Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)

Sylabus przedmiotu Gospodarka oparta na wiedzy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka oparta na wiedzy
Specjalność Innowacje w gospodarce
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Natalia Oleszczyk <noleszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl>, Agnieszka Brelik <Agnieszka.Brelik@zut.edu.pl>, Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl>, Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>, Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student potrafi wyjaśnić podstawowe zagadnienia nauki o zarządzaniu i nauki o organizacji
W-2Student potrafi zidentyfikować problemy teorii zarządzania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z warunkami, modelami oraz koncepcjami rozwoju współczesnych organizacji w warunkach gospodarki opartej na wiedzy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Kapitał społeczny - istota, charakterystyka.2
T-A-2Pomiar kapitału społecznego.5
T-A-3Miary gospodarki opartej na wiedzy.6
T-A-4Rola kultury i sztuki w rozwoju GOW.4
T-A-5Studia przypadków gospodarek opartych na wiedzy.3
T-A-6Prezentacja projektów przygotowanych przez studentów.8
T-A-7Zaliczenie.2
30
wykłady
T-W-1Gospodarka oparta na wiedzy - istota, cechy, filary.4
T-W-2Rozwój gospodarki opartej na wiedzy w Polsce i Europie.8
T-W-3Metody pomiaru i analizy rozwoju gospodarki opartej na wiedzy.6
T-W-4Możliwości i ograniczenia rozwoju gospodarki opartej na wiedzy.4
T-W-5Modele zarządzania przedsiębiorstwami w gospodarce opartej na wiedzy.3
T-W-6Narzędzie i techniki wspomagające rozwój organizacji w warunkach wiedzy.3
T-W-7Zaliczenie.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2przygotowanie projektu6
A-A-3przygotowanie do zaliczenia6
A-A-4wyszukiwanie i analizowanie: raportów, literatury, danych statystycznych8
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2wyszukiwanie i czytanie wskazanej literatury10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z prezentacją multimedialną
M-2wykład z elementami aktywizacji słuchaczy
M-3metody aktywizujące: burza mózgów, case study, dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena z projektu przygotowanego przez studentów (zespoły max. 2 osoby)
S-2Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia pisemnego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D3/2.1_W01
Student zna i rozumie istotę rozwoju gospodarki opartej na wiedzy w Europie i Polsce
E_2A_W07, E_2A_W10C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D3/2.1_U01
Student potrafi przeanalizować zjawiska społeczne, w zakresie zarządzania organizacjami w gospodarce opartej na wiedzy.
E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D3/2.1_K01
Student jest gotów do wyszukiwania i dobierania ośrodków edukacyjnych i szkoleniowych w celu uzupełniania i doskonalenia wiedzy, umiejętności z zakresu funkcjonowania gospodarki opartej na wiedzy.
E_2A_K04, E_2A_K05, E_2A_K03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D3/2.1_W01
Student zna i rozumie istotę rozwoju gospodarki opartej na wiedzy w Europie i Polsce
2,0Student nie zna i nie rozumie istoty rozwoju gospodarki opartej na wiedzy.
3,0Student zna i rozumie istotę rozwoju gospodarki opartej na wiedzy w stopniu dostatecznym.
3,5Student zna i rozumie istotę rozwoju gospodarki opartej na wiedzy w stopniu więcej niż dostatecznym.
4,0Student zna i rozumie istotę rozwoju gospodarki opartej na wiedzy w stopniu dobrym.
4,5Student zna i rozumie istotę rozwoju gospodarki opartej na wiedzy w stopniu więcej niż dobrym.
5,0Student zna i rozumie istotę rozwoju gospodarki opartej na wiedzy w stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D3/2.1_U01
Student potrafi przeanalizować zjawiska społeczne, w zakresie zarządzania organizacjami w gospodarce opartej na wiedzy.
2,0Student nie potrafi przeanalizować zjawisk społecznych w zakresie zarządzania organizacjami w gospodarce opartej na wiedzy.
3,0Student potrafi przeanalizować zjawisk społecznych w zakresie zarządzania organizacjami w gospodarce opartej na wiedzy w stopniu dostatecznym.
3,5Student potrafi przeanalizować zjawisk społecznych w zakresie zarządzania organizacjami w gospodarce opartej na wiedzy w stopniu więcej niż dostatecznym.
4,0Student potrafi przeanalizować zjawisk społecznych w zakresie zarządzania organizacjami w gospodarce opartej na wiedzy w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi przeanalizować zjawisk społecznych w zakresie zarządzania organizacjami w gospodarce opartej na wiedzy w stopniu więcej niż dobrym.
5,0Student potrafi przeanalizować zjawisk społecznych w zakresie zarządzania organizacjami w gospodarce opartej na wiedzy w stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D3/2.1_K01
Student jest gotów do wyszukiwania i dobierania ośrodków edukacyjnych i szkoleniowych w celu uzupełniania i doskonalenia wiedzy, umiejętności z zakresu funkcjonowania gospodarki opartej na wiedzy.
2,0Student nie jest gotów, aby wyszukiwać i dobierać ośrodków edukacyjnych i szkoleniowych w celu uzupełnienia i doskonalenia wiedzy.
3,0Student jest gotów, aby wyszukiwać i dobierać ośrodki edukacyjne i szkoleniowe w celu uzupełnienia i doskonalenia wiedzy w stopniu dostatecznym.
3,5Student jest gotów, aby wyszukiwać i dobierać ośrodki edukacyjne i szkoleniowe w celu uzupełnienia i doskonalenia wiedzy w stopniu więcej niż dostatecznym.
4,0Student jest gotów, aby wyszukiwać i dobierać ośrodki edukacyjne i szkoleniowe w celu uzupełnienia i doskonalenia wiedzy w stopniu dobrym.
4,5Student jest gotów, aby wyszukiwać i dobierać ośrodki edukacyjne i szkoleniowe w celu uzupełnienia i doskonalenia wiedzy w stopniu więcej niż dobrym.
5,0Student jest gotów, aby wyszukiwać i dobierać ośrodki edukacyjne i szkoleniowe w celu uzupełnienia i doskonalenia wiedzy w stopniu bardzo dobrym.

Literatura podstawowa

  1. Joanna Szarek-Orlecka, Gospodarka oparta na wiedzy w Europie Środkowo-Wschodniej, DIFIN, Warszawa, 2022
  2. Robert Romanowski, Wpływ wsparcia systemów innowacji na rozwój lokalny, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań, 2015

Literatura dodatkowa

  1. The Knowledge Economy, Annual Review of Sociology · July 2004, Kaisa Snellman, Walter W. Powell, 2011, Dostęp: https://salus.adapt.it/wp-content/uploads/2020/04/POWELL-SNELLMAN_The-Knowledge-Economy_2004.pdf

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Kapitał społeczny - istota, charakterystyka.2
T-A-2Pomiar kapitału społecznego.5
T-A-3Miary gospodarki opartej na wiedzy.6
T-A-4Rola kultury i sztuki w rozwoju GOW.4
T-A-5Studia przypadków gospodarek opartych na wiedzy.3
T-A-6Prezentacja projektów przygotowanych przez studentów.8
T-A-7Zaliczenie.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Gospodarka oparta na wiedzy - istota, cechy, filary.4
T-W-2Rozwój gospodarki opartej na wiedzy w Polsce i Europie.8
T-W-3Metody pomiaru i analizy rozwoju gospodarki opartej na wiedzy.6
T-W-4Możliwości i ograniczenia rozwoju gospodarki opartej na wiedzy.4
T-W-5Modele zarządzania przedsiębiorstwami w gospodarce opartej na wiedzy.3
T-W-6Narzędzie i techniki wspomagające rozwój organizacji w warunkach wiedzy.3
T-W-7Zaliczenie.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2przygotowanie projektu6
A-A-3przygotowanie do zaliczenia6
A-A-4wyszukiwanie i analizowanie: raportów, literatury, danych statystycznych8
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2wyszukiwanie i czytanie wskazanej literatury10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/2.1_W01Student zna i rozumie istotę rozwoju gospodarki opartej na wiedzy w Europie i Polsce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W07Zna i rozumie w pogłębionym stopniu koncepcje i metody gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim oraz powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_2A_W10Zna i rozumie normy i reguły prawne, ekonomiczne, organizacyjne, etyczne i inne warunkujące funkcjonowanie gospodarki, w tym podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z warunkami, modelami oraz koncepcjami rozwoju współczesnych organizacji w warunkach gospodarki opartej na wiedzy
Treści programoweT-W-1Gospodarka oparta na wiedzy - istota, cechy, filary.
T-W-2Rozwój gospodarki opartej na wiedzy w Polsce i Europie.
T-W-3Metody pomiaru i analizy rozwoju gospodarki opartej na wiedzy.
T-W-4Możliwości i ograniczenia rozwoju gospodarki opartej na wiedzy.
T-W-5Modele zarządzania przedsiębiorstwami w gospodarce opartej na wiedzy.
T-W-6Narzędzie i techniki wspomagające rozwój organizacji w warunkach wiedzy.
T-W-7Zaliczenie.
T-A-1Kapitał społeczny - istota, charakterystyka.
T-A-2Pomiar kapitału społecznego.
T-A-3Miary gospodarki opartej na wiedzy.
T-A-4Rola kultury i sztuki w rozwoju GOW.
T-A-5Studia przypadków gospodarek opartych na wiedzy.
T-A-6Prezentacja projektów przygotowanych przez studentów.
T-A-7Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-1wykład z prezentacją multimedialną
M-2wykład z elementami aktywizacji słuchaczy
M-3metody aktywizujące: burza mózgów, case study, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena z projektu przygotowanego przez studentów (zespoły max. 2 osoby)
S-2Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie istoty rozwoju gospodarki opartej na wiedzy.
3,0Student zna i rozumie istotę rozwoju gospodarki opartej na wiedzy w stopniu dostatecznym.
3,5Student zna i rozumie istotę rozwoju gospodarki opartej na wiedzy w stopniu więcej niż dostatecznym.
4,0Student zna i rozumie istotę rozwoju gospodarki opartej na wiedzy w stopniu dobrym.
4,5Student zna i rozumie istotę rozwoju gospodarki opartej na wiedzy w stopniu więcej niż dobrym.
5,0Student zna i rozumie istotę rozwoju gospodarki opartej na wiedzy w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/2.1_U01Student potrafi przeanalizować zjawiska społeczne, w zakresie zarządzania organizacjami w gospodarce opartej na wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywania zadań w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U02Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji, wyjaśniania oraz prognozowania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz relacji między nimi, stosując właściwy dobór źródeł i informacji poprzez ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę i twórczą interpretację
E_2A_U08Potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne z zakresu ekonomii i finansów ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z warunkami, modelami oraz koncepcjami rozwoju współczesnych organizacji w warunkach gospodarki opartej na wiedzy
Treści programoweT-W-1Gospodarka oparta na wiedzy - istota, cechy, filary.
T-W-2Rozwój gospodarki opartej na wiedzy w Polsce i Europie.
T-W-3Metody pomiaru i analizy rozwoju gospodarki opartej na wiedzy.
T-W-4Możliwości i ograniczenia rozwoju gospodarki opartej na wiedzy.
T-W-5Modele zarządzania przedsiębiorstwami w gospodarce opartej na wiedzy.
T-W-6Narzędzie i techniki wspomagające rozwój organizacji w warunkach wiedzy.
T-W-7Zaliczenie.
T-A-1Kapitał społeczny - istota, charakterystyka.
T-A-2Pomiar kapitału społecznego.
T-A-3Miary gospodarki opartej na wiedzy.
T-A-4Rola kultury i sztuki w rozwoju GOW.
T-A-5Studia przypadków gospodarek opartych na wiedzy.
T-A-6Prezentacja projektów przygotowanych przez studentów.
T-A-7Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-1wykład z prezentacją multimedialną
M-2wykład z elementami aktywizacji słuchaczy
M-3metody aktywizujące: burza mózgów, case study, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena z projektu przygotowanego przez studentów (zespoły max. 2 osoby)
S-2Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeanalizować zjawisk społecznych w zakresie zarządzania organizacjami w gospodarce opartej na wiedzy.
3,0Student potrafi przeanalizować zjawisk społecznych w zakresie zarządzania organizacjami w gospodarce opartej na wiedzy w stopniu dostatecznym.
3,5Student potrafi przeanalizować zjawisk społecznych w zakresie zarządzania organizacjami w gospodarce opartej na wiedzy w stopniu więcej niż dostatecznym.
4,0Student potrafi przeanalizować zjawisk społecznych w zakresie zarządzania organizacjami w gospodarce opartej na wiedzy w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi przeanalizować zjawisk społecznych w zakresie zarządzania organizacjami w gospodarce opartej na wiedzy w stopniu więcej niż dobrym.
5,0Student potrafi przeanalizować zjawisk społecznych w zakresie zarządzania organizacjami w gospodarce opartej na wiedzy w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/2.1_K01Student jest gotów do wyszukiwania i dobierania ośrodków edukacyjnych i szkoleniowych w celu uzupełniania i doskonalenia wiedzy, umiejętności z zakresu funkcjonowania gospodarki opartej na wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K04Jest gotów do myślenia i rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
E_2A_K05Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się warunków i potrzeb społecznych przez identyfikację dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przestrzeganie i rozwijanie zasad etyki zawodowej, podtrzymywanie etosu zawodowego i rozwijanie dorobku zawodu
E_2A_K03Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne, etyczne i polityczne oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z warunkami, modelami oraz koncepcjami rozwoju współczesnych organizacji w warunkach gospodarki opartej na wiedzy
Treści programoweT-W-1Gospodarka oparta na wiedzy - istota, cechy, filary.
T-W-2Rozwój gospodarki opartej na wiedzy w Polsce i Europie.
T-W-3Metody pomiaru i analizy rozwoju gospodarki opartej na wiedzy.
T-W-4Możliwości i ograniczenia rozwoju gospodarki opartej na wiedzy.
T-W-5Modele zarządzania przedsiębiorstwami w gospodarce opartej na wiedzy.
T-W-6Narzędzie i techniki wspomagające rozwój organizacji w warunkach wiedzy.
T-W-7Zaliczenie.
T-A-1Kapitał społeczny - istota, charakterystyka.
T-A-2Pomiar kapitału społecznego.
T-A-3Miary gospodarki opartej na wiedzy.
T-A-4Rola kultury i sztuki w rozwoju GOW.
T-A-5Studia przypadków gospodarek opartych na wiedzy.
T-A-6Prezentacja projektów przygotowanych przez studentów.
T-A-7Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-1wykład z prezentacją multimedialną
M-2wykład z elementami aktywizacji słuchaczy
M-3metody aktywizujące: burza mózgów, case study, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena z projektu przygotowanego przez studentów (zespoły max. 2 osoby)
S-2Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów, aby wyszukiwać i dobierać ośrodków edukacyjnych i szkoleniowych w celu uzupełnienia i doskonalenia wiedzy.
3,0Student jest gotów, aby wyszukiwać i dobierać ośrodki edukacyjne i szkoleniowe w celu uzupełnienia i doskonalenia wiedzy w stopniu dostatecznym.
3,5Student jest gotów, aby wyszukiwać i dobierać ośrodki edukacyjne i szkoleniowe w celu uzupełnienia i doskonalenia wiedzy w stopniu więcej niż dostatecznym.
4,0Student jest gotów, aby wyszukiwać i dobierać ośrodki edukacyjne i szkoleniowe w celu uzupełnienia i doskonalenia wiedzy w stopniu dobrym.
4,5Student jest gotów, aby wyszukiwać i dobierać ośrodki edukacyjne i szkoleniowe w celu uzupełnienia i doskonalenia wiedzy w stopniu więcej niż dobrym.
5,0Student jest gotów, aby wyszukiwać i dobierać ośrodki edukacyjne i szkoleniowe w celu uzupełnienia i doskonalenia wiedzy w stopniu bardzo dobrym.