Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Gospodarka nieruchomościami

Sylabus przedmiotu Społeczne aspekty działalności gospodarczej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Społeczne aspekty działalności gospodarczej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 18 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych pojęć z zakresu ekonomii i zarządzania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie przez studentów skomplikowanych zależności pomiędzy działalnością gospodarczą i dbałością o własne interesy ekonomiczne, a otoczeniem przedsiębiorstwa oraz wartościami, jakie ono wyznaje.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa (Corporate Social Resposibility - CSR) - podstawy teoretyczne i rys historyczny.2
T-A-2CSR jako element zarządzania strategicznego firmy.2
T-A-3Interesariusze i akcjonariusze firmy.2
T-A-4Obszary odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstwa.2
T-A-5Procedury, normy i standardy CSR.2
T-A-6Zasady CSR.2
T-A-7Raporty odpowiedzialności społecznej. Dobre i złe praktyki CSR.2
T-A-8CSR w aspekcie międzynarodowym.2
T-A-9Biznes wobec wielkich problemów społecznych. Budowanie długofalowego zaufania społecznego.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2Praca własna (czytanie literatury)27
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia przedmiotowe. Metoda przypadków.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń (pisemne). Aktywność na ćwiczeniach.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C03/1.3_W01
Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w sposób przejrzysty z uwzględnieniem zasad etycznych, w poczuciu odpowiedzialności za klienta, pracownika, udziałowca, społeczeństwo, środowisko itp.
E_2A_W04, E_2A_W05, E_2A_W10, E_2A_W07, E_2A_W01C-1T-A-3, T-A-2, T-A-5, T-A-8, T-A-6, T-A-7, T-A-1, T-A-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C03/1.3_U01
Student potrafi wdrożyć problematykę społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa w organizacji, dbać o dobre stosunki z pracownikami i relacje między nimi, dbać o klienta, przestrzegać istniejących przepisów prawa, wspierać społeczność i chronić środowisko.
E_2A_U06, E_2A_U01, E_2A_U02C-1T-A-3, T-A-2, T-A-5, T-A-8, T-A-6, T-A-7, T-A-1, T-A-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C03/1.3_K01
Student jest gotów do realizacji odpowiedniej i refleksyjnej postawy wobec życia zawodowego, społecznego i środowiska naturalnego
E_2A_K01, E_2A_K02, E_2A_K03C-1T-A-3, T-A-2, T-A-5, T-A-8, T-A-6, T-A-7, T-A-1, T-A-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_C03/1.3_W01
Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w sposób przejrzysty z uwzględnieniem zasad etycznych, w poczuciu odpowiedzialności za klienta, pracownika, udziałowca, społeczeństwo, środowisko itp.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
3,0Student poprawnie definiuje niektóre pojęcia z zakresu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
3,5Student poprawnie defniuje większość pojęć z zakresu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
4,0Student zna definicję wszystkich pojęć z zakresu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
4,5Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa oraz identyfikuje kluczowe problemy
5,0Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia, przytacza kluczowe informacje, a także samodzielnie identyfikuje narzędzia potrzebne do roziwązywania zadanego problemu, z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_C03/1.3_U01
Student potrafi wdrożyć problematykę społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa w organizacji, dbać o dobre stosunki z pracownikami i relacje między nimi, dbać o klienta, przestrzegać istniejących przepisów prawa, wspierać społeczność i chronić środowisko.
2,0Student nie posiada dostatecznych umiejętności w zakresie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
3,0Student posiada umiejętności na dostatecznym poziomie
3,5Student posiada niepełne umiejętności w zakresie przedmiotu
4,0Student posiada niepełne uemiejętności, ale orientuje się dobrze w zakresie przedmiotu
4,5Umiejętności studenta nie są jeszcze pełne, ale orientuje się bardzo dobrze w zakresie przedmiotu
5,0Student posiadł pełne umiejętności w zakresie przedmiotu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_C03/1.3_K01
Student jest gotów do realizacji odpowiedniej i refleksyjnej postawy wobec życia zawodowego, społecznego i środowiska naturalnego
2,0Student nie posiadł kompetencji w zakresie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczego rozumienia przedmiotu
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, aby rozumieć problematykę społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa i umieć kształtować odpowiednie postawy
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy i umiejętności w zakresie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
4,5Kompetencje studenta nie są jeszcze pełne
5,0Student posiada pełne komptencje

Literatura podstawowa

  1. Adamczyk J., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, PWE, Warszawa, 2009
  2. Rybak M., Etyka menedżera - społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa, 2004
  3. Żemigała M., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wolters Kluwer Business, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Nakonieczna J., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw międzynarodowych, Difin, Warszawa, 2008
  2. Smith N.C., Lensen G., Odpowiedzialność biznesu. Teoria i praktyka, Studio EMKA, Warszawa, 2009
  3. Adam Lindgreen, Valérie Swaen, Corporate Social Responsibility, IJMR, 2011, https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1468-2370.2009.00277.x
  4. Adam Lindgreen, Valérie Swaen, Corporate Social Responsibility, IJMR, 2010, https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1468-2370.2009.00277.x

