Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)

Sylabus przedmiotu Międzynarodowe i krajowe regulacje rachunkowości:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Międzynarodowe i krajowe regulacje rachunkowości
Specjalność Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>, Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 25 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 45 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać wiedzę w zakresie wyceny i ujecia w ksiegach rachunkowych operacji gospodarczych oraz umiejętności sporządzania sprawozdania finansowego rachunkowosci. Wcześnie powinien zaliczyć podstawy rachunkowości, rachunkowość finansową, wycenę bilansową, organizację rachunkowości oraz sprawozdawczość finansową

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z istotą Miedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji do zagadnień związanych z tematyką poszczególnych Mięedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej i Dyrektyw Unii Europejskiej
C-3Kształtowanie umiejętności interpretowania zapisów MSSF oraz zrozumienia przyczyn rozbiezności między polskim prawem bilansowym a MSSF i US GAAP

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady ujmowania i wyceny operacji gospodarczych w księgach rachunkowych oraz zakres ujawnień i prezentacja informacji w sprawozdaniach finansowych na wybranych MSSF25
T-A-2Podobieństwa i różnice w stosowanych zasadach rachunkowości między MSSF , USGAAP a Krajowymi Standardami Rachunkowości (KSR) i Ustawą o rachunkowości na wybranych przykładach20
45
wykłady
T-W-1Procedury stanowienia i treść krajowych regulacji rachunkowości10
T-W-2Modele rachunkowości w świecie2
T-W-3Harmonizacja i standaryzacja rachunkowości2
T-W-4Organizacje zajmujące się opracowaniem regulacji prawnych w zakresie rachunkowości w świecie2
T-W-5Procedura opracowania Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej (MSSF)2
T-W-6Rola dyrektyw UE w zakresie rachunkowości1
T-W-7Konwergencja US GAAP i MSSF1
T-W-8Wpływ MSSF na rozwiązania stosowane w ustawie o rachunkowości i Krajowych Standardach Rachunkowości2
T-W-9Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej według MSSF2
T-W-10Zastosowanie MSSF po raz pierwszy1
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-A-2Przygotowanie prezentacji30
75
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach25
A-W-2przygotowanie do egzaminu8
A-W-3studiowanie literatury15
A-W-4Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4metoda problemowa
M-5pogadanka

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Przygotowanie i wygłoszenie referatu
S-2Ocena formująca: ocena osiagnięc studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-3Ocena formująca: rozwiązanie problemów zadanych przez nauczyciela w grupach
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D4/3.2_W01
Student zna modele rachunkowości w świecie i proces powstawania rozwiązań międzynarodowych oraz podstawowe zasady wyceny, prezentacji i ujmowania operacji gospodarczych w sprawozdaniu finansowym zgodnie z MSSF.
E_2A_W05, E_2A_W08, E_2A_W10C-1, C-2, C-3T-W-9, T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-10M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2, S-3, S-1, S-4
E_2A_D4/3.2_W02
Student zna i rozumie podobieństwa i różnice między rozwiązaniami w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego.
E_2A_W05, E_2A_W10C-1, C-2, C-3T-W-9, T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-10, T-A-1, T-A-2, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2, S-3, S-1, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D4/3.2_U01
Student potrafi porównać rozwiązania w zakresie ujmowania, wyceny i prezentacji operacji gospodarczych w sprawozdaniu finansowym sporządzonym na podstawie rozwiązań zawartych w MSSF
E_2A_U02, E_2A_U12, E_2A_U06C-1, C-2, C-3T-A-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2, S-3, S-1
E_2A_D4/3.2_U02
Student potrafi opisać modele rachunkowości w świecie i interpretować zapisy polskiego prawa bilansowego, MSSF i US GAAP
E_2A_U12, E_2A_U06C-1, C-2, C-3T-A-2M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D4/3.2_K01
Student jest gotów do pełnienienia w posób odpowiedzialny ról zawodowych z uwzględnieniem krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy i opinii ekspertów w interpretowaniu i stosowaniu norm krajowego i międzynarodowego prawa bilansowego, podczas dokonywania wyborów działając w sposób kreatywny i przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
E_2A_K01, E_2A_K02, E_2A_K05, E_2A_K06, E_2A_K03C-1, C-3T-W-9, T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-10, T-A-1, T-A-2, T-W-1M-2, M-3, M-4S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D4/3.2_W01
Student zna modele rachunkowości w świecie i proces powstawania rozwiązań międzynarodowych oraz podstawowe zasady wyceny, prezentacji i ujmowania operacji gospodarczych w sprawozdaniu finansowym zgodnie z MSSF.
