Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)

Sylabus przedmiotu Ekonomika konsumpcji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomika konsumpcji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie programu mikro i makroekonomii
W-2Znajomość podstawowych metod statystyki opisowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą o procesie konsumpcji
C-2Poznanie cech określające poziom, jakość i standard życia.
C-3Poznanie zasad planowania budżetu domowego.
C-4Ukształtowanie umiejętności sporządzania budżetu domowego.
C-5Przygotowanie wiedzy o dochodach i wydatkach gospodarstw domowych; strukturze wydatków i ich zmianach w długim okresie czasu.
C-6Poznanie nowych zjawisk w sferze konsumpcji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Terminologia i typologia sfery konsumpcji. Potrzeby i preferencje konsumenta.1
T-A-2Poziom życia. Jakość życia. Standard życia.1
T-A-3Budżety gospodarstw domowych. Dochody rozporządzalne ludności w gospodarstwach domowych poszczególnych grup społeczno-ekonomicznych.1
T-A-4Wielkość i struktura wydatków gospodarstw domowych.1
T-A-5Poziom spożycia żywności w Polsce.1
T-A-6Właściwości dobra konsumpcyjnego. Funkcje konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju. Czynniki wpływające na poziom i strukturę konsumpcji.2
T-A-7Metody badania konsumpcji. Źródła informacji.1
T-A-8Mierniki konsumpcji, metody oceny konsumpcji.1
T-A-9Podejmowanie decyzji przez konsumenta. Ochrona konsumenta.2
T-A-10Nowe zjawiska w sferze konsumpcji, tendencje rozwoju konsumpcji.2
T-A-11zaliczenie2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Praca własna studenta obejmująca samodzielne przygotowanie pracy zaliczeniowej z wybranego przez siebie zagadnienia z ekonomiki konsumpcji wraz z przedstawieniem danych statystycznych25
A-A-3przygotowanie do zaliczenia10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena pracy zaliczeniowej
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O19/6.3_W01
Student zna i rozumie wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji.
E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W01C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-A-1, T-A-6, T-A-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
E_1A_O19/6.3_W02
Student zna i rozumie cechy określające poziom życia, jakość i standard życia.
E_1A_W04, E_1A_W05, E_1A_W06C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-A-2, T-A-5, T-A-7, T-A-10M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
E_1A_O19/6.3_W03
Student zna i rozumie mierniki o dochodach i wydatkach gospodarstw domowych
E_1A_W07, E_1A_W08C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-A-3, T-A-4, T-A-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O19/6.3_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do scharakteryzowania właściwości dobra konsumpcyjnego, fukcji konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-A-7, T-A-8, T-A-10M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
E_1A_O19/6.3_U02
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do zaprojektowania/zaplanowania budżetu gospodarstwa domowego.
E_1A_U04, E_1A_U05, E_1A_U06C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-A-3, T-A-4, T-A-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O19/6.3_K01
Student jest gotów do wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji studenta i jego bliskich
E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K03C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O19/6.3_W01
Student zna i rozumie wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji.
2,0Student nie zna i nie rozumie wiedzy o procesach konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji.
3,0Student zna i rozumie wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji w co najmniej 55%
3,5Student zna i rozumie wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji w co najmniej 65%
4,0Student zna i rozumie wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji w co najmniej 75%
4,5Student zna i rozumie wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji w co najmniej 85%
5,0Student zna i rozumie wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji w co najmniej 95%
E_1A_O19/6.3_W02
Student zna i rozumie cechy określające poziom życia, jakość i standard życia.
2,0Student nie zna i nie rozumie cech określających poziom życia, jakość i standard życia.
3,0Student zna i rozumie cechy określające poziom życia, jakość i standard życia w co najmniej w 55%
3,5Student zna i rozumie cechy określające poziom życia, jakość i standard życia w co najmniej w 65%
4,0Student zna i rozumie cechy określające poziom życia, jakość i standard życia w co najmniej w 75%
4,5Student zna i rozumie cechy określające poziom życia, jakość i standard życia w co najmniej w 85%
5,0Student zna i rozumie cechy określające poziom życia, jakość i standard życia w co najmniej w 95%
E_1A_O19/6.3_W03
Student zna i rozumie mierniki o dochodach i wydatkach gospodarstw domowych
2,0Student nie zna i nie rozumie mierników o dochodach i wydatkach gospodarstw domowych
3,0Student zna i rozumie mierniki o dochodach i wydatkach gospodarstw domowych w co najmniej w 55%
3,5Student zna i rozumie mierniki o dochodach i wydatkach gospodarstw domowych w co najmniej w 65%
4,0Student zna i rozumie mierniki o dochodach i wydatkach gospodarstw domowych w co najmniej w 75%
4,5Student zna i rozumie mierniki o dochodach i wydatkach gospodarstw domowych w co najmniej w 85%
5,0Student zna i rozumie mierniki o dochodach i wydatkach gospodarstw domowych w co najmniej w 95%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O19/6.3_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do scharakteryzowania właściwości dobra konsumpcyjnego, fukcji konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju
2,0Student nie potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy ekonomicznej do scharakteryzowania właściwości dobra konsumpcyjnego, fukcji konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju
3,0Student potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy ekonomicznej do scharakteryzowania właściwości dobra konsumpcyjnego, fukcji konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju w co najmniej 55%
3,5Student potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy ekonomicznej do scharakteryzowania właściwości dobra konsumpcyjnego, fukcji konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju w co najmniej 65%
4,0Student potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy ekonomicznej do scharakteryzowania właściwości dobra konsumpcyjnego, fukcji konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju w co najmniej 75%
4,5Student potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy ekonomicznej do scharakteryzowania właściwości dobra konsumpcyjnego, fukcji konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju w co najmniej 85%
5,0Student potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy ekonomicznej do scharakteryzowania właściwości dobra konsumpcyjnego, fukcji konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju w co najmniej 95%
E_1A_O19/6.3_U02
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do zaprojektowania/zaplanowania budżetu gospodarstwa domowego.
2,0Student nie potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy do zaprojektowania/zaplanowania budżetu gospodarstwa domowego.
3,0Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do zaprojektowania/zaplanowania budżetu gospodarstwa domowego w co najmniej 55%
3,5Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do zaprojektowania/zaplanowania budżetu gospodarstwa domowego w co najmniej 65%
4,0Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do zaprojektowania/zaplanowania budżetu gospodarstwa domowego w co najmniej 75%
4,5Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do zaprojektowania/zaplanowania budżetu gospodarstwa domowego w co najmniej 85%
5,0Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do zaprojektowania/zaplanowania budżetu gospodarstwa domowego w co najmniej 95%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O19/6.3_K01
Student jest gotów do wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji studenta i jego bliskich
2,0Student nie jest gotów do wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji studenta i jego bliskich
3,0Student jest gotów do wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji studenta i jego bliskich w co najmniej 55%
3,5Student jest gotów do wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji studenta i jego bliskich w co najmniej 65%.
4,0Student jest gotów do wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji studenta i jego bliskich w co najmniej 75%.
4,5Student jest gotów do wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji studenta i jego bliskich w co najmniej 85%.
5,0Student jest gotów do wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji studenta i jego bliskich w co najmniej 95%.

Literatura podstawowa

  1. Olejniczuk-Merta A , Noga A., Inwestycyjny wymiar konsumpcji. Istota, formy, znaczenie, MT Biznes, Warszawa, 2020
  2. Button T, Masz wszystko, czego potrzebujesz. Jak zachować równowagę w świecie zakupów i konsumpcji?, Wydawnictwo Literackie, Warszawa, 2019
  3. Skousen M, Struktura Produkcji. Giełda, Kapitał, Konsumpcja, Fijorr Publishing, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Bywalec C., Konsumpcja a rozwój gospodarczy i społeczny, C.H. Beck, Warszawa, 2010
  2. Kusińska A. (red.), Olejniczuk-Merta A. (red.), Konsumpcja w Polsce. Raport roczny, Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Warszawa, 2009
  3. Zalega T., Konsumpcja - podstawy teoretyczne, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2007
  4. David Mautin Oke, Gerry Bokana, Understanding the Theory of Consumption in the Context of a Developing Economy, Journal of Economics and Behavioral Studies (ISSN: 2220-6140)Vol. 9, No. 5, https://www.researchgate.net/publication/320552499_Understanding_the_Theory_of_Consumption_in_the_Context_of_a_Developing_Economy, 2017

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Terminologia i typologia sfery konsumpcji. Potrzeby i preferencje konsumenta.1
T-A-2Poziom życia. Jakość życia. Standard życia.1
T-A-3Budżety gospodarstw domowych. Dochody rozporządzalne ludności w gospodarstwach domowych poszczególnych grup społeczno-ekonomicznych.1
T-A-4Wielkość i struktura wydatków gospodarstw domowych.1
T-A-5Poziom spożycia żywności w Polsce.1
T-A-6Właściwości dobra konsumpcyjnego. Funkcje konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju. Czynniki wpływające na poziom i strukturę konsumpcji.2
T-A-7Metody badania konsumpcji. Źródła informacji.1
T-A-8Mierniki konsumpcji, metody oceny konsumpcji.1
T-A-9Podejmowanie decyzji przez konsumenta. Ochrona konsumenta.2
T-A-10Nowe zjawiska w sferze konsumpcji, tendencje rozwoju konsumpcji.2
T-A-11zaliczenie2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Praca własna studenta obejmująca samodzielne przygotowanie pracy zaliczeniowej z wybranego przez siebie zagadnienia z ekonomiki konsumpcji wraz z przedstawieniem danych statystycznych25
A-A-3przygotowanie do zaliczenia10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O19/6.3_W01Student zna i rozumie wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu miejsce ekonomii i finansów w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą o procesie konsumpcji
C-2Poznanie cech określające poziom, jakość i standard życia.
C-3Poznanie zasad planowania budżetu domowego.
C-4Ukształtowanie umiejętności sporządzania budżetu domowego.
C-5Przygotowanie wiedzy o dochodach i wydatkach gospodarstw domowych; strukturze wydatków i ich zmianach w długim okresie czasu.
C-6Poznanie nowych zjawisk w sferze konsumpcji.
Treści programoweT-A-1Terminologia i typologia sfery konsumpcji. Potrzeby i preferencje konsumenta.
T-A-6Właściwości dobra konsumpcyjnego. Funkcje konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju. Czynniki wpływające na poziom i strukturę konsumpcji.
T-A-7Metody badania konsumpcji. Źródła informacji.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena pracy zaliczeniowej
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie wiedzy o procesach konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji.
3,0Student zna i rozumie wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji w co najmniej 55%
3,5Student zna i rozumie wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji w co najmniej 65%
4,0Student zna i rozumie wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji w co najmniej 75%
4,5Student zna i rozumie wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji w co najmniej 85%
5,0Student zna i rozumie wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O19/6.3_W02Student zna i rozumie cechy określające poziom życia, jakość i standard życia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), ich struktury, a także relacje między nimi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w instytucjach społeczno-gospodarczych, a także zarządzającego nimi, rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji), a także metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą o procesie konsumpcji
C-2Poznanie cech określające poziom, jakość i standard życia.
C-3Poznanie zasad planowania budżetu domowego.
C-4Ukształtowanie umiejętności sporządzania budżetu domowego.
C-5Przygotowanie wiedzy o dochodach i wydatkach gospodarstw domowych; strukturze wydatków i ich zmianach w długim okresie czasu.
C-6Poznanie nowych zjawisk w sferze konsumpcji.
Treści programoweT-A-2Poziom życia. Jakość życia. Standard życia.
T-A-5Poziom spożycia żywności w Polsce.
T-A-7Metody badania konsumpcji. Źródła informacji.
T-A-10Nowe zjawiska w sferze konsumpcji, tendencje rozwoju konsumpcji.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena pracy zaliczeniowej
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie cech określających poziom życia, jakość i standard życia.
3,0Student zna i rozumie cechy określające poziom życia, jakość i standard życia w co najmniej w 55%
3,5Student zna i rozumie cechy określające poziom życia, jakość i standard życia w co najmniej w 65%
4,0Student zna i rozumie cechy określające poziom życia, jakość i standard życia w co najmniej w 75%
4,5Student zna i rozumie cechy określające poziom życia, jakość i standard życia w co najmniej w 85%
5,0Student zna i rozumie cechy określające poziom życia, jakość i standard życia w co najmniej w 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O19/6.3_W03Student zna i rozumie mierniki o dochodach i wydatkach gospodarstw domowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W07Zna i rozumie fundamentalne dylematy ekonomiczne oraz społeczne współczesnej cywilizacji, w tym gospodarki
E_1A_W08Zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działań związanych z funkcjonowaniem gospodarki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą o procesie konsumpcji
C-2Poznanie cech określające poziom, jakość i standard życia.
C-3Poznanie zasad planowania budżetu domowego.
C-4Ukształtowanie umiejętności sporządzania budżetu domowego.
C-5Przygotowanie wiedzy o dochodach i wydatkach gospodarstw domowych; strukturze wydatków i ich zmianach w długim okresie czasu.
Treści programoweT-A-3Budżety gospodarstw domowych. Dochody rozporządzalne ludności w gospodarstwach domowych poszczególnych grup społeczno-ekonomicznych.
T-A-4Wielkość i struktura wydatków gospodarstw domowych.
T-A-9Podejmowanie decyzji przez konsumenta. Ochrona konsumenta.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena pracy zaliczeniowej
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie mierników o dochodach i wydatkach gospodarstw domowych
3,0Student zna i rozumie mierniki o dochodach i wydatkach gospodarstw domowych w co najmniej w 55%
3,5Student zna i rozumie mierniki o dochodach i wydatkach gospodarstw domowych w co najmniej w 65%
4,0Student zna i rozumie mierniki o dochodach i wydatkach gospodarstw domowych w co najmniej w 75%
4,5Student zna i rozumie mierniki o dochodach i wydatkach gospodarstw domowych w co najmniej w 85%
5,0Student zna i rozumie mierniki o dochodach i wydatkach gospodarstw domowych w co najmniej w 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O19/6.3_U01Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do scharakteryzowania właściwości dobra konsumpcyjnego, fukcji konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
E_1A_U03Potrafi rozwiązywać zadania i problemy w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając właściwie źródła i informacje z nich pochodzące, dokonując ich oceny, krytycznej analizy i syntezy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą o procesie konsumpcji
C-2Poznanie cech określające poziom, jakość i standard życia.
C-3Poznanie zasad planowania budżetu domowego.
C-4Ukształtowanie umiejętności sporządzania budżetu domowego.
C-5Przygotowanie wiedzy o dochodach i wydatkach gospodarstw domowych; strukturze wydatków i ich zmianach w długim okresie czasu.
C-6Poznanie nowych zjawisk w sferze konsumpcji.
Treści programoweT-A-7Metody badania konsumpcji. Źródła informacji.
T-A-8Mierniki konsumpcji, metody oceny konsumpcji.
T-A-10Nowe zjawiska w sferze konsumpcji, tendencje rozwoju konsumpcji.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena pracy zaliczeniowej
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy ekonomicznej do scharakteryzowania właściwości dobra konsumpcyjnego, fukcji konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju
3,0Student potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy ekonomicznej do scharakteryzowania właściwości dobra konsumpcyjnego, fukcji konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju w co najmniej 55%
3,5Student potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy ekonomicznej do scharakteryzowania właściwości dobra konsumpcyjnego, fukcji konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju w co najmniej 65%
4,0Student potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy ekonomicznej do scharakteryzowania właściwości dobra konsumpcyjnego, fukcji konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju w co najmniej 75%
4,5Student potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy ekonomicznej do scharakteryzowania właściwości dobra konsumpcyjnego, fukcji konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju w co najmniej 85%
5,0Student potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy ekonomicznej do scharakteryzowania właściwości dobra konsumpcyjnego, fukcji konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O19/6.3_U02Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do zaprojektowania/zaplanowania budżetu gospodarstwa domowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U04Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania i prognozowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_1A_U05Potrafi komunikować się z otoczeniem posługując się specjalistyczną terminologią z zakresu ekonomii i finansów
E_1A_U06Potrafi brać udział w debacie przedstawiając i oceniając różne stanowiska i opinie oraz dyskutować na temat wybranych problemów współczesnej gospodarki, wykorzystując dorobek i poglądy autorytetów ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą o procesie konsumpcji
C-2Poznanie cech określające poziom, jakość i standard życia.
C-3Poznanie zasad planowania budżetu domowego.
C-4Ukształtowanie umiejętności sporządzania budżetu domowego.
C-5Przygotowanie wiedzy o dochodach i wydatkach gospodarstw domowych; strukturze wydatków i ich zmianach w długim okresie czasu.
C-6Poznanie nowych zjawisk w sferze konsumpcji.
Treści programoweT-A-3Budżety gospodarstw domowych. Dochody rozporządzalne ludności w gospodarstwach domowych poszczególnych grup społeczno-ekonomicznych.
T-A-4Wielkość i struktura wydatków gospodarstw domowych.
T-A-7Metody badania konsumpcji. Źródła informacji.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena pracy zaliczeniowej
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy do zaprojektowania/zaplanowania budżetu gospodarstwa domowego.
3,0Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do zaprojektowania/zaplanowania budżetu gospodarstwa domowego w co najmniej 55%
3,5Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do zaprojektowania/zaplanowania budżetu gospodarstwa domowego w co najmniej 65%
4,0Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do zaprojektowania/zaplanowania budżetu gospodarstwa domowego w co najmniej 75%
4,5Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do zaprojektowania/zaplanowania budżetu gospodarstwa domowego w co najmniej 85%
5,0Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do zaprojektowania/zaplanowania budżetu gospodarstwa domowego w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O19/6.3_K01Student jest gotów do wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji studenta i jego bliskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także ma świadomość konieczności zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
E_1A_K02Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania przedsięwzięć dla środowiska społecznego, a także inicjowania działań na rzecz interesu publicznego
E_1A_K03Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą o procesie konsumpcji
C-2Poznanie cech określające poziom, jakość i standard życia.
C-3Poznanie zasad planowania budżetu domowego.
C-4Ukształtowanie umiejętności sporządzania budżetu domowego.
C-5Przygotowanie wiedzy o dochodach i wydatkach gospodarstw domowych; strukturze wydatków i ich zmianach w długim okresie czasu.
C-6Poznanie nowych zjawisk w sferze konsumpcji.
Treści programoweT-A-2Poziom życia. Jakość życia. Standard życia.
T-A-3Budżety gospodarstw domowych. Dochody rozporządzalne ludności w gospodarstwach domowych poszczególnych grup społeczno-ekonomicznych.
T-A-4Wielkość i struktura wydatków gospodarstw domowych.
T-A-9Podejmowanie decyzji przez konsumenta. Ochrona konsumenta.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena pracy zaliczeniowej
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji studenta i jego bliskich
3,0Student jest gotów do wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji studenta i jego bliskich w co najmniej 55%
3,5Student jest gotów do wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji studenta i jego bliskich w co najmniej 65%.
4,0Student jest gotów do wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji studenta i jego bliskich w co najmniej 75%.
4,5Student jest gotów do wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji studenta i jego bliskich w co najmniej 85%.
5,0Student jest gotów do wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji studenta i jego bliskich w co najmniej 95%.