Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Analityka gospodarcza

Sylabus przedmiotu Agrobiznes na rynku światowym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Agrobiznes na rynku światowym
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu teoretycznych podstaw doradztwa w agrobiznesie oraz ekonomiki przesiębiorstw gospodarki żywnościowej. Wiedza z zakresu makroekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z miejscem agrobiznesu w gospodarce światowej.
C-2Zapoznanie studentów ze skalą obrotu międzynarodowego płodami rolnymi i ich znaczeniem dla gospodarek poszczególnych krajów.
C-3Ukształtowanie umiejętności identyfikacji procesów integracyjnych wewnątrz agrobiznesu w układzie europejskim i światowym.
C-4Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. udziału Polski i polskich produktów rolnych w międzynarodowym obrocie płodami rolnymi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ryż i jego znaczenie dla gospodarki żywnościowej świata.1
T-A-2PKE (Palm Kernel Expeller) i PKS (Palm Kernel Shells) jako pasza na rynkach światowych.1
T-A-3Soja i jej główni eksporterzy i importerzy światowi.1
T-A-4Pszenica i jej główni eksporterzy i importerzy światowi.1
T-A-5Kukurydza – kierunki eksportu i importu, sposoby wykorzystania. Agrobiomasa - producenci światowi, wykorzystanie w Europie na cele energetyczne.1
T-A-6Ziemniaki – tendencje spożycia, głowni producenci światowi, omówienie udziału Polski na rynku europejskim jako producenta i konsumenta.1
T-A-7Polska - omówienie roli Polski jako dostawcy świeżych warzyw i owoców na rynku europejskim ze szczególnym uwzględnieniem produkcji jabłek i soku jabłkowego.1
T-A-8Międzynarodowe aspekty agrobiznesu – globalizacja; omówienie roli koncernów międzynarodowych typu Cargill, Raiffeisen itp.1
T-A-9Agrobiznes a bezpieczeństwo żywnościowe.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.9
A-A-2Zbieranie materiałów empirycznych niezbędnych do opracowania prezentacji.8
A-A-3Przygotowanie prezentacji.8
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (opowiadanie, opis, wyjaśnianie).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody eksponujące ( film, ekspozycja).
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena i analiza aktywności studentów podczas trwania ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Ocena postępów w przyswajaniu wiedzy poprzez zadawanie ustnych pytań na początku ćwiczeń, obejmujących zagadnienia z poprzednich zajęć.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ocenę z przygotowanej wcześniej prezentacji dotyczącej wybranego tematu dot. agrobiznesu na rynku polskim.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O11/3.3_W01
Student zna i rozumie pojęcia z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym, w tym w zakresie zgodnym z ekologicznymi zasadami gospodarowania.
E_2A_W03, E_2A_W04, E_2A_W05, E_2A_W08, E_2A_W09, E_2A_W10, E_2A_W11, E_2A_W02, E_2A_W07, E_2A_W01C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O11/3.3_U01
Student potrafi przygotować prezentację bądź raport na temat różnych aspeków agrobiznesu na rynku światowym w grupie oraz zaprezentować go.
E_2A_U04, E_2A_U09, E_2A_U03, E_2A_U05, E_2A_U06, E_2A_U07, E_2A_U08, E_2A_U11, E_2A_U12, E_2A_U13, E_2A_U01, E_2A_U02C-3, C-4T-A-7, T-A-8, T-A-9M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O11/3.3_K01
Student jest gotów do uwzględniania w działaniach gospodarczych zrównoważonego rozwoju jako podstawy współczesnego gospodarowania na poziomie kraju-członka UE, w szczególności w kontekście agrobiznesu i jej globalnej oraz europejskiej specyfiki.
E_2A_K01, E_2A_K02, E_2A_K04, E_2A_K06, E_2A_K03, E_2A_K05C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O11/3.3_W01
Student zna i rozumie pojęcia z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym, w tym w zakresie zgodnym z ekologicznymi zasadami gospodarowania.
2,0Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym, - wskazać, co jest literaturą tematu oraz jaki jest cel, przedmiot i najważniejsze zagadnienia w ramach realizowanego programu, - sformułować krótkiej (nawet niepełnej), ale poprawnej wypowiedzi dla większości poruszanych na zajęciach obszarów tematycznych. Student otrzymuje ocenę niedostateczną, jeśli nie wykazuje zainteresowania treściami programowymi lub uchyla się od aktywności a jego absencja nie daje gwarancji nadrobienia zaległości w materialne.
3,0Student, na ocenę dostateczną: - w zakresie wiedzy z agrobiznesu w ujęciu światowym opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus: - w zakresie wiedzy z agrobiznesu w ujęciu światowym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do przekazywanej wiedzy pozostaje średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student, na ocenę dobrą: - w zakresie wiedzy z agrobiznesu w ujęciu światowym opanował prawie cały materiał programowy i wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy przejawia zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi cechują nieznaczne błędy).
4,5Student, na ocenę dobrą plus: - w zakresie wiedzy z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym opanował materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, właściwie tłumaczy ich znaczenie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - wypowiada się bez trudności operując poprawnie słownictwem merytorycznym.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą: - w zakresie wiedzy z agrobiznesu w ujęciu światowymwykracza poza materiał programowy, - wykazuje zrozumienie wiedzy bez zastrzeżeń do toku rozumowania, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, potrafi zaproponować kontekst, w którym wiedza znajduje lub może znaleźć zastosowanie praktyczne, - wypowiada się bezbłędnym językiem, prawidłowo merytorycznie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O11/3.3_U01
Student potrafi przygotować prezentację bądź raport na temat różnych aspeków agrobiznesu na rynku światowym w grupie oraz zaprezentować go.
2,0Nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Student, na ocenę dostateczną potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, pod warunkiem uzyskania dodatkowego wsparcia, z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Student, na ocenę dobrą potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i średnio trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Student, na ocenę dobrą plus potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w większości kontekstów i zadań przed nim stawianych, rozumie sens popełnianych błędów i posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem z stosowaniem wiedzy z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O11/3.3_K01
Student jest gotów do uwzględniania w działaniach gospodarczych zrównoważonego rozwoju jako podstawy współczesnego gospodarowania na poziomie kraju-członka UE, w szczególności w kontekście agrobiznesu i jej globalnej oraz europejskiej specyfiki.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Student, na ocenę dostateczną z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym, wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym realizuje na ogół poprawnie.
4,0Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
4,5Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.

Literatura podstawowa

  1. Kierczyńska S., Konsumpcja owoców na tle ich produkcji w Polsce, Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2005, tom VII
  2. Kożuch A., Mirończuk A., Podstawy ekonomiki agrobiznesu. Część 1. Makroekonomia, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2003
  3. Niedzielski E., Agrobiznes. Przedsiębiorczość., Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2000
  4. Bazyli Czyżewski, Political rents of European farmers in the sustainable development paradigm : international, national and regional perspective, Polish Scientific Publishers PWN, Warsaw, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Smith W., Dilday H., Rice: Origin, History, Tehcnology and Production, Wiley, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ryż i jego znaczenie dla gospodarki żywnościowej świata.1
T-A-2PKE (Palm Kernel Expeller) i PKS (Palm Kernel Shells) jako pasza na rynkach światowych.1
T-A-3Soja i jej główni eksporterzy i importerzy światowi.1
T-A-4Pszenica i jej główni eksporterzy i importerzy światowi.1
T-A-5Kukurydza – kierunki eksportu i importu, sposoby wykorzystania. Agrobiomasa - producenci światowi, wykorzystanie w Europie na cele energetyczne.1
T-A-6Ziemniaki – tendencje spożycia, głowni producenci światowi, omówienie udziału Polski na rynku europejskim jako producenta i konsumenta.1
T-A-7Polska - omówienie roli Polski jako dostawcy świeżych warzyw i owoców na rynku europejskim ze szczególnym uwzględnieniem produkcji jabłek i soku jabłkowego.1
T-A-8Międzynarodowe aspekty agrobiznesu – globalizacja; omówienie roli koncernów międzynarodowych typu Cargill, Raiffeisen itp.1
T-A-9Agrobiznes a bezpieczeństwo żywnościowe.1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.9
A-A-2Zbieranie materiałów empirycznych niezbędnych do opracowania prezentacji.8
A-A-3Przygotowanie prezentacji.8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O11/3.3_W01Student zna i rozumie pojęcia z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym, w tym w zakresie zgodnym z ekologicznymi zasadami gospodarowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W03Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_2A_W04Zna i rozumie w pogłębionym stopniu struktury i instytucje społeczne, relacje między nimi, występujące w nich więzi i rządzące nimi prawidłowości
E_2A_W05Zna i rozumie w pogłębionym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz obszary jego aktywności społeczno-gospodarczej
E_2A_W08Zna i rozumie w pogłębionym stopniu system finansowy i jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki
E_2A_W09Zna i rozumie fundamentalne dylematy i wyzwania ekonomiczne oraz społeczne współczesnej cywilizacji
E_2A_W10Zna i rozumie normy i reguły prawne, ekonomiczne, organizacyjne, etyczne i inne warunkujące funkcjonowanie gospodarki, w tym podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych
E_2A_W11Zna i rozumie pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
E_2A_W02Zna i rozumie w pogłębionym stopniu miejsce i znaczenie ekonomii i finansów w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi i kierunki jej rozwoju
E_2A_W07Zna i rozumie w pogłębionym stopniu koncepcje i metody gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim oraz powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z miejscem agrobiznesu w gospodarce światowej.
C-2Zapoznanie studentów ze skalą obrotu międzynarodowego płodami rolnymi i ich znaczeniem dla gospodarek poszczególnych krajów.
Treści programoweT-A-1Ryż i jego znaczenie dla gospodarki żywnościowej świata.
T-A-2PKE (Palm Kernel Expeller) i PKS (Palm Kernel Shells) jako pasza na rynkach światowych.
T-A-3Soja i jej główni eksporterzy i importerzy światowi.
T-A-4Pszenica i jej główni eksporterzy i importerzy światowi.
T-A-5Kukurydza – kierunki eksportu i importu, sposoby wykorzystania. Agrobiomasa - producenci światowi, wykorzystanie w Europie na cele energetyczne.
T-A-6Ziemniaki – tendencje spożycia, głowni producenci światowi, omówienie udziału Polski na rynku europejskim jako producenta i konsumenta.
T-A-7Polska - omówienie roli Polski jako dostawcy świeżych warzyw i owoców na rynku europejskim ze szczególnym uwzględnieniem produkcji jabłek i soku jabłkowego.
T-A-8Międzynarodowe aspekty agrobiznesu – globalizacja; omówienie roli koncernów międzynarodowych typu Cargill, Raiffeisen itp.
T-A-9Agrobiznes a bezpieczeństwo żywnościowe.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (opowiadanie, opis, wyjaśnianie).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody eksponujące ( film, ekspozycja).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena i analiza aktywności studentów podczas trwania ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Ocena postępów w przyswajaniu wiedzy poprzez zadawanie ustnych pytań na początku ćwiczeń, obejmujących zagadnienia z poprzednich zajęć.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ocenę z przygotowanej wcześniej prezentacji dotyczącej wybranego tematu dot. agrobiznesu na rynku polskim.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym, - wskazać, co jest literaturą tematu oraz jaki jest cel, przedmiot i najważniejsze zagadnienia w ramach realizowanego programu, - sformułować krótkiej (nawet niepełnej), ale poprawnej wypowiedzi dla większości poruszanych na zajęciach obszarów tematycznych. Student otrzymuje ocenę niedostateczną, jeśli nie wykazuje zainteresowania treściami programowymi lub uchyla się od aktywności a jego absencja nie daje gwarancji nadrobienia zaległości w materialne.
3,0Student, na ocenę dostateczną: - w zakresie wiedzy z agrobiznesu w ujęciu światowym opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus: - w zakresie wiedzy z agrobiznesu w ujęciu światowym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do przekazywanej wiedzy pozostaje średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student, na ocenę dobrą: - w zakresie wiedzy z agrobiznesu w ujęciu światowym opanował prawie cały materiał programowy i wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy przejawia zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi cechują nieznaczne błędy).
4,5Student, na ocenę dobrą plus: - w zakresie wiedzy z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym opanował materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, właściwie tłumaczy ich znaczenie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - wypowiada się bez trudności operując poprawnie słownictwem merytorycznym.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą: - w zakresie wiedzy z agrobiznesu w ujęciu światowymwykracza poza materiał programowy, - wykazuje zrozumienie wiedzy bez zastrzeżeń do toku rozumowania, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, potrafi zaproponować kontekst, w którym wiedza znajduje lub może znaleźć zastosowanie praktyczne, - wypowiada się bezbłędnym językiem, prawidłowo merytorycznie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O11/3.3_U01Student potrafi przygotować prezentację bądź raport na temat różnych aspeków agrobiznesu na rynku światowym w grupie oraz zaprezentować go.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U04Potrafi formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi z zakresu ekonomii i finansów
E_2A_U09Potrafi prowadzić debatę na tematy dotyczące zagadnień gospodarczych, wykorzystując dorobek i poglądy autorytetów ekonomii i finansów
E_2A_U03Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania, prognozowania i modelowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_2A_U05Potrafi dobierać źródła finansowania przedsięwzięć gospodarczych i wykorzystać wiedzę z zakresu rachunkowości w procesach gospodarowania
E_2A_U06Potrafi posługiwać się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązania konkretnego zadania oraz weryfikować swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
E_2A_U07Potrafi analizować trendy w gospodarce (w tym oceniać efekty rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, krajowym, regionalnym i lokalnym) oraz złożone problemy współczesnej gospodarki w świetle dorobku i poglądów autorytetów ekonomii i finansów
E_2A_U08Potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne z zakresu ekonomii i finansów ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców
E_2A_U11Potrafi przygotować w języku polskim lub obcym prace pisemne lub wystąpienia ustne z zakresu ekonomii i finansów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
E_2A_U12Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym kierownicze role
E_2A_U13Potrafi samodzielnie planować i realizować proces własnego uczenia przez całe życie oraz inspirować innych do samodoskonalenia
E_2A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywania zadań w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U02Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji, wyjaśniania oraz prognozowania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz relacji między nimi, stosując właściwy dobór źródeł i informacji poprzez ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę i twórczą interpretację
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności identyfikacji procesów integracyjnych wewnątrz agrobiznesu w układzie europejskim i światowym.
C-4Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. udziału Polski i polskich produktów rolnych w międzynarodowym obrocie płodami rolnymi.
Treści programoweT-A-7Polska - omówienie roli Polski jako dostawcy świeżych warzyw i owoców na rynku europejskim ze szczególnym uwzględnieniem produkcji jabłek i soku jabłkowego.
T-A-8Międzynarodowe aspekty agrobiznesu – globalizacja; omówienie roli koncernów międzynarodowych typu Cargill, Raiffeisen itp.
T-A-9Agrobiznes a bezpieczeństwo żywnościowe.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody eksponujące ( film, ekspozycja).
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena i analiza aktywności studentów podczas trwania ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Ocena postępów w przyswajaniu wiedzy poprzez zadawanie ustnych pytań na początku ćwiczeń, obejmujących zagadnienia z poprzednich zajęć.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ocenę z przygotowanej wcześniej prezentacji dotyczącej wybranego tematu dot. agrobiznesu na rynku polskim.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Student, na ocenę dostateczną potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, pod warunkiem uzyskania dodatkowego wsparcia, z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Student, na ocenę dobrą potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i średnio trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Student, na ocenę dobrą plus potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w większości kontekstów i zadań przed nim stawianych, rozumie sens popełnianych błędów i posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem z stosowaniem wiedzy z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O11/3.3_K01Student jest gotów do uwzględniania w działaniach gospodarczych zrównoważonego rozwoju jako podstawy współczesnego gospodarowania na poziomie kraju-członka UE, w szczególności w kontekście agrobiznesu i jej globalnej oraz europejskiej specyfiki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści
E_2A_K02Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy z zakresu ekonomii i finansów w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a w przypadku trudności z ich rozwiązaniem jest gotów do korzystania z opinii ekspertów
E_2A_K04Jest gotów do myślenia i rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
E_2A_K06Jest gotów do wykazywania tolerancji i otwartości wobec różnych poglądów, postaw i kultur
E_2A_K03Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne, etyczne i polityczne oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego
E_2A_K05Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się warunków i potrzeb społecznych przez identyfikację dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przestrzeganie i rozwijanie zasad etyki zawodowej, podtrzymywanie etosu zawodowego i rozwijanie dorobku zawodu
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności identyfikacji procesów integracyjnych wewnątrz agrobiznesu w układzie europejskim i światowym.
C-4Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. udziału Polski i polskich produktów rolnych w międzynarodowym obrocie płodami rolnymi.
Treści programoweT-A-1Ryż i jego znaczenie dla gospodarki żywnościowej świata.
T-A-2PKE (Palm Kernel Expeller) i PKS (Palm Kernel Shells) jako pasza na rynkach światowych.
T-A-3Soja i jej główni eksporterzy i importerzy światowi.
T-A-4Pszenica i jej główni eksporterzy i importerzy światowi.
T-A-5Kukurydza – kierunki eksportu i importu, sposoby wykorzystania. Agrobiomasa - producenci światowi, wykorzystanie w Europie na cele energetyczne.
T-A-6Ziemniaki – tendencje spożycia, głowni producenci światowi, omówienie udziału Polski na rynku europejskim jako producenta i konsumenta.
T-A-7Polska - omówienie roli Polski jako dostawcy świeżych warzyw i owoców na rynku europejskim ze szczególnym uwzględnieniem produkcji jabłek i soku jabłkowego.
T-A-8Międzynarodowe aspekty agrobiznesu – globalizacja; omówienie roli koncernów międzynarodowych typu Cargill, Raiffeisen itp.
T-A-9Agrobiznes a bezpieczeństwo żywnościowe.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody eksponujące ( film, ekspozycja).
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena i analiza aktywności studentów podczas trwania ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Ocena postępów w przyswajaniu wiedzy poprzez zadawanie ustnych pytań na początku ćwiczeń, obejmujących zagadnienia z poprzednich zajęć.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ocenę z przygotowanej wcześniej prezentacji dotyczącej wybranego tematu dot. agrobiznesu na rynku polskim.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Student, na ocenę dostateczną z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym, wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym realizuje na ogół poprawnie.
4,0Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
4,5Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.