Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Analityka gospodarcza

Sylabus przedmiotu Gospodarka a środowisko:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka a środowisko
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bartosz Mickiewicz <Bartosz.Mickiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 9 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 6 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przedmiot ma charakter wprowadzający do nauki ekonomii, nie wymaga wiadomości wstępnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze współczesnymi rozwiązaniami prawno-gospodarczych w odniesieniu do środowiska naturalnego.
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu rozwiązywania problemów ekologicznych w ramach zrównoważonego rozwoju.
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. polityki ekologicznej państwa oraz szczegółowych rozwiązań na poziomie samorządów, przedsiębiorstw i gospodarstw domowych.
C-4Zapoznanie studentów z oddziaływaniem różnych dziedzin gospodarowania na elementy środowiska.
C-5Wzbudzenie wśród studentów poczucia odpowiedzialności za środowisko.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Relacja między ekonomią a środowiskiem. Podstawowe pojęcia z zakresu GAŚ. Prawo ochrony środowiska.1
T-A-2Zachowania ekologiczne gospodarstw domowych. Racjonalne wykorzystanie zasobów środowiska.1
T-A-3Szczegółowy przegląd instrumentów ekonomicznych polityki ekologicznej państwa. Przykłady i zakres ich implementacji w gospodarce.1
T-A-4Wybrane zagadnienia z zakresu ochrony i wykorzystania zasobów przyrodniczych, np. kary za nielegalną wycinkę drzew i krzewów, ochrona przed hałasem, wibracjami i promieniowaniem emitowanym przez przedsiębiorstwa, procedury uzyskiwania pozwoleń na korzystanie ze środowiska, zasady postępowania z odpadami opakowaniowymi.1
T-A-5Zarządzanie środowiskiem. Certyfikat ISO 14000, EMAS – procedury.1
T-A-6Gospodarka komunalna a środowisko. Rola samorządu w kształtowaniu lokalnej gospodarki środowiskiem, Edukacja ekologiczna. Działalność organizacji pozarządowe zaangażowanych w ochronę środowiska naturalnego. Kolokwium.1
6
wykłady
T-W-1Relacja między ekonomią a środowiskiem. Podstawowe pojęcia z zakresu GAŚ.1
T-W-2Prawo ochrony środowiska. Zasada racjonalnego gospodarowania.1
T-W-3Gospodarcze funkcje przyrody. Zasoby naturalne. Rodzaje zasobów i ich wykorzystanie w gospodarce kraju.1
T-W-4Ochrona przyrody w Polsce. Historyczne i współczesne formy ochrony przyrody. Obszar Natura 2000.1
T-W-5Polityka ekologiczna państwa. Instrumenty ekonomiczne polityki ekologicznej a zrównoważony i trwały rozwój społeczno-gospodarczy.1
T-W-6Rachunek sozoekonomiczny: ekonomika ochrony środowiska w zarysie (szkoda, strata, koszt i efekt). Metody wyceny komponentów środowiska.1
T-W-7Zarządzanie środowiskiem. Normy ISO 14000, EMAS.1
T-W-8Przedsiębiorstwo a środowisko. Raport oddziaływania na środowisko przedsięwzięć gospodarczych jako narzędzie kreowania ładu ekologicznego.1
T-W-9Wpływ działalności rolniczej człowieka na środowisko. Zanieczyszczenie żywności.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych.6
A-A-2Przygotowanie sie do zajęć audytoryjnych.6
A-A-3Przygotowanie do sprawdzianów (tzw. wejściówek).5
A-A-4Czytanie wskazanej literatury.4
A-A-5Przygotowanie sie do kolokwium.4
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.9
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.20
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu19
A-W-4Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (opowiadanie, opis, anegdota, wyjaśnianie).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody programowane (z użyciem komputera).
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów podczas zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności studentów w postaci tzw. wejściówki na początku zajęć.
S-3Ocena podsumowująca: Test w postaci zamkniętych pytań wielokrotnego wyboru dotyczących zagadnień omawianych na zajęciach.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C01/1.1_W01
Student zna i rozumie podstawowe instytucje i narzędzia regulujące gospodarowanie zgodne ze zrównoważonym rozwojem.
E_1A_W02, E_1A_W07, E_1A_W01C-5T-W-1, T-W-2, T-A-2, T-A-4, T-A-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C01/1.1_U01
Student potrafi dokonać prostych wyliczeń w zakresie opłat za korzystanie ze środowiska (w szczególności przez podmioty gospodarcze).
E_1A_U02, E_1A_U04C-2T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-3, T-A-4M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C01/1.1_K01
Student jest gotów do przygotowania i prowadzenia prezentacji dot. polityki ekologicznej państwa oraz szczegółowych rozwiązań na poziomie samorządów, przedsiębiorstw i gospodarstw domowych.
E_1A_K01, E_1A_K03C-3T-A-2, T-A-6M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C01/1.1_W01
Student zna i rozumie podstawowe instytucje i narzędzia regulujące gospodarowanie zgodne ze zrównoważonym rozwojem.
2,0Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu instytucji i narzędzi regulujących gospodarowanie zgodne ze zrównoważonym rozwojem - wskazać, co jest literaturą tematu oraz jaki jest cel, przedmiot i najważniejsze zagadnienia w ramach realizowanego programu, - sformułować krótkiej (nawet niepełnej), ale poprawnej wypowiedzi dla większości poruszanych na zajęciach obszarów tematycznych. Student otrzymuje ocenę niedostateczną, jeśli nie wykazuje zainteresowania treściami programowymi lub uchyla się od aktywności a jego absencja nie daje gwarancji nadrobienia zaległości w materialne.
3,0Student, na ocenę dostateczną: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy z zakresu instytucji i narzędzi regulujących gospodarowanie zgodne ze zrównoważonym rozwojem, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy z zakresu instytucji i narzędzi regulujących gospodarowanie zgodne ze zrównoważonym rozwojem, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do przekazywanej wiedzy pozostaje średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student, na ocenę dobrą: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy z zakresu instytucji i narzędzi regulujących gospodarowanie zgodne ze zrównoważonym rozwojem i wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy przejawia zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi cechują nieznaczne błędy).
4,5Student, na ocenę dobrą plus: - w zakresie wiedzy opanował materiał programowy z zakresu instytucji i narzędzi regulujących gospodarowanie zgodne ze zrównoważonym rozwojem, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, właściwie tłumaczy ich znaczenie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - wypowiada się bez trudności operując poprawnie słownictwem merytorycznym.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy z zakresu instytucji i narzędzi regulujących gospodarowanie zgodne ze zrównoważonym rozwojem, - wykazuje zrozumienie wiedzy bez zastrzeżeń do toku rozumowania, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, potrafi zaproponować kontekst, w którym wiedza znajduje lub może znaleźć zastosowanie praktyczne, - wypowiada się bezbłędnym językiem, prawidłowo merytorycznie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C01/1.1_U01
Student potrafi dokonać prostych wyliczeń w zakresie opłat za korzystanie ze środowiska (w szczególności przez podmioty gospodarcze).
2,0Student nie potrafi dokonać prostych wyliczeń w zakresie opłat za korzystanie ze środowiska (w szczególności przez podmioty gospodarcze).
3,0Rozwiązuje zadania problemowe dotyczące prostych wyliczeń w zakresie opłat za korzystanie ze środowiska (w szczególności przez podmioty gospodarcze) z licznymi błędami.
3,5Poprawnie rozwiązuje zadania problemowe dotyczące prostych wyliczeń w zakresie opłat za korzystanie ze środowiska (w szczególności przez podmioty gospodarcze) z pojedynczymi błędami.
4,0Rozumie znaczenie i poprawnie rozwiązuje zadania problemowe dotyczące prostych wyliczeń w zakresie opłat za korzystanie ze środowiska (w szczególności przez podmioty gospodarcze), jednak ma kłopoty z interpretacją wyników.
4,5Właściwie rozwiązuje zadania problemowe dotyczące prostych wyliczeń w zakresie opłat za korzystanie ze środowiska (w szczególności przez podmioty gospodarcze) i interpretuje z drobnymi formalnymi uchybieniami.
5,0Poprawnie rozwiązuje zadania problemowe dotyczące prostych wyliczeń w zakresie opłat za korzystanie ze środowiska (w szczególności przez podmioty gospodarcze), poprawnie je interpretuje, potrafi zaproponować zastosowanie praktyczne danego zagadnienia.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C01/1.1_K01
Student jest gotów do przygotowania i prowadzenia prezentacji dot. polityki ekologicznej państwa oraz szczegółowych rozwiązań na poziomie samorządów, przedsiębiorstw i gospodarstw domowych.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty. W zakresie prac zespołowych student: nie potrafi zaplanować i wykonać pracy poprawnie i w terminie, nie zgłasza potrzeby pomocy na konsultacjach lub mimo tej pomocy nie osiąga minimalnych standardów wykonania.
3,0Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy. W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, pomysłu i projektu, wykonawczy, kontroli przed prezentacją i samego prowadzenia prezentacji).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie. W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. Uzyskuje na ogół poprawny efekt.
4,0Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych.
4,5Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym z etapów pracy.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i rozdysponować zadania wg umiejętności oraz zapanować sytuacją projektu poprzez właściwe zmotywowanie do działania. Wykazuje się terminowością i bezbłędnym sposobem prezentacji wyników.

Literatura podstawowa

  1. Małachowski K., Gospodarka a środowisko i ekologia, CeDeWu, Warszawa, 2020, IV
  2. Biernacki M., Środowiskowy rachunek kosztów cyklu życia produktu, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2018
  3. Rakoczy B., Wierzbowski B., Prawo ochrony środowiska. Zagadnienia podstawowe, Wolters Kluwer Polska, -, 2018
  4. Szewczyk M., Okraszewska E., Dziuba R., Ekonomia zrównoważonego rozwoju: gospodarka, środowisko, inwestycje, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2018
  5. Mitsuhiko Kawakami, Zhen-jiang Shen, Jen-te Pai, Xiao-lu Gao, Ming Zhang, Spatial Planning and Sustainable Development, Springer, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Barański R. i inni, Ochrona środowiska w firmie. Kompendium wiedzy dla przedsiębiorcy, Wiedza i Praktyka sp. z o.o., Warszawa, 2019, III
  2. Szymkiewicz N., Matysiak B., Dąbrowski P., Maćkowiak A., Karczewska M., Springer N., Sprawozdania z zakresu ochrony środowiska. Raport do KOBiZE. Opłaty za korzystanie ze środowiska, FabrykaWiedzy.com, Warszawa, 2020, V
  3. Ligus M., Wartościowanie efektów środowiskowych inwestycji w niskoemisyjne źródła energii : zastosowanie w wybranych metodach oceny efektywności, Eydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2018
  4. Pacana A., Zarządzanie środowiskowe zgodne z ISO 14001:2015, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2018

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Relacja między ekonomią a środowiskiem. Podstawowe pojęcia z zakresu GAŚ. Prawo ochrony środowiska.1
T-A-2Zachowania ekologiczne gospodarstw domowych. Racjonalne wykorzystanie zasobów środowiska.1
T-A-3Szczegółowy przegląd instrumentów ekonomicznych polityki ekologicznej państwa. Przykłady i zakres ich implementacji w gospodarce.1
T-A-4Wybrane zagadnienia z zakresu ochrony i wykorzystania zasobów przyrodniczych, np. kary za nielegalną wycinkę drzew i krzewów, ochrona przed hałasem, wibracjami i promieniowaniem emitowanym przez przedsiębiorstwa, procedury uzyskiwania pozwoleń na korzystanie ze środowiska, zasady postępowania z odpadami opakowaniowymi.1
T-A-5Zarządzanie środowiskiem. Certyfikat ISO 14000, EMAS – procedury.1
T-A-6Gospodarka komunalna a środowisko. Rola samorządu w kształtowaniu lokalnej gospodarki środowiskiem, Edukacja ekologiczna. Działalność organizacji pozarządowe zaangażowanych w ochronę środowiska naturalnego. Kolokwium.1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Relacja między ekonomią a środowiskiem. Podstawowe pojęcia z zakresu GAŚ.1
T-W-2Prawo ochrony środowiska. Zasada racjonalnego gospodarowania.1
T-W-3Gospodarcze funkcje przyrody. Zasoby naturalne. Rodzaje zasobów i ich wykorzystanie w gospodarce kraju.1
T-W-4Ochrona przyrody w Polsce. Historyczne i współczesne formy ochrony przyrody. Obszar Natura 2000.1
T-W-5Polityka ekologiczna państwa. Instrumenty ekonomiczne polityki ekologicznej a zrównoważony i trwały rozwój społeczno-gospodarczy.1
T-W-6Rachunek sozoekonomiczny: ekonomika ochrony środowiska w zarysie (szkoda, strata, koszt i efekt). Metody wyceny komponentów środowiska.1
T-W-7Zarządzanie środowiskiem. Normy ISO 14000, EMAS.1
T-W-8Przedsiębiorstwo a środowisko. Raport oddziaływania na środowisko przedsięwzięć gospodarczych jako narzędzie kreowania ładu ekologicznego.1
T-W-9Wpływ działalności rolniczej człowieka na środowisko. Zanieczyszczenie żywności.1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych.6
A-A-2Przygotowanie sie do zajęć audytoryjnych.6
A-A-3Przygotowanie do sprawdzianów (tzw. wejściówek).5
A-A-4Czytanie wskazanej literatury.4
A-A-5Przygotowanie sie do kolokwium.4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.9
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.20
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu19
A-W-4Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C01/1.1_W01Student zna i rozumie podstawowe instytucje i narzędzia regulujące gospodarowanie zgodne ze zrównoważonym rozwojem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu miejsce ekonomii i finansów w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W07Zna i rozumie fundamentalne dylematy ekonomiczne oraz społeczne współczesnej cywilizacji, w tym gospodarki
E_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-5Wzbudzenie wśród studentów poczucia odpowiedzialności za środowisko.
