Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Analityka gospodarcza

Sylabus przedmiotu Diagnostyka ekonomiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka ekonomiczna
Specjalność Analityka gospodarcza
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Wawrzyniak <Katarzyna.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 12 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 12 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania w zakresie wiedzy: student posiada wiedzę z zakresu statystyki opisowej, podstaw ekonometrii oraz ogólną wiedzę ekonomiczną
W-2Wymagania w zakresie umiejętności: student potrafi obliczać i interpretować parametry poznane w ramach statystyki opisowej, potrafi wyznaczać parametry i oceniać jakość modeli ekonometrycznych oraz potrafi posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym Excel

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy o istocie i sposobach diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej w mikro- i makroskali
C-2Zdobycie umiejętności praktycznego zastosowania metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej jako narzędzi diagnostycznych w mikro- i makroskali

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza sytuacji ekonomicznej jednostek administracyjnych1
T-L-2Metody analizy danych z dokumentów finansowych podmiotów gospodarczych2
T-L-3Kompleksowa analiza kondycji finansowej podmiotów gospodarczych2
T-L-4Przygotowanie pracy z zakresu oceny kondycji finansowej podmiotów gospodarczych1
T-L-5Wykorzystanie klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury w procesie diagnozowania sytuacji społeczno-gospodarczej wybranych jednostek administracyjnych (krajów, województw, powiatów, gmin) oraz kondycji finansowej podmiotów gospodarczych (np. spółek giełdowych)2
T-L-6Identyfikacja danych oraz wykonanie obliczeń związanych z przeprowadzeniem procesu diagnozowania sytuacji społeczno-gospodarczej wybranej jednostki administracyjnej lub sytuacji finansowej wybranego podmiotu gospodarczego – praca zespołowa1
T-L-7Wykorzystanie modeli trendu dla danych rocznych i karty kontrolnej dla danych sezonowych do diagnozowania dynamiki zmiennych ekonomicznych w wybranej jednostce administracyjnej (kraj, województwo, powiat, gmina) lub w wybranym podmiocie gospodarczym (np. spółka giełdowa)2
T-L-8Identyfikacja danych oraz wykonanie obliczeń związanych z przeprowadzeniem procesu diagnozowania dynamiki wybranych zmiennych ekonomicznych z wykorzystaniem modeli trendu i karty kontrolnej – praca zespołowa1
12
wykłady
T-W-1Analiza ekonomiczna w badaniach zjawisk gospodarczych1
T-W-2Ocena sytuacji ekonomicznej jednostek administracyjnych1
T-W-3Ocena sytuacji finansowej przedsiębiorstw2
T-W-4Rating (modelowanie ratingów)1
T-W-5Test 1 zaliczający materiał z wykładów1
T-W-6Istota diagnozowania ilościowego a rodzaje prawidłowości statystycznych. Funkcje metod ilościowych1
T-W-7Klasyczne i pozycyjne parametry struktury jako elementy procesu diagnozowania dla danych przekrojowych. Kwantyle jako podstawa wielokryterialnej diagnozy2
T-W-8Diagnozowanie dynamiki zjawisk ekonomicznych na różnych poziomach agregacji z wykorzystaniem modeli trendu liniowego. Karta kontrolna jako narzędzie diagnostyczne w mikro- i makroskali1
T-W-9Diagnozowanie związków między zmiennymi ekonomicznymi w czasie i przestrzeni z wykorzystaniem modeli ekonometrycznych1
T-W-10Test 2 zaliczający materiał z wykładów1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych12
A-L-3Wykonanie prac zespołowych i indywidulnych26
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Studia literaturowe5
A-W-3Przygotowanie do testów8
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych z przykładami
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie testów z pytaniami jednokrotnego wyboru i pytaniami otwartymi
S-2Ocena formująca: Ocena wyników pracy w zespole i samodzielnie rozwiązanych zadań
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie ocen uzyskanych z prac zespołowych, samodzielnie rozwiązanych zadań oraz aktywności na zajęciach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/5.2_W01
Student zna i rozumie istotę i sposoby diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej w mikro- i makroskali
E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W01, E_1A_W06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-7M-1, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/5.2_U01
Student potrafi zaprojektować i przeprowadzić badanie diagnostyczne z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej w mikro- lub makroskali
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U04, E_1A_U09C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/5.2_K01
Student jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w diagnostyce ekonomicznej
E_1A_K01C-1, C-2T-W-5, T-W-10, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/5.2_W01
Student zna i rozumie istotę i sposoby diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej w mikro- i makroskali
2,0Student nie zna i nie rozumie istoty oraz sposobów diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej w mikro- i makroskali
3,0Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie istotę oraz sposoby diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej w mikro- i makroskali
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym zna i rozumie istotę oraz sposoby diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej w mikro- i makroskali
4,0Student dobrze zna i rozumie istotę oraz sposoby diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej w mikro- i makroskali
4,5Student w stopniu większym niż dobrym zna i rozumie istotę oraz sposoby diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej w mikro- i makroskali
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie istotę oraz sposoby diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej w mikro- i makroskali

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/5.2_U01
Student potrafi zaprojektować i przeprowadzić badanie diagnostyczne z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej w mikro- lub makroskali
2,0Student nie potrafi zaprojektować i przeprowadzić badania diagnostycznego z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej w mikro- lub makroskali
3,0Student potrafi, przy pomocy nauczyciela, zaprojektować i przeprowadzić niektóre etapy badania diagnostycznego z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej w mikro- lub makroskali
3,5Student potrafi, przy pomocy nauczyciela, zaprojektować i przeprowadzić większość etapów badania diagnostycznego z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej w mikro- lub makroskali
4,0Student potrafi samodzielnie zaprojektować badanie diagnostyczne z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej w mikro- lub makroskali, ale przy jego realizacji wymaga niewielkiej pomocy nauczyciela
4,5Student potrafi samodzielnie zaprojektować badanie diagnostyczne z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej w mikro- lub makroskali oraz potrafi samodzielnie zrealizować większość etapów tego badania
5,0Student potrafi samodzielnie zaprojektować i bezbłędnie przeprowadzić badanie diagnostyczne z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej w mikro- lub makroskali

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/5.2_K01
Student jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w diagnostyce ekonomicznej
2,0Student nie jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w diagnostyce ekonomicznej
3,0Student w stopniu dostatecznym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w diagnostyce ekonomicznej
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w diagnostyce ekonomicznej
4,0Student w stopniu dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w diagnostyce ekonomicznej
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w diagnostyce ekonomicznej
5,0Student w stopniu bardzo dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w diagnostyce ekonomicznej

Literatura podstawowa

  1. Hozer J., Zawadzki J., Zmienna czasowa i jej rola w badaniach ekonometrycznych, PWN, Warszawa, 1990, s. 144-176
  2. Wawrzyniak K., Diagnostyczna funkcja modeli ekonometrycznych, Katedra Ekonometrii i Statystyki Uniwersytetu Szczecińskiego, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 1997, w: Ekonometria, Hozer J. (red.), s. 190-214
  3. Wawrzyniak K., Diagnostyczna funkcja modeli ekonometrycznych, Katedra Ekonometrii i Statystyki Uniwersytetu Szczecińskiego, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 2006, w: Ekonometria stosowana w zadaniach, Hozer J. (red.), s. 192-204
  4. Wawrzyniak K., Parametry struktury jako narzędzia klasyfikacji obiektów w mikroskali, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2013, Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania nr 31, s. 345-359, http://www.wneiz.univ.szczecin.pl/nauka_wneiz/sip/sip31-2013/SiP-31-345.pdf
  5. Wawrzyniak K., Karta kontrolna dla danych przekrojowo-czasowych jako narzędzie diagnostyczne, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2010, Folia Pomer. Univ. Technol. Stetin, Oeconomica 280(59), s. 115-122, https://www.zut.edu.pl/fileadmin/pliki/wydawnictwo/Folia/Oeconomica/280/Wawrzyniak.pdf
  6. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Formulas and Tables. Statistical and Econometric Methods, CeDeWu, Warszawa, 2021
  7. Pomykalska B., Pomykalski P., Analiza finansowa przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa, 2017, drugie
  8. Jerzemowska M. red, Analiza ekonomiczna w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa, 2018, 4

