Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)

Sylabus przedmiotu Polityka innowacyjności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Polityka innowacyjności
Specjalność Innowacje w gospodarce
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl>, Agnieszka Brelik <Agnieszka.Brelik@zut.edu.pl>, Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl>, Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl>, Natalia Oleszczyk <noleszczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 35 2,60,50egzamin
konwersatoriaK2 35 2,40,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza na temat zjawisk gospodarczych i innowacji

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Dostarczenie informacji i wiedzy o najlepszych praktykach realizacji polityki innowacyjnej i jej roli we wzroście konkurencyjności gospodarki;
C-2Zapoznanie studentów z praktycznymi ścieżkami poszukiwania i wdrażania innowacji (od idei do komercjalizacji)

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Definicja i interpretacja innowacji3
T-K-2Aktywna polityka społeczna jako przykład innowacji4
T-K-3Innowacje w pomocy społecznej – analiza przykładów w Polsce i UE10
T-K-4Innowacje społeczne – m.in. aktywizacja osób zagrożonych ubóstwem, opieka nad osobami niepełnosprawnymi4
T-K-5Idee vs rzeczywistości innowacji społecznych2
T-K-6Prezentacje projektów przygotowanych przez studentów10
T-K-7Zaliczenie2
35
wykłady
T-W-1Polityka innowacyjności – istota zakres i cele. Koncepcja innowacji społecznych8
T-W-2Instrumenty polityki innowacyjności. Etapy tworzenia innowacji społecznych6
T-W-3Polityka wspierania innowacyjności w Polsce i Unii Europejskiej5
T-W-4Perspektywa 2021-2027 a innowacyjność. European Social Innovation Competition5
T-W-5Polityka innowacyjna państwa. Finansowanie i zarządzanie4
T-W-6Różne poziomy agregacji dla polityki innowacyjnej (mega, makro, mezo, regio, mikro)4
T-W-7Gospodarka a innowacje technologiczne – powstawanie narodowych systemów innowacji3
35

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach35
A-K-2Wyszukiwanie i analiza wskazanej literatury13
A-K-3Przygotowanie projektu6
A-K-4Przygotowanie do zaliczenia6
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach35
A-W-2Egzamin2
A-W-3przygotowanie do egzaminu13
A-W-4Wyszukiwanie i analizowanie wskazanej literatury15
65

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Metoda aktywizująca: metoda przypadków (case study)
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z projektu przygotowanego przez studenta
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium w formie pisemnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D3/2.2_W01
Student zna i rozumie tematykę innowacyjności, jej roli we wzroście konkurencyjności kraju, regionu, przedsiębiorstwa
E_2A_W01, E_2A_W03, E_2A_W02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D3/2.2_U01
Student potrafi określać warunki dostępu do źródeł innowacji w gospodarce i społeczeństwie
E_2A_U01, E_2A_U13C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D3/2.2_K01
Student jest gotów do kreowania kultury innowacji i wskazywania przykładów innowacji społecznych
E_2A_K04, E_2A_K03C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D3/2.2_W01
Student zna i rozumie tematykę innowacyjności, jej roli we wzroście konkurencyjności kraju, regionu, przedsiębiorstwa
2,0Student nie zna i nie rozumie tematyki innowacyjności, jej roli we wzroście konkurencyjności kraju, regionu, przedsiębiorstwa
3,0Student zna i rozumie tematykę innowacyjności, jej roli we wzroście konkurencyjności kraju, regionu, przedsiębiorstwa w stopniu dostatecznym ( co najmniej 55%).
3,5Student zna i rozumie tematykę innowacyjności, jej roli we wzroście konkurencyjności kraju, regionu, przedsiębiorstwa w stopniu dostatecznym plus ( co najmniej 65%).
4,0Student zna i rozumie tematykę innowacyjności, jej roli we wzroście konkurencyjności kraju, regionu, przedsiębiorstwa w stopniu dobrym ( co najmniej 75%).
4,5Student zna i rozumie tematykę innowacyjności, jej roli we wzroście konkurencyjności kraju, regionu, przedsiębiorstwa w stopniu dobrym plus ( co najmniej 85%)
5,0Student zna i rozumie tematykę innowacyjności, jej roli we wzroście konkurencyjności kraju, regionu, przedsiębiorstwa w stopniu bardzo dobrym ( co najmniej 95%).

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D3/2.2_U01
Student potrafi określać warunki dostępu do źródeł innowacji w gospodarce i społeczeństwie
2,0Student nie potrafi określać warunkiów dostępu do źródeł innowacji w gospodarce i społeczeństwie
3,0Student potrafi określać warunki dostępu do źródeł innowacji w gospodarce i społeczeństwie w stopniu dostatecznym ( co najmniej 55%).
3,5Student potrafi określać warunki dostępu do źródeł innowacji w gospodarce i społeczeństwie w stopniu dostatecznym plus ( co najmniej 65%).
4,0Student potrafi określać warunki dostępu do źródeł innowacji w gospodarce i społeczeństwie w stopniu dobrym ( co najmniej 75%).
4,5Student potrafi określać warunki dostępu do źródeł innowacji w gospodarce i społeczeństwie w stopniu dobrym plus ( co najmniej 85%).
5,0Student potrafi określać warunki dostępu do źródeł innowacji w gospodarce i społeczeństwie w stopniu bardzo dobrym ( co najmniej 95%).

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D3/2.2_K01
Student jest gotów do kreowania kultury innowacji i wskazywania przykładów innowacji społecznych
2,0Student nie jest gotów do kreowania kultury innowacji i wskazywania przykładów innowacji społecznych
3,0Student jest gotów do kreowania kultury innowacji i wskazywania przykładów innowacji społecznych w stopniu dostatecznym ( co najmniej 55%).
3,5Student jest gotów do kreowania kultury innowacji i wskazywania przykładów innowacji społecznych w stopniu dostatecznym plus ( co najmniej 65%).
4,0Student jest gotów do kreowania kultury innowacji i wskazywania przykładów innowacji społecznych w stopniu dobrym ( co najmniej 75%).
4,5Student jest gotów do kreowania kultury innowacji i wskazywania przykładów innowacji społecznych w stopniu dobrym plus ( co najmniej 85%).
5,0Student jest gotów do kreowania kultury innowacji i wskazywania przykładów innowacji społecznych w stopniu bardzo dobrym ( co najmniej 95%).

Literatura podstawowa

  1. Krzysztof Santarek, Józef Gawlik, Anna Boratyńska-Sala, Anna Kiełbus, Wacław Gierulski, Bożena Kaczmarska, Aleksandra Sulerz, Działania rozwijające kreatywność i innowacyjność studentów : ekspertyza Komitetu Inżynierii Produkcji Polskiej Akademii Nauk, Polska Akademia Nauk. Komitet Inżynierii Produkcji. Warszawa :, Warszawa, 2016
  2. Ewa Gruszewska, Kreacja, innowacyjność, handel zagraniczny, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok, 2015

Literatura dodatkowa

  1. Kogabayev, Timur & Maziliauskas, Antanas, The definition and classification of innovation., Holistica. 8. 10.1515/hjbpa-2017-0005., 2017, https://www.researchgate.net/publication/318180953_The_definition_and_classification_of_innovation

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Definicja i interpretacja innowacji3
T-K-2Aktywna polityka społeczna jako przykład innowacji4
T-K-3Innowacje w pomocy społecznej – analiza przykładów w Polsce i UE10
T-K-4Innowacje społeczne – m.in. aktywizacja osób zagrożonych ubóstwem, opieka nad osobami niepełnosprawnymi4
T-K-5Idee vs rzeczywistości innowacji społecznych2
T-K-6Prezentacje projektów przygotowanych przez studentów10
T-K-7Zaliczenie2
35

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Polityka innowacyjności – istota zakres i cele. Koncepcja innowacji społecznych8
T-W-2Instrumenty polityki innowacyjności. Etapy tworzenia innowacji społecznych6
T-W-3Polityka wspierania innowacyjności w Polsce i Unii Europejskiej5
T-W-4Perspektywa 2021-2027 a innowacyjność. European Social Innovation Competition5
T-W-5Polityka innowacyjna państwa. Finansowanie i zarządzanie4
T-W-6Różne poziomy agregacji dla polityki innowacyjnej (mega, makro, mezo, regio, mikro)4
T-W-7Gospodarka a innowacje technologiczne – powstawanie narodowych systemów innowacji3
35

