicznych) oraz metody analizy ekonomiczno-finansowej
E_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą i zastosowaniem strategicznych i operacyjnych rachunków decyzyjnych w praktyce gospodarczej
C-3Zapoznanie studentów z istotą i zakresem rachunku kosztów budżetowanych
C-4Zapoznanie studentów z kryteriami klasyfikacji kosztów na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych z uwzględnieniem budżetowania oraz przygotowanie do samodzielnego ich klasyfikowania
Treści programoweT-A-1Koszty i ich klasyfikacja na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych
T-A-2Modele rachunku kosztów wykorzystywane w procesach decyzyjnych
T-A-13Zaliczenie
T-W-1Proces decyzyjny – istota i jego struktura
T-W-2Rodzaje problemów i modeli decyzyjnych
T-W-3Koszty w procesie decyzyjnym
T-W-4Źródła informacji wykorzystywanych do rozwiązywania problemów decyzyjnych
T-W-8Rachunek kosztów budżetowanych - istota i zakres
T-W-9Rodzaje budżetów kosztów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna istoty i struktury procesu decyzyjnego, rodzajów problemów i modeli decyzyjnych oraz istoty i zakresu rachunku kosztów przyszłościowych, w tym znaczenia kosztów w procesie decyzyjnym
3,0Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego, rodzaje problemów i modeli decyzyjnych oraz istotę i zakres rachunku kosztów przyszłościowych, w tym znaczenie kosztów w procesie decyzyjnym co najmniej w 55%
3,5Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego, rodzaje problemów i modeli decyzyjnych oraz istotę i zakres rachunku kosztów przyszłościowych, w tym znaczenie kosztów w procesie decyzyjnym co najmniej w 65%
4,0Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego, rodzaje problemów i modeli decyzyjnych oraz istotę i zakres rachunku kosztów przyszłościowych, w tym znaczenie kosztów w procesie decyzyjnym co najmniej w 75%
4,5Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego, rodzaje problemów i modeli decyzyjnych oraz istotę i zakres rachunku kosztów przyszłościowych, w tym znaczenie kosztów w procesie decyzyjnym co najmniej w 85%
5,0Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego, rodzaje problemów i modeli decyzyjnych oraz istotę i zakres rachunku kosztów przyszłościowych, w tym znaczenie kosztów w procesie decyzyjnym co najmniej w 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D4/2.1_W02Student zna instrumentarium umożliwiające wnioskowanie i podejmowanie decyzji krótko- i długo okresowych z uwzględnieniem budżetowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W03Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_2A_W04Zna i rozumie w pogłębionym stopniu struktury i instytucje społeczne, relacje między nimi, występujące w nich więzi i rządzące nimi prawidłowości
E_2A_W08Zna i rozumie w pogłębionym stopniu system finansowy i jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki
E_2A_W09Zna i rozumie fundamentalne dylematy i wyzwania ekonomiczne oraz społeczne współczesnej cywilizacji
E_2A_W10Zna i rozumie normy i reguły prawne, ekonomiczne, organizacyjne, etyczne i inne warunkujące funkcjonowanie gospodarki, w tym podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych
E_2A_W12Zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości
E_2A_W02Zna i rozumie w pogłębionym stopniu miejsce i znaczenie ekonomii i finansów w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi i kierunki jej rozwoju
E_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody gromadzenia, przetwarzania, interpretacji i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a w szczególności metody ilościowe (w tym wnioskowanie statystyczne, ekonometrię i prognozowanie procesów ekonomicznych) oraz metody analizy ekonomiczno-finansowej
E_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z instrumentarium umożliwiającym wnioskowanie i podejmowanie decyzji krótko- i długookresowych z uwzględnieniem budżetowania
C-5Przygotowanie studentów do sporządzania budżetów operacyjnych i finansowych
C-6Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
Treści programoweT-A-3Optymalizacja rozmiarów produkcji
T-A-4Wybór asortymentu
T-A-5Wybór wariantu decyzyjnego
T-A-6Decyzja "wytworzyć czy kupić"
T-A-7Realizacja specjalnego zamówienia
T-A-8Decyzje cenowe
T-A-9Inwestycje a strategia jednostki
T-A-10Ocena przedsięwzięć bez uwzględniania zmiany wartości pieniądza w czasie
T-A-11Dyskontowe metody oceny przedsięwzięć inwestycyjnych
T-A-12Podejmowanie decyzji w warunkach ryzyka i niepewności
T-A-13Zaliczenie
T-L-1Sporządzanie budżetów operacyjnych
T-L-2Sporządzanie budżetów finansowych
T-L-3Analiza i ocena wpływu różnych czynników na poziom kosztów budżetowanych
T-L-4Zaliczenie materiału
T-W-5Krótkookresowe rachunki decyzyjne
T-W-6Decyzyjny rachunek inwestycyjny
T-W-7Wybory decyzyjne w warunkach ryzyka i niepewności
T-W-10Etapy budżetowania
T-W-11Budowa budżetów operacyjnych
T-W-12Budowa budżetów finansowych
T-W-13Analiza i ocena wpływu ziman wielkości kosztów na ich poszczególne pozycje budżetowe
T-W-14Budżetowanie oparte na działaniach
