Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Analityka gospodarcza

Sylabus przedmiotu Zarządzanie i planowanie marketingowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie i planowanie marketingowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Karolina Ertmańska <karolina.ertmanska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 3 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 12 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy marketingu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znac podstawowe pojecia z zakresu zarzadzania marketingowego
C-2Miec podstawowa wiedze o etapach przygotowywania planów marketingowych
C-3Potrafic przeprowadzac analizy marketingowe i formułowac strategie marketingowe
C-4Wykształcenie postaw zorientowanych rynkowo

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza SWOT2
T-A-2Ogólna analiza sytuacji. Misja rynkowa i rynek przedsiębiorstwa.2
T-A-3Analiza atrakcyjności segmentów rynkowych2
T-A-4Program marketingowy: produkt, cena, dystrybuja, promocja.1
T-A-5Bieżące zarządzanie realizacją planów marketingowych.1
T-A-6Pozycjonowanie produktu1
T-A-7Planowanie strategii marketingowej przedsiebiorstwa2
T-A-8Program marketingowy: produkt, cena, dystrybucja, promocja1
12
wykłady
T-W-1Istota, proces, etapy i funkcje zarzadzania marketingowego1
T-W-2Struktura planu marketingowego. Program marketingowy: produkt, cena, dystrybucja i promocja1
T-W-3Kontrola planu marketingowego. Kolokwium zaliczeniowe1
3

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach12
A-A-2analiza sytuacji przedsiębiorstwa - praca grupowa18
A-A-3konsultacje2
A-A-4analiza przypadku - praca grupowa18
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach3
A-W-2samodzielna praca studenta12
A-W-3przygotowanie do kolokwium10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy
M-3Metoda aktywizująca: metoda przypadków
M-4Metoda praktyczna: przygotowanie i przedstawienie projektów z wykorzystaniem form multimedialnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywnosci na zajeciach
S-2Ocena podsumowująca: Projekt - analiza przypadku i propozycje rozwiazan
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium - pytania testowe i problemowe

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C14/4.4_W01
Student zna i rozumie podstawowe pojecia z zakresu zarzadzania i planowania marketingowego
E_1A_W01C-1T-W-1M-1S-3
E_1A_C14/4.4_W02
Student zna i rozumie strukturę i zawartosc planu marketingowego
E_1A_W05, E_1A_W07, E_1A_W08C-2, C-3T-W-1, T-W-3, T-W-2M-3, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C14/4.4_U01
Student potrafi tworzyć plan marketingowy
E_1A_U01, E_1A_U04, E_1A_U07C-3, C-4T-A-8, T-A-1, T-A-6, T-A-3M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C14/4.4_K01
Student jest gotów do krytycznej oceny roli zarządzania marketingowego w przedsiębiorstwie
E_1A_K01, E_1A_K03, E_1A_K04C-4T-W-3M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C14/4.4_W01
Student zna i rozumie podstawowe pojecia z zakresu zarzadzania i planowania marketingowego
2,0Nie definiuje podstawowych pojęć z zakresu zarządzania i planowania marketingowego.
3,0Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania i planowania marketingowego.
3,5Posługuje się aparatem pojęciowym z zakresu planowania i zarządzania marketingowego.
4,0Identyfikuje działania związane z opracowaniem planów marketingowych.
4,5Posiada wiedzę na temat opracowania planów marketingowych.
5,0Wyjaśnia znacznia planów marketingowych w rozwoju przedsiębiorstwa.
E_1A_C14/4.4_W02
Student zna i rozumie strukturę i zawartosc planu marketingowego
2,0Nie zna struktury i zawartości planów marketingowych..
3,0Umie wymienić elementy struktury i zawartości planów marketingowych.
3,5Potrafi omówić elementy struktury i zawartość planów marketingowych.
4,0Posiada umiejętność opracowania planów marketingowych przedsiębiorstwa.
4,5Posiada umijętność wdrażania planów marketingowych przedsiębiorstwa.
5,0Potrafi wyjaśnić znaczenie planów marketingowych w rozwoju przedsiębiorstwa.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C14/4.4_U01
Student potrafi tworzyć plan marketingowy
2,0Nie potrafi zarządzać opracowaniem planów marketingowych.
3,0Umie ocenić rolę planów marketingowych w działalności przedsiębiorstwa.
3,5Potrafi krytycznie ocenić jakość planów marketingowych.
4,0Potrafi przeanalizować wady i zalety opracowanych planów marketingowych.
4,5Potrafi opracować plany marketingowe przedsiębiorstwa.
5,0Potrafi wdrożyć plany marketingowe przedsiębiorstwa.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C14/4.4_K01
Student jest gotów do krytycznej oceny roli zarządzania marketingowego w przedsiębiorstwie
2,0Nie rozumie roli zarządzania marketingowego w przedsiębiorstwie.
3,0Rozumie znaczenie konkurencyjności w działalności firmy.
3,5Rozumie rolę planów marketingowych w rozwoju przedsiębiorstwa i jego walce konkurencyjnej w warunkach rynku.
4,0Rozumie rolę działalności marketingowej przedsiębiorstwa dla społeczeństwa.
4,5Identyfikuje rozwojowe przedsiębiorstwo jako miejsce pracy dla członków społeczności.
5,0Potrafi argumentować mocne i słabe strony planów marketingowych w rozwoju przedsiębiorstwa.