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach35
A-K-2Wyszukiwanie i analiza wskazanej literatury13
A-K-3Przygotowanie projektu6
A-K-4Przygotowanie do zaliczenia6
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach35
A-W-2Egzamin2
A-W-3przygotowanie do egzaminu13
A-W-4Wyszukiwanie i analizowanie wskazanej literatury15
65
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/2.2_W01Student zna i rozumie tematykę innowacyjności, jej roli we wzroście konkurencyjności kraju, regionu, przedsiębiorstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
E_2A_W03Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_2A_W02Zna i rozumie w pogłębionym stopniu miejsce i znaczenie ekonomii i finansów w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi i kierunki jej rozwoju
Cel przedmiotuC-1Dostarczenie informacji i wiedzy o najlepszych praktykach realizacji polityki innowacyjnej i jej roli we wzroście konkurencyjności gospodarki;
C-2Zapoznanie studentów z praktycznymi ścieżkami poszukiwania i wdrażania innowacji (od idei do komercjalizacji)
Treści programoweT-W-1Polityka innowacyjności – istota zakres i cele. Koncepcja innowacji społecznych
T-W-2Instrumenty polityki innowacyjności. Etapy tworzenia innowacji społecznych
T-W-3Polityka wspierania innowacyjności w Polsce i Unii Europejskiej
T-W-4Perspektywa 2021-2027 a innowacyjność. European Social Innovation Competition
T-W-5Polityka innowacyjna państwa. Finansowanie i zarządzanie
T-W-6Różne poziomy agregacji dla polityki innowacyjnej (mega, makro, mezo, regio, mikro)
T-W-7Gospodarka a innowacje technologiczne – powstawanie narodowych systemów innowacji
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Metoda aktywizująca: metoda przypadków (case study)
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z projektu przygotowanego przez studenta
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie tematyki innowacyjności, jej roli we wzroście konkurencyjności kraju, regionu, przedsiębiorstwa
3,0Student zna i rozumie tematykę innowacyjności, jej roli we wzroście konkurencyjności kraju, regionu, przedsiębiorstwa w stopniu dostatecznym ( co najmniej 55%).
3,5Student zna i rozumie tematykę innowacyjności, jej roli we wzroście konkurencyjności kraju, regionu, przedsiębiorstwa w stopniu dostatecznym plus ( co najmniej 65%).
4,0Student zna i rozumie tematykę innowacyjności, jej roli we wzroście konkurencyjności kraju, regionu, przedsiębiorstwa w stopniu dobrym ( co najmniej 75%).
4,5Student zna i rozumie tematykę innowacyjności, jej roli we wzroście konkurencyjności kraju, regionu, przedsiębiorstwa w stopniu dobrym plus ( co najmniej 85%)
5,0Student zna i rozumie tematykę innowacyjności, jej roli we wzroście konkurencyjności kraju, regionu, przedsiębiorstwa w stopniu bardzo dobrym ( co najmniej 95%).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/2.2_U01Student potrafi określać warunki dostępu do źródeł innowacji w gospodarce i społeczeństwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywania zadań w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U13Potrafi samodzielnie planować i realizować proces własnego uczenia przez całe życie oraz inspirować innych do samodoskonalenia
Cel przedmiotuC-1Dostarczenie informacji i wiedzy o najlepszych praktykach realizacji polityki innowacyjnej i jej roli we wzroście konkurencyjności gospodarki;
C-2Zapoznanie studentów z praktycznymi ścieżkami poszukiwania i wdrażania innowacji (od idei do komercjalizacji)
Treści programoweT-W-1Polityka innowacyjności – istota zakres i cele. Koncepcja innowacji społecznych
T-W-2Instrumenty polityki innowacyjności. Etapy tworzenia innowacji społecznych
T-W-3Polityka wspierania innowacyjności w Polsce i Unii Europejskiej
T-W-4Perspektywa 2021-2027 a innowacyjność. European Social Innovation Competition
T-W-5Polityka innowacyjna państwa. Finansowanie i zarządzanie
T-W-6Różne poziomy agregacji dla polityki innowacyjnej (mega, makro, mezo, regio, mikro)
T-W-7Gospodarka a innowacje technologiczne – powstawanie narodowych systemów innowacji
T-K-1Definicja i interpretacja innowacji
T-K-2Aktywna polityka społeczna jako przykład innowacji
T-K-3Innowacje w pomocy społecznej – analiza przykładów w Polsce i UE
T-K-4Innowacje społeczne – m.in. aktywizacja osób zagrożonych ubóstwem, opieka nad osobami niepełnosprawnymi
T-K-5Idee vs rzeczywistości innowacji społecznych
T-K-6Prezentacje projektów przygotowanych przez studentów
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Metoda aktywizująca: metoda przypadków (case study)
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z projektu przygotowanego przez studenta
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określać warunkiów dostępu do źródeł innowacji w gospodarce i społeczeństwie
3,0Student potrafi określać warunki dostępu do źródeł innowacji w gospodarce i społeczeństwie w stopniu dostatecznym ( co najmniej 55%).
3,5Student potrafi określać warunki dostępu do źródeł innowacji w gospodarce i społeczeństwie w stopniu dostatecznym plus ( co najmniej 65%).
4,0Student potrafi określać warunki dostępu do źródeł innowacji w gospodarce i społeczeństwie w stopniu dobrym ( co najmniej 75%).
4,5Student potrafi określać warunki dostępu do źródeł innowacji w gospodarce i społeczeństwie w stopniu dobrym plus ( co najmniej 85%).
5,0Student potrafi określać warunki dostępu do źródeł innowacji w gospodarce i społeczeństwie w stopniu bardzo dobrym ( co najmniej 95%).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/2.2_K01Student jest gotów do kreowania kultury innowacji i wskazywania przykładów innowacji społecznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K04Jest gotów do myślenia i rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
E_2A_K03Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne, etyczne i polityczne oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego
Cel przedmiotuC-1Dostarczenie informacji i wiedzy o najlepszych praktykach realizacji polityki innowacyjnej i jej roli we wzroście konkurencyjności gospodarki;
C-2Zapoznanie studentów z praktycznymi ścieżkami poszukiwania i wdrażania innowacji (od idei do komercjalizacji)
Treści programoweT-W-1Polityka innowacyjności – istota zakres i cele. Koncepcja innowacji społecznych
T-W-2Instrumenty polityki innowacyjności. Etapy tworzenia innowacji społecznych
T-W-3Polityka wspierania innowacyjności w Polsce i Unii Europejskiej
T-W-4Perspektywa 2021-2027 a innowacyjność. European Social Innovation Competition
T-W-5Polityka innowacyjna państwa. Finansowanie i zarządzanie
T-W-6Różne poziomy agregacji dla polityki innowacyjnej (mega, makro, mezo, regio, mikro)
T-W-7Gospodarka a innowacje technologiczne – powstawanie narodowych systemów innowacji
T-K-1Definicja i interpretacja innowacji
T-K-2Aktywna polityka społeczna jako przykład innowacji
T-K-3Innowacje w pomocy społecznej – analiza przykładów w Polsce i UE
T-K-4Innowacje społeczne – m.in. aktywizacja osób zagrożonych ubóstwem, opieka nad osobami niepełnosprawnymi
T-K-5Idee vs rzeczywistości innowacji społecznych
T-K-6Prezentacje projektów przygotowanych przez studentów
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Metoda aktywizująca: metoda przypadków (case study)
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z projektu przygotowanego przez studenta
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do kreowania kultury innowacji i wskazywania przykładów innowacji społecznych
3,0Student jest gotów do kreowania kultury innowacji i wskazywania przykładów innowacji społecznych w stopniu dostatecznym ( co najmniej 55%).
3,5Student jest gotów do kreowania kultury innowacji i wskazywania przykładów innowacji społecznych w stopniu dostatecznym plus ( co najmniej 65%).
4,0Student jest gotów do kreowania kultury innowacji i wskazywania przykładów innowacji społecznych w stopniu dobrym ( co najmniej 75%).
4,5Student jest gotów do kreowania kultury innowacji i wskazywania przykładów innowacji społecznych w stopniu dobrym plus ( co najmniej 85%).
5,0Student jest gotów do kreowania kultury innowacji i wskazywania przykładów innowacji społecznych w stopniu bardzo dobrym ( co najmniej 95%).