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa (Corporate Social Resposibility - CSR) - podstawy teoretyczne i rys historyczny.2
T-A-2CSR jako element zarządzania strategicznego firmy.2
T-A-3Interesariusze i akcjonariusze firmy.2
T-A-4Obszary odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstwa.2
T-A-5Procedury, normy i standardy CSR.2
T-A-6Zasady CSR.2
T-A-7Raporty odpowiedzialności społecznej. Dobre i złe praktyki CSR.2
T-A-8CSR w aspekcie międzynarodowym.2
T-A-9Biznes wobec wielkich problemów społecznych. Budowanie długofalowego zaufania społecznego.2
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2Praca własna (czytanie literatury)27
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C03/1.3_W01Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w sposób przejrzysty z uwzględnieniem zasad etycznych, w poczuciu odpowiedzialności za klienta, pracownika, udziałowca, społeczeństwo, środowisko itp.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W04Zna i rozumie w pogłębionym stopniu struktury i instytucje społeczne, relacje między nimi, występujące w nich więzi i rządzące nimi prawidłowości
E_2A_W05Zna i rozumie w pogłębionym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz obszary jego aktywności społeczno-gospodarczej
E_2A_W10Zna i rozumie normy i reguły prawne, ekonomiczne, organizacyjne, etyczne i inne warunkujące funkcjonowanie gospodarki, w tym podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych
E_2A_W07Zna i rozumie w pogłębionym stopniu koncepcje i metody gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim oraz powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie przez studentów skomplikowanych zależności pomiędzy działalnością gospodarczą i dbałością o własne interesy ekonomiczne, a otoczeniem przedsiębiorstwa oraz wartościami, jakie ono wyznaje.
Treści programoweT-A-3Interesariusze i akcjonariusze firmy.
T-A-2CSR jako element zarządzania strategicznego firmy.
T-A-5Procedury, normy i standardy CSR.
T-A-8CSR w aspekcie międzynarodowym.
T-A-6Zasady CSR.
T-A-7Raporty odpowiedzialności społecznej. Dobre i złe praktyki CSR.
T-A-1Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa (Corporate Social Resposibility - CSR) - podstawy teoretyczne i rys historyczny.
T-A-4Obszary odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstwa.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe. Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń (pisemne). Aktywność na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
3,0Student poprawnie definiuje niektóre pojęcia z zakresu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
3,5Student poprawnie defniuje większość pojęć z zakresu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
4,0Student zna definicję wszystkich pojęć z zakresu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
4,5Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa oraz identyfikuje kluczowe problemy
5,0Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia, przytacza kluczowe informacje, a także samodzielnie identyfikuje narzędzia potrzebne do roziwązywania zadanego problemu, z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C03/1.3_U01Student potrafi wdrożyć problematykę społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa w organizacji, dbać o dobre stosunki z pracownikami i relacje między nimi, dbać o klienta, przestrzegać istniejących przepisów prawa, wspierać społeczność i chronić środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U06Potrafi posługiwać się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązania konkretnego zadania oraz weryfikować swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
E_2A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywania zadań w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U02Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji, wyjaśniania oraz prognozowania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz relacji między nimi, stosując właściwy dobór źródeł i informacji poprzez ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę i twórczą interpretację
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie przez studentów skomplikowanych zależności pomiędzy działalnością gospodarczą i dbałością o własne interesy ekonomiczne, a otoczeniem przedsiębiorstwa oraz wartościami, jakie ono wyznaje.
Treści programoweT-A-3Interesariusze i akcjonariusze firmy.
T-A-2CSR jako element zarządzania strategicznego firmy.
T-A-5Procedury, normy i standardy CSR.
T-A-8CSR w aspekcie międzynarodowym.
T-A-6Zasady CSR.
T-A-7Raporty odpowiedzialności społecznej. Dobre i złe praktyki CSR.
T-A-1Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa (Corporate Social Resposibility - CSR) - podstawy teoretyczne i rys historyczny.
T-A-4Obszary odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstwa.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe. Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń (pisemne). Aktywność na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada dostatecznych umiejętności w zakresie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
3,0Student posiada umiejętności na dostatecznym poziomie
3,5Student posiada niepełne umiejętności w zakresie przedmiotu
4,0Student posiada niepełne uemiejętności, ale orientuje się dobrze w zakresie przedmiotu
4,5Umiejętności studenta nie są jeszcze pełne, ale orientuje się bardzo dobrze w zakresie przedmiotu
5,0Student posiadł pełne umiejętności w zakresie przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C03/1.3_K01Student jest gotów do realizacji odpowiedniej i refleksyjnej postawy wobec życia zawodowego, społecznego i środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści
E_2A_K02Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy z zakresu ekonomii i finansów w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a w przypadku trudności z ich rozwiązaniem jest gotów do korzystania z opinii ekspertów
E_2A_K03Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne, etyczne i polityczne oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie przez studentów skomplikowanych zależności pomiędzy działalnością gospodarczą i dbałością o własne interesy ekonomiczne, a otoczeniem przedsiębiorstwa oraz wartościami, jakie ono wyznaje.
Treści programoweT-A-3Interesariusze i akcjonariusze firmy.
T-A-2CSR jako element zarządzania strategicznego firmy.
T-A-5Procedury, normy i standardy CSR.
T-A-8CSR w aspekcie międzynarodowym.
T-A-6Zasady CSR.
T-A-7Raporty odpowiedzialności społecznej. Dobre i złe praktyki CSR.
T-A-1Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa (Corporate Social Resposibility - CSR) - podstawy teoretyczne i rys historyczny.
T-A-4Obszary odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstwa.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe. Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń (pisemne). Aktywność na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiadł kompetencji w zakresie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczego rozumienia przedmiotu
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, aby rozumieć problematykę społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa i umieć kształtować odpowiednie postawy
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy i umiejętności w zakresie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
4,5Kompetencje studenta nie są jeszcze pełne
5,0Student posiada pełne komptencje