2,0Student nie zna metod wyceny i zasad ujmowania operacji w sprawozdaniach finansowych według MSSF.
3,0Student zna podstawowe pojęcia, ale wymienia tylko niektóre metody wyceny i prezentacji informacji w sprawozdaniach finansowych według MSSF.
3,5Student zna podstawowe pojęcia, ale wymienia wszystkie metody wyceny oraz wskazuje ich sposób ujęcia w sprawozdaniach finansowych według MSSF.
4,0Student zna podstawowe pojęcia, wymienia wszystkie metody wyceny, i je interpretuje, wskazuje sposób prezentacji w sprawozdaniach finansowych według MSSF.
4,5Student zna podstawowe pojęcia, wymienia wszystkie metody wyceny i je interpretuje wskazuje na sposób prezentacji w sprawozdaniach finansowych oraz zna przyczyny ich ujmowania w danej pozycji sprawozdawczej według MSSF.
5,0Student zna podstawowe pojęcia w zakresie wyceny, wymienia wszystkie metody i je interpretuje, wskazuje na sposób prezentacji informacji w sprawozdaniach finansowych oraz zna przyczyny ich ujmowania w danej pozycji sprawozdawczej według MSSF oraz tłumaczy i wyjaśnia określony sposób ujmowania operacji gospodarczych w sprawozdaniach.
E_2A_D4/3.2_W02
Student zna i rozumie podobieństwa i różnice między rozwiązaniami w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego.
2,0Student nie zna podobieństw i różnic w stosowanych metodach wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniach sporządzonych według MSSF, US GAAP i polskiego prawa bilansowego
3,0Student zna i rozumie tylko niektóre metody wyceny, nie zna dokładnie różnic w zasadach ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowych według MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego
3,5Student zna i rozumie tylko niektóre metody wyceny, zna niektóre dokładnie różnic między nimi , jak również w zasadach ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonymi według zasad MSSF, US GAAP i polskiego prawa bilansowego
4,0Student zna i rozumie różnice między metodami wyceny zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według zasad MSSF, US GAAP i polskiego prawa bilansowego.
4,5Student zna i rozumie podstawowe różnice między metodami wyceny, zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według zasad MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego i tłumaczy źródła tych różnic
5,0Student zna i rozumie podstawowe różnice między metodami wyceny, zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według zasad MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego, tłumaczy źródła tych różnic i proponuje możliwości ich niwelowania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D4/3.2_U01
Student potrafi porównać rozwiązania w zakresie ujmowania, wyceny i prezentacji operacji gospodarczych w sprawozdaniu finansowym sporządzonym na podstawie rozwiązań zawartych w MSSF
2,0Student nie potrafi porównać rozwiązań krajowych i międzynarodowych w zakresie zasad wyceny ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym.
3,0Student potrafi dokonać częściowego (60 %) porównania krajowych i międzynarodowych rozwiązań w zakresie zasad wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym.
3,5Student potrafi dokonać porównania krajowych i międzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym w 75%.
4,0Student potrafi dokonać porównania krajowych i międzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym w 85% oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnic.
4,5Student potrafi dokonać porównań krajowych i międzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym w 90% oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnić, jak również wskazać możliwości ich niwelowania.
5,0Student potrafi dokonać porównań krajowych i międzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym w 95% oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnic, jak również wskazać możliwości ich niwelowania.
E_2A_D4/3.2_U02
Student potrafi opisać modele rachunkowości w świecie i interpretować zapisy polskiego prawa bilansowego, MSSF i US GAAP
2,0Student nie potrafi wymienić modeli rachunkowości ani interpretować zapisów MSSF.
3,0Student potrafi częściowo opisać modele rachunkowości w świecie oraz w części interpretować zapisy MSSF.
3,5Student potrafi częściowo opisać modele rachunkowości w świecie oraz w części interpretować zapisy MSSF, potrafi rozpoznać różnice miedzy zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według MSSF.
4,0Student potrafi opisać całkowicie modele rachunkowości w świecie, wskazać na różnice między nimi i przyczyny tych różnic, potrafi interpretować zapisy MSSF.
4,5Student potrafi opisać całkowicie modele rachunkowości w świecie , wskazać na różnice miedzy nimi i podać przyczyny tych różnic, potrafi interpretować zapisy MSSF i formułować postulaty w zakresie nieścisłości w interpretacjach.
5,0Student potrafi opisać w sposób prawidłowy modele rachunkowości w świecie, wskazać na różnice między nimi i podać przyczyny tych różnic, potrafi interpretować zapisy MSSF i formułować postulaty w zakresie zmian w zapisach czy zauważonych nieścisłościach z odpowiednim uzasadnieniem.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D4/3.2_K01
Student jest gotów do pełnienienia w posób odpowiedzialny ról zawodowych z uwzględnieniem krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy i opinii ekspertów w interpretowaniu i stosowaniu norm krajowego i międzynarodowego prawa bilansowego, podczas dokonywania wyborów działając w sposób kreatywny i przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
2,0Student nie jest gotów do pełnienienia w posób odpowiedzialny ról zawodowych z uwzględnieniem krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy i opinii ekspertów w interpretowaniu i stosowaniu norm krajowego i międzynarodowego prawa bilansowego, podczas dokonywania wyborów działając w sposób kreatywny i przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
3,0Student czasami przejawia gotowość do pełnienienia w posób odpowiedzialny ról zawodowych z uwzględnieniem krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy i opinii ekspertów w interpretowaniu i stosowaniu norm krajowego i międzynarodowego prawa bilansowego, podczas dokonywania wyborów działając w sposób kreatywny i przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
3,5Student często przejawia gotowość do pełnienienia w posób odpowiedzialny ról zawodowych z uwzględnieniem krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy i opinii ekspertów w interpretowaniu i stosowaniu norm krajowego i międzynarodowego prawa bilansowego, podczas dokonywania wyborów działając w sposób kreatywny i przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
4,0Student bardzo często przejawia gotowość do pełnienienia w posób odpowiedzialny ról zawodowych z uwzględnieniem krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy i opinii ekspertów w interpretowaniu i stosowaniu norm krajowego i międzynarodowego prawa bilansowego, podczas dokonywania wyborów działając w sposób kreatywny i przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
4,5Student zwykle przejawia gotowość do pełnienienia w posób odpowiedzialny ról zawodowych z uwzględnieniem krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy i opinii ekspertów w interpretowaniu i stosowaniu norm krajowego i międzynarodowego prawa bilansowego, podczas dokonywania wyborów działając w sposób kreatywny i przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
5,0Student zawsze jest gotów do pełnienienia w posób odpowiedzialny ról zawodowych z uwzględnieniem krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy i opinii ekspertów w interpretowaniu i stosowaniu norm krajowego i międzynarodowego prawa bilansowego, podczas dokonywania wyborów działając w sposób kreatywny i przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi

Literatura podstawowa

  1. Foundation IFRS, Rozporzadzenie nr 1602/2002 w sprawie przyjecie w krajach UE MSSF, IFRS, Londyn, 2020
  2. red. W. Hasiak, B. NIta, Sprawozdanie finansowe według MSSF, Wolters Kluwer, Warszawa, 2019
  3. K. Trzpioła, Porównwnie przepisów ustawy o rachunkwośći z MSR/MSSF, Portal FK, Warszawa, 2020
  4. M. Gierusz, J. Gierusz, Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej w teorii i praktyce, ODDK, Gdańsk, 2017
  5. red. J.PfaFF, Rachunkowość finansowa z uwzględnieniem MSSF, PWN, WArszawa 2016, e-book, 2016
  6. Ch. Nobes, R. Parker, Comperative International Accounting, Perason, 2022, 14
  7. T.Doupnik, M.Finn, G.Gotti,H. Perera, International Accounting, McGraw-Hill Education, 2019

Literatura dodatkowa

  1. Praktyczny przewodnik po MSSF, Deolitte, Warszawa, 2020
  2. Praktyczny przewodnik po MSSF, SEG, Warszawa, 2018
  3. red. T. Kiziukiewicz, Ustawa o rachunkowości. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa, 2021
  4. International GAAP.Generally Accpepted Accounting Practice under International Financial Reporting Standarts. Global Edition, Wiley, 2021, 3

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady ujmowania i wyceny operacji gospodarczych w księgach rachunkowych oraz zakres ujawnień i prezentacja informacji w sprawozdaniach finansowych na wybranych MSSF25
T-A-2Podobieństwa i różnice w stosowanych zasadach rachunkowości między MSSF , USGAAP a Krajowymi Standardami Rachunkowości (KSR) i Ustawą o rachunkowości na wybranych przykładach20
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Procedury stanowienia i treść krajowych regulacji rachunkowości10
T-W-2Modele rachunkowości w świecie2
T-W-3Harmonizacja i standaryzacja rachunkowości2
T-W-4Organizacje zajmujące się opracowaniem regulacji prawnych w zakresie rachunkowości w świecie2
T-W-5Procedura opracowania Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej (MSSF)2
T-W-6Rola dyrektyw UE w zakresie rachunkowości1
T-W-7Konwergencja US GAAP i MSSF1
T-W-8Wpływ MSSF na rozwiązania stosowane w ustawie o rachunkowości i Krajowych Standardach Rachunkowości2
T-W-9Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej według MSSF2
T-W-10Zastosowanie MSSF po raz pierwszy1
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-A-2Przygotowanie prezentacji30
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach25
A-W-2przygotowanie do egzaminu8
A-W-3studiowanie literatury15
A-W-4Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D4/3.2_W01Student zna modele rachunkowości w świecie i proces powstawania rozwiązań międzynarodowych oraz podstawowe zasady wyceny, prezentacji i ujmowania operacji gospodarczych w sprawozdaniu finansowym zgodnie z MSSF.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W05Zna i rozumie w pogłębionym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz obszary jego aktywności społeczno-gospodarczej
E_2A_W08Zna i rozumie w pogłębionym stopniu system finansowy i jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki
E_2A_W10Zna i rozumie normy i reguły prawne, ekonomiczne, organizacyjne, etyczne i inne warunkujące funkcjonowanie gospodarki, w tym podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą Miedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji do zagadnień związanych z tematyką poszczególnych Mięedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej i Dyrektyw Unii Europejskiej
C-3Kształtowanie umiejętności interpretowania zapisów MSSF oraz zrozumienia przyczyn rozbiezności między polskim prawem bilansowym a MSSF i US GAAP
Treści programoweT-W-9Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej według MSSF
T-W-2Modele rachunkowości w świecie
T-W-6Rola dyrektyw UE w zakresie rachunkowości
T-W-4Organizacje zajmujące się opracowaniem regulacji prawnych w zakresie rachunkowości w świecie
T-W-7Konwergencja US GAAP i MSSF
T-W-3Harmonizacja i standaryzacja rachunkowości
T-W-5Procedura opracowania Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej (MSSF)
T-W-8Wpływ MSSF na rozwiązania stosowane w ustawie o rachunkowości i Krajowych Standardach Rachunkowości
T-W-10Zastosowanie MSSF po raz pierwszy
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4metoda problemowa
M-5pogadanka
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena osiagnięc studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-3Ocena formująca: rozwiązanie problemów zadanych przez nauczyciela w grupach
S-1Ocena podsumowująca: Przygotowanie i wygłoszenie referatu
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna metod wyceny i zasad ujmowania operacji w sprawozdaniach finansowych według MSSF.
3,0Student zna podstawowe pojęcia, ale wymienia tylko niektóre metody wyceny i prezentacji informacji w sprawozdaniach finansowych według MSSF.
3,5Student zna podstawowe pojęcia, ale wymienia wszystkie metody wyceny oraz wskazuje ich sposób ujęcia w sprawozdaniach finansowych według MSSF.
4,0Student zna podstawowe pojęcia, wymienia wszystkie metody wyceny, i je interpretuje, wskazuje sposób prezentacji w sprawozdaniach finansowych według MSSF.
4,5Student zna podstawowe pojęcia, wymienia wszystkie metody wyceny i je interpretuje wskazuje na sposób prezentacji w sprawozdaniach finansowych oraz zna przyczyny ich ujmowania w danej pozycji sprawozdawczej według MSSF.
5,0Student zna podstawowe pojęcia w zakresie wyceny, wymienia wszystkie metody i je interpretuje, wskazuje na sposób prezentacji informacji w sprawozdaniach finansowych oraz zna przyczyny ich ujmowania w danej pozycji sprawozdawczej według MSSF oraz tłumaczy i wyjaśnia określony sposób ujmowania operacji gospodarczych w sprawozdaniach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D4/3.2_W02Student zna i rozumie podobieństwa i różnice między rozwiązaniami w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W05Zna i rozumie w pogłębionym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz obszary jego aktywności społeczno-gospodarczej
E_2A_W10Zna i rozumie normy i reguły prawne, ekonomiczne, organizacyjne, etyczne i inne warunkujące funkcjonowanie gospodarki, w tym podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą Miedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji do zagadnień związanych z tematyką poszczególnych Mięedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej i Dyrektyw Unii Europejskiej
C-3Kształtowanie umiejętności interpretowania zapisów MSSF oraz zrozumienia przyczyn rozbiezności między polskim prawem bilansowym a MSSF i US GAAP
Treści programoweT-W-9Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej według MSSF
T-W-2Modele rachunkowości w świecie
T-W-6Rola dyrektyw UE w zakresie rachunkowości
T-W-4Organizacje zajmujące się opracowaniem regulacji prawnych w zakresie rachunkowości w świecie
T-W-7Konwergencja US GAAP i MSSF
T-W-3Harmonizacja i standaryzacja rachunkowości
T-W-5Procedura opracowania Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej (MSSF)
T-W-8Wpływ MSSF na rozwiązania stosowane w ustawie o rachunkowości i Krajowych Standardach Rachunkowości
T-W-10Zastosowanie MSSF po raz pierwszy
T-A-1Zasady ujmowania i wyceny operacji gospodarczych w księgach rachunkowych oraz zakres ujawnień i prezentacja informacji w sprawozdaniach finansowych na wybranych MSSF
T-A-2Podobieństwa i różnice w stosowanych zasadach rachunkowości między MSSF , USGAAP a Krajowymi Standardami Rachunkowości (KSR) i Ustawą o rachunkowości na wybranych przykładach
T-W-1Procedury stanowienia i treść krajowych regulacji rachunkowości
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4metoda problemowa
M-5pogadanka
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena osiagnięc studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-3Ocena formująca: rozwiązanie problemów zadanych przez nauczyciela w grupach
S-1Ocena podsumowująca: Przygotowanie i wygłoszenie referatu
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podobieństw i różnic w stosowanych metodach wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniach sporządzonych według MSSF, US GAAP i polskiego prawa bilansowego
3,0Student zna i rozumie tylko niektóre metody wyceny, nie zna dokładnie różnic w zasadach ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowych według MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego
3,5Student zna i rozumie tylko niektóre metody wyceny, zna niektóre dokładnie różnic między nimi , jak również w zasadach ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonymi według zasad MSSF, US GAAP i polskiego prawa bilansowego
4,0Student zna i rozumie różnice między metodami wyceny zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według zasad MSSF, US GAAP i polskiego prawa bilansowego.
