Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Analityka gospodarcza

Sylabus przedmiotu Statystyka opisowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Statystyka opisowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Wawrzyniak <Katarzyna.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Sompolska-Rzechuła <Agnieszka.Sompolska-Rzechula@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 3,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania w zakresie wiedzy: student posiada wiadomości z zakresu podstaw analizy matematycznej oraz ogólną wiedzę ekonomiczną.
W-2Wymagania w zakresie umiejetości: student potrafi wykonywać operacje matematyczne oraz posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy o: sposobach pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystycznych metodach badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych.
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności zastosowania metod statystycznych z wykorzystaniem popularnych pakietów statystycznych oraz arkusza kalkulacyjnego.
C-3Przygotowanie do: aktywnego uczestniczenia w zespole, formułowania problemu badawczego, doboru odpowiedniej metodologii oraz wykonania, opracowania i interpretacji wyników badań.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Prezentacja materiału statystycznego – budowa szeregów i tablic statystycznych oraz sporządzanie wykresów statystycznych na podstawie surowego materiału statystycznego.1
T-L-2Sprawdzian z podstawowych pojęć i etapów badania statystycznego.1
T-L-3Obliczanie i interpretacja klasycznych oraz pozycyjnych parametrów charakteryzujących empiryczny rozkład cech w zbiorowości statystycznej. Wszechstronna analiza struktury.3
T-L-4Kolokwium z analizy struktury.2
T-L-5Wyznaczanie i interpretacja miar siły związku dla cech jakościowych, miar siły i kierunku związku dla cech ilościowych, parametrów liniowej funkcji regresji cech ilościowych.2
T-L-6Wyznaczanie i interpretacja przyrostów oraz indeksów indywidualnych.2
T-L-7Mechaniczne i analityczne wyznaczanie trendu. Wyznaczanie oraz interpretacja absolutnych i względnych miar charakteryzujących wahania sezonowe.2
T-L-8Kolokwium z analizy współzalezności i dynamiki.2
15
wykłady
T-W-1Przedmiot badań statystyki. Podstawowe pojęcia (zbiorowość statystyczna, jednostka statystyczna, cecha statystyczna). Badanie statystyczne (etapy badania statystycznego; metody badania; techniki badania; materiał statystyczny i metody jego zbierania).2
T-W-2Analiza struktury procesów masowych (rozkład empiryczny i typy rozkładów; parametry rozkładu: klasyczne i pozycyjne, absolutne i względne; parametry tendencji centralnej; miary zróżnicowania; miary asymetrii; miary spłaszczenia; pomiar koncentracji). Wszechstronna analiza struktury. Analiza porównawcza struktur pod względem wybranych cech6
T-W-3Analiza współzależności procesów masowych (korelacja i regresja cech ilościowych, korelacja cech jakościowych).3
T-W-4Wykorzystanioe programu STATISTICA w analizie struktury i współzależności zjawiski masowych.1
T-W-5Analiza szeregów czasowych (metody badanie zmian krótkookresowych, dekompozycja szeregów czasowych).3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych10
A-L-2Studiowanie literatury7
A-L-3Wykonanie prac domowych (samodzielnych i zespołowych)8
A-L-4Przygotowanie do sprawdzianu i kolokwiów10
A-L-5Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych15
50
wykłady
A-W-1Przygotowanie do egzaminu36
A-W-2Studiowanie literatury22
A-W-3Uczestnictwo w wykładach15
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej (test) zawierający zagadnienia teoretyczne oraz zadania do samodzielnego rozwiązania.
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie wyników pracy w zespole mające na celu identyfikację braków w wiedzy i umiejętnościach studenta.
S-3Ocena formująca: Sprawdzian i kolokwia służące do oceny okresowych osiągnięć studenta - samodzielne rozwiązanie zadań problemowych z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i pakietów satystycznych.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen pochodzących ze sprawdzianu i kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B06/2.3_W01
Student zna i rozumie przedmiot badań i podstawowe pojęcia statystyki opisowej oraz etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_W03, E_1A_W01, E_1A_W06C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4
E_1A_B06/2.3_W02
Student zna popularne pakiety statystyczne i rozumie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej
E_1A_W03, E_1A_W01, E_1A_W06C-2, C-3T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B06/2.3_U01
Student potrafi zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U04C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-L-1, T-L-2M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4
E_1A_B06/2.3_U02
Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U04C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B06/2.3_K01
Student jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce opisowej
E_1A_K01C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B06/2.3_W01
Student zna i rozumie przedmiot badań i podstawowe pojęcia statystyki opisowej oraz etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych
2,0Student nie zna i nie rozumie przedmiotu badań i podstawowych pojęć statystyki opisowej oraz etapów badania statystycznego, sposobów pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystycznych metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych
3,0Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie przedmiot badań i podstawowe pojęcia statystyki opisowej oraz etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym zna i rozumie przedmiot badań i podstawowe pojęcia statystyki opisowej oraz etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych
4,0Student w stopniu dobrym zna i rozumie przedmiot badań i podstawowe pojęcia statystyki opisowej oraz etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym zna i rozumie przedmiot badań i podstawowe pojęcia statystyki opisowej oraz etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie przedmiot badań i podstawowe pojęcia statystyki opisowej oraz etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_B06/2.3_W02
Student zna popularne pakiety statystyczne i rozumie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej
2,0Student nie zna popularnych pakietów statystycznych i nie rozumie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej
3,0Student w stopniu dostatecznym zna popularne pakiety statystyczne i rozumie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym zna popularne pakiety statystyczne i rozumie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej
4,0Student w stopniu dobrym zna popularne pakiety statystyczne i rozumie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym zna popularne pakiety statystyczne i rozumie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zna popularne pakiety statystyczne i rozumie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B06/2.3_U01
Student potrafi zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny
2,0Student nie potrafi zorganizować badania statystycznego, zebrać, prezentować i analizować materiału statystycznego
3,0Student potrafi zorganizować niektóre etapy badania statystycznego i przy współudziale z prowadzącym zajęcia zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny
3,5Student potrafi zorganizować większość etapów badania statystycznego i przy współudziale z prowadzącym zajęcia: zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny
4,0Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie statystyczne, jednak prezentowanie i analizowanie zgromadzonego materiału statystycznego jest dokonywane przy współudziale prowadzącego zajęcia
4,5Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować, jednak przy analize materiału statystyczny wymaga niewielkiej pomocy prowadzącego zajęcia
5,0Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować i wszechstronnie analizować materiał statystyczny
E_1A_B06/2.3_U02
Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej
2,0Student nie potrafi zastosować odpowiednich metod i narzędzi statystycznych oraz nie potrafi interpretować wyników przeprowadzonych badań i odnieść ich do praktyki gospodarczej
3,0Student potrafi zastosować niektóre (wskazane przez prowadzącego zajęcia) metody i narzędzia statystyczne oraz potrafi interpretować (z pomocą nauczyciela) wyniki przeprowadzonych badań
3,5Student potrafi zastosować wskazane przez prowadzącego zajęcia metody i narzędzia statystyczne, potrafi interpretować (z pomocą nauczyciela) wyniki przeprowadzonych badań oraz potrafi odnieść niektóre wyniki do praktyki gospodarczej
4,0Student potrafi samodzielnie zastosować większość metod i narzędzi statystycznych, potrafi zinterpretować większość wyników przeprowadzonych badań oraz odnieść większość z nich do praktyki gospodarczej
4,5Student potrafi samodzielnie zastosować metody i narzędzia statystyczne, potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań oraz odnieść większość z nich do praktyki gospodarczej
5,0Student potrafi samodzielnie zastosować metody i narzędzia statystyczne, potrafi wszechstronnie interpretować wyniki przeprowadzonych badań oraz odnieść je do praktyki gospodarczej

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B06/2.3_K01
Student jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce opisowej
2,0Student nie jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce opisowej
3,0Student w stopniu dostatecznym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce opisowej
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce opisowej
4,0Student w stopniu dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce opisowej
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce opisowej
5,0Student w stopniu bardzo dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce opisowej

Literatura podstawowa

  1. Hozer J. (red.), Statystyka. Opis statystyczny, Katedra Ekonometrii i Statystyki Uniwersytetu Szczecińskiego, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 1998, trzecie
  2. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka opisowa. Przykłady i zadania, CeDeWu, Warszawa, 2017, drugie
  3. Sompolska-Rzechuła A., Statystyka z pakietem Statgraphics® 5.0, Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2007
  4. Sobczyk M., Statystyka opisowa, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa, 2010
  5. Kukuła K., Elementy statystyki w zadaniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
  6. Jóźwiak J., Podgórski J., Statystyka od podstaw, PWE, Warszawa, 2012, siódme
  7. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Wzory i tablice. Metody statystyczne i ekonometryczne, CeDeWu, Warszawa, 2019, drugie
  8. Parlińska M., Parliński J., Statystyczna analiza danych z Excelem, SGGW, Warszawa, 2011
  9. Aczel A.D., Souderpandian J., Complete Business Statistics (chapters 1, 10), McGraw-Hill Primis Online, 2008, siódme, https://alitsaki.ir/wp-content/uploads/2019/07/compelet-business-statisrics-aczel.pdf
  10. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Formulas and Tables. Statistical and Econometric Methods, CeDeWu, Warszawa, 2021
  11. Lane D.M. (ed.), Introduction to Statistics, Online Edition, 2019, https://onlinestatbook.com/Online_Statistics_Education.pdf

Literatura dodatkowa

  1. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka w zadaniach, Część I. Statystyka opisowa, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2002, drugie
  2. Luszniewicz A., Słaby T., Statystyka z pakietem komputerowym STATISTICA PL. Teoria i zastosowania, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa, 2008, trzecie
  3. Sobczyk M., Statystyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012, piąte
  4. Zeliaś A., Metody statystyczne, PWE, Warszawa, 2001
  5. Aczel A.D., Statystyka w zarządzaniu – pełny wykład, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
  6. Anderson D.R., Sweeney D.J., Williams T.A., Statistics for Business and Economics, South-Western Cengage Learning, 2019, czternaste

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Prezentacja materiału statystycznego – budowa szeregów i tablic statystycznych oraz sporządzanie wykresów statystycznych na podstawie surowego materiału statystycznego.1
T-L-2Sprawdzian z podstawowych pojęć i etapów badania statystycznego.1
T-L-3Obliczanie i interpretacja klasycznych oraz pozycyjnych parametrów charakteryzujących empiryczny rozkład cech w zbiorowości statystycznej. Wszechstronna analiza struktury.3
T-L-4Kolokwium z analizy struktury.2
T-L-5Wyznaczanie i interpretacja miar siły związku dla cech jakościowych, miar siły i kierunku związku dla cech ilościowych, parametrów liniowej funkcji regresji cech ilościowych.2
T-L-6Wyznaczanie i interpretacja przyrostów oraz indeksów indywidualnych.2
T-L-7Mechaniczne i analityczne wyznaczanie trendu. Wyznaczanie oraz interpretacja absolutnych i względnych miar charakteryzujących wahania sezonowe.2
T-L-8Kolokwium z analizy współzalezności i dynamiki.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot badań statystyki. Podstawowe pojęcia (zbiorowość statystyczna, jednostka statystyczna, cecha statystyczna). Badanie statystyczne (etapy badania statystycznego; metody badania; techniki badania; materiał statystyczny i metody jego zbierania).2
T-W-2Analiza struktury procesów masowych (rozkład empiryczny i typy rozkładów; parametry rozkładu: klasyczne i pozycyjne, absolutne i względne; parametry tendencji centralnej; miary zróżnicowania; miary asymetrii; miary spłaszczenia; pomiar koncentracji). Wszechstronna analiza struktury. Analiza porównawcza struktur pod względem wybranych cech6
T-W-3Analiza współzależności procesów masowych (korelacja i regresja cech ilościowych, korelacja cech jakościowych).3
T-W-4Wykorzystanioe programu STATISTICA w analizie struktury i współzależności zjawiski masowych.1
T-W-5Analiza szeregów czasowych (metody badanie zmian krótkookresowych, dekompozycja szeregów czasowych).3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych10
A-L-2Studiowanie literatury7
A-L-3Wykonanie prac domowych (samodzielnych i zespołowych)8
A-L-4Przygotowanie do sprawdzianu i kolokwiów10
A-L-5Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie do egzaminu36
A-W-2Studiowanie literatury22
A-W-3Uczestnictwo w wykładach15
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B06/2.3_W01Student zna i rozumie przedmiot badań i podstawowe pojęcia statystyki opisowej oraz etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji), a także metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy o: sposobach pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystycznych metodach badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych.
C-3Przygotowanie do: aktywnego uczestniczenia w zespole, formułowania problemu badawczego, doboru odpowiedniej metodologii oraz wykonania, opracowania i interpretacji wyników badań.
Treści programoweT-W-1Przedmiot badań statystyki. Podstawowe pojęcia (zbiorowość statystyczna, jednostka statystyczna, cecha statystyczna). Badanie statystyczne (etapy badania statystycznego; metody badania; techniki badania; materiał statystyczny i metody jego zbierania).
T-W-2Analiza struktury procesów masowych (rozkład empiryczny i typy rozkładów; parametry rozkładu: klasyczne i pozycyjne, absolutne i względne; parametry tendencji centralnej; miary zróżnicowania; miary asymetrii; miary spłaszczenia; pomiar koncentracji). Wszechstronna analiza struktury. Analiza porównawcza struktur pod względem wybranych cech
T-W-3Analiza współzależności procesów masowych (korelacja i regresja cech ilościowych, korelacja cech jakościowych).
T-W-5Analiza szeregów czasowych (metody badanie zmian krótkookresowych, dekompozycja szeregów czasowych).
T-L-1Prezentacja materiału statystycznego – budowa szeregów i tablic statystycznych oraz sporządzanie wykresów statystycznych na podstawie surowego materiału statystycznego.
T-L-2Sprawdzian z podstawowych pojęć i etapów badania statystycznego.
T-L-3Obliczanie i interpretacja klasycznych oraz pozycyjnych parametrów charakteryzujących empiryczny rozkład cech w zbiorowości statystycznej. Wszechstronna analiza struktury.
T-L-4Kolokwium z analizy struktury.
T-L-5Wyznaczanie i interpretacja miar siły związku dla cech jakościowych, miar siły i kierunku związku dla cech ilościowych, parametrów liniowej funkcji regresji cech ilościowych.
T-L-6Wyznaczanie i interpretacja przyrostów oraz indeksów indywidualnych.
T-L-7Mechaniczne i analityczne wyznaczanie trendu. Wyznaczanie oraz interpretacja absolutnych i względnych miar charakteryzujących wahania sezonowe.
T-L-8Kolokwium z analizy współzalezności i dynamiki.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej (test) zawierający zagadnienia teoretyczne oraz zadania do samodzielnego rozwiązania.
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie wyników pracy w zespole mające na celu identyfikację braków w wiedzy i umiejętnościach studenta.
S-3Ocena formująca: Sprawdzian i kolokwia służące do oceny okresowych osiągnięć studenta - samodzielne rozwiązanie zadań problemowych z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i pakietów satystycznych.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen pochodzących ze sprawdzianu i kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie przedmiotu badań i podstawowych pojęć statystyki opisowej oraz etapów badania statystycznego, sposobów pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystycznych metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych
3,0Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie przedmiot badań i podstawowe pojęcia statystyki opisowej oraz etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym zna i rozumie przedmiot badań i podstawowe pojęcia statystyki opisowej oraz etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych
4,0Student w stopniu dobrym zna i rozumie przedmiot badań i podstawowe pojęcia statystyki opisowej oraz etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym zna i rozumie przedmiot badań i podstawowe pojęcia statystyki opisowej oraz etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie przedmiot badań i podstawowe pojęcia statystyki opisowej oraz etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B06/2.3_W02Student zna popularne pakiety statystyczne i rozumie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji), a także metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności zastosowania metod statystycznych z wykorzystaniem popularnych pakietów statystycznych oraz arkusza kalkulacyjnego.
C-3Przygotowanie do: aktywnego uczestniczenia w zespole, formułowania problemu badawczego, doboru odpowiedniej metodologii oraz wykonania, opracowania i interpretacji wyników badań.
Treści programoweT-W-4Wykorzystanioe programu STATISTICA w analizie struktury i współzależności zjawiski masowych.
T-L-1Prezentacja materiału statystycznego – budowa szeregów i tablic statystycznych oraz sporządzanie wykresów statystycznych na podstawie surowego materiału statystycznego.
T-L-2Sprawdzian z podstawowych pojęć i etapów badania statystycznego.
T-L-3Obliczanie i interpretacja klasycznych oraz pozycyjnych parametrów charakteryzujących empiryczny rozkład cech w zbiorowości statystycznej. Wszechstronna analiza struktury.
T-L-4Kolokwium z analizy struktury.
T-L-5Wyznaczanie i interpretacja miar siły związku dla cech jakościowych, miar siły i kierunku związku dla cech ilościowych, parametrów liniowej funkcji regresji cech ilościowych.
T-L-6Wyznaczanie i interpretacja przyrostów oraz indeksów indywidualnych.
T-L-7Mechaniczne i analityczne wyznaczanie trendu. Wyznaczanie oraz interpretacja absolutnych i względnych miar charakteryzujących wahania sezonowe.
T-L-8Kolokwium z analizy współzalezności i dynamiki.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzenie wyników pracy w zespole mające na celu identyfikację braków w wiedzy i umiejętnościach studenta.
S-3Ocena formująca: Sprawdzian i kolokwia służące do oceny okresowych osiągnięć studenta - samodzielne rozwiązanie zadań problemowych z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i pakietów satystycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna popularnych pakietów statystycznych i nie rozumie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej
3,0Student w stopniu dostatecznym zna popularne pakiety statystyczne i rozumie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym zna popularne pakiety statystyczne i rozumie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej
4,0Student w stopniu dobrym zna popularne pakiety statystyczne i rozumie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym zna popularne pakiety statystyczne i rozumie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zna popularne pakiety statystyczne i rozumie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B06/2.3_U01Student potrafi zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
E_1A_U04Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania i prognozowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności zastosowania metod statystycznych z wykorzystaniem popularnych pakietów statystycznych oraz arkusza kalkulacyjnego.
C-3Przygotowanie do: aktywnego uczestniczenia w zespole, formułowania problemu badawczego, doboru odpowiedniej metodologii oraz wykonania, opracowania i interpretacji wyników badań.
Treści programoweT-W-1Przedmiot badań statystyki. Podstawowe pojęcia (zbiorowość statystyczna, jednostka statystyczna, cecha statystyczna). Badanie statystyczne (etapy badania statystycznego; metody badania; techniki badania; materiał statystyczny i metody jego zbierania).
T-W-2Analiza struktury procesów masowych (rozkład empiryczny i typy rozkładów; parametry rozkładu: klasyczne i pozycyjne, absolutne i względne; parametry tendencji centralnej; miary zróżnicowania; miary asymetrii; miary spłaszczenia; pomiar koncentracji). Wszechstronna analiza struktury. Analiza porównawcza struktur pod względem wybranych cech
T-W-3Analiza współzależności procesów masowych (korelacja i regresja cech ilościowych, korelacja cech jakościowych).
T-W-5Analiza szeregów czasowych (metody badanie zmian krótkookresowych, dekompozycja szeregów czasowych).
T-L-1Prezentacja materiału statystycznego – budowa szeregów i tablic statystycznych oraz sporządzanie wykresów statystycznych na podstawie surowego materiału statystycznego.
T-L-2Sprawdzian z podstawowych pojęć i etapów badania statystycznego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej (test) zawierający zagadnienia teoretyczne oraz zadania do samodzielnego rozwiązania.
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie wyników pracy w zespole mające na celu identyfikację braków w wiedzy i umiejętnościach studenta.
S-3Ocena formująca: Sprawdzian i kolokwia służące do oceny okresowych osiągnięć studenta - samodzielne rozwiązanie zadań problemowych z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i pakietów satystycznych.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen pochodzących ze sprawdzianu i kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zorganizować badania statystycznego, zebrać, prezentować i analizować materiału statystycznego
3,0Student potrafi zorganizować niektóre etapy badania statystycznego i przy współudziale z prowadzącym zajęcia zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny
3,5Student potrafi zorganizować większość etapów badania statystycznego i przy współudziale z prowadzącym zajęcia: zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny
4,0Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie statystyczne, jednak prezentowanie i analizowanie zgromadzonego materiału statystycznego jest dokonywane przy współudziale prowadzącego zajęcia
4,5Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować, jednak przy analize materiału statystyczny wymaga niewielkiej pomocy prowadzącego zajęcia
5,0Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować i wszechstronnie analizować materiał statystyczny
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B06/2.3_U02Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
E_1A_U04Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania i prognozowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy o: sposobach pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystycznych metodach badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych.
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności zastosowania metod statystycznych z wykorzystaniem popularnych pakietów statystycznych oraz arkusza kalkulacyjnego.
C-3Przygotowanie do: aktywnego uczestniczenia w zespole, formułowania problemu badawczego, doboru odpowiedniej metodologii oraz wykonania, opracowania i interpretacji wyników badań.
Treści programoweT-W-1Przedmiot badań statystyki. Podstawowe pojęcia (zbiorowość statystyczna, jednostka statystyczna, cecha statystyczna). Badanie statystyczne (etapy badania statystycznego; metody badania; techniki badania; materiał statystyczny i metody jego zbierania).
T-W-2Analiza struktury procesów masowych (rozkład empiryczny i typy rozkładów; parametry rozkładu: klasyczne i pozycyjne, absolutne i względne; parametry tendencji centralnej; miary zróżnicowania; miary asymetrii; miary spłaszczenia; pomiar koncentracji). Wszechstronna analiza struktury. Analiza porównawcza struktur pod względem wybranych cech
T-W-3Analiza współzależności procesów masowych (korelacja i regresja cech ilościowych, korelacja cech jakościowych).
T-W-5Analiza szeregów czasowych (metody badanie zmian krótkookresowych, dekompozycja szeregów czasowych).
T-L-3Obliczanie i interpretacja klasycznych oraz pozycyjnych parametrów charakteryzujących empiryczny rozkład cech w zbiorowości statystycznej. Wszechstronna analiza struktury.
T-L-4Kolokwium z analizy struktury.
T-L-5Wyznaczanie i interpretacja miar siły związku dla cech jakościowych, miar siły i kierunku związku dla cech ilościowych, parametrów liniowej funkcji regresji cech ilościowych.
T-L-6Wyznaczanie i interpretacja przyrostów oraz indeksów indywidualnych.
T-L-7Mechaniczne i analityczne wyznaczanie trendu. Wyznaczanie oraz interpretacja absolutnych i względnych miar charakteryzujących wahania sezonowe.
T-L-8Kolokwium z analizy współzalezności i dynamiki.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej (test) zawierający zagadnienia teoretyczne oraz zadania do samodzielnego rozwiązania.
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie wyników pracy w zespole mające na celu identyfikację braków w wiedzy i umiejętnościach studenta.
S-3Ocena formująca: Sprawdzian i kolokwia służące do oceny okresowych osiągnięć studenta - samodzielne rozwiązanie zadań problemowych z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i pakietów satystycznych.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen pochodzących ze sprawdzianu i kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować odpowiednich metod i narzędzi statystycznych oraz nie potrafi interpretować wyników przeprowadzonych badań i odnieść ich do praktyki gospodarczej
3,0Student potrafi zastosować niektóre (wskazane przez prowadzącego zajęcia) metody i narzędzia statystyczne oraz potrafi interpretować (z pomocą nauczyciela) wyniki przeprowadzonych badań
3,5Student potrafi zastosować wskazane przez prowadzącego zajęcia metody i narzędzia statystyczne, potrafi interpretować (z pomocą nauczyciela) wyniki przeprowadzonych badań oraz potrafi odnieść niektóre wyniki do praktyki gospodarczej
4,0Student potrafi samodzielnie zastosować większość metod i narzędzi statystycznych, potrafi zinterpretować większość wyników przeprowadzonych badań oraz odnieść większość z nich do praktyki gospodarczej
4,5Student potrafi samodzielnie zastosować metody i narzędzia statystyczne, potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań oraz odnieść większość z nich do praktyki gospodarczej
5,0Student potrafi samodzielnie zastosować metody i narzędzia statystyczne, potrafi wszechstronnie interpretować wyniki przeprowadzonych badań oraz odnieść je do praktyki gospodarczej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B06/2.3_K01Student jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce opisowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także ma świadomość konieczności zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy o: sposobach pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystycznych metodach badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych.
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności zastosowania metod statystycznych z wykorzystaniem popularnych pakietów statystycznych oraz arkusza kalkulacyjnego.
C-3Przygotowanie do: aktywnego uczestniczenia w zespole, formułowania problemu badawczego, doboru odpowiedniej metodologii oraz wykonania, opracowania i interpretacji wyników badań.
Treści programoweT-W-1Przedmiot badań statystyki. Podstawowe pojęcia (zbiorowość statystyczna, jednostka statystyczna, cecha statystyczna). Badanie statystyczne (etapy badania statystycznego; metody badania; techniki badania; materiał statystyczny i metody jego zbierania).
T-W-2Analiza struktury procesów masowych (rozkład empiryczny i typy rozkładów; parametry rozkładu: klasyczne i pozycyjne, absolutne i względne; parametry tendencji centralnej; miary zróżnicowania; miary asymetrii; miary spłaszczenia; pomiar koncentracji). Wszechstronna analiza struktury. Analiza porównawcza struktur pod względem wybranych cech
T-W-3Analiza współzależności procesów masowych (korelacja i regresja cech ilościowych, korelacja cech jakościowych).
T-W-5Analiza szeregów czasowych (metody badanie zmian krótkookresowych, dekompozycja szeregów czasowych).
T-L-1Prezentacja materiału statystycznego – budowa szeregów i tablic statystycznych oraz sporządzanie wykresów statystycznych na podstawie surowego materiału statystycznego.
T-L-2Sprawdzian z podstawowych pojęć i etapów badania statystycznego.
T-L-3Obliczanie i interpretacja klasycznych oraz pozycyjnych parametrów charakteryzujących empiryczny rozkład cech w zbiorowości statystycznej. Wszechstronna analiza struktury.
T-L-4Kolokwium z analizy struktury.
T-L-5Wyznaczanie i interpretacja miar siły związku dla cech jakościowych, miar siły i kierunku związku dla cech ilościowych, parametrów liniowej funkcji regresji cech ilościowych.
T-L-6Wyznaczanie i interpretacja przyrostów oraz indeksów indywidualnych.
T-L-7Mechaniczne i analityczne wyznaczanie trendu. Wyznaczanie oraz interpretacja absolutnych i względnych miar charakteryzujących wahania sezonowe.
T-L-8Kolokwium z analizy współzalezności i dynamiki.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej (test) zawierający zagadnienia teoretyczne oraz zadania do samodzielnego rozwiązania.
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie wyników pracy w zespole mające na celu identyfikację braków w wiedzy i umiejętnościach studenta.
S-3Ocena formująca: Sprawdzian i kolokwia służące do oceny okresowych osiągnięć studenta - samodzielne rozwiązanie zadań problemowych z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i pakietów satystycznych.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen pochodzących ze sprawdzianu i kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce opisowej
3,0Student w stopniu dostatecznym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce opisowej
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce opisowej
4,0Student w stopniu dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce opisowej
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce opisowej
5,0Student w stopniu bardzo dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce opisowej