Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Analityka gospodarcza

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo i higiena pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo i higiena pracy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Śpiewak-Szyjka <monika.spiewak-szyjka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przedmiot ma charakter rozszerzający wiedzę i utrwalający kluczowe kwestie z zakresu BHP. Nie wymaga poprzedzenia innym przedmiotem.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poszerzenie wiedzy nt. bezpieczeństwa i higieny pracy koniecznej do zarządzania ludźmi, w pracy ekonomisty.
C-2Rozwinięcie umiejętności identyfikacji i radzenia sobie z czynnikami potencjalnie niebezpiecznymi, szkodliwymi lub uciążliwymi.
C-3Nabycie kompetencji w zakresie organizacji bezpiecznych warunków pracy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Zagadnienia wprowadzające, podstawowe regulacje prawne z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.Wybrane obowiązki pracodawcy i pracownika w zakresie bhp1
T-W-2Wybrane czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe. Charakterystyka zagrożeń, pomiaru i zapobiegania.2
T-W-3Maszyny i urządzenia techniczne - wymagania dotyczące maszyn. Instrukcje stanowiskowe i dokumentacja pracy maszyn.1
T-W-4Wypadki w pracy - case study. Zasady zapobiegania.2
T-W-5Ocena ryzyka zawodowego wybraną metodą - case study.1
T-W-6Środki ochrony indywidualnej - odzież ochronna i odzież robocza.1
T-W-7Zaliczenie przedmiotu1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu7
A-W-3Lektura materiałów i podręczników5
A-W-4Przygotowanie do dyskusji w ramach zajęć nt. zagadnień problemowych4
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (opis, anegdota, wyjaśnianie).
M-2Metody problemowe i aktywizujące (wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody eksponujące (film, ekspozycja).
M-4Metody praktyczne (pokaz).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Dyskusja oraz omawianie studiów przypadku w trakcie wykładu konwersatoryjnego. Aktywność studenta nagradzana jest możliwością podniesienia oceny końcowej, pod warunkiem uzyskania pozytywnego zaliczenia końcowego.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w formie testu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_A01_W01
Zna i rozumie zakres bezpiecznego i higienicznego trybu funkcjonowania w miejscu pracy. Zna przepisy obowiązujące pracodawcę i pracownika w zakresie BHP.
E_2A_W05C-3, C-2, C-1T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-2M-2, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_A01_U01
Potrafi zorganizować bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz reagować na pojawiające się zagrożenia. Posiada umiejętność organizacji bezpiecznej pracy.
E_2A_U06C-3, C-2, C-1T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6M-2, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_A01_K01
Student jest gotów do poniesienia konsekwencji wynikających z nieznajomości przepisów BHP lub postępowania wbrew zaleceniom BHP.
E_2A_K01, E_2A_K05C-3, C-2, C-1T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2M-2, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_A01_W01
Zna i rozumie zakres bezpiecznego i higienicznego trybu funkcjonowania w miejscu pracy. Zna przepisy obowiązujące pracodawcę i pracownika w zakresie BHP.
2,0Student nie zna i nie rozumie zakreu bezpiecznego i higienicznego trybu funkcjonowania w miejscu pracy. Nie zna przepisów obowiązujących pracodawcę i pracownika w zakresie BHP.
3,0Student zna i rozumie zakres bezpiecznego i higienicznego trybu funkcjonowania w miejscu pracy. Zna przepisy obowiązujące pracodawcę i pracownika w zakresie BHP w stopniu dostatecznym.
3,5Student zna i rozumie zakres bezpiecznego i higienicznego trybu funkcjonowania w miejscu pracy. Zna przepisy obowiązujące pracodawcę i pracownika w zakresie BHP w stopniu większym niż dostateczny.
4,0Student zna i rozumie zakres bezpiecznego i higienicznego trybu funkcjonowania w miejscu pracy. Zna przepisy obowiązujące pracodawcę i pracownika w zakresie BHP w stopniu dobrym.
4,5Student zna i rozumie zakres bezpiecznego i higienicznego trybu funkcjonowania w miejscu pracy. Zna przepisy obowiązujące pracodawcę i pracownika w zakresie BHP w stopniu większym niż dobry.
5,0Student zna i rozumie zakres bezpiecznego i higienicznego trybu funkcjonowania w miejscu pracy. Zna przepisy obowiązujące pracodawcę i pracownika w zakresie BHP w stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_A01_U01
Potrafi zorganizować bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz reagować na pojawiające się zagrożenia. Posiada umiejętność organizacji bezpiecznej pracy.
2,0Student nie potrafi zorganizować bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz reagować na pojawiające się zagrożenia.
3,0Student potrafi zorganizować bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz reagować na pojawiające się zagrożenia w stopniu dostatecznym.
3,5Student potrafi zorganizować bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz reagować na pojawiające się zagrożenia w stopniu większym niż dostateczny.
4,0Student potrafi zorganizować bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz reagować na pojawiające się zagrożenia w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi zorganizować bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz reagować na pojawiające się zagrożenia w stopniu większym niż dobry.
5,0Student potrafi zorganizować bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz reagować na pojawiające się zagrożenia w stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_A01_K01
Student jest gotów do poniesienia konsekwencji wynikających z nieznajomości przepisów BHP lub postępowania wbrew zaleceniom BHP.
2,0Student nie jest gotów do poniesienia konsekwencji wynikających z nieznajomości przepisów BHP lub postępowania wbrew zaleceniom BHP.
3,0Student jest gotów do poniesienia konsekwencji wynikających z nieznajomości przepisów BHP lub postępowania wbrew zaleceniom BHP w stopniu dostatecznym.
3,5Student jest gotów do poniesienia konsekwencji wynikających z nieznajomości przepisów BHP lub postępowania wbrew zaleceniom BHP w stopniu większym niż dostateczny.
4,0Student jest gotów do poniesienia konsekwencji wynikających z nieznajomości przepisów BHP lub postępowania wbrew zaleceniom BHP w stopniu dobrym.
4,5Student jest gotów do poniesienia konsekwencji wynikających z nieznajomości przepisów BHP lub postępowania wbrew zaleceniom BHP w stopniu większym niż dobry.
5,0Student jest gotów do poniesienia konsekwencji wynikających z nieznajomości przepisów BHP lub postępowania wbrew zaleceniom BHP w stopniu bardzo dobrym.

Literatura podstawowa

  1. Rączkowski B., BHP w praktyce, ODDK, Gdańsk, 2020, 18, ISBN: 9788378047179
  2. Żołyński J., Praca w warunkach stwarzających zagrożenie dla życia lub zdrowia pracownika, półka z Ograniczoną Odpowiedzialnością Spółka Komandytowa, Gdańsk, 2021

Literatura dodatkowa

  1. Rączkowski B., Szkolenie wstępne BHP- instruktaż ogólny, ODDK, Gdańsk, 2016
  2. E. Kevin Kelloway,Karina Nielsen , Jennifer K. Dimoff, Leading to Occupational Health and Safety: How Leadership Behaviours Impact Organizational Safety and Well-Being, Wiley-Blackwall, New jersey, 2017
  3. 2. Paul Irving, The Upside of Aging: How Long Life Is Changing the World of Health, Work, Innovation, Policy, and Purpose, Wiley, New Jersey, 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zagadnienia wprowadzające, podstawowe regulacje prawne z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.Wybrane obowiązki pracodawcy i pracownika w zakresie bhp1
T-W-2Wybrane czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe. Charakterystyka zagrożeń, pomiaru i zapobiegania.2
T-W-3Maszyny i urządzenia techniczne - wymagania dotyczące maszyn. Instrukcje stanowiskowe i dokumentacja pracy maszyn.1
T-W-4Wypadki w pracy - case study. Zasady zapobiegania.2
T-W-5Ocena ryzyka zawodowego wybraną metodą - case study.1
T-W-6Środki ochrony indywidualnej - odzież ochronna i odzież robocza.1
T-W-7Zaliczenie przedmiotu1
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu7
A-W-3Lektura materiałów i podręczników5
A-W-4Przygotowanie do dyskusji w ramach zajęć nt. zagadnień problemowych4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_A01_W01Zna i rozumie zakres bezpiecznego i higienicznego trybu funkcjonowania w miejscu pracy. Zna przepisy obowiązujące pracodawcę i pracownika w zakresie BHP.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W05Zna i rozumie w pogłębionym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz obszary jego aktywności społeczno-gospodarczej
Cel przedmiotuC-3Nabycie kompetencji w zakresie organizacji bezpiecznych warunków pracy.
C-2Rozwinięcie umiejętności identyfikacji i radzenia sobie z czynnikami potencjalnie niebezpiecznymi, szkodliwymi lub uciążliwymi.
C-1Poszerzenie wiedzy nt. bezpieczeństwa i higieny pracy koniecznej do zarządzania ludźmi, w pracy ekonomisty.
Treści programoweT-W-4Wypadki w pracy - case study. Zasady zapobiegania.
T-W-5Ocena ryzyka zawodowego wybraną metodą - case study.
T-W-3Maszyny i urządzenia techniczne - wymagania dotyczące maszyn. Instrukcje stanowiskowe i dokumentacja pracy maszyn.
T-W-6Środki ochrony indywidualnej - odzież ochronna i odzież robocza.
T-W-1Zagadnienia wprowadzające, podstawowe regulacje prawne z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.Wybrane obowiązki pracodawcy i pracownika w zakresie bhp
T-W-2Wybrane czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe. Charakterystyka zagrożeń, pomiaru i zapobiegania.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe i aktywizujące (wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody eksponujące (film, ekspozycja).
M-4Metody praktyczne (pokaz).
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie zakreu bezpiecznego i higienicznego trybu funkcjonowania w miejscu pracy. Nie zna przepisów obowiązujących pracodawcę i pracownika w zakresie BHP.
3,0Student zna i rozumie zakres bezpiecznego i higienicznego trybu funkcjonowania w miejscu pracy. Zna przepisy obowiązujące pracodawcę i pracownika w zakresie BHP w stopniu dostatecznym.
3,5Student zna i rozumie zakres bezpiecznego i higienicznego trybu funkcjonowania w miejscu pracy. Zna przepisy obowiązujące pracodawcę i pracownika w zakresie BHP w stopniu większym niż dostateczny.
4,0Student zna i rozumie zakres bezpiecznego i higienicznego trybu funkcjonowania w miejscu pracy. Zna przepisy obowiązujące pracodawcę i pracownika w zakresie BHP w stopniu dobrym.
4,5Student zna i rozumie zakres bezpiecznego i higienicznego trybu funkcjonowania w miejscu pracy. Zna przepisy obowiązujące pracodawcę i pracownika w zakresie BHP w stopniu większym niż dobry.
5,0Student zna i rozumie zakres bezpiecznego i higienicznego trybu funkcjonowania w miejscu pracy. Zna przepisy obowiązujące pracodawcę i pracownika w zakresie BHP w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_A01_U01Potrafi zorganizować bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz reagować na pojawiające się zagrożenia. Posiada umiejętność organizacji bezpiecznej pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U06Potrafi posługiwać się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązania konkretnego zadania oraz weryfikować swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
Cel przedmiotuC-3Nabycie kompetencji w zakresie organizacji bezpiecznych warunków pracy.
C-2Rozwinięcie umiejętności identyfikacji i radzenia sobie z czynnikami potencjalnie niebezpiecznymi, szkodliwymi lub uciążliwymi.
C-1Poszerzenie wiedzy nt. bezpieczeństwa i higieny pracy koniecznej do zarządzania ludźmi, w pracy ekonomisty.
Treści programoweT-W-4Wypadki w pracy - case study. Zasady zapobiegania.
T-W-5Ocena ryzyka zawodowego wybraną metodą - case study.
T-W-3Maszyny i urządzenia techniczne - wymagania dotyczące maszyn. Instrukcje stanowiskowe i dokumentacja pracy maszyn.
T-W-6Środki ochrony indywidualnej - odzież ochronna i odzież robocza.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe i aktywizujące (wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-4Metody praktyczne (pokaz).
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zorganizować bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz reagować na pojawiające się zagrożenia.
3,0Student potrafi zorganizować bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz reagować na pojawiające się zagrożenia w stopniu dostatecznym.
3,5Student potrafi zorganizować bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz reagować na pojawiające się zagrożenia w stopniu większym niż dostateczny.
4,0Student potrafi zorganizować bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz reagować na pojawiające się zagrożenia w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi zorganizować bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz reagować na pojawiające się zagrożenia w stopniu większym niż dobry.
5,0Student potrafi zorganizować bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz reagować na pojawiające się zagrożenia w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_A01_K01Student jest gotów do poniesienia konsekwencji wynikających z nieznajomości przepisów BHP lub postępowania wbrew zaleceniom BHP.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści
E_2A_K05Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się warunków i potrzeb społecznych przez identyfikację dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przestrzeganie i rozwijanie zasad etyki zawodowej, podtrzymywanie etosu zawodowego i rozwijanie dorobku zawodu
Cel przedmiotuC-3Nabycie kompetencji w zakresie organizacji bezpiecznych warunków pracy.
C-2Rozwinięcie umiejętności identyfikacji i radzenia sobie z czynnikami potencjalnie niebezpiecznymi, szkodliwymi lub uciążliwymi.
C-1Poszerzenie wiedzy nt. bezpieczeństwa i higieny pracy koniecznej do zarządzania ludźmi, w pracy ekonomisty.
Treści programoweT-W-4Wypadki w pracy - case study. Zasady zapobiegania.
T-W-5Ocena ryzyka zawodowego wybraną metodą - case study.
T-W-6Środki ochrony indywidualnej - odzież ochronna i odzież robocza.
T-W-2Wybrane czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe. Charakterystyka zagrożeń, pomiaru i zapobiegania.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe i aktywizujące (wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-4Metody praktyczne (pokaz).
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do poniesienia konsekwencji wynikających z nieznajomości przepisów BHP lub postępowania wbrew zaleceniom BHP.
3,0Student jest gotów do poniesienia konsekwencji wynikających z nieznajomości przepisów BHP lub postępowania wbrew zaleceniom BHP w stopniu dostatecznym.
3,5Student jest gotów do poniesienia konsekwencji wynikających z nieznajomości przepisów BHP lub postępowania wbrew zaleceniom BHP w stopniu większym niż dostateczny.
4,0Student jest gotów do poniesienia konsekwencji wynikających z nieznajomości przepisów BHP lub postępowania wbrew zaleceniom BHP w stopniu dobrym.
4,5Student jest gotów do poniesienia konsekwencji wynikających z nieznajomości przepisów BHP lub postępowania wbrew zaleceniom BHP w stopniu większym niż dobry.
5,0Student jest gotów do poniesienia konsekwencji wynikających z nieznajomości przepisów BHP lub postępowania wbrew zaleceniom BHP w stopniu bardzo dobrym.