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-3Wykład konwersatoryjny
M-5Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna instrumentarium umożliwiającego wnioskowanie i podejmowanie decyzji krótko- i długo okresowych z uwzględnieniem budżetowania
3,0Student zna instrumentarium umożliwiające wnioskowanie i podejmowanie decyzji krótko- i długo okresowych z uwzględnieniem budżetowania co najmniej w 55%
3,5Student zna instrumentarium umożliwiające wnioskowanie i podejmowanie decyzji krótko- i długo okresowych z uwzględnieniem budżetowania co najmniej w 65%
4,0Student zna instrumentarium umożliwiające wnioskowanie i podejmowanie decyzji krótko- i długo okresowych z uwzględnieniem budżetowania co najmniej w 75%
4,5Student zna instrumentarium umożliwiające wnioskowanie i podejmowanie decyzji krótko- i długo okresowych z uwzględnieniem budżetowania co najmniej w 85%
5,0Student zna instrumentarium umożliwiające wnioskowanie i podejmowanie decyzji krótko- i długo okresowych z uwzględnieniem budżetowania co najmniej w 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D4/2.1_U01Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej, w tym budżetowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U03Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania, prognozowania i modelowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_2A_U05Potrafi dobierać źródła finansowania przedsięwzięć gospodarczych i wykorzystać wiedzę z zakresu rachunkowości w procesach gospodarowania
E_2A_U06Potrafi posługiwać się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązania konkretnego zadania oraz weryfikować swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
E_2A_U08Potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne z zakresu ekonomii i finansów ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców
E_2A_U12Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym kierownicze role
E_2A_U13Potrafi samodzielnie planować i realizować proces własnego uczenia przez całe życie oraz inspirować innych do samodoskonalenia
E_2A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywania zadań w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U02Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji, wyjaśniania oraz prognozowania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz relacji między nimi, stosując właściwy dobór źródeł i informacji poprzez ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę i twórczą interpretację
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą i zastosowaniem strategicznych i operacyjnych rachunków decyzyjnych w praktyce gospodarczej
C-2Zapoznanie studentów z instrumentarium umożliwiającym wnioskowanie i podejmowanie decyzji krótko- i długookresowych z uwzględnieniem budżetowania
C-3Zapoznanie studentów z istotą i zakresem rachunku kosztów budżetowanych
C-4Zapoznanie studentów z kryteriami klasyfikacji kosztów na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych z uwzględnieniem budżetowania oraz przygotowanie do samodzielnego ich klasyfikowania
C-5Przygotowanie studentów do sporządzania budżetów operacyjnych i finansowych
Treści programoweT-A-1Koszty i ich klasyfikacja na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych
T-A-2Modele rachunku kosztów wykorzystywane w procesach decyzyjnych
T-A-3Optymalizacja rozmiarów produkcji
T-A-4Wybór asortymentu
T-A-5Wybór wariantu decyzyjnego
T-A-6Decyzja "wytworzyć czy kupić"
T-A-7Realizacja specjalnego zamówienia
T-A-8Decyzje cenowe
T-A-9Inwestycje a strategia jednostki
T-A-13Zaliczenie
T-L-1Sporządzanie budżetów operacyjnych
T-L-2Sporządzanie budżetów finansowych
T-L-3Analiza i ocena wpływu różnych czynników na poziom kosztów budżetowanych
T-L-4Zaliczenie materiału
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi podejmować decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej, w tym budżetowania
3,0Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej, w tym budżetowania co najmniej w 55%
3,5Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej, w tym budżetowania co najmniej w 65%
4,0Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej, w tym budżetowania co najmniej w 75%
4,5Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej, w tym budżetowania co najmniej w 85%
5,0Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej, w tym budżetowania co najmniej w 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D4/2.1_U02Student potrafi rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U03Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania, prognozowania i modelowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_2A_U05Potrafi dobierać źródła finansowania przedsięwzięć gospodarczych i wykorzystać wiedzę z zakresu rachunkowości w procesach gospodarowania
E_2A_U06Potrafi posługiwać się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązania konkretnego zadania oraz weryfikować swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
E_2A_U08Potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne z zakresu ekonomii i finansów ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców
E_2A_U12Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym kierownicze role
E_2A_U13Potrafi samodzielnie planować i realizować proces własnego uczenia przez całe życie oraz inspirować innych do samodoskonalenia
E_2A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywania zadań w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U02Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji, wyjaśniania oraz prognozowania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz relacji między nimi, stosując właściwy dobór źródeł i informacji poprzez ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę i twórczą interpretację
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą i zastosowaniem strategicznych i operacyjnych rachunków decyzyjnych w praktyce gospodarczej
C-2Zapoznanie studentów z instrumentarium umożliwiającym wnioskowanie i podejmowanie decyzji krótko- i długookresowych z uwzględnieniem budżetowania
C-4Zapoznanie studentów z kryteriami klasyfikacji kosztów na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych z uwzględnieniem budżetowania oraz przygotowanie do samodzielnego ich klasyfikowania
C-6Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
Treści programoweT-A-3Optymalizacja rozmiarów produkcji
T-A-4Wybór asortymentu
T-A-5Wybór wariantu decyzyjnego
T-A-6Decyzja "wytworzyć czy kupić"
T-A-7Realizacja specjalnego zamówienia
T-A-8Decyzje cenowe
T-A-9Inwestycje a strategia jednostki
T-A-10Ocena przedsięwzięć bez uwzględniania zmiany wartości pieniądza w czasie
T-A-11Dyskontowe metody oceny przedsięwzięć inwestycyjnych
T-A-12Podejmowanie decyzji w warunkach ryzyka i niepewności
T-A-13Zaliczenie
T-L-3Analiza i ocena wpływu różnych czynników na poziom kosztów budżetowanych
T-L-4Zaliczenie materiału
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozwiązywać problemów decyzyjnych na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych
3,0Student potrafi rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych co najmniej w 55%
3,5Student potrafi rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych co najmniej w 65%
4,0Student potrafi rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych co najmniej w 75%
4,5Student potrafi rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych co najmniej w 85%
5,0Student potrafi rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych co najmniej w 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D4/2.1_K01Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści
E_2A_K02Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy z zakresu ekonomii i finansów w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a w przypadku trudności z ich rozwiązaniem jest gotów do korzystania z opinii ekspertów
E_2A_K04Jest gotów do myślenia i rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
E_2A_K06Jest gotów do wykazywania tolerancji i otwartości wobec różnych poglądów, postaw i kultur
E_2A_K03Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne, etyczne i polityczne oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego
E_2A_K05Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się warunków i potrzeb społecznych przez identyfikację dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przestrzeganie i rozwijanie zasad etyki zawodowej, podtrzymywanie etosu zawodowego i rozwijanie dorobku zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą i zastosowaniem strategicznych i operacyjnych rachunków decyzyjnych w praktyce gospodarczej
C-2Zapoznanie studentów z instrumentarium umożliwiającym wnioskowanie i podejmowanie decyzji krótko- i długookresowych z uwzględnieniem budżetowania
C-3Zapoznanie studentów z istotą i zakresem rachunku kosztów budżetowanych
C-4Zapoznanie studentów z kryteriami klasyfikacji kosztów na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych z uwzględnieniem budżetowania oraz przygotowanie do samodzielnego ich klasyfikowania
C-5Przygotowanie studentów do sporządzania budżetów operacyjnych i finansowych
C-6Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
Treści programoweT-L-1Sporządzanie budżetów operacyjnych
T-L-2Sporządzanie budżetów finansowych
T-L-3Analiza i ocena wpływu różnych czynników na poziom kosztów budżetowanych
T-L-4Zaliczenie materiału
T-W-1Proces decyzyjny – istota i jego struktura
T-W-2Rodzaje problemów i modeli decyzyjnych
T-W-3Koszty w procesie decyzyjnym
T-W-4Źródła informacji wykorzystywanych do rozwiązywania problemów decyzyjnych
T-W-5Krótkookresowe rachunki decyzyjne
T-W-6Decyzyjny rachunek inwestycyjny
T-W-7Wybory decyzyjne w warunkach ryzyka i niepewności
T-W-8Rachunek kosztów budżetowanych - istota i zakres
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
3,0Student czasami przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
3,5Student często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
4,0Student bardzo często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
4,5Student zazwyczaj przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
5,0Student jest zawsze gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.