Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Gospodarka nieruchomościami
Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo i higiena pracy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczeństwo i higiena pracy | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Monika Śpiewak-Szyjka <monika.spiewak-szyjka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Przedmiot ma charakter rozszerzający wiedzę i utrwalający kluczowe kwestie z zakresu BHP. Nie wymaga poprzedzenia innym przedmiotem. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poszerzenie wiedzy nt. bezpieczeństwa i higieny pracy koniecznej do zarządzania ludźmi, w pracy ekonomisty. |
C-2 | Rozwinięcie umiejętności identyfikacji i radzenia sobie z czynnikami potencjalnie niebezpiecznymi, szkodliwymi lub uciążliwymi. |
C-3 | Nabycie kompetencji w zakresie organizacji bezpiecznych warunków pracy. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Zagadnienia wprowadzające, podstawowe regulacje prawne z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.Wybrane obowiązki pracodawcy i pracownika w zakresie bhp | 1 |
T-W-2 | Wybrane czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe. Charakterystyka zagrożeń, pomiaru i zapobiegania. | 2 |
T-W-3 | Maszyny i urządzenia techniczne - wymagania dotyczące maszyn. Instrukcje stanowiskowe i dokumentacja pracy maszyn. | 1 |
T-W-4 | Wypadki w pracy - case study. Zasady zapobiegania. | 2 |
T-W-5 | Ocena ryzyka zawodowego wybraną metodą - case study. | 1 |
T-W-6 | Środki ochrony indywidualnej - odzież ochronna i odzież robocza. | 1 |
T-W-7 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 7 |
A-W-3 | Lektura materiałów i podręczników | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do dyskusji w ramach zajęć nt. zagadnień problemowych | 4 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (opis, anegdota, wyjaśnianie). |
M-2 | Metody problemowe i aktywizujące (wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna). |
M-3 | Metody eksponujące (film, ekspozycja). |
M-4 | Metody praktyczne (pokaz). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Dyskusja oraz omawianie studiów przypadku w trakcie wykładu konwersatoryjnego. Aktywność studenta nagradzana jest możliwością podniesienia oceny końcowej, pod warunkiem uzyskania pozytywnego zaliczenia końcowego. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w formie testu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_A01_W01 Zna i rozumie zakres bezpiecznego i higienicznego trybu funkcjonowania w miejscu pracy. Zna przepisy obowiązujące pracodawcę i pracownika w zakresie BHP. | E_2A_W05 | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-2 | M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_A01_U01 Potrafi zorganizować bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz reagować na pojawiające się zagrożenia. Posiada umiejętność organizacji bezpiecznej pracy. | E_2A_U06 | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6 | M-2, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_A01_K01 Student jest gotów do poniesienia konsekwencji wynikających z nieznajomości przepisów BHP lub postępowania wbrew zaleceniom BHP. | E_2A_K01, E_2A_K05 | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2 | M-2, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_A01_W01 Zna i rozumie zakres bezpiecznego i higienicznego trybu funkcjonowania w miejscu pracy. Zna przepisy obowiązujące pracodawcę i pracownika w zakresie BHP. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie zakreu bezpiecznego i higienicznego trybu funkcjonowania w miejscu pracy. Nie zna przepisów obowiązujących pracodawcę i pracownika w zakresie BHP. |
3,0 | Student zna i rozumie zakres bezpiecznego i higienicznego trybu funkcjonowania w miejscu pracy. Zna przepisy obowiązujące pracodawcę i pracownika w zakresie BHP w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Student zna i rozumie zakres bezpiecznego i higienicznego trybu funkcjonowania w miejscu pracy. Zna przepisy obowiązujące pracodawcę i pracownika w zakresie BHP w stopniu większym niż dostateczny. | |
4,0 | Student zna i rozumie zakres bezpiecznego i higienicznego trybu funkcjonowania w miejscu pracy. Zna przepisy obowiązujące pracodawcę i pracownika w zakresie BHP w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student zna i rozumie zakres bezpiecznego i higienicznego trybu funkcjonowania w miejscu pracy. Zna przepisy obowiązujące pracodawcę i pracownika w zakresie BHP w stopniu większym niż dobry. | |
5,0 | Student zna i rozumie zakres bezpiecznego i higienicznego trybu funkcjonowania w miejscu pracy. Zna przepisy obowiązujące pracodawcę i pracownika w zakresie BHP w stopniu bardzo dobrym. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_A01_U01 Potrafi zorganizować bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz reagować na pojawiające się zagrożenia. Posiada umiejętność organizacji bezpiecznej pracy. | 2,0 | Student nie potrafi zorganizować bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz reagować na pojawiające się zagrożenia. |
3,0 | Student potrafi zorganizować bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz reagować na pojawiające się zagrożenia w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Student potrafi zorganizować bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz reagować na pojawiające się zagrożenia w stopniu większym niż dostateczny. | |
4,0 | Student potrafi zorganizować bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz reagować na pojawiające się zagrożenia w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student potrafi zorganizować bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz reagować na pojawiające się zagrożenia w stopniu większym niż dobry. | |
5,0 | Student potrafi zorganizować bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz reagować na pojawiające się zagrożenia w stopniu bardzo dobrym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_A01_K01 Student jest gotów do poniesienia konsekwencji wynikających z nieznajomości przepisów BHP lub postępowania wbrew zaleceniom BHP. | 2,0 | Student nie jest gotów do poniesienia konsekwencji wynikających z nieznajomości przepisów BHP lub postępowania wbrew zaleceniom BHP. |
3,0 | Student jest gotów do poniesienia konsekwencji wynikających z nieznajomości przepisów BHP lub postępowania wbrew zaleceniom BHP w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Student jest gotów do poniesienia konsekwencji wynikających z nieznajomości przepisów BHP lub postępowania wbrew zaleceniom BHP w stopniu większym niż dostateczny. | |
4,0 | Student jest gotów do poniesienia konsekwencji wynikających z nieznajomości przepisów BHP lub postępowania wbrew zaleceniom BHP w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student jest gotów do poniesienia konsekwencji wynikających z nieznajomości przepisów BHP lub postępowania wbrew zaleceniom BHP w stopniu większym niż dobry. | |
5,0 | Student jest gotów do poniesienia konsekwencji wynikających z nieznajomości przepisów BHP lub postępowania wbrew zaleceniom BHP w stopniu bardzo dobrym. |
Literatura podstawowa
- Rączkowski B., BHP w praktyce, ODDK, Gdańsk, 2020, 18, ISBN: 9788378047179
- Żołyński J., Praca w warunkach stwarzających zagrożenie dla życia lub zdrowia pracownika, półka z Ograniczoną Odpowiedzialnością Spółka Komandytowa, Gdańsk, 2021
Literatura dodatkowa
- Rączkowski B., Szkolenie wstępne BHP- instruktaż ogólny, ODDK, Gdańsk, 2016
- E. Kevin Kelloway,Karina Nielsen , Jennifer K. Dimoff, Leading to Occupational Health and Safety: How Leadership Behaviours Impact Organizational Safety and Well-Being, Wiley-Blackwall, New jersey, 2017
- 2. Paul Irving, The Upside of Aging: How Long Life Is Changing the World of Health, Work, Innovation, Policy, and Purpose, Wiley, New Jersey, 2011