Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
Sylabus przedmiotu Podstawy inwentyki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy inwentyki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza o ludzkich procesach poznawczych zdobyta w trakcie trwania nauki na niższych szczeblach kształcenia tj.: w szkole podstawowej i średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: znał podstawowe informacje o twórczym rozwiązywaniu problemów i technikach inwentycznych, |
C-2 | miał podstawową wiedzę o procesie twórczym i technikach inwentycznych, |
C-3 | charakteryzował podstawowe metody i techniki inwentyczne, |
C-4 | umiał wykorzystać różne metody i techniki inwentyczne do modyfikacji, usprawnienia istniejącego procesu, obiektu, urządzenia lub stworzenia nowego rozwiązania w sposób kreatywny |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Edukacja menedżerska i kształcenie kreatywnego przywódcy. Znaczenie wiedzy i innowacji w gospodarce. | 2 |
T-A-2 | Podstawowe pojęcia w zakresie heurystyki i inwentyki (twórcze myślenie w biznesie). | 2 |
T-A-3 | Charakterystyka procesu twórczego i jego ograniczenia. | 2 |
T-A-4 | Podstawowe metody i techniki inwentyczne oraz ich zastosowanie - wykonywanie zadań w grupie. | 12 |
T-A-5 | Kolokwium w formie pisemnej | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach | 20 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń, analiza literatury do poszczególnych tematów zajęć, opanowanie materiału na kolokwium | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny |
M-2 | Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna, sytuacyjna, metoda przypadków (opcjonalnie) |
M-3 | Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe (praca zespołowa nad zadaniami związanymi z wykorzystaniem metod inwentycznych) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena zadania wykonanego przez zespół na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena z kolokwium w formie pisemnej |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena z pracy nad zadaniem wykonanym w zespole |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O16_W01 Student zna i rozumie pojęcia heurystyki, inwentyki i innowatyki. | E_2A_W01 | — | C-3, C-2, C-4 | T-A-2, T-A-3, T-A-1 | M-1, M-2 | S-2 |
E_2A_O16_W02 Student zna i rozumie podstawowe uwarunkowania i cechy procesu twórczego i jego ograniczenia. | E_2A_W01, E_2A_W11, E_2A_W09 | — | C-3, C-2, C-4 | T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O16_U01 student potrafi zastosować wybrane metody inwentyczne do twórczego rozwiązania problemów | E_2A_U01, E_2A_U03, E_2A_U12 | — | C-1, C-2, C-4 | T-A-4 | M-3 | S-1, S-3 |
E_2A_O16_U02 Student potrafi wskazać miejsce zastosowania podstawowych metod i technik inwentycznych w biznesie i/lub życiu społecznym | E_2A_U01, E_2A_U03, E_2A_U08, E_2A_U13 | — | C-2, C-4 | T-A-4 | M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O16_K01 Student - wykazuje postawę proaktywną (angażuje się w proces nauczania-uczenia się) | E_2A_K04, E_2A_K03 | — | C-3, C-2, C-4 | T-A-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_O16_W01 Student zna i rozumie pojęcia heurystyki, inwentyki i innowatyki. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie pojęć heurystyki, inwentyki i innowatyki. |
3,0 | Student zna i rozumie pojęcia heurystyki, inwentyki i innowatyki co najmniej w 55%. | |
3,5 | Student zna i rozumie pojęcia heurystyki, inwentyki i innowatyki co najmniej w 65%. | |
4,0 | Student zna i rozumie pojęcia heurystyki, inwentyki i innowatyki co najmniej w 75%. | |
4,5 | Student zna i rozumie pojęcia heurytyki, inwentyki i innowatyki co najmniej w 85%. | |
5,0 | Student zna i rozumie pojęcia heurystyki, inwentyki i innowatyki co najmniej w 95%. | |
E_2A_O16_W02 Student zna i rozumie podstawowe uwarunkowania i cechy procesu twórczego i jego ograniczenia. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie podstawowych uwarunkowań i cech procesu twórczego i jego ograniczeń. |
3,0 | Student zna i rozumie podstawowe uwarunkowania i cechy procesu twórczego i jego ograniczenia co najmniej w 55%. | |
3,5 | Student zna i rozumie podstawowe uwarunkowania i cechy procesu twórczego i jego ograniczenia co najmniej w 65%. | |
4,0 | Student zna i rozumie podstawowe uwarunkowania i cechy procesu twórczego i jego ograniczenia co najmniej w 75%. | |
4,5 | Student zna i rozumie podstawowe uwarunkowania i cechy procesu twórczego i jego ograniczenia co najmniej w 85%. | |
5,0 | Student zna i rozumie podstawowe uwarunkowania i cechy procesu twórczego i jego ograniczenia co najmniej w 95%. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_O16_U01 student potrafi zastosować wybrane metody inwentyczne do twórczego rozwiązania problemów | 2,0 | Student nie potrafi zastosować wybranych metod inwentycznych do twórczego rozwiazywania problemów. |
3,0 | Student potrafi zastosować wybrane metody inwentyczne do twórczego rozwiązywania problemów co najmniej w 55%. | |
3,5 | Student potrafi zastosować wybrane metody inwentyczne do twórczego rozwiązywania problemów co najmniej w 65%. | |
4,0 | Student potrafi zastosować wybrane metody inwentyczne do twórczego rozwiązywania problemów co najmniej w 75%. | |
4,5 | Student potrafi zastosować wybrane metody inwentyczne do twórczego rozwiązywania problemów co najmniej w 85%. | |
5,0 | Student potrafi zastosować wybrane metody inwentyczne do twórczego rozwiązywanai problemów co najmniej w 95%. | |
E_2A_O16_U02 Student potrafi wskazać miejsce zastosowania podstawowych metod i technik inwentycznych w biznesie i/lub życiu społecznym | 2,0 | Student nie potrafi wskazać zastosowań podstawowych metod i technik inwentycznych w biznesie i/lub zyciu społecznym. |
3,0 | Student potrafi wskazać zastosowanie podstawowych metod i technik inwentycznych w biznesie i/lub zyciu społecznym co najmniej w 55%. | |
3,5 | Student potrafi wskazać zastosowanie podstawowych metod i technik inwentycznych w biznesie i/lub życiu społecznym co najmniej w 65%. | |
4,0 | Student potrafi wskazać zastosowanie podstawowych metod i technik inwentycznych w biznesie i/lub życiu społecznym co najmniej w 75%. | |
4,5 | Student potrafi wskazać zastosowanie podstawowych metod i technik inwentycznych w biznesie i/lub zyciu społecznym co najmniej w 85%. | |
5,0 | Student potrafi wskazać zastosowanie podstawowych metod i technik inwentycznych w biznesie i/lub życiu społecznym co najmniej w 95%. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_O16_K01 Student - wykazuje postawę proaktywną (angażuje się w proces nauczania-uczenia się) | 2,0 | Student nie wykazuje postawy proaktywnej w stosowaniu metod inwentycznych. |
3,0 | Student wykazuje w stopniu ograniczonym postawę proaktywną w stosowaniu technik inwentycznych. | |
3,5 | Student wykazuje w średnim stopniu postawę proaktywną w stsowaniu metod inwentycznych. | |
4,0 | Student samodzielnie wykazuje w większym stopniu postawę proaktywną w stsowaniu metod inwentycznych. | |
4,5 | Student samodzielnie wykazuje w dużym stopniu postawę proaktywną w stosowaniu technik inwentycznych. | |
5,0 | Student samodzielnie w bardzo dużym stopniu wykazuje postawę proaktywną w sotsowaniu metod inwentycznych. |
Literatura podstawowa
- Knosala R., Wasilewska B., Tomczak-Horyń K., Kratywność pracowników i twórcze zespoły, PWE, Warszawa, 2019
- Kosieradzka A. (red.), Metody i techniki pobudzania kreatywności w organizacji i zarządzaniu, edu-Libri, Kraków, 2013
- Martyniak Z., Wstęp do inwentyki, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków, 1998
- Mechło P., Geppert O., Trening innowacyjnego myślenia, Helion. Sensus, Gliwice, 2019
- Mechło P., Grzelka J., Trening intelektu, Helion. Sensus, Gliwice, 2020
- Paley S.J., The Art of Invention: The Creative Process of Discovery and Design, PROMETHEUS Books, New York, 2010
- Sloane P., Twórcze myślenie w zarządzaniu, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2003
- Reckwitz A., Black S., The Invention of Creativity: Modern Society and the Culture of the New, Wiley, Hoboken, 2017
- Ujwary-Gil A., Inwentyka, czyli kreatywność w biznesie, WSB-NLU, Nowy Sącz, 2004
Literatura dodatkowa
- Carayannis E.G. (ed.), Encyclopedia of Creativity., Invention, Innovation and Entrepreneurship (Secon Edition), Springer Nature, Cham, 2020
- Koziołek S., Bochniak P., Smolnicki T., Projektowanie koncepcyjne z zastosowaniem wybranych metod heurystycznych, Zeszyty Naukowe WSOWL, 2011, nr 1, 2011
- Matejun J., Metoda delficka w naukach o zarządzaniu, w: Kuczmera-Ludwiczyńska E. (red), Zarządzanie w regionie. Teoria i praktyka, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, 2012
- Nęcka E., Trop. Twórcze rozwiązywanie problemów, Impuls, Kraków, 1994
- Piech K., "Tradycyjne" metody heurystyczne: przegląd i zastosowanie, Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów SGH, 2003, nr 1, s. 91-101, 2003