Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Zaawansowana rachunkowość finansowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zaawansowana rachunkowość finansowa
Specjalność Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,00,40egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 20 2,00,30zaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstaw rachunkowści i ekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Pogłębienie wiedzy z zakresu rachunkowości, zapoznanie ze szczegółowymi zagadnieniami z zakresu rachunkowości finansowej; poznanie treści dotyczących dokumentowania i ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych, posługiwanie się terminologią z zakresu rachunkowości
C-2Ukształtowanie pogłębionych umiejętności ewidencji operacji gospodarczych, analizy i oceny zjawisk społeczno-gospodarczych, obliczania wielkości amortyzacji, podatków, składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, ustalania wysokości poniesionych kosztów, ustalanie i podział wyniku finansowego; rzetelność i dokładność przeprowadzanych obliczeń, zapisów księgowych i analiz, umiejętność interpretacji danych liczbowych i wyciągania wniosków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obrót materiałowy, towarowy, produktów gotowych3
T-A-2Rorachunki i roszczenia, factoring - ujęcie w księgach rachunkowych4
T-A-3Inwestycje długo i krótkoterminowe2
T-A-4Aktywa trwałe, leasing - ujęcie w księgach rachunkowych6
T-A-5Rozliczenia międzyokresowe kosztów i przychodów- ujęcie w księgach rachunkowych3
T-A-6Kolokwium zaliczeniowe2
20
laboratoria
T-L-1Amortyzacja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych3
T-L-2Instrumenty finansowe - ewidencja i wycena w programie FK3
T-L-3Wycena rozchodu zapasów z magazynu i ewidencja w programie FK4
T-L-4Leasing - wycena i ewidencja w programie FK4
T-L-5Zaliczenie zajęć laboratoryjnych1
15
wykłady
T-W-1Wybrane elementy organizacji rachunkowości w przedsiębiorstwie4
T-W-2Ogólne zasady ewidencji zakupu i sprzedaży materiałów, towarów, produktów gotowych6
T-W-3Inwestycje krótkoterminowe5
T-W-4Rozrachunki i roszczenia, factoring5
T-W-5Aktywa trwałe, leasing6
T-W-6Rozliczenia międzyokresowe kosztów i przychodów4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach20
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń, w tym rozwiązywanie zadań20
A-A-3Przygotowanie do kolokwiów zaliczeniowych10
50
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych z wykorzystaniem komputerów15
A-L-2przygotowanie do zajęć5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia5
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury8
A-W-3przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie przy komputerze

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D6/1.3_W01
Student zna i rozumie w pogłebionym stopniu zagadnienia z zakresu obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych
E_2A_W05, E_2A_W08, E_2A_W10, E_2A_W01, E_2A_W02, E_2A_W06C-1T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-4M-1, M-3, M-4S-4, S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D6/1.3_U01
Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie ujmowania w księgach rachunkowych szczegółowych operacji gospodarczych, w tym dotyczących obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w formie ewidencji ręcznej i na komputerze.
E_2A_U01, E_2A_U03, E_2A_U05, E_2A_U06, E_2A_U08, E_2A_U12, E_2A_U13, E_2A_U02C-2T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-4M-1, M-2, M-3S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D6/1.3_K01
Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
E_2A_K06, E_2A_K01, E_2A_K02, E_2A_K03, E_2A_K05, E_2A_K04C-1, C-2T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-4M-3S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D6/1.3_W01
Student zna i rozumie w pogłebionym stopniu zagadnienia z zakresu obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych
2,0Student nie zna i nie rozumie w pogłebionym stopniu zagadnień z zakresu obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunków i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych
3,0Student zna i rozumie w pogłebionym stopniu zagadnienia z zakresu obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 55%
3,5Student zna i rozumie w pogłebionym stopniu zagadnienia z zakresu obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 65%
4,0Student zna i rozumie w pogłebionym stopniu zagadnienia z zakresu obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 75%
4,5Student zna i rozumie w pogłebionym stopniu zagadnienia z zakresu obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 85%
5,0Student zna i rozumie w pogłebionym stopniu zagadnienia z zakresu obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunków i roszczeń, aktywów trwałych, leasingu oraz rozliczeń międzyokresowych. Posiada wiedzę pozwalającą uzasadnić przyjęte rozwiązania do kwestii problemowych w zakresie przeprowadzanej ewidencji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D6/1.3_U01
Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie ujmowania w księgach rachunkowych szczegółowych operacji gospodarczych, w tym dotyczących obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w formie ewidencji ręcznej i na komputerze.
2,0Student nie posiada pogłębionych umiejętności w zakresie ujmowania w księgach rachunkowych szczegółowych operacji gospodarczych, w tym dotyczących obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych
3,0Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie ujmowania w księgach rachunkowych szczegółowych operacji gospodarczych, w tym dotyczących obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 55%
3,5Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie ujmowania w księgach rachunkowych szczegółowych operacji gospodarczych, w tym dotyczących obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 65%
4,0Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie ujmowania w księgach rachunkowych szczegółowych operacji gospodarczych, w tym dotyczących obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 75%
4,5Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie ujmowania w księgach rachunkowych szczegółowych operacji gospodarczych, w tym dotyczących obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 85%
5,0Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie ujmowania w księgach rachunkowych szczegółowych operacji gospodarczych, w tym dotyczących obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 95%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D6/1.3_K01
Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
2,0Student nie jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
3,0Student czasami przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
3,5Student często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
4,0Student bardzo często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
4,5Student zazwyczaj przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
5,0Student jest zawsze gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi

Literatura podstawowa

  1. ., Ustwa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, Dz.U.2021 poz. 217 z pozn. zm., 2021
  2. Kiziukiewicz T. (red.), Ustawa o rachunkowości. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa, 2021
  3. M. Hass-Symotiuk, B. Nadolna, Z. Głodek, M. Kludacz, M. Trocka, Rachunkowość finansowa przedsiębiorstwa od jego powstania do likwidacji, Wolters Kluwer, Warszawa, 2022
  4. red. M. Janowicz, Zaawansowana rachunkowość finansowa w przykładach i zadaniach, Wolters Kluwer, Warszawa, 2017
  5. J. Godlewska, T. Fołta, Zaawansowana rachunkwość finansowa z uwzględnieniem sprawozdawczości finansowej i prawa podatkowego, SkwP, Warszawa, 2020
  6. red. J. Pfaff, Rachunkowość finansowa z uwzględnieniem MSSF, PWN, Warszawa, 2016, e-book
  7. T.Christensen,D.Cottrell,C.Budd, Advanced Financial Accounting, McGraw-Hill Education, 2022, 14
  8. B.Elliott,J.Elliott, Financial Accounting and Reporting, Pearson, 2022, 20

Literatura dodatkowa

  1. Winiarska K., Zaawansowana rachunkowość finansowa. Przykłady. Zadania. Testy, C.H. Beck, Warszawa, 2013
  2. P. Czajor, E. WAlińska, A. Jurewicz, A. Wencel, System rachunkowości finansowej. Zasady pomiaru, ewidencji i prezentacji, Wolters Kluwer, Warszawa, 2020
  3. B.Floyd, A.Joseph, Advanced Accounting. Global Edition, Pearson Education, 2017

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obrót materiałowy, towarowy, produktów gotowych3
T-A-2Rorachunki i roszczenia, factoring - ujęcie w księgach rachunkowych4
T-A-3Inwestycje długo i krótkoterminowe2
T-A-4Aktywa trwałe, leasing - ujęcie w księgach rachunkowych6
T-A-5Rozliczenia międzyokresowe kosztów i przychodów- ujęcie w księgach rachunkowych3
T-A-6Kolokwium zaliczeniowe2
20

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Amortyzacja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych3
T-L-2Instrumenty finansowe - ewidencja i wycena w programie FK3
T-L-3Wycena rozchodu zapasów z magazynu i ewidencja w programie FK4
T-L-4Leasing - wycena i ewidencja w programie FK4
T-L-5Zaliczenie zajęć laboratoryjnych1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wybrane elementy organizacji rachunkowości w przedsiębiorstwie4
T-W-2Ogólne zasady ewidencji zakupu i sprzedaży materiałów, towarów, produktów gotowych6
T-W-3Inwestycje krótkoterminowe5
T-W-4Rozrachunki i roszczenia, factoring5
T-W-5Aktywa trwałe, leasing6
T-W-6Rozliczenia międzyokresowe kosztów i przychodów4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach20
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń, w tym rozwiązywanie zadań20
A-A-3Przygotowanie do kolokwiów zaliczeniowych10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych z wykorzystaniem komputerów15
A-L-2przygotowanie do zajęć5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury8
A-W-3przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/1.3_W01Student zna i rozumie w pogłebionym stopniu zagadnienia z zakresu obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W05Zna i rozumie w pogłębionym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz obszary jego aktywności społeczno-gospodarczej
E_2A_W08Zna i rozumie w pogłębionym stopniu system finansowy i jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki
E_2A_W10Zna i rozumie normy i reguły prawne, ekonomiczne, organizacyjne, etyczne i inne warunkujące funkcjonowanie gospodarki, w tym podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych
E_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
E_2A_W02Zna i rozumie w pogłębionym stopniu miejsce i znaczenie ekonomii i finansów w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi i kierunki jej rozwoju
E_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody gromadzenia, przetwarzania, interpretacji i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a w szczególności metody ilościowe (w tym wnioskowanie statystyczne, ekonometrię i prognozowanie procesów ekonomicznych) oraz metody analizy ekonomiczno-finansowej
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy z zakresu rachunkowości, zapoznanie ze szczegółowymi zagadnieniami z zakresu rachunkowości finansowej; poznanie treści dotyczących dokumentowania i ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych, posługiwanie się terminologią z zakresu rachunkowości
Treści programoweT-W-3Inwestycje krótkoterminowe
T-W-2Ogólne zasady ewidencji zakupu i sprzedaży materiałów, towarów, produktów gotowych
T-W-4Rozrachunki i roszczenia, factoring
T-W-5Aktywa trwałe, leasing
T-W-1Wybrane elementy organizacji rachunkowości w przedsiębiorstwie
T-W-6Rozliczenia międzyokresowe kosztów i przychodów
T-A-6Kolokwium zaliczeniowe
T-A-1Obrót materiałowy, towarowy, produktów gotowych
T-A-2Rorachunki i roszczenia, factoring - ujęcie w księgach rachunkowych
T-A-3Inwestycje długo i krótkoterminowe
T-A-5Rozliczenia międzyokresowe kosztów i przychodów- ujęcie w księgach rachunkowych
T-A-4Aktywa trwałe, leasing - ujęcie w księgach rachunkowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie przy komputerze
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
S-1Ocena formująca: Aktywność studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie w pogłebionym stopniu zagadnień z zakresu obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunków i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych
3,0Student zna i rozumie w pogłebionym stopniu zagadnienia z zakresu obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 55%
3,5Student zna i rozumie w pogłebionym stopniu zagadnienia z zakresu obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 65%
4,0Student zna i rozumie w pogłebionym stopniu zagadnienia z zakresu obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 75%
4,5Student zna i rozumie w pogłebionym stopniu zagadnienia z zakresu obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 85%
5,0Student zna i rozumie w pogłebionym stopniu zagadnienia z zakresu obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunków i roszczeń, aktywów trwałych, leasingu oraz rozliczeń międzyokresowych. Posiada wiedzę pozwalającą uzasadnić przyjęte rozwiązania do kwestii problemowych w zakresie przeprowadzanej ewidencji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/1.3_U01Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie ujmowania w księgach rachunkowych szczegółowych operacji gospodarczych, w tym dotyczących obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w formie ewidencji ręcznej i na komputerze.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywania zadań w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U03Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania, prognozowania i modelowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_2A_U05Potrafi dobierać źródła finansowania przedsięwzięć gospodarczych i wykorzystać wiedzę z zakresu rachunkowości w procesach gospodarowania
E_2A_U06Potrafi posługiwać się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązania konkretnego zadania oraz weryfikować swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
E_2A_U08Potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne z zakresu ekonomii i finansów ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców
E_2A_U12Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym kierownicze role
E_2A_U13Potrafi samodzielnie planować i realizować proces własnego uczenia przez całe życie oraz inspirować innych do samodoskonalenia
E_2A_U02Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji, wyjaśniania oraz prognozowania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz relacji między nimi, stosując właściwy dobór źródeł i informacji poprzez ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę i twórczą interpretację
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie pogłębionych umiejętności ewidencji operacji gospodarczych, analizy i oceny zjawisk społeczno-gospodarczych, obliczania wielkości amortyzacji, podatków, składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, ustalania wysokości poniesionych kosztów, ustalanie i podział wyniku finansowego; rzetelność i dokładność przeprowadzanych obliczeń, zapisów księgowych i analiz, umiejętność interpretacji danych liczbowych i wyciągania wniosków.
Treści programoweT-L-1Amortyzacja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych
T-L-4Leasing - wycena i ewidencja w programie FK
T-L-5Zaliczenie zajęć laboratoryjnych
T-L-2Instrumenty finansowe - ewidencja i wycena w programie FK
T-L-3Wycena rozchodu zapasów z magazynu i ewidencja w programie FK
T-A-6Kolokwium zaliczeniowe
T-A-1Obrót materiałowy, towarowy, produktów gotowych
T-A-2Rorachunki i roszczenia, factoring - ujęcie w księgach rachunkowych
T-A-3Inwestycje długo i krótkoterminowe
T-A-5Rozliczenia międzyokresowe kosztów i przychodów- ujęcie w księgach rachunkowych
T-A-4Aktywa trwałe, leasing - ujęcie w księgach rachunkowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
S-1Ocena formująca: Aktywność studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada pogłębionych umiejętności w zakresie ujmowania w księgach rachunkowych szczegółowych operacji gospodarczych, w tym dotyczących obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych
3,0Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie ujmowania w księgach rachunkowych szczegółowych operacji gospodarczych, w tym dotyczących obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 55%
3,5Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie ujmowania w księgach rachunkowych szczegółowych operacji gospodarczych, w tym dotyczących obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 65%
4,0Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie ujmowania w księgach rachunkowych szczegółowych operacji gospodarczych, w tym dotyczących obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 75%
4,5Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie ujmowania w księgach rachunkowych szczegółowych operacji gospodarczych, w tym dotyczących obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 85%
5,0Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie ujmowania w księgach rachunkowych szczegółowych operacji gospodarczych, w tym dotyczących obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/1.3_K01Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K06Jest gotów do wykazywania tolerancji i otwartości wobec różnych poglądów, postaw i kultur
E_2A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści
E_2A_K02Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy z zakresu ekonomii i finansów w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a w przypadku trudności z ich rozwiązaniem jest gotów do korzystania z opinii ekspertów
E_2A_K03Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne, etyczne i polityczne oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego
E_2A_K05Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się warunków i potrzeb społecznych przez identyfikację dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przestrzeganie i rozwijanie zasad etyki zawodowej, podtrzymywanie etosu zawodowego i rozwijanie dorobku zawodu
E_2A_K04Jest gotów do myślenia i rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy z zakresu rachunkowości, zapoznanie ze szczegółowymi zagadnieniami z zakresu rachunkowości finansowej; poznanie treści dotyczących dokumentowania i ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych, posługiwanie się terminologią z zakresu rachunkowości
C-2Ukształtowanie pogłębionych umiejętności ewidencji operacji gospodarczych, analizy i oceny zjawisk społeczno-gospodarczych, obliczania wielkości amortyzacji, podatków, składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, ustalania wysokości poniesionych kosztów, ustalanie i podział wyniku finansowego; rzetelność i dokładność przeprowadzanych obliczeń, zapisów księgowych i analiz, umiejętność interpretacji danych liczbowych i wyciągania wniosków.
Treści programoweT-A-6Kolokwium zaliczeniowe
T-A-1Obrót materiałowy, towarowy, produktów gotowych
T-A-2Rorachunki i roszczenia, factoring - ujęcie w księgach rachunkowych
T-A-3Inwestycje długo i krótkoterminowe
T-A-5Rozliczenia międzyokresowe kosztów i przychodów- ujęcie w księgach rachunkowych
T-A-4Aktywa trwałe, leasing - ujęcie w księgach rachunkowych
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
S-1Ocena formująca: Aktywność studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
3,0Student czasami przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
3,5Student często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
4,0Student bardzo często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
4,5Student zazwyczaj przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
5,0Student jest zawsze gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi