Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Gospodarka nieruchomościami
Sylabus przedmiotu Rachunkowość projektów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rachunkowość projektów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw rachunkowości, podstawowych kategorii ekonomicznych, podstaw organizacji i funkcjonowania przedsiębiorstw, podstaw prawa. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami rachunkowości i ich rolą w zarządzaniu projektami. Przygotowanie studentów do ewidencji rezultatów projektów i ich rozliczania oraz wykorzystania instrumentów rachunkowości zarządczej w projektach. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Definicje, cechy, rodzaje i struktura projektu | 1 |
T-A-2 | Istota i zakres rachunkowości projektów | 1 |
T-A-3 | Polityka rachunkowości jednostki w kontekście realizacji projektów | 2 |
T-A-4 | Rozbudowa planu kont na potrzeby ewidencji projektów | 2 |
T-A-5 | Procedury dokumentowania kosztów i wydatków objętych projektem | 2 |
T-A-6 | Wykorzystanie instrumentów rachunkowości zarządczej w projektach | 2 |
T-A-7 | Ewidencja księgowa zdarzeń gospodarczych związanych z realizacją projektów | 4 |
T-A-8 | Audyt projektów | 1 |
T-A-9 | Opracowanie założeń do projektu i jego wykonanie | 1 |
T-A-10 | Prezentacja projektów | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-A-2 | Studiowanie zalecanej literatury przedmiotu | 14 |
A-A-3 | Przygotowanie projektu | 18 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: objaśnienia i wyjaśnienia Metody problemowe: wykład problemowy Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyzna, metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność studenta na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sporządzenie i prezentacja wybranych elementów ekonomiczno-finansowych projektu |
S-3 | Ocena podsumowująca: Prezentacja opracowanego projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_C07_W01 Student zna i rozumie podstawowe założenia realizacji oraz zasad rozliczania projektów. | E_2A_W03, E_2A_W05, E_2A_W08, E_2A_W09, E_2A_W10, E_2A_W02, E_2A_W06, E_2A_W07, E_2A_W01 | — | C-1 | T-A-3, T-A-7, T-A-5, T-A-8, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-6, T-A-9 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_C07_U01 Student potrafi opracować część ekonomiczno-finansową projektu. | E_2A_U03, E_2A_U05, E_2A_U06, E_2A_U08, E_2A_U12, E_2A_U13, E_2A_U02 | — | C-1 | T-A-3, T-A-7, T-A-5, T-A-8, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-6, T-A-9, T-A-10 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_C07_K01 Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi. | E_2A_K01, E_2A_K02, E_2A_K04, E_2A_K06, E_2A_K03, E_2A_K05 | — | C-1 | T-A-3, T-A-7, T-A-5, T-A-4, T-A-6, T-A-9, T-A-10 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_C07_W01 Student zna i rozumie podstawowe założenia realizacji oraz zasad rozliczania projektów. | 2,0 | Student nie zna podstawowych zasad rachunkowości. |
3,0 | Student zna zasady rachunkowości w wybranych jednostkach oraz dokumentację operacji gospodarczych wynikających z realizji projektów unijnych. | |
3,5 | Student zna zasady rachunkowości w wybranych jednostkach, dokumentację operacji gospodarczych wynikających z realizji projektów oraz budowę planu kont. | |
4,0 | Student dobrze zna zasady rachunkowości w wybranych jednostkach, dokumentację operacji gospodarczych wynikających z realizji projektów, potrafi dokonać modyfikacji planu kont na potrzeby działalności projektowej oraz zna narzędzia rachunkowości zarządczej. | |
4,5 | Student wykorzystuje zasady rachunkwoości na potrzeby ewidencji i rozliczania projektów, zna i wykorzystuje narzędzia rachunkowości zarządczej. | |
5,0 | Student łączy wiedzę z rachunkowości finansowej i zarządcej z regulacjami w zakresie zarządzania projektami. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_C07_U01 Student potrafi opracować część ekonomiczno-finansową projektu. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie opracować jakichkolwiek ekonomiczno-finansowych części projektu. |
3,0 | Student potrafi przy pomocy prowadzącego opracować nieliczne ekonomiczno-finansowe części projektu. | |
3,5 | Student potrafi przy pomocy prowadzącdego opracować wybrane ekonomiczno-finansowe części projektu. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie opracować wybrane ekonomiczno-fiansnowe części projektu. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie opracować wszystkie ekonomiczno-finansowe części projektu. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie opracować wszystkie ekonomiczno-finansowe części projektu i zinterpretować otrzymane wyniki. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_C07_K01 Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi. | 2,0 | Student nie jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi. |
3,0 | Student czasami przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi. | |
3,5 | Student często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi. | |
4,0 | Student bardzo często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi. | |
4,5 | Student zazwyczaj przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi. | |
5,0 | Student jest zawsze gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi. |
Literatura podstawowa
- Majchrzak I., Nadolna B., Rachunkowość w planowaniu i rozliczaniu projektów, Wolters Kluwer, Warszawa, 2019
- Klinowski M., Rachunkowość zarządcza zorientowana na projekty, CeDeWu, Warszawa, 2017, II
- Borek G., Sztyler J., Rachunkowość projektów współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej, ODDK, Gdańsk, 2015
- Kędziora H., Wyodrębniona ewidencja operacji w projektach finansowanych ze źródeł unijnych, ODDK, Gdańsk, 2010
- Callahan K.R., Stetz G.S., Brooks L.M., Project Management Accounting: Budgeting, Tracking, and Reporting Costs and Profitability, Wiley, 2011
Literatura dodatkowa
- Łada M., Kozarkiewicz A., Zarządzanie wartością projektów, C.H.Beck, Warszawa, 2010
- Wojdylak-Sputkowska Z., Sputkowski A., Audyt projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, ODDK, Gdańsk, 2009
- Łada M., Kozarkiewicz A, Rachunkowość zarządcza i controlling projektów, C.H.Beck, Warszawa, 2007
- Gajos B., Polityka rachunkowości projektów dofinansowanych z UE, C.H. Beck, Warszawa, 2007
- Ustawa z dnia 29 września 1994 o rachunkowości, Dz.U. z 2019 poz. 351 z póź. zm., 1994