Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Sylabus przedmiotu Prawne aspekty innowacyjności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Prawne aspekty innowacyjności | ||
Specjalność | Innowacje w gospodarce | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maciej Nowak <Maciej.Nowak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać umiejętność pozyskiwania informacji ze wskazanych źródeł oraz rozumieć konieczność poszerzania swoich kompetencji. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentom podstawowej wiedzy z podstaw prawa w szczególności obowiązującego w RP prawa patentowego, znaków towarowych, prawa autorskiego, wzorów przemysłowych, prawa konkurencji, ochrony danych osobowych. |
C-2 | Zapoznanie studentów z istotą prawa własności przemysłowej, problemami ochrony własności intelektualnej, aspektami prawa patentowego w UE i na pozostałych częściach świata. Rozwinięcie u studentów umiejętności rozumienia przepisów prawnych, przeglądania baz patentowych, badania czystości patentowej, wykorzystywania prawa autorskiego i praw pokrewnych w projektach. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Źródła prawa międzynarodowego i polskiego | 4 |
T-K-2 | Innowacja jako przedmiot regulacji prawnej (utwór, przedmioty praw pokrewnych, baza danych, rozwiązania techniczne, projekty sztuki użytkowej, geograficzne oznaczenia pochodzenia i Gwarantowane Tradycyjne Specjalności, projekty racjonalizatorskie itp.) | 10 |
T-K-3 | Organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi, Komisja Prawa Autorskiego | 5 |
T-K-4 | Zasady ochrony prawnej innowacji (zasada wyłączności, korzystanie z cudzych innowacji bez zgody uprawnionego, zwalczanie nieuczciwej konkurencji) | 6 |
T-K-5 | Dozwolony użytek chronionych utworów, czyli co i komu wolno używać, cytować, rozpowszechniać | 6 |
T-K-6 | Rejestracja praw własności przemysłowej | 4 |
T-K-7 | Negatywne następstwa naruszenia zasad prawnej ochrony innowacji (skutki cywilnoprawne, skutki karne) | 5 |
40 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | uczestnictwo w zajęciach | 40 |
A-K-2 | Aktywny udział w dyskusji | 20 |
A-K-3 | Zapoznanie z literaturą przedmiotu | 10 |
A-K-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład połączony z prezentacją multimedialną, ilustrowaną przykładami, dyskusją i ćwiczeniami praktycznymi. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne: test jednokrotnego wyboru |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D3/4.2_W01 Student zna i rozumie istotę prawną ochrony cudzych i własnych wytworów intelektu, a także zna i rozumie sposoby ich ochrony w praktyce. | E_2A_W10, E_2A_W11 | — | C-1, C-2 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7 | M-1 | S-1, S-2 |
E_2A_D3/4.2_W02 Student zna i rozumie konsekwencje prawne naruszenia prawa w zakresie ochrony własności intelektualnej. | E_2A_W10, E_2A_W11 | — | C-1, C-2 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D3/4.2_U01 Student potrafi wykorzystać przepisy prawne z zakresu ochrony własnych i cudzych wytