Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Gospodarka nieruchomościami
Sylabus przedmiotu Ochrona własności intelektualnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona własności intelektualnej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Rafał Mazur <Rafal.Mazur@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy ochrony własności intelektualnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość istoty, rodzajów zmian oraz czynników determinujących rozwój przedsiębiorstw |
C-2 | Umiejętność klasyfikowania elementów własności intelektualnej |
C-3 | Znajomość elementów własności przemysłowej i umiejętność wskazania cech charakterystycznych oraz różnic między nimi, a także specyfiki praw wyłącznych do tych elementów |
C-4 | Znajomość składników własności literackiej i artystycznej i aspektów autorskich praw osobistych i majątkowych |
C-5 | Znajomość podmiotów działających na rzecz rozwoju organizacji |
C-6 | Znajomość rodzajów umów w zakresie projektów wynalazczych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Własność przemysłowa jako element własności intelektualnej | 2 |
T-W-2 | Własność literacka i artystyczna | 2 |
T-W-3 | Wybrane podmioty działające na rzecz rozwoju organizacji | 2 |
T-W-4 | Licencje i inne umowy w zakresie projektów wynalazczych | 2 |
T-W-5 | Zaliczenie | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 16 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | Pogadanka |
M-3 | analiza studiów przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena z kolokwium |
S-2 | Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas przygotowywania studium przypadku |
S-3 | Ocena formująca: Ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji |
S-4 | Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów |
S-5 | Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń (średnia z wszystkich ocen formujących) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_A03_W01 Zna i rozumie pojęcia i zasady z zakresu własności intelektualnej | E_2A_W10, E_2A_W11 | — | C-5, C-2, C-3, C-1, C-4 | T-W-2, T-W-1 | M-2, M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_A03_U01 Posiada umiejętność posługiwania się podstawowymi kategoriami z zakresu własności intelektualnej | E_2A_U06 | — | C-2, C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1 | M-3 | S-4, S-3 |
E_2A_A03_U02 potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu własności intelektualnej | E_2A_U07 | — | C-5, C-3, C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1 | M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_A03_K01 Jest gotów do przewidzenia konsekwencji podejmowania określonych działań | E_2A_K04 | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-1 | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_A03_W01 Zna i rozumie pojęcia i zasady z zakresu własności intelektualnej | 2,0 | Student nie potrafi wymienić składników własności intelektualnej |
3,0 | Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje cechy charakterystyczne niektórych z nich | |
3,5 | Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje cechy charakterystyczne niektórych z nich w stopniu ponad dostatecznym | |
4,0 | Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje na ich cechy charakterystyczne, potrafi podać przykłady | |
4,5 | Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje na ich cechy charakterystyczne, potrafi podać liczne przykłady | |
5,0 | Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje na ich cechy charakterystyczne, potrafi podać przykłady, dokładnie orientuje się w aspektach praw osobistych i majątkowych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_A03_U01 Posiada umiejętność posługiwania się podstawowymi kategoriami z zakresu własności intelektualnej | 2,0 | Student nie potrafi klasyfikować elementów własności intelektualnej |
3,0 | Student potrafi wyodrębnić elementy własności intelektualnej | |
3,5 | Student potrafi wyodrębnić elementy własności intelektualnej oraz wskazać potencjalne efekty z wdrożenia niektórych z nich | |
4,0 | Student potrafi wyodrębnić i scharakteryzować składniki własności intelektualnej i wskazać specyficzne cechy odróżniające te rozwiązania oraz wskazać potencjalne efekty z wdrożenia większości rozwiązań | |
4,5 | Student potrafi wyodrębnić i scharakteryzować składniki własności intelektualnej i wskazać specyficzne cechy odróżniające te rozwiązania oraz płynnie wskazać potencjalne efekty z wdrożenia wielu rozwiązań | |
5,0 | Student klasyfikuje elementy własności intelektualnej, dokładnie zna różnice między własnością przemysłową a własnością literacką i artystyczną oraz potrafi zidentyfikować potencjalne korzyści z wykorzystania poszczególnych składników własności intelektualnej | |
E_2A_A03_U02 potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu własności intelektualnej | 2,0 | Student nie potrafi klasyfikować elementów własności intelektualnej |
3,0 | Student potrafi wyodrębnić elementy własności intelektualnej | |
3,5 | Student potrafi wyodrębnić elementy własności intelektualnej oraz wskazać potencjalne efekty z wdrożenia niektórych z nich | |
4,0 | Student potrafi wyodrębnić i scharakteryzować składniki własności intelektualnej i wskazać specyficzne cechy odróżniające te rozwiązania oraz wskazać potencjalne efekty z wdrożenia większości rozwiązań | |
4,5 | Student potrafi wyodrębnić i scharakteryzować składniki własności intelektualnej i wskazać specyficzne cechy odróżniające te rozwiązania oraz płynnie wskazać potencjalne efekty z wdrożenia wielu rozwiązań | |
5,0 | Student klasyfikuje elementy własności intelektualnej, dokładnie zna różnice między własnością przemysłową a własnością literacką i artystyczną oraz potrafi zidentyfikować potencjalne korzyści z wykorzystania poszczególnych składników własności intelektualnej |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_A03_K01 Jest gotów do przewidzenia konsekwencji podejmowania określonych działań | 2,0 | nie opanował umiejętności przewidzenia konsekwencji podejmowania okreslonych zadań |
3,0 | W ograniczony sposób przewiduje efekty podjętych działań | |
3,5 | Opanował w stopniu ponad dostatecznym | |
4,0 | Sprawnie antycypuje skutki podjętych lub zaniechanych działań | |
4,5 | Opanował w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Przekonywująco uzasadnia potrzebę podjęcia określonych działań |
Literatura podstawowa
- G. Michniewicz, Ochrona własności intelektualnej, Beck, Warszawa, 2019
- A. Niewęgłowski, I. Nowak, Własność intelektualna w działalności gospodarczej, Beck, Warszawa, 2017
- J. Pila, P. Torremans, European intellectual property law, Oxford University Press, 2019
Literatura dodatkowa
- R. Mazur, Jesteś innowacyjny? Natura współczesnych innowacji, „Top Logistyk”, Poznań, 2008, 2/2008.
- M. Zajączkowski, Podstawy innowatyki i ochrony własności intelektualnej, Lega, Szczecin, 2005
- T. Szymanek, Prawo własności przemysłowej, EWSPiA, Warszawa, 2008
- R. Mazur, Inwentorzy. Czynniki rozwoju innowacji, „Top Logistyk”, Poznań, 2008, 3/2008.