Treści programoweT-W-1Relacja między ekonomią a środowiskiem. Podstawowe pojęcia z zakresu GAŚ.
T-W-2Prawo ochrony środowiska. Zasada racjonalnego gospodarowania.
T-A-2Zachowania ekologiczne gospodarstw domowych. Racjonalne wykorzystanie zasobów środowiska.
T-A-4Wybrane zagadnienia z zakresu ochrony i wykorzystania zasobów przyrodniczych, np. kary za nielegalną wycinkę drzew i krzewów, ochrona przed hałasem, wibracjami i promieniowaniem emitowanym przez przedsiębiorstwa, procedury uzyskiwania pozwoleń na korzystanie ze środowiska, zasady postępowania z odpadami opakowaniowymi.
T-A-6Gospodarka komunalna a środowisko. Rola samorządu w kształtowaniu lokalnej gospodarki środowiskiem, Edukacja ekologiczna. Działalność organizacji pozarządowe zaangażowanych w ochronę środowiska naturalnego. Kolokwium.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (opowiadanie, opis, anegdota, wyjaśnianie).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody programowane (z użyciem komputera).
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów podczas zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności studentów w postaci tzw. wejściówki na początku zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu instytucji i narzędzi regulujących gospodarowanie zgodne ze zrównoważonym rozwojem - wskazać, co jest literaturą tematu oraz jaki jest cel, przedmiot i najważniejsze zagadnienia w ramach realizowanego programu, - sformułować krótkiej (nawet niepełnej), ale poprawnej wypowiedzi dla większości poruszanych na zajęciach obszarów tematycznych. Student otrzymuje ocenę niedostateczną, jeśli nie wykazuje zainteresowania treściami programowymi lub uchyla się od aktywności a jego absencja nie daje gwarancji nadrobienia zaległości w materialne.
3,0Student, na ocenę dostateczną: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy z zakresu instytucji i narzędzi regulujących gospodarowanie zgodne ze zrównoważonym rozwojem, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy z zakresu instytucji i narzędzi regulujących gospodarowanie zgodne ze zrównoważonym rozwojem, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do przekazywanej wiedzy pozostaje średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student, na ocenę dobrą: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy z zakresu instytucji i narzędzi regulujących gospodarowanie zgodne ze zrównoważonym rozwojem i wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy przejawia zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi cechują nieznaczne błędy).
4,5Student, na ocenę dobrą plus: - w zakresie wiedzy opanował materiał programowy z zakresu instytucji i narzędzi regulujących gospodarowanie zgodne ze zrównoważonym rozwojem, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, właściwie tłumaczy ich znaczenie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - wypowiada się bez trudności operując poprawnie słownictwem merytorycznym.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy z zakresu instytucji i narzędzi regulujących gospodarowanie zgodne ze zrównoważonym rozwojem, - wykazuje zrozumienie wiedzy bez zastrzeżeń do toku rozumowania, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, potrafi zaproponować kontekst, w którym wiedza znajduje lub może znaleźć zastosowanie praktyczne, - wypowiada się bezbłędnym językiem, prawidłowo merytorycznie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C01/1.1_U01Student potrafi dokonać prostych wyliczeń w zakresie opłat za korzystanie ze środowiska (w szczególności przez podmioty gospodarcze).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
E_1A_U04Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania i prognozowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu rozwiązywania problemów ekologicznych w ramach zrównoważonego rozwoju.
Treści programoweT-W-5Polityka ekologiczna państwa. Instrumenty ekonomiczne polityki ekologicznej a zrównoważony i trwały rozwój społeczno-gospodarczy.
T-W-6Rachunek sozoekonomiczny: ekonomika ochrony środowiska w zarysie (szkoda, strata, koszt i efekt). Metody wyceny komponentów środowiska.
T-W-7Zarządzanie środowiskiem. Normy ISO 14000, EMAS.
T-W-8Przedsiębiorstwo a środowisko. Raport oddziaływania na środowisko przedsięwzięć gospodarczych jako narzędzie kreowania ładu ekologicznego.
T-A-3Szczegółowy przegląd instrumentów ekonomicznych polityki ekologicznej państwa. Przykłady i zakres ich implementacji w gospodarce.
T-A-4Wybrane zagadnienia z zakresu ochrony i wykorzystania zasobów przyrodniczych, np. kary za nielegalną wycinkę drzew i krzewów, ochrona przed hałasem, wibracjami i promieniowaniem emitowanym przez przedsiębiorstwa, procedury uzyskiwania pozwoleń na korzystanie ze środowiska, zasady postępowania z odpadami opakowaniowymi.
Metody nauczaniaM-3Metody programowane (z użyciem komputera).
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności studentów w postaci tzw. wejściówki na początku zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dokonać prostych wyliczeń w zakresie opłat za korzystanie ze środowiska (w szczególności przez podmioty gospodarcze).
3,0Rozwiązuje zadania problemowe dotyczące prostych wyliczeń w zakresie opłat za korzystanie ze środowiska (w szczególności przez podmioty gospodarcze) z licznymi błędami.
3,5Poprawnie rozwiązuje zadania problemowe dotyczące prostych wyliczeń w zakresie opłat za korzystanie ze środowiska (w szczególności przez podmioty gospodarcze) z pojedynczymi błędami.
4,0Rozumie znaczenie i poprawnie rozwiązuje zadania problemowe dotyczące prostych wyliczeń w zakresie opłat za korzystanie ze środowiska (w szczególności przez podmioty gospodarcze), jednak ma kłopoty z interpretacją wyników.
4,5Właściwie rozwiązuje zadania problemowe dotyczące prostych wyliczeń w zakresie opłat za korzystanie ze środowiska (w szczególności przez podmioty gospodarcze) i interpretuje z drobnymi formalnymi uchybieniami.
5,0Poprawnie rozwiązuje zadania problemowe dotyczące prostych wyliczeń w zakresie opłat za korzystanie ze środowiska (w szczególności przez podmioty gospodarcze), poprawnie je interpretuje, potrafi zaproponować zastosowanie praktyczne danego zagadnienia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C01/1.1_K01Student jest gotów do przygotowania i prowadzenia prezentacji dot. polityki ekologicznej państwa oraz szczegółowych rozwiązań na poziomie samorządów, przedsiębiorstw i gospodarstw domowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także ma świadomość konieczności zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
E_1A_K03Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. polityki ekologicznej państwa oraz szczegółowych rozwiązań na poziomie samorządów, przedsiębiorstw i gospodarstw domowych.
Treści programoweT-A-2Zachowania ekologiczne gospodarstw domowych. Racjonalne wykorzystanie zasobów środowiska.
T-A-6Gospodarka komunalna a środowisko. Rola samorządu w kształtowaniu lokalnej gospodarki środowiskiem, Edukacja ekologiczna. Działalność organizacji pozarządowe zaangażowanych w ochronę środowiska naturalnego. Kolokwium.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów podczas zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty. W zakresie prac zespołowych student: nie potrafi zaplanować i wykonać pracy poprawnie i w terminie, nie zgłasza potrzeby pomocy na konsultacjach lub mimo tej pomocy nie osiąga minimalnych standardów wykonania.
3,0Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy. W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, pomysłu i projektu, wykonawczy, kontroli przed prezentacją i samego prowadzenia prezentacji).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie. W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. Uzyskuje na ogół poprawny efekt.
4,0Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych.
4,5Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym z etapów pracy.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i rozdysponować zadania wg umiejętności oraz zapanować sytuacją projektu poprzez właściwe zmotywowanie do działania. Wykazuje się terminowością i bezbłędnym sposobem prezentacji wyników.