4,5Student zna i rozumie podstawowe różnice między metodami wyceny, zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według zasad MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego i tłumaczy źródła tych różnic
5,0Student zna i rozumie podstawowe różnice między metodami wyceny, zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według zasad MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego, tłumaczy źródła tych różnic i proponuje możliwości ich niwelowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D4/3.2_U01Student potrafi porównać rozwiązania w zakresie ujmowania, wyceny i prezentacji operacji gospodarczych w sprawozdaniu finansowym sporządzonym na podstawie rozwiązań zawartych w MSSF
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji, wyjaśniania oraz prognozowania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz relacji między nimi, stosując właściwy dobór źródeł i informacji poprzez ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę i twórczą interpretację
E_2A_U12Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym kierownicze role
E_2A_U06Potrafi posługiwać się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązania konkretnego zadania oraz weryfikować swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą Miedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji do zagadnień związanych z tematyką poszczególnych Mięedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej i Dyrektyw Unii Europejskiej
C-3Kształtowanie umiejętności interpretowania zapisów MSSF oraz zrozumienia przyczyn rozbiezności między polskim prawem bilansowym a MSSF i US GAAP
Treści programoweT-A-1Zasady ujmowania i wyceny operacji gospodarczych w księgach rachunkowych oraz zakres ujawnień i prezentacja informacji w sprawozdaniach finansowych na wybranych MSSF
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4metoda problemowa
M-5pogadanka
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena osiagnięc studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-3Ocena formująca: rozwiązanie problemów zadanych przez nauczyciela w grupach
S-1Ocena podsumowująca: Przygotowanie i wygłoszenie referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi porównać rozwiązań krajowych i międzynarodowych w zakresie zasad wyceny ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym.
3,0Student potrafi dokonać częściowego (60 %) porównania krajowych i międzynarodowych rozwiązań w zakresie zasad wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym.
3,5Student potrafi dokonać porównania krajowych i międzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym w 75%.
4,0Student potrafi dokonać porównania krajowych i międzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym w 85% oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnic.
4,5Student potrafi dokonać porównań krajowych i międzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym w 90% oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnić, jak również wskazać możliwości ich niwelowania.
5,0Student potrafi dokonać porównań krajowych i międzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym w 95% oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnic, jak również wskazać możliwości ich niwelowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D4/3.2_U02Student potrafi opisać modele rachunkowości w świecie i interpretować zapisy polskiego prawa bilansowego, MSSF i US GAAP
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U12Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym kierownicze role
E_2A_U06Potrafi posługiwać się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązania konkretnego zadania oraz weryfikować swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą Miedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji do zagadnień związanych z tematyką poszczególnych Mięedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej i Dyrektyw Unii Europejskiej
C-3Kształtowanie umiejętności interpretowania zapisów MSSF oraz zrozumienia przyczyn rozbiezności między polskim prawem bilansowym a MSSF i US GAAP
Treści programoweT-A-2Podobieństwa i różnice w stosowanych zasadach rachunkowości między MSSF , USGAAP a Krajowymi Standardami Rachunkowości (KSR) i Ustawą o rachunkowości na wybranych przykładach
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4metoda problemowa
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena osiagnięc studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-3Ocena formująca: rozwiązanie problemów zadanych przez nauczyciela w grupach
S-1Ocena podsumowująca: Przygotowanie i wygłoszenie referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić modeli rachunkowości ani interpretować zapisów MSSF.
3,0Student potrafi częściowo opisać modele rachunkowości w świecie oraz w części interpretować zapisy MSSF.
3,5Student potrafi częściowo opisać modele rachunkowości w świecie oraz w części interpretować zapisy MSSF, potrafi rozpoznać różnice miedzy zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według MSSF.
4,0Student potrafi opisać całkowicie modele rachunkowości w świecie, wskazać na różnice między nimi i przyczyny tych różnic, potrafi interpretować zapisy MSSF.
4,5Student potrafi opisać całkowicie modele rachunkowości w świecie , wskazać na różnice miedzy nimi i podać przyczyny tych różnic, potrafi interpretować zapisy MSSF i formułować postulaty w zakresie nieścisłości w interpretacjach.
5,0Student potrafi opisać w sposób prawidłowy modele rachunkowości w świecie, wskazać na różnice między nimi i podać przyczyny tych różnic, potrafi interpretować zapisy MSSF i formułować postulaty w zakresie zmian w zapisach czy zauważonych nieścisłościach z odpowiednim uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D4/3.2_K01Student jest gotów do pełnienienia w posób odpowiedzialny ról zawodowych z uwzględnieniem krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy i opinii ekspertów w interpretowaniu i stosowaniu norm krajowego i międzynarodowego prawa bilansowego, podczas dokonywania wyborów działając w sposób kreatywny i przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści
E_2A_K02Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy z zakresu ekonomii i finansów w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a w przypadku trudności z ich rozwiązaniem jest gotów do korzystania z opinii ekspertów
E_2A_K05Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się warunków i potrzeb społecznych przez identyfikację dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przestrzeganie i rozwijanie zasad etyki zawodowej, podtrzymywanie etosu zawodowego i rozwijanie dorobku zawodu
E_2A_K06Jest gotów do wykazywania tolerancji i otwartości wobec różnych poglądów, postaw i kultur
E_2A_K03Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne, etyczne i polityczne oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą Miedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej
C-3Kształtowanie umiejętności interpretowania zapisów MSSF oraz zrozumienia przyczyn rozbiezności między polskim prawem bilansowym a MSSF i US GAAP
Treści programoweT-W-9Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej według MSSF
T-W-2Modele rachunkowości w świecie
T-W-6Rola dyrektyw UE w zakresie rachunkowości
T-W-4Organizacje zajmujące się opracowaniem regulacji prawnych w zakresie rachunkowości w świecie
T-W-7Konwergencja US GAAP i MSSF
T-W-3Harmonizacja i standaryzacja rachunkowości
T-W-5Procedura opracowania Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej (MSSF)
T-W-8Wpływ MSSF na rozwiązania stosowane w ustawie o rachunkowości i Krajowych Standardach Rachunkowości
T-W-10Zastosowanie MSSF po raz pierwszy
T-A-1Zasady ujmowania i wyceny operacji gospodarczych w księgach rachunkowych oraz zakres ujawnień i prezentacja informacji w sprawozdaniach finansowych na wybranych MSSF
T-A-2Podobieństwa i różnice w stosowanych zasadach rachunkowości między MSSF , USGAAP a Krajowymi Standardami Rachunkowości (KSR) i Ustawą o rachunkowości na wybranych przykładach
T-W-1Procedury stanowienia i treść krajowych regulacji rachunkowości
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4metoda problemowa
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena osiagnięc studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-3Ocena formująca: rozwiązanie problemów zadanych przez nauczyciela w grupach
S-1Ocena podsumowująca: Przygotowanie i wygłoszenie referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do pełnienienia w posób odpowiedzialny ról zawodowych z uwzględnieniem krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy i opinii ekspertów w interpretowaniu i stosowaniu norm krajowego i międzynarodowego prawa bilansowego, podczas dokonywania wyborów działając w sposób kreatywny i przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
3,0Student czasami przejawia gotowość do pełnienienia w posób odpowiedzialny ról zawodowych z uwzględnieniem krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy i opinii ekspertów w interpretowaniu i stosowaniu norm krajowego i międzynarodowego prawa bilansowego, podczas dokonywania wyborów działając w sposób kreatywny i przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
3,5Student często przejawia gotowość do pełnienienia w posób odpowiedzialny ról zawodowych z uwzględnieniem krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy i opinii ekspertów w interpretowaniu i stosowaniu norm krajowego i międzynarodowego prawa bilansowego, podczas dokonywania wyborów działając w sposób kreatywny i przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
4,0Student bardzo często przejawia gotowość do pełnienienia w posób odpowiedzialny ról zawodowych z uwzględnieniem krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy i opinii ekspertów w interpretowaniu i stosowaniu norm krajowego i międzynarodowego prawa bilansowego, podczas dokonywania wyborów działając w sposób kreatywny i przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
4,5Student zwykle przejawia gotowość do pełnienienia w posób odpowiedzialny ról zawodowych z uwzględnieniem krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy i opinii ekspertów w interpretowaniu i stosowaniu norm krajowego i międzynarodowego prawa bilansowego, podczas dokonywania wyborów działając w sposób kreatywny i przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
5,0Student zawsze jest gotów do pełnienienia w posób odpowiedzialny ról zawodowych z uwzględnieniem krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy i opinii ekspertów w interpretowaniu i stosowaniu norm krajowego i międzynarodowego prawa bilansowego, podczas dokonywania wyborów działając w sposób kreatywny i przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi