Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Analityka gospodarcza

Sylabus przedmiotu Statystyczna kontrola jakości:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Statystyczna kontrola jakości
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Wawrzyniak <Katarzyna.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Aneta Becker <aneta.becker@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania w zakresie wiedzy: znajomość zagadnień ogólnych z wnioskowania statystycznego, podstaw rachunku prawdopodobieństwa i analizy matematycznej
W-2Wymagania w zakresie umiejętności: student potrafi analizować zagadnienia i opracowywać je w formie prezentacji oraz posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym Excel i programem Statistica

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat istoty i metod stosowanych w SKJ
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod SKJ i interpretacji uzyskanych wyników
C-3Nabycie umiejętności wykorzystania programu Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel dla celów stosowania metod SKJ

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie do Statystycznej Kontroli Jakości (SKJ). Zastosowanie wybranych rozkładów zmiennych losowych (hipergeometryczy, Poissona, normalny) w SKJ.4
T-P-2Badanie losowości próby (test serii) - wykorzystanie arkusza Excel. Weryfikacja hipotezy o normalności rozkładu zmiennych dla dużych (test zgodności chi2, Kołmogorowa-Smirnowa) i małych prób (test Shapiro-Wilka) z wykorzystaniem arkusza Excel oraz programu Statistica.5
T-P-3Wprowadzenie do statystycznej kontroli procesu (SPC). Analiza ważności przyczyn zakłócajacych przebieg procesu produkcyjnego (diagram Pareto) - wykorzystanie pakietu Statistica. Budowa i interpretacja kart kontrolnych alternatywnych z wykorzystaniem programu Statistica.6
T-P-4Zbudowanie diagramu Pareto oraz karty kontrolnej alternatywnej w Statistice i interpretacja uzyskanych wyników - praca w grupie (projekt 1).2
T-P-5Prezentacja projektu 1.2
T-P-6Budowa i interpretacja kart kontrolnych liczbowych z wykorzystaniem programu Statistica. Analiza zdolności procesu – wskaźniki zdolności procesu (obliczanie wskaźników z wykorzystaniem pakietu Statistica, interpretacja).4
T-P-7Zbudowanie karty kontrolnej liczbowej i analiza zdolności procesu z wykorzystaniem programu Statistica - praca w grupie (projekt 2).2
T-P-8Prezentacja projektu 2.2
T-P-9Statystyczna kontrola jakości w badaniach odbiorczych - wprowadzenie, plany odbiorcze według oceny alternatywnej i liczbowej.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Studia literaturowe10
A-P-3Przygotowanie końcowej wersji projektów10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Zajęcia projektowe z użyciem komputera i urządzeń multimedialnych wraz z dyskusją dydaktyczną

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie ocen z projektów (zawartość merytoryczna i prezentacja) oraz aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: Projekty służące do oceny okresowych osiągnięć studenta

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O02/2.2_W01
Student zna i rozumie istotę statystycznej kontroli jakości oraz metody w niej stosowane
E_2A_W03, E_2A_W01, E_2A_W06C-1T-P-1, T-P-3, T-P-5, T-P-8, T-P-9M-1S-1, S-2
E_2A_O02/2.2_W02
Student zna i rozumie opcje pakietu statystycznego Statistica i arkusza kalkulacynego Excel w zakresie metod statystycznej kontroli jakości
E_2A_W03, E_2A_W06C-2, C-3T-P-2, T-P-3, T-P-5, T-P-6, T-P-8M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O02/2.2_U01
Sudent potrafi stosować metody statystycznej kontroli jakości w procesach produkcyjnych i potrafi przedstawić uzyskane wyniki w formie prezentacji
E_2A_U04, E_2A_U11, E_2A_U02C-2, C-3T-P-2, T-P-3, T-P-5, T-P-6, T-P-8, T-P-9M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O02/2.2_K01
Student jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystycznej kontroli jakości
E_2A_K01, E_2A_K04C-1, C-2, C-3T-P-2, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O02/2.2_W01
Student zna i rozumie istotę statystycznej kontroli jakości oraz metody w niej stosowane
2,0Student nie zna i nie rozumie istoty statystycznej kontroli jakości (SKJ) oraz metod w niej stosowanych
3,0Student zna i rozumie istotę statystycznej kontroli jakości, zna i rozumie niektóre testy wykorzystywane w SKJ, zna i rozumie po jednej karcie kontrolnej z kart alternatywnych i liczbowych, zna i rozumie niektóre wskaźniki oceniające zmienność procesów produkcyjnych, zna i rozumie niektóre zasady kontroli odbiorczej
3,5Student zna i rozumie istotę statystycznej kontroli jakości, zna i rozumie testy wykorzystywane w SKJ, zna i rozumie po jednej karcie kontrolnej z kart alternatywnych i liczbowych, zna i rozumie niektóre wskaźniki oceniające zmienność procesów produkcyjnych, zna i rozumie większość zasad kontroli odbiorczej
4,0Student zna i rozumie istotę statystycznej kontroli jakości, zna i rozumie testy wykorzystywane w SKJ, zna i rozumie karty kontrolne, zna i rozumie niektóre wskaźniki oceniające zmienność procesów produkcyjnych, zna i rozumie większość zasad kontroli odbiorczej
4,5Student zna i rozumie istotę statystycznej kontroli jakości, zna i rozumie testy wykorzystywane w SKJ, zna i rozumie karty kontrolne, zna i rozumie wskaźniki oceniające zmienność procesów produkcyjnych, zna i rozumie większość zasad kontroli odbiorczej
5,0Student zna i rozumie istotę statystycznej kontroli jakości, zna i rozumie testy wykorzystywane w SKJ, zna i rozumie karty kontrolne, zna i rozumie wskaźniki oceniające zmienność procesów produkcyjnych, zna i rozumie zasady kontroli odbiorczej
E_2A_O02/2.2_W02
Student zna i rozumie opcje pakietu statystycznego Statistica i arkusza kalkulacynego Excel w zakresie metod statystycznej kontroli jakości
2,0Student nie zna i nie rozumie opcji pakietu statystycznego Statistica i arkusza kalkulacynego Excel w zakresie metod statystycznej kontroli jakości
3,0Student w dostatecznym stopniu zna i rozumie opcje pakietu statystycznego Statistica i arkusza kalkulacynego Excel w zakresie metod statystycznej kontroli jakości
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym zna i rozumie opcje pakietu statystycznego Statistica i arkusza kalkulacynego Excel w zakresie metod statystycznej kontroli jakości
4,0Student w stopniu dobrym zna i rozumie opcje pakietu statystycznego Statistica i arkusza kalkulacynego Excel w zakresie metod statystycznej kontroli jakości
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym zna i rozumie opcje pakietu statystycznego Statistica i arkusza kalkulacynego Excel w zakresie metod statystycznej kontroli jakości
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie opcje pakietu statystycznego Statistica i arkusza kalkulacynego Excel w zakresie metod statystycznej kontroli jakości

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O02/2.2_U01
Sudent potrafi stosować metody statystycznej kontroli jakości w procesach produkcyjnych i potrafi przedstawić uzyskane wyniki w formie prezentacji
2,0Sudent nie potrafi stosować metod statystycznej kontroli jakości w procesach produkcyjnych i nie potrafi przedstawić uzyskanych wyników w formie prezentacji
3,0Sudent w stopniu dostatecznym potrafi stosować metody statystycznej kontroli jakości w procesach produkcyjnych i potrafi przedstawić uzyskane wyniki w formie prezentacji
3,5Sudent w stopniu więcej niż dostatecznym potrafi stosować metody statystycznej kontroli jakości w procesach produkcyjnych i potrafi przedstawić uzyskane wyniki w formie prezentacji
4,0Sudent w stopniu dobrym potrafi stosować metody statystycznej kontroli jakości w procesach produkcyjnych i potrafi przedstawić uzyskane wyniki w formie prezentacji
4,5Sudent w stopniu więcej niż dobrym potrafi stosować metody statystycznej kontroli jakości w procesach produkcyjnych i potrafi przedstawić uzyskane wyniki w formie prezentacji
5,0Sudent w stopniu bardzo dobrym potrafi stosować metody statystycznej kontroli jakości w procesach produkcyjnych i potrafi przedstawić uzyskane wyniki w formie prezentacji