Literatura podstawowa

  1. Pomykalski A., Zarzadzanie i planowanie marketingowe, PWN, Warszawa, 2020
  2. Kotler Ph, Keller K, Marketing Management. Global Edition, Pearson, London, 2021, 16

Literatura dodatkowa

  1. Kotler Ph., Keller K.L., Marketing, Rebis, Warszawa, 2018
  2. Kotler Ph., Kartajaya H, Setiawan I., Marketing 4.0. Era cyfrowa, MT Biznes, Warszawa, 2018
  3. Rosa G., Zarzadzanie marketingowe, CH Beck, Warszawa, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza SWOT2
T-A-2Ogólna analiza sytuacji. Misja rynkowa i rynek przedsiębiorstwa.2
T-A-3Analiza atrakcyjności segmentów rynkowych2
T-A-4Program marketingowy: produkt, cena, dystrybuja, promocja.1
T-A-5Bieżące zarządzanie realizacją planów marketingowych.1
T-A-6Pozycjonowanie produktu1
T-A-7Planowanie strategii marketingowej przedsiebiorstwa2
T-A-8Program marketingowy: produkt, cena, dystrybucja, promocja1
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota, proces, etapy i funkcje zarzadzania marketingowego1
T-W-2Struktura planu marketingowego. Program marketingowy: produkt, cena, dystrybucja i promocja1
T-W-3Kontrola planu marketingowego. Kolokwium zaliczeniowe1
3

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach12
A-A-2analiza sytuacji przedsiębiorstwa - praca grupowa18
A-A-3konsultacje2
A-A-4analiza przypadku - praca grupowa18
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach3
A-W-2samodzielna praca studenta12
A-W-3przygotowanie do kolokwium10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C14/4.4_W01Student zna i rozumie podstawowe pojecia z zakresu zarzadzania i planowania marketingowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-1Znac podstawowe pojecia z zakresu zarzadzania marketingowego
Treści programoweT-W-1Istota, proces, etapy i funkcje zarzadzania marketingowego
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium - pytania testowe i problemowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie definiuje podstawowych pojęć z zakresu zarządzania i planowania marketingowego.
3,0Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania i planowania marketingowego.
3,5Posługuje się aparatem pojęciowym z zakresu planowania i zarządzania marketingowego.
4,0Identyfikuje działania związane z opracowaniem planów marketingowych.
4,5Posiada wiedzę na temat opracowania planów marketingowych.
5,0Wyjaśnia znacznia planów marketingowych w rozwoju przedsiębiorstwa.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C14/4.4_W02Student zna i rozumie strukturę i zawartosc planu marketingowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w instytucjach społeczno-gospodarczych, a także zarządzającego nimi, rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W07Zna i rozumie fundamentalne dylematy ekonomiczne oraz społeczne współczesnej cywilizacji, w tym gospodarki
E_1A_W08Zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działań związanych z funkcjonowaniem gospodarki
Cel przedmiotuC-2Miec podstawowa wiedze o etapach przygotowywania planów marketingowych
C-3Potrafic przeprowadzac analizy marketingowe i formułowac strategie marketingowe
Treści programoweT-W-1Istota, proces, etapy i funkcje zarzadzania marketingowego
T-W-3Kontrola planu marketingowego. Kolokwium zaliczeniowe
T-W-2Struktura planu marketingowego. Program marketingowy: produkt, cena, dystrybucja i promocja
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca: metoda przypadków
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywnosci na zajeciach
S-2Ocena podsumowująca: Projekt - analiza przypadku i propozycje rozwiazan
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna struktury i zawartości planów marketingowych..
3,0Umie wymienić elementy struktury i zawartości planów marketingowych.
3,5Potrafi omówić elementy struktury i zawartość planów marketingowych.
4,0Posiada umiejętność opracowania planów marketingowych przedsiębiorstwa.
4,5Posiada umijętność wdrażania planów marketingowych przedsiębiorstwa.
5,0Potrafi wyjaśnić znaczenie planów marketingowych w rozwoju przedsiębiorstwa.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C14/4.4_U01Student potrafi tworzyć plan marketingowy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U04Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania i prognozowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_1A_U07Potrafi przygotować typowe prace pisemne lub wystąpienia ustne z zakresu ekonomii i finansów w języku polskim lub obcym, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych oraz różnych źródeł
Cel przedmiotuC-3Potrafic przeprowadzac analizy marketingowe i formułowac strategie marketingowe
C-4Wykształcenie postaw zorientowanych rynkowo
Treści programoweT-A-8Program marketingowy: produkt, cena, dystrybucja, promocja
T-A-1Analiza SWOT
T-A-6Pozycjonowanie produktu
T-A-3Analiza atrakcyjności segmentów rynkowych
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca: metoda przypadków
M-4Metoda praktyczna: przygotowanie i przedstawienie projektów z wykorzystaniem form multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywnosci na zajeciach
S-2Ocena podsumowująca: Projekt - analiza przypadku i propozycje rozwiazan
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zarządzać opracowaniem planów marketingowych.
3,0Umie ocenić rolę planów marketingowych w działalności przedsiębiorstwa.
3,5Potrafi krytycznie ocenić jakość planów marketingowych.
4,0Potrafi przeanalizować wady i zalety opracowanych planów marketingowych.
4,5Potrafi opracować plany marketingowe przedsiębiorstwa.
5,0Potrafi wdrożyć plany marketingowe przedsiębiorstwa.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C14/4.4_K01Student jest gotów do krytycznej oceny roli zarządzania marketingowego w przedsiębiorstwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także ma świadomość konieczności zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
E_1A_K03Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K04Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Cel przedmiotuC-4Wykształcenie postaw zorientowanych rynkowo
Treści programoweT-W-3Kontrola planu marketingowego. Kolokwium zaliczeniowe
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca: metoda przypadków
M-4Metoda praktyczna: przygotowanie i przedstawienie projektów z wykorzystaniem form multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywnosci na zajeciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie roli zarządzania marketingowego w przedsiębiorstwie.
3,0Rozumie znaczenie konkurencyjności w działalności firmy.
3,5Rozumie rolę planów marketingowych w rozwoju przedsiębiorstwa i jego walce konkurencyjnej w warunkach rynku.
4,0Rozumie rolę działalności marketingowej przedsiębiorstwa dla społeczeństwa.
4,5Identyfikuje rozwojowe przedsiębiorstwo jako miejsce pracy dla członków społeczności.
5,0Potrafi argumentować mocne i słabe strony planów marketingowych w rozwoju przedsiębiorstwa.