Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Instytucje i mechanizmy funkcjonowania Unii Europejskiej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Instytucje i mechanizmy funkcjonowania Unii Europejskiej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 20 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy znajomości mikro i makroekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie i zrozumienie podstaw integracji europejskiej
C-2zrozumienie mechanizmów politycznych i gospodarczych zwizanaych z funkcjonowaniem europejskich ugrupowań integracyjnych
C-3zrozumienie kierunków zmian w funkcjonowaniu UE

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Idea integracji Europejskiej1
T-A-2Instytucje UE.3
T-A-3Budżet i polityki UE4
T-A-4Integracja gospodarcza w UE5
T-A-5Istota funkcjonowania strefy euro.4
T-A-6Kierunki rozwoju UE1
T-A-7Zaliczenie pisemne2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Przygotowywania do zaliczenia5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające: ćwiczenia z elementami wykładu z prezentacją multimedialną
M-2metody problemowe: wykład konwersatoryjny z dyskusją
M-3metody aktywizujące: analiza studiów przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C01_W01
Zna i rozumie podstawowe kategorie dotyczące zagadnień z integracji europejskiej. Zna przesłanki integracji europejskiej po II wojnie światowej.
E_2A_W05C-3, C-1T-A-4, T-A-2, T-A-1M-2, M-1S-2
E_2A_C01_W02
Zna i rozumie źródła wpływow i wydatków budżetu UE, rózróżnia płatników i beneficjentów netto, orientuje się w wielkości budżetu UE oraz w środkach dostępnych dla Polski.
E_2A_W08, E_2A_W09C-1T-A-3M-3, M-1S-2
E_2A_C01_W03
Zna i rozumie kompetencje podstawowych organów Unii Europejskiej
E_2A_W04C-3, C-1T-A-2, T-A-6M-3, M-2, M-1S-2
E_2A_C01_W04
Zna i rozumie najważniejsze polityki UE i zasady ich funkcjonowania oraz warunki członkowstwa w strefie euro wraz z korzyściami/szansami - kosztami/zagrożeniami przyjecia przez Polskę wspólnej waluty
E_2A_W08C-2, C-3, C-1T-A-4, T-A-5, T-A-6M-3, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C01_U01
Potrafi analizować zachowania podmiotów występujących na rynku dotyczące podstawowych mechanizmów w sferze integracji europejskiej
E_2A_U01C-2, C-3T-A-4, T-A-2, T-A-6M-3, M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C01_K01
Student jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemów
E_2A_K01, E_2A_K04C-2, C-1T-A-4, T-A-2, T-A-6M-3, M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_C01_W01
Zna i rozumie podstawowe kategorie dotyczące zagadnień z integracji europejskiej. Zna przesłanki integracji europejskiej po II wojnie światowej.
2,0Brak znajomości podstawowych kategorii i zagadnień oraz przesłanek integracji
3,0Znajomość podstawowych kategorii i zagadnień oraz przesłanek integracji w stopniu dostatecznym
3,5Znajomość przesłanek integracji oraz umiejetność interpretacji podstawowych zagadnień zwiazanych zintegracją europejską w stopniu więcej, niż dostatecznym
4,0Znajomość przesłanek oraz umiejetność interpretacji podstawowych zagadnień zwiazanych z integracją europejską w stopniu dobrym
4,5Znajomość przesłanek oraz umiejetność interpretacji podstawowych zagadnień zwiazanych z integracją europejską oraz umiejetność wyciagania wniosków w zakresie różnic między poszczególnymi ugrupowaniami w stopniu więcej, niż dobrym
5,0Znajomość przesłanek oraz umiejetność interpretacji podstawowych zagadnień zwiazanych z integracją europejską oraz umiejętność wyciagania wniosków w zakresie różnic miedzy poszczegolnymi ugrupowaniami w stopniu bardzo dobrym
E_2A_C01_W02
Zna i rozumie źródła wpływow i wydatków budżetu UE, rózróżnia płatników i beneficjentów netto, orientuje się w wielkości budżetu UE oraz w środkach dostępnych dla Polski.
2,0Brak podstawowej wiedzy o budżecie UE
3,0Znajomość konstrukcji budżetu UE oraz sposobów wydatkowania środków w stopniu dostatecznym
3,5Znajomość czynników determinujących kształt budżetu UE oraz sposobów wydatkowania środków w stopniu więcej, niż dostateczny
4,0Znajomość czynników determinujących kształt budżetu UE oraz sposobów wydatkowania środków w stopniu dobrym
4,5Znajomość czynników determinujących kształt budżetu UE oraz sposobów wydatkowania środków jak również umiejętność przewidywania zmian konstrukcji przyszłych budżetów UE w stopniu więcej, niż dobrym
5,0Znajomość czynników determinujących kształt budżetu UE oraz sposobów wydatkowania środków oraz umiejętność przewidywania zmian konstrukcji przyszłych budżetów UE w stopniu bardzo dobrym
E_2A_C01_W03
Zna i rozumie kompetencje podstawowych organów Unii Europejskiej
2,0Nie zna podstawowych kompetencji organów UE
3,0Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu dostatecznym
3,5Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu dobrym
4,5Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu bardzo dobrym
E_2A_C01_W04
Zna i rozumie najważniejsze polityki UE i zasady ich funkcjonowania oraz warunki członkowstwa w strefie euro wraz z korzyściami/szansami - kosztami/zagrożeniami przyjecia przez Polskę wspólnej waluty
2,0Brak podstawowej wiedzy o funkcjonowaniu unii gospodarczo-politycznej UE
3,0Posiada wiedza o funkcjonowaniu unii gospodarczo-politycznej UE w stopniu dostatecznym
3,5Posiada podstawową wiedzę o funkcjonowaniu unii gospodarczo-politycznej UE oraz znajomość poszczególnych polityk UE w stopniu więcej, niż dostatecznym
4,0Znajomość zasad funkcjonowania unii gospodarczo-politycznej UE oraz znajomość poszczególnych polityk UE w stopniu dobrym
4,5Znajomość zasad funkcjonowania unii gospodarczo-politycznej UE oraz znajomość poszczególnych polityk UE w stopniu więcej, niż dobrym
5,0Znajomość zasad funkcjonowania unii gospodarczo-politycznej UE oraz znajomość poszczególnych polityk UE w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_C01_U01
Potrafi analizować zachowania podmiotów występujących na rynku dotyczące podstawowych mechanizmów w sferze integracji europejskiej
2,0nie potrafi analizować zachowań podmiotów ziwaznych z integracją europejską
3,0Posiada umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji europejskiej w stopniu dostatecznym
3,5Posiada podstawowe umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji oraz potrafi powiązać więcej niż jedną organizację z tendencjami zachodzącymi we swpółczesnej europie w stopniu więcej, niż dostatecznym
4,0Posiada umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji , Potrafi powiązać więcej niż jedną organizację z tendencjami zachodzącymi we swpółczesnej Europie. Smodzielnie analizuje wybrane aspekty funkcjonowania mechanizmów integracyjnych w stopniu dobrym
4,5Umie wyciągać wnioski z dotychczasowyh doświadczeń integracyjnych w Europie w stopniu więcej, niż dobrym
5,0Potrafi znaleźć współzaleznosci miedzy procesami globalizacji a integracją europejską w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_C01_K01
Student jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemów
2,0tudent nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych
3,0Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych w sposób odtwórczy w stopniu dostatecznym
3,5Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów mimo braku kompetencji do podejmowania bardziej skomplikowanych działań w stopniu więcej, niż dostatecznym
4,0Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów, podejmuje bardziej skomplikowane działania w stopniu dobrym
4,5Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów, podejmuje skomplikowane działania, samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami w stopniu więcej, niż dobrym
5,0Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów, podejmuje wszechstronne działania, samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami, prezentuje swoje poglądy w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Odzimek T., Budżet UE po 2017, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa, 2018
  2. Czachór Z. Grosse T.G. Paruch W., Integracja Europejska, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa, 2018
  3. Biuro Analiz Sejmowych, Wprowadzenie euro w Polsce - za i przeciw, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa, 2013
  4. Wysokińska Zofia, Witkowska Janina, Integracja Europejska. Europeizacja Polityki Ekonomiczno-Społecznej w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
  5. Bagus P., Tragedia euro, Instytut Ludwiga von Misesa, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Popławski Dariusz, Starzyk-Sulejewska Joanna, Outsiderzy integracji europejskiej Szwajcaria i Norwegia a Unia Europejska, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2012
  2. Gilbert Mark, European Integration: A Political History, Rowman & Littlefield, Lanham, 2020

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Idea integracji Europejskiej1
T-A-2Instytucje UE.3
T-A-3Budżet i polityki UE4
T-A-4Integracja gospodarcza w UE5
T-A-5Istota funkcjonowania strefy euro.4
T-A-6Kierunki rozwoju UE1
T-A-7Zaliczenie pisemne2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Przygotowywania do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C01_W01Zna i rozumie podstawowe kategorie dotyczące zagadnień z integracji europejskiej. Zna przesłanki integracji europejskiej po II wojnie światowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W05Zna i rozumie w pogłębionym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz obszary jego aktywności społeczno-gospodarczej
Cel przedmiotuC-3zrozumienie kierunków zmian w funkcjonowaniu UE
C-1poznanie i zrozumienie podstaw integracji europejskiej
Treści programoweT-A-4Integracja gospodarcza w UE
T-A-2Instytucje UE.
T-A-1Idea integracji Europejskiej
Metody nauczaniaM-2metody problemowe: wykład konwersatoryjny z dyskusją
M-1metody podające: ćwiczenia z elementami wykładu z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak znajomości podstawowych kategorii i zagadnień oraz przesłanek integracji
3,0Znajomość podstawowych kategorii i zagadnień oraz przesłanek integracji w stopniu dostatecznym
3,5Znajomość przesłanek integracji oraz umiejetność interpretacji podstawowych zagadnień zwiazanych zintegracją europejską w stopniu więcej, niż dostatecznym
4,0Znajomość przesłanek oraz umiejetność interpretacji podstawowych zagadnień zwiazanych z integracją europejską w stopniu dobrym
4,5Znajomość przesłanek oraz umiejetność interpretacji podstawowych zagadnień zwiazanych z integracją europejską oraz umiejetność wyciagania wniosków w zakresie różnic między poszczególnymi ugrupowaniami w stopniu więcej, niż dobrym
5,0Znajomość przesłanek oraz umiejetność interpretacji podstawowych zagadnień zwiazanych z integracją europejską oraz umiejętność wyciagania wniosków w zakresie różnic miedzy poszczegolnymi ugrupowaniami w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C01_W02Zna i rozumie źródła wpływow i wydatków budżetu UE, rózróżnia płatników i beneficjentów netto, orientuje się w wielkości budżetu UE oraz w środkach dostępnych dla Polski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W08Zna i rozumie w pogłębionym stopniu system finansowy i jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki
E_2A_W09Zna i rozumie fundamentalne dylematy i wyzwania ekonomiczne oraz społeczne współczesnej cywilizacji
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie podstaw integracji europejskiej
Treści programoweT-A-3Budżet i polityki UE
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące: analiza studiów przypadków
M-1metody podające: ćwiczenia z elementami wykładu z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak podstawowej wiedzy o budżecie UE
3,0Znajomość konstrukcji budżetu UE oraz sposobów wydatkowania środków w stopniu dostatecznym
3,5Znajomość czynników determinujących kształt budżetu UE oraz sposobów wydatkowania środków w stopniu więcej, niż dostateczny
4,0Znajomość czynników determinujących kształt budżetu UE oraz sposobów wydatkowania środków w stopniu dobrym
4,5Znajomość czynników determinujących kształt budżetu UE oraz sposobów wydatkowania środków jak również umiejętność przewidywania zmian konstrukcji przyszłych budżetów UE w stopniu więcej, niż dobrym
5,0Znajomość czynników determinujących kształt budżetu UE oraz sposobów wydatkowania środków oraz umiejętność przewidywania zmian konstrukcji przyszłych budżetów UE w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C01_W03Zna i rozumie kompetencje podstawowych organów Unii Europejskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W04Zna i rozumie w pogłębionym stopniu struktury i instytucje społeczne, relacje między nimi, występujące w nich więzi i rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-3zrozumienie kierunków zmian w funkcjonowaniu UE
C-1poznanie i zrozumienie podstaw integracji europejskiej
Treści programoweT-A-2Instytucje UE.
T-A-6Kierunki rozwoju UE
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące: analiza studiów przypadków
M-2metody problemowe: wykład konwersatoryjny z dyskusją
M-1metody podające: ćwiczenia z elementami wykładu z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych kompetencji organów UE
3,0Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu dostatecznym
3,5Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu dobrym
4,5Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C01_W04Zna i rozumie najważniejsze polityki UE i zasady ich funkcjonowania oraz warunki członkowstwa w strefie euro wraz z korzyściami/szansami - kosztami/zagrożeniami przyjecia przez Polskę wspólnej waluty
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W08Zna i rozumie w pogłębionym stopniu system finansowy i jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki
Cel przedmiotuC-2zrozumienie mechanizmów politycznych i gospodarczych zwizanaych z funkcjonowaniem europejskich ugrupowań integracyjnych
C-3zrozumienie kierunków zmian w funkcjonowaniu UE
C-1poznanie i zrozumienie podstaw integracji europejskiej
Treści programoweT-A-4Integracja gospodarcza w UE
T-A-5Istota funkcjonowania strefy euro.
T-A-6Kierunki rozwoju UE
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące: analiza studiów przypadków
M-1metody podające: ćwiczenia z elementami wykładu z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak podstawowej wiedzy o funkcjonowaniu unii gospodarczo-politycznej UE
3,0Posiada wiedza o funkcjonowaniu unii gospodarczo-politycznej UE w stopniu dostatecznym
3,5Posiada podstawową wiedzę o funkcjonowaniu unii gospodarczo-politycznej UE oraz znajomość poszczególnych polityk UE w stopniu więcej, niż dostatecznym
4,0Znajomość zasad funkcjonowania unii gospodarczo-politycznej UE oraz znajomość poszczególnych polityk UE w stopniu dobrym
4,5Znajomość zasad funkcjonowania unii gospodarczo-politycznej UE oraz znajomość poszczególnych polityk UE w stopniu więcej, niż dobrym
5,0Znajomość zasad funkcjonowania unii gospodarczo-politycznej UE oraz znajomość poszczególnych polityk UE w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C01_U01Potrafi analizować zachowania podmiotów występujących na rynku dotyczące podstawowych mechanizmów w sferze integracji europejskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywania zadań w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
Cel przedmiotuC-2zrozumienie mechanizmów politycznych i gospodarczych zwizanaych z funkcjonowaniem europejskich ugrupowań integracyjnych
C-3zrozumienie kierunków zmian w funkcjonowaniu UE
Treści programoweT-A-4Integracja gospodarcza w UE
T-A-2Instytucje UE.
T-A-6Kierunki rozwoju UE
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące: analiza studiów przypadków
M-2metody problemowe: wykład konwersatoryjny z dyskusją
M-1metody podające: ćwiczenia z elementami wykładu z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi analizować zachowań podmiotów ziwaznych z integracją europejską
3,0Posiada umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji europejskiej w stopniu dostatecznym
3,5Posiada podstawowe umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji oraz potrafi powiązać więcej niż jedną organizację z tendencjami zachodzącymi we swpółczesnej europie w stopniu więcej, niż dostatecznym
4,0Posiada umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji , Potrafi powiązać więcej niż jedną organizację z tendencjami zachodzącymi we swpółczesnej Europie. Smodzielnie analizuje wybrane aspekty funkcjonowania mechanizmów integracyjnych w stopniu dobrym
4,5Umie wyciągać wnioski z dotychczasowyh doświadczeń integracyjnych w Europie w stopniu więcej, niż dobrym
5,0Potrafi znaleźć współzaleznosci miedzy procesami globalizacji a integracją europejską w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C01_K01Student jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści
E_2A_K04Jest gotów do myślenia i rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2zrozumienie mechanizmów politycznych i gospodarczych zwizanaych z funkcjonowaniem europejskich ugrupowań integracyjnych
C-1poznanie i zrozumienie podstaw integracji europejskiej
Treści programoweT-A-4Integracja gospodarcza w UE
T-A-2Instytucje UE.
T-A-6Kierunki rozwoju UE
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące: analiza studiów przypadków
M-2metody problemowe: wykład konwersatoryjny z dyskusją
M-1metody podające: ćwiczenia z elementami wykładu z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0tudent nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych
3,0Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych w sposób odtwórczy w stopniu dostatecznym
3,5Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów mimo braku kompetencji do podejmowania bardziej skomplikowanych działań w stopniu więcej, niż dostatecznym
4,0Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów, podejmuje bardziej skomplikowane działania w stopniu dobrym
4,5Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów, podejmuje skomplikowane działania, samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami w stopniu więcej, niż dobrym
5,0Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów, podejmuje wszechstronne działania, samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami, prezentuje swoje poglądy w stopniu bardzo dobrym