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O02/2.2_K01
Student jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystycznej kontroli jakości
2,0Student nie jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystycznej kontroli jakości
3,0Student w stopniu dostatecznym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystycznej kontroli jakości
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystycznej kontroli jakości
4,0Student w stopniu dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystycznej kontroli jakości
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystycznej kontroli jakości
5,0Student w stopniu bardzo dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystycznej kontroli jakości

Literatura podstawowa

  1. Greber T., Statystyczne sterowanie procesami-doskonalenie jakości z pakietem STATISTICA, StatSoft Polska Sp. z o.o, Kraków, 2000
  2. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka matematyczna. Przykłady i zadania, CeDeWu, Warszawa, 2020
  3. Aczel A. D., Statystyka w zarządzaniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011, s. 670-693
  4. Domański Cz., Testy statystyczne, PWE, Warszawa, 1990
  5. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Formulas and Tables. Statistical and Econometric Methods, CeDeWu, Warszawa, 2021
  6. Aczel A.D., Souderpandian J., Complete Business Statistics (chapter 13), McGraw-Hill, Primis Online, 2008, siódme, https://alitsaki.ir/wp-content/uploads/2019/07/compelet-business-statisrics-aczel.pdf

Literatura dodatkowa

  1. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka w zadaniach. Część II. Statystyka matematyczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2006, drugie
  2. Wawrzyniak K., Karta kontrolna dla danych przekrojowo-czasowych jako narzędzie diagnostyczne, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2010, Folia Pomer. Univ. Technol. Stetin, Oeconomica 280(59), s. 115-122
  3. Mongiało Z., Systemy zapewnienia jakości produktów rolnych, Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2002
  4. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K, Wzory i tablice. Metody statystyczne i ekonometryczne, CeDeWu, Warszawa, 2019, drugie
  5. Quality Control Charts Overview, TIBCO Software Inc., 2020, Data Science Textbook, https://docs.tibco.com/data-science/textbook

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie do Statystycznej Kontroli Jakości (SKJ). Zastosowanie wybranych rozkładów zmiennych losowych (hipergeometryczy, Poissona, normalny) w SKJ.4
T-P-2Badanie losowości próby (test serii) - wykorzystanie arkusza Excel. Weryfikacja hipotezy o normalności rozkładu zmiennych dla dużych (test zgodności chi2, Kołmogorowa-Smirnowa) i małych prób (test Shapiro-Wilka) z wykorzystaniem arkusza Excel oraz programu Statistica.5
T-P-3Wprowadzenie do statystycznej kontroli procesu (SPC). Analiza ważności przyczyn zakłócajacych przebieg procesu produkcyjnego (diagram Pareto) - wykorzystanie pakietu Statistica. Budowa i interpretacja kart kontrolnych alternatywnych z wykorzystaniem programu Statistica.6
T-P-4Zbudowanie diagramu Pareto oraz karty kontrolnej alternatywnej w Statistice i interpretacja uzyskanych wyników - praca w grupie (projekt 1).2
T-P-5Prezentacja projektu 1.2
T-P-6Budowa i interpretacja kart kontrolnych liczbowych z wykorzystaniem programu Statistica. Analiza zdolności procesu – wskaźniki zdolności procesu (obliczanie wskaźników z wykorzystaniem pakietu Statistica, interpretacja).4
T-P-7Zbudowanie karty kontrolnej liczbowej i analiza zdolności procesu z wykorzystaniem programu Statistica - praca w grupie (projekt 2).2
T-P-8Prezentacja projektu 2.2
T-P-9Statystyczna kontrola jakości w badaniach odbiorczych - wprowadzenie, plany odbiorcze według oceny alternatywnej i liczbowej.3
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Studia literaturowe10
A-P-3Przygotowanie końcowej wersji projektów10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O02/2.2_W01Student zna i rozumie istotę statystycznej kontroli jakości oraz metody w niej stosowane
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W03Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
E_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody gromadzenia, przetwarzania, interpretacji i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a w szczególności metody ilościowe (w tym wnioskowanie statystyczne, ekonometrię i prognozowanie procesów ekonomicznych) oraz metody analizy ekonomiczno-finansowej
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat istoty i metod stosowanych w SKJ
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie do Statystycznej Kontroli Jakości (SKJ). Zastosowanie wybranych rozkładów zmiennych losowych (hipergeometryczy, Poissona, normalny) w SKJ.
T-P-3Wprowadzenie do statystycznej kontroli procesu (SPC). Analiza ważności przyczyn zakłócajacych przebieg procesu produkcyjnego (diagram Pareto) - wykorzystanie pakietu Statistica. Budowa i interpretacja kart kontrolnych alternatywnych z wykorzystaniem programu Statistica.
T-P-5Prezentacja projektu 1.
T-P-8Prezentacja projektu 2.
T-P-9Statystyczna kontrola jakości w badaniach odbiorczych - wprowadzenie, plany odbiorcze według oceny alternatywnej i liczbowej.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia projektowe z użyciem komputera i urządzeń multimedialnych wraz z dyskusją dydaktyczną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie ocen z projektów (zawartość merytoryczna i prezentacja) oraz aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: Projekty służące do oceny okresowych osiągnięć studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie istoty statystycznej kontroli jakości (SKJ) oraz metod w niej stosowanych
3,0Student zna i rozumie istotę statystycznej kontroli jakości, zna i rozumie niektóre testy wykorzystywane w SKJ, zna i rozumie po jednej karcie kontrolnej z kart alternatywnych i liczbowych, zna i rozumie niektóre wskaźniki oceniające zmienność procesów produkcyjnych, zna i rozumie niektóre zasady kontroli odbiorczej
3,5Student zna i rozumie istotę statystycznej kontroli jakości, zna i rozumie testy wykorzystywane w SKJ, zna i rozumie po jednej karcie kontrolnej z kart alternatywnych i liczbowych, zna i rozumie niektóre wskaźniki oceniające zmienność procesów produkcyjnych, zna i rozumie większość zasad kontroli odbiorczej
4,0Student zna i rozumie istotę statystycznej kontroli jakości, zna i rozumie testy wykorzystywane w SKJ, zna i rozumie karty kontrolne, zna i rozumie niektóre wskaźniki oceniające zmienność procesów produkcyjnych, zna i rozumie większość zasad kontroli odbiorczej
4,5Student zna i rozumie istotę statystycznej kontroli jakości, zna i rozumie testy wykorzystywane w SKJ, zna i rozumie karty kontrolne, zna i rozumie wskaźniki oceniające zmienność procesów produkcyjnych, zna i rozumie większość zasad kontroli odbiorczej
5,0Student zna i rozumie istotę statystycznej kontroli jakości, zna i rozumie testy wykorzystywane w SKJ, zna i rozumie karty kontrolne, zna i rozumie wskaźniki oceniające zmienność procesów produkcyjnych, zna i rozumie zasady kontroli odbiorczej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O02/2.2_W02Student zna i rozumie opcje pakietu statystycznego Statistica i arkusza kalkulacynego Excel w zakresie metod statystycznej kontroli jakości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W03Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody gromadzenia, przetwarzania, interpretacji i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a w szczególności metody ilościowe (w tym wnioskowanie statystyczne, ekonometrię i prognozowanie procesów ekonomicznych) oraz metody analizy ekonomiczno-finansowej
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod SKJ i interpretacji uzyskanych wyników
C-3Nabycie umiejętności wykorzystania programu Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel dla celów stosowania metod SKJ
Treści programoweT-P-2Badanie losowości próby (test serii) - wykorzystanie arkusza Excel. Weryfikacja hipotezy o normalności rozkładu zmiennych dla dużych (test zgodności chi2, Kołmogorowa-Smirnowa) i małych prób (test Shapiro-Wilka) z wykorzystaniem arkusza Excel oraz programu Statistica.
T-P-3Wprowadzenie do statystycznej kontroli procesu (SPC). Analiza ważności przyczyn zakłócajacych przebieg procesu produkcyjnego (diagram Pareto) - wykorzystanie pakietu Statistica. Budowa i interpretacja kart kontrolnych alternatywnych z wykorzystaniem programu Statistica.
T-P-5Prezentacja projektu 1.
T-P-6Budowa i interpretacja kart kontrolnych liczbowych z wykorzystaniem programu Statistica. Analiza zdolności procesu – wskaźniki zdolności procesu (obliczanie wskaźników z wykorzystaniem pakietu Statistica, interpretacja).
T-P-8Prezentacja projektu 2.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia projektowe z użyciem komputera i urządzeń multimedialnych wraz z dyskusją dydaktyczną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie ocen z projektów (zawartość merytoryczna i prezentacja) oraz aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: Projekty służące do oceny okresowych osiągnięć studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie opcji pakietu statystycznego Statistica i arkusza kalkulacynego Excel w zakresie metod statystycznej kontroli jakości
3,0Student w dostatecznym stopniu zna i rozumie opcje pakietu statystycznego Statistica i arkusza kalkulacynego Excel w zakresie metod statystycznej kontroli jakości
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym zna i rozumie opcje pakietu statystycznego Statistica i arkusza kalkulacynego Excel w zakresie metod statystycznej kontroli jakości
4,0Student w stopniu dobrym zna i rozumie opcje pakietu statystycznego Statistica i arkusza kalkulacynego Excel w zakresie metod statystycznej kontroli jakości
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym zna i rozumie opcje pakietu statystycznego Statistica i arkusza kalkulacynego Excel w zakresie metod statystycznej kontroli jakości
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie opcje pakietu statystycznego Statistica i arkusza kalkulacynego Excel w zakresie metod statystycznej kontroli jakości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O02/2.2_U01Sudent potrafi stosować metody statystycznej kontroli jakości w procesach produkcyjnych i potrafi przedstawić uzyskane wyniki w formie prezentacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U04Potrafi formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi z zakresu ekonomii i finansów
E_2A_U11Potrafi przygotować w języku polskim lub obcym prace pisemne lub wystąpienia ustne z zakresu ekonomii i finansów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
E_2A_U02Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji, wyjaśniania oraz prognozowania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz relacji między nimi, stosując właściwy dobór źródeł i informacji poprzez ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę i twórczą interpretację
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod SKJ i interpretacji uzyskanych wyników
C-3Nabycie umiejętności wykorzystania programu Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel dla celów stosowania metod SKJ
Treści programoweT-P-2Badanie losowości próby (test serii) - wykorzystanie arkusza Excel. Weryfikacja hipotezy o normalności rozkładu zmiennych dla dużych (test zgodności chi2, Kołmogorowa-Smirnowa) i małych prób (test Shapiro-Wilka) z wykorzystaniem arkusza Excel oraz programu Statistica.
T-P-3Wprowadzenie do statystycznej kontroli procesu (SPC). Analiza ważności przyczyn zakłócajacych przebieg procesu produkcyjnego (diagram Pareto) - wykorzystanie pakietu Statistica. Budowa i interpretacja kart kontrolnych alternatywnych z wykorzystaniem programu Statistica.
T-P-5Prezentacja projektu 1.
T-P-6Budowa i interpretacja kart kontrolnych liczbowych z wykorzystaniem programu Statistica. Analiza zdolności procesu – wskaźniki zdolności procesu (obliczanie wskaźników z wykorzystaniem pakietu Statistica, interpretacja).
T-P-8Prezentacja projektu 2.
T-P-9Statystyczna kontrola jakości w badaniach odbiorczych - wprowadzenie, plany odbiorcze według oceny alternatywnej i liczbowej.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia projektowe z użyciem komputera i urządzeń multimedialnych wraz z dyskusją dydaktyczną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie ocen z projektów (zawartość merytoryczna i prezentacja) oraz aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: Projekty służące do oceny okresowych osiągnięć studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Sudent nie potrafi stosować metod statystycznej kontroli jakości w procesach produkcyjnych i nie potrafi przedstawić uzyskanych wyników w formie prezentacji
3,0Sudent w stopniu dostatecznym potrafi stosować metody statystycznej kontroli jakości w procesach produkcyjnych i potrafi przedstawić uzyskane wyniki w formie prezentacji
3,5Sudent w stopniu więcej niż dostatecznym potrafi stosować metody statystycznej kontroli jakości w procesach produkcyjnych i potrafi przedstawić uzyskane wyniki w formie prezentacji
4,0Sudent w stopniu dobrym potrafi stosować metody statystycznej kontroli jakości w procesach produkcyjnych i potrafi przedstawić uzyskane wyniki w formie prezentacji
4,5Sudent w stopniu więcej niż dobrym potrafi stosować metody statystycznej kontroli jakości w procesach produkcyjnych i potrafi przedstawić uzyskane wyniki w formie prezentacji
5,0Sudent w stopniu bardzo dobrym potrafi stosować metody statystycznej kontroli jakości w procesach produkcyjnych i potrafi przedstawić uzyskane wyniki w formie prezentacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O02/2.2_K01Student jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystycznej kontroli jakości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści
E_2A_K04Jest gotów do myślenia i rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat istoty i metod stosowanych w SKJ
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod SKJ i interpretacji uzyskanych wyników
C-3Nabycie umiejętności wykorzystania programu Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel dla celów stosowania metod SKJ
Treści programoweT-P-2Badanie losowości próby (test serii) - wykorzystanie arkusza Excel. Weryfikacja hipotezy o normalności rozkładu zmiennych dla dużych (test zgodności chi2, Kołmogorowa-Smirnowa) i małych prób (test Shapiro-Wilka) z wykorzystaniem arkusza Excel oraz programu Statistica.
T-P-4Zbudowanie diagramu Pareto oraz karty kontrolnej alternatywnej w Statistice i interpretacja uzyskanych wyników - praca w grupie (projekt 1).
T-P-5Prezentacja projektu 1.
T-P-6Budowa i interpretacja kart kontrolnych liczbowych z wykorzystaniem programu Statistica. Analiza zdolności procesu – wskaźniki zdolności procesu (obliczanie wskaźników z wykorzystaniem pakietu Statistica, interpretacja).
T-P-7Zbudowanie karty kontrolnej liczbowej i analiza zdolności procesu z wykorzystaniem programu Statistica - praca w grupie (projekt 2).
T-P-8Prezentacja projektu 2.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia projektowe z użyciem komputera i urządzeń multimedialnych wraz z dyskusją dydaktyczną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie ocen z projektów (zawartość merytoryczna i prezentacja) oraz aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: Projekty służące do oceny okresowych osiągnięć studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystycznej kontroli jakości
3,0Student w stopniu dostatecznym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystycznej kontroli jakości
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystycznej kontroli jakości
4,0Student w stopniu dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystycznej kontroli jakości
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystycznej kontroli jakości
5,0Student w stopniu bardzo dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystycznej kontroli jakości