Literatura dodatkowa

  1. Wawrzyniak K., Diagnozowanie ilościowe procesów i obiektów gospodarczych – podstawowe pojęcia, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2007, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 450, s. 647-659
  2. Wawrzyniak K., Microscale Evaluation of the Diagnosis Stability, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2013, Folia Oeconomica Stetinensia, No. 13 (21), pp. 109-119, DOI: 10.2478/foli-2013-0024
  3. Wawrzyniak K., Wpływ norm empirycznych na końcowy wynik procesu diagnozowania, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2014, Folia Pomer. Univ.Technol. Stetin., Oeconomica 308(74), s. 121-128, https://docplayer.pl/3719511-Folia-pomeranae-universitatis-technologiae-stetinensis-wplyw-norm-empirycznych-na-koncowy-wynik-procesu-diagnozowania.html
  4. Batóg B, Wawrzyniak K., Comparison of Proposals of Transformation of Nominants into Stimulants on the Example of Financial Ratios of Companies Listed on the Warsaw Stock Exchange, Springer, Szwajcaria, 2020, Classification and data analysis: theory and applications, pp 3–17, https://doi.org/10.1007/978-3-030-52348-0_1
  5. Szczecińska B., Assessment of the financial situation of companies listed on the on The Warsaw Stock Exchange, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego, Siedlce, 2019, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, Seria: Administracja i Zarządzanie 2082-5501, nr 49, s. 63-70. https://doi.org/10.34739/zn.2019.49.07

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza sytuacji ekonomicznej jednostek administracyjnych1
T-L-2Metody analizy danych z dokumentów finansowych podmiotów gospodarczych2
T-L-3Kompleksowa analiza kondycji finansowej podmiotów gospodarczych2
T-L-4Przygotowanie pracy z zakresu oceny kondycji finansowej podmiotów gospodarczych1
T-L-5Wykorzystanie klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury w procesie diagnozowania sytuacji społeczno-gospodarczej wybranych jednostek administracyjnych (krajów, województw, powiatów, gmin) oraz kondycji finansowej podmiotów gospodarczych (np. spółek giełdowych)2
T-L-6Identyfikacja danych oraz wykonanie obliczeń związanych z przeprowadzeniem procesu diagnozowania sytuacji społeczno-gospodarczej wybranej jednostki administracyjnej lub sytuacji finansowej wybranego podmiotu gospodarczego – praca zespołowa1
T-L-7Wykorzystanie modeli trendu dla danych rocznych i karty kontrolnej dla danych sezonowych do diagnozowania dynamiki zmiennych ekonomicznych w wybranej jednostce administracyjnej (kraj, województwo, powiat, gmina) lub w wybranym podmiocie gospodarczym (np. spółka giełdowa)2
T-L-8Identyfikacja danych oraz wykonanie obliczeń związanych z przeprowadzeniem procesu diagnozowania dynamiki wybranych zmiennych ekonomicznych z wykorzystaniem modeli trendu i karty kontrolnej – praca zespołowa1
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Analiza ekonomiczna w badaniach zjawisk gospodarczych1
T-W-2Ocena sytuacji ekonomicznej jednostek administracyjnych1
T-W-3Ocena sytuacji finansowej przedsiębiorstw2
T-W-4Rating (modelowanie ratingów)1
T-W-5Test 1 zaliczający materiał z wykładów1
T-W-6Istota diagnozowania ilościowego a rodzaje prawidłowości statystycznych. Funkcje metod ilościowych1
T-W-7Klasyczne i pozycyjne parametry struktury jako elementy procesu diagnozowania dla danych przekrojowych. Kwantyle jako podstawa wielokryterialnej diagnozy2
T-W-8Diagnozowanie dynamiki zjawisk ekonomicznych na różnych poziomach agregacji z wykorzystaniem modeli trendu liniowego. Karta kontrolna jako narzędzie diagnostyczne w mikro- i makroskali1
T-W-9Diagnozowanie związków między zmiennymi ekonomicznymi w czasie i przestrzeni z wykorzystaniem modeli ekonometrycznych1
T-W-10Test 2 zaliczający materiał z wykładów1
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych12
A-L-3Wykonanie prac zespołowych i indywidulnych26
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Studia literaturowe5
A-W-3Przygotowanie do testów8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/5.2_W01Student zna i rozumie istotę i sposoby diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej w mikro- i makroskali
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu miejsce ekonomii i finansów w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji), a także metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy o istocie i sposobach diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej w mikro- i makroskali
Treści programoweT-W-1Analiza ekonomiczna w badaniach zjawisk gospodarczych
T-W-2Ocena sytuacji ekonomicznej jednostek administracyjnych
T-W-3Ocena sytuacji finansowej przedsiębiorstw
T-W-4Rating (modelowanie ratingów)
T-W-5Test 1 zaliczający materiał z wykładów
T-W-6Istota diagnozowania ilościowego a rodzaje prawidłowości statystycznych. Funkcje metod ilościowych
T-W-7Klasyczne i pozycyjne parametry struktury jako elementy procesu diagnozowania dla danych przekrojowych. Kwantyle jako podstawa wielokryterialnej diagnozy
T-W-8Diagnozowanie dynamiki zjawisk ekonomicznych na różnych poziomach agregacji z wykorzystaniem modeli trendu liniowego. Karta kontrolna jako narzędzie diagnostyczne w mikro- i makroskali
T-W-9Diagnozowanie związków między zmiennymi ekonomicznymi w czasie i przestrzeni z wykorzystaniem modeli ekonometrycznych
T-W-10Test 2 zaliczający materiał z wykładów
T-L-2Metody analizy danych z dokumentów finansowych podmiotów gospodarczych
T-L-3Kompleksowa analiza kondycji finansowej podmiotów gospodarczych
T-L-5Wykorzystanie klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury w procesie diagnozowania sytuacji społeczno-gospodarczej wybranych jednostek administracyjnych (krajów, województw, powiatów, gmin) oraz kondycji finansowej podmiotów gospodarczych (np. spółek giełdowych)
T-L-7Wykorzystanie modeli trendu dla danych rocznych i karty kontrolnej dla danych sezonowych do diagnozowania dynamiki zmiennych ekonomicznych w wybranej jednostce administracyjnej (kraj, województwo, powiat, gmina) lub w wybranym podmiocie gospodarczym (np. spółka giełdowa)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych z przykładami
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie testów z pytaniami jednokrotnego wyboru i pytaniami otwartymi
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie ocen uzyskanych z prac zespołowych, samodzielnie rozwiązanych zadań oraz aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie istoty oraz sposobów diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej w mikro- i makroskali
3,0Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie istotę oraz sposoby diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej w mikro- i makroskali
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym zna i rozumie istotę oraz sposoby diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej w mikro- i makroskali
4,0Student dobrze zna i rozumie istotę oraz sposoby diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej w mikro- i makroskali
4,5Student w stopniu większym niż dobrym zna i rozumie istotę oraz sposoby diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej w mikro- i makroskali
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie istotę oraz sposoby diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej w mikro- i makroskali
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/5.2_U01Student potrafi zaprojektować i przeprowadzić badanie diagnostyczne z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej w mikro- lub makroskali
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
E_1A_U04Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania i prognozowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_1A_U09Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
Cel przedmiotuC-2Zdobycie umiejętności praktycznego zastosowania metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej jako narzędzi diagnostycznych w mikro- i makroskali
Treści programoweT-L-1Analiza sytuacji ekonomicznej jednostek administracyjnych
T-L-2Metody analizy danych z dokumentów finansowych podmiotów gospodarczych
T-L-3Kompleksowa analiza kondycji finansowej podmiotów gospodarczych
T-L-4Przygotowanie pracy z zakresu oceny kondycji finansowej podmiotów gospodarczych
T-L-5Wykorzystanie klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury w procesie diagnozowania sytuacji społeczno-gospodarczej wybranych jednostek administracyjnych (krajów, województw, powiatów, gmin) oraz kondycji finansowej podmiotów gospodarczych (np. spółek giełdowych)
T-L-6Identyfikacja danych oraz wykonanie obliczeń związanych z przeprowadzeniem procesu diagnozowania sytuacji społeczno-gospodarczej wybranej jednostki administracyjnej lub sytuacji finansowej wybranego podmiotu gospodarczego – praca zespołowa
T-L-7Wykorzystanie modeli trendu dla danych rocznych i karty kontrolnej dla danych sezonowych do diagnozowania dynamiki zmiennych ekonomicznych w wybranej jednostce administracyjnej (kraj, województwo, powiat, gmina) lub w wybranym podmiocie gospodarczym (np. spółka giełdowa)
T-L-8Identyfikacja danych oraz wykonanie obliczeń związanych z przeprowadzeniem procesu diagnozowania dynamiki wybranych zmiennych ekonomicznych z wykorzystaniem modeli trendu i karty kontrolnej – praca zespołowa
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wyników pracy w zespole i samodzielnie rozwiązanych zadań
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie ocen uzyskanych z prac zespołowych, samodzielnie rozwiązanych zadań oraz aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaprojektować i przeprowadzić badania diagnostycznego z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej w mikro- lub makroskali
3,0Student potrafi, przy pomocy nauczyciela, zaprojektować i przeprowadzić niektóre etapy badania diagnostycznego z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej w mikro- lub makroskali
3,5Student potrafi, przy pomocy nauczyciela, zaprojektować i przeprowadzić większość etapów badania diagnostycznego z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej w mikro- lub makroskali
4,0Student potrafi samodzielnie zaprojektować badanie diagnostyczne z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej w mikro- lub makroskali, ale przy jego realizacji wymaga niewielkiej pomocy nauczyciela
4,5Student potrafi samodzielnie zaprojektować badanie diagnostyczne z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej w mikro- lub makroskali oraz potrafi samodzielnie zrealizować większość etapów tego badania
5,0Student potrafi samodzielnie zaprojektować i bezbłędnie przeprowadzić badanie diagnostyczne z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej w mikro- lub makroskali
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/5.2_K01Student jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w diagnostyce ekonomicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także ma świadomość konieczności zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy o istocie i sposobach diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej w mikro- i makroskali
C-2Zdobycie umiejętności praktycznego zastosowania metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej jako narzędzi diagnostycznych w mikro- i makroskali
Treści programoweT-W-5Test 1 zaliczający materiał z wykładów
T-W-10Test 2 zaliczający materiał z wykładów
T-L-4Przygotowanie pracy z zakresu oceny kondycji finansowej podmiotów gospodarczych
T-L-5Wykorzystanie klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury w procesie diagnozowania sytuacji społeczno-gospodarczej wybranych jednostek administracyjnych (krajów, województw, powiatów, gmin) oraz kondycji finansowej podmiotów gospodarczych (np. spółek giełdowych)
T-L-6Identyfikacja danych oraz wykonanie obliczeń związanych z przeprowadzeniem procesu diagnozowania sytuacji społeczno-gospodarczej wybranej jednostki administracyjnej lub sytuacji finansowej wybranego podmiotu gospodarczego – praca zespołowa
T-L-7Wykorzystanie modeli trendu dla danych rocznych i karty kontrolnej dla danych sezonowych do diagnozowania dynamiki zmiennych ekonomicznych w wybranej jednostce administracyjnej (kraj, województwo, powiat, gmina) lub w wybranym podmiocie gospodarczym (np. spółka giełdowa)
T-L-8Identyfikacja danych oraz wykonanie obliczeń związanych z przeprowadzeniem procesu diagnozowania dynamiki wybranych zmiennych ekonomicznych z wykorzystaniem modeli trendu i karty kontrolnej – praca zespołowa
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych z przykładami
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie testów z pytaniami jednokrotnego wyboru i pytaniami otwartymi
S-2Ocena formująca: Ocena wyników pracy w zespole i samodzielnie rozwiązanych zadań
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie ocen uzyskanych z prac zespołowych, samodzielnie rozwiązanych zadań oraz aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w diagnostyce ekonomicznej
3,0Student w stopniu dostatecznym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w diagnostyce ekonomicznej
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w diagnostyce ekonomicznej
4,0Student w stopniu dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w diagnostyce ekonomicznej
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w diagnostyce ekonomicznej
5,0Student w stopniu bardzo dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w diagnostyce ekonomicznej