Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Analityka gospodarcza

Sylabus przedmiotu Zarządzanie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Grzesiuk <agrzesiuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>, Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>, Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl>, Michał Świtłyk <Michal.Switlyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 2,40,50zaliczenie
wykładyW3 15 1,60,50egzamin

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumienie roli i istoty zarządzania w różnych typach organizacji i na różnych szczeblach struktury organizacyjnej
C-2Zapoznanie studentów z funkcjami kierowniczymi w organizacjach
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wykorzystywanymi w procesie zarządzania organizacją

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Istota zarządzania i elementy procesu zarządzania1
T-A-2Analiza PEST i SWOT. Otoczenie organizacji1
T-A-3Tworzenie planów i ustalanie celów1
T-A-4Projektowanie struktury organizacyjnej i zarządzanie relacjami w strukturze organizacyjnej2
T-A-5Motywowanie w środowisku pracy1
T-A-6Kolokwium1
T-A-7Proces kontroli zarządczej1
T-A-8Role menadżerskie. Umiejętności menadżerskie1
T-A-9Podejmowanie decyzji w zarządzaniu1
T-A-10Przywództwo i zarządzanie zespołem1
T-A-11Rozwiązywanie konfliktów w organizacji. Negocjacje1
T-A-12Przygotowanie projektu grupowego. Prezentacja projektu.3
15
wykłady
T-W-1Zarządzanie - jego rola i znaczenie1
T-W-2Otoczenie organizacji1
T-W-3Planowanie jako funkcja zarządzania2
T-W-4Organizowanie jako funkcja zarządzania2
T-W-5Motywowanie jako funkcja zarządzania2
T-W-6Kontrola jako funkcja zarządzania1
T-W-7Istota pracy kierowniczej. Role kierownicze. Umiejętności menadżreskie2
T-W-8Władza. Źródła władzy. Style przywództwa1
T-W-9Procesy decyzyjne w zarządzaniu. Indywidualne i grupowe podejmowanie decyzji1
T-W-10Ewolucja teorii organizacji i zarządzania. Wsóczesne trendy w zarządzaniu2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do kolokwium10
A-A-3Przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury30
A-A-4Konsultacje5
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu15
A-W-3Czytanie wskazanej literatury8
A-W-4Egzamin2
40

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda przypadków
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań wykonywanych podczas audytoriów
S-2Ocena formująca: Przygotowanie i prezentacja projektu grupowego
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium z treści programowych dotyczących ćwiczeń audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin treści programowych z wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B09_W01
Student zna i rozumie główne koncepcje w zarządzaniu
E_1A_W04C-1T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-6M-1, M-2S-4
E_1A_B09_W02
Student zna i rozumie istotę funkcji kierowniczych oraz umiejętności niezbędne w zarządzaniu organizacjami
E_1A_W05C-2T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-11, T-A-10, T-A-8, T-A-7, T-A-3, T-A-12, T-A-9, T-W-7, T-W-10, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-4
E_1A_B09_W03
Student zna i rozumie środowiskowy kontekst zarządzania i identyfikuje obszary i elementy otoczenia organizacji
E_1A_W04C-3, C-1T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-11, T-A-10, T-A-8, T-A-7, T-A-6, T-A-3, T-A-12, T-A-9, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-3, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-6, T-W-9M-5, M-4S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B09_U01
Student potrafi zastosować procedury oraz wybrane metody rozwiązywania problemów, planowania, podejmowania decyzji, organizowania i kontrolowania.
E_1A_U01, E_1A_U02C-2, C-3T-A-4, T-A-5, T-A-8, T-A-7, T-A-6, T-A-3M-5, M-3, M-4S-1, S-3
E_1A_B09_U02
Student potrafi analizować otoczenie, uwzględniając etyczny, międzynarodowy i kulturowy aspekt zarządzania.
E_1A_U03, E_1A_U09C-3T-A-2, T-A-6, T-A-12M-5, M-3, M-4S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B09_K01
Student jest gotów do podejmowania decyzji w grupie, wyrażania ocen zjawisk w organizacji z uwzględnieniem zasad etyki w zarządzaniu.
E_1A_K01, E_1A_K04C-2T-A-11, T-A-10, T-A-12, T-A-9M-5, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B09_W01
Student zna i rozumie główne koncepcje w zarządzaniu
2,0
3,0Student objaśnia podstawowe teorie i poglądy w zarządzaniu. Zna ich znaczenie w zarządzaniu organizacją.
3,5
4,0
4,5
5,0
E_1A_B09_W02
Student zna i rozumie istotę funkcji kierowniczych oraz umiejętności niezbędne w zarządzaniu organizacjami
2,0
3,0Student potrafi objaśnić istotę funkcji kierowniczych
3,5
4,0
4,5
5,0
E_1A_B09_W03
Student zna i rozumie środowiskowy kontekst zarządzania i identyfikuje obszary i elementy otoczenia organizacji
2,0
3,0Student zna i charakteryzuje różne obszary otoczenia organizacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B09_U01
Student potrafi zastosować procedury oraz wybrane metody rozwiązywania problemów, planowania, podejmowania decyzji, organizowania i kontrolowania.
2,0
3,0Student prawidłowo stosuje podstawowe procedury i metody zarządzania.
3,5
4,0
4,5
5,0
E_1A_B09_U02
Student potrafi analizować otoczenie, uwzględniając etyczny, międzynarodowy i kulturowy aspekt zarządzania.
2,0
3,0Student stosuje podstawowe metody analizy otoczenia organizacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B09_K01
Student jest gotów do podejmowania decyzji w grupie, wyrażania ocen zjawisk w organizacji z uwzględnieniem zasad etyki w zarządzaniu.
2,0
3,0Student aktywnie uczestniczy w podejmowaniu decyzji w grupie, ocenia wybrane propozycje pod względem etycznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Griffin R. W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2022, Można korzystać z wcześniejszych wydań od 2010 r.
  2. Koźmiński A.K., Jemielniiak D., Latusek-Jurczak D., Pikos A., Zarządzanie. Nowe otwarcie., Poltext, 2023
  3. Korzeniowski Leszek, Podstawy zarządzania organizacjami, Difin, Warszawa, 2019
  4. Michalski Eugeniusz, Zarządzanie przedsiębiorstwem, PWN, Warszawa, 2021, można korzystać z wydań poprzednich

Literatura dodatkowa

  1. Stoner J., Freeman E., Gilbert D., Kierowanie, PWE, Warszawa, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Istota zarządzania i elementy procesu zarządzania1
T-A-2Analiza PEST i SWOT. Otoczenie organizacji1
T-A-3Tworzenie planów i ustalanie celów1
T-A-4Projektowanie struktury organizacyjnej i zarządzanie relacjami w strukturze organizacyjnej2
T-A-5Motywowanie w środowisku pracy1
T-A-6Kolokwium1
T-A-7Proces kontroli zarządczej1
T-A-8Role menadżerskie. Umiejętności menadżerskie1
T-A-9Podejmowanie decyzji w zarządzaniu1
T-A-10Przywództwo i zarządzanie zespołem1
T-A-11Rozwiązywanie konfliktów w organizacji. Negocjacje1
T-A-12Przygotowanie projektu grupowego. Prezentacja projektu.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zarządzanie - jego rola i znaczenie1
T-W-2Otoczenie organizacji1
T-W-3Planowanie jako funkcja zarządzania2
T-W-4Organizowanie jako funkcja zarządzania2
T-W-5Motywowanie jako funkcja zarządzania2
T-W-6Kontrola jako funkcja zarządzania1
T-W-7Istota pracy kierowniczej. Role kierownicze. Umiejętności menadżreskie2
T-W-8Władza. Źródła władzy. Style przywództwa1
T-W-9Procesy decyzyjne w zarządzaniu. Indywidualne i grupowe podejmowanie decyzji1
T-W-10Ewolucja teorii organizacji i zarządzania. Wsóczesne trendy w zarządzaniu2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do kolokwium10
A-A-3Przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury30
A-A-4Konsultacje5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu15
A-W-3Czytanie wskazanej literatury8
A-W-4Egzamin2
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B09_W01Student zna i rozumie główne koncepcje w zarządzaniu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), ich struktury, a także relacje między nimi w skali krajowej i międzynarodowej
Cel przedmiotuC-1Rozumienie roli i istoty zarządzania w różnych typach organizacji i na różnych szczeblach struktury organizacyjnej
Treści programoweT-W-4Organizowanie jako funkcja zarządzania
T-W-5Motywowanie jako funkcja zarządzania
T-W-3Planowanie jako funkcja zarządzania
T-W-1Zarządzanie - jego rola i znaczenie
T-W-2Otoczenie organizacji
T-W-6Kontrola jako funkcja zarządzania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Egzamin treści programowych z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student objaśnia podstawowe teorie i poglądy w zarządzaniu. Zna ich znaczenie w zarządzaniu organizacją.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B09_W02Student zna i rozumie istotę funkcji kierowniczych oraz umiejętności niezbędne w zarządzaniu organizacjami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w instytucjach społeczno-gospodarczych, a także zarządzającego nimi, rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z funkcjami kierowniczymi w organizacjach
Treści programoweT-A-1Istota zarządzania i elementy procesu zarządzania
T-A-2Analiza PEST i SWOT. Otoczenie organizacji
T-A-4Projektowanie struktury organizacyjnej i zarządzanie relacjami w strukturze organizacyjnej
T-A-5Motywowanie w środowisku pracy
T-A-11Rozwiązywanie konfliktów w organizacji. Negocjacje
T-A-10Przywództwo i zarządzanie zespołem
T-A-8Role menadżerskie. Umiejętności menadżerskie
T-A-7Proces kontroli zarządczej
T-A-3Tworzenie planów i ustalanie celów
T-A-12Przygotowanie projektu grupowego. Prezentacja projektu.
T-A-9Podejmowanie decyzji w zarządzaniu
T-W-7Istota pracy kierowniczej. Role kierownicze. Umiejętności menadżreskie
T-W-10Ewolucja teorii organizacji i zarządzania. Wsóczesne trendy w zarządzaniu
T-W-8Władza. Źródła władzy. Style przywództwa
T-W-9Procesy decyzyjne w zarządzaniu. Indywidualne i grupowe podejmowanie decyzji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Egzamin treści programowych z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi objaśnić istotę funkcji kierowniczych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B09_W03Student zna i rozumie środowiskowy kontekst zarządzania i identyfikuje obszary i elementy otoczenia organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), ich struktury, a także relacje między nimi w skali krajowej i międzynarodowej
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wykorzystywanymi w procesie zarządzania organizacją
C-1Rozumienie roli i istoty zarządzania w różnych typach organizacji i na różnych szczeblach struktury organizacyjnej
Treści programoweT-A-1Istota zarządzania i elementy procesu zarządzania
T-A-2Analiza PEST i SWOT. Otoczenie organizacji
T-A-4Projektowanie struktury organizacyjnej i zarządzanie relacjami w strukturze organizacyjnej
T-A-5Motywowanie w środowisku pracy
T-A-11Rozwiązywanie konfliktów w organizacji. Negocjacje
T-A-10Przywództwo i zarządzanie zespołem
T-A-8Role menadżerskie. Umiejętności menadżerskie
T-A-7Proces kontroli zarządczej
T-A-6Kolokwium
T-A-3Tworzenie planów i ustalanie celów
T-A-12Przygotowanie projektu grupowego. Prezentacja projektu.
T-A-9Podejmowanie decyzji w zarządzaniu
T-W-4Organizowanie jako funkcja zarządzania
T-W-5Motywowanie jako funkcja zarządzania
T-W-7Istota pracy kierowniczej. Role kierownicze. Umiejętności menadżreskie
T-W-3Planowanie jako funkcja zarządzania
T-W-10Ewolucja teorii organizacji i zarządzania. Wsóczesne trendy w zarządzaniu
T-W-1Zarządzanie - jego rola i znaczenie
T-W-2Otoczenie organizacji
T-W-8Władza. Źródła władzy. Style przywództwa
T-W-6Kontrola jako funkcja zarządzania
T-W-9Procesy decyzyjne w zarządzaniu. Indywidualne i grupowe podejmowanie decyzji
Metody nauczaniaM-5Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań wykonywanych podczas audytoriów
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium z treści programowych dotyczących ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Przygotowanie i prezentacja projektu grupowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i charakteryzuje różne obszary otoczenia organizacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B09_U01Student potrafi zastosować procedury oraz wybrane metody rozwiązywania problemów, planowania, podejmowania decyzji, organizowania i kontrolowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z funkcjami kierowniczymi w organizacjach
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wykorzystywanymi w procesie zarządzania organizacją
Treści programoweT-A-4Projektowanie struktury organizacyjnej i zarządzanie relacjami w strukturze organizacyjnej
T-A-5Motywowanie w środowisku pracy
T-A-8Role menadżerskie. Umiejętności menadżerskie
T-A-7Proces kontroli zarządczej
T-A-6Kolokwium
T-A-3Tworzenie planów i ustalanie celów
Metody nauczaniaM-5Dyskusja dydaktyczna
M-3Metoda przypadków
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań wykonywanych podczas audytoriów
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium z treści programowych dotyczących ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prawidłowo stosuje podstawowe procedury i metody zarządzania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B09_U02Student potrafi analizować otoczenie, uwzględniając etyczny, międzynarodowy i kulturowy aspekt zarządzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U03Potrafi rozwiązywać zadania i problemy w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając właściwie źródła i informacje z nich pochodzące, dokonując ich oceny, krytycznej analizy i syntezy
E_1A_U09Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wykorzystywanymi w procesie zarządzania organizacją
Treści programoweT-A-2Analiza PEST i SWOT. Otoczenie organizacji
T-A-6Kolokwium
T-A-12Przygotowanie projektu grupowego. Prezentacja projektu.
Metody nauczaniaM-5Dyskusja dydaktyczna
M-3Metoda przypadków
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań wykonywanych podczas audytoriów
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium z treści programowych dotyczących ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Przygotowanie i prezentacja projektu grupowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student stosuje podstawowe metody analizy otoczenia organizacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B09_K01Student jest gotów do podejmowania decyzji w grupie, wyrażania ocen zjawisk w organizacji z uwzględnieniem zasad etyki w zarządzaniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także ma świadomość konieczności zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
E_1A_K04Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z funkcjami kierowniczymi w organizacjach
Treści programoweT-A-11Rozwiązywanie konfliktów w organizacji. Negocjacje
T-A-10Przywództwo i zarządzanie zespołem
T-A-12Przygotowanie projektu grupowego. Prezentacja projektu.
T-A-9Podejmowanie decyzji w zarządzaniu
Metody nauczaniaM-5Dyskusja dydaktyczna
M-3Metoda przypadków
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań wykonywanych podczas audytoriów
S-2Ocena formująca: Przygotowanie i prezentacja projektu grupowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student aktywnie uczestniczy w podejmowaniu decyzji w grupie, ocenia wybrane propozycje pod względem etycznym
3,5
4,0
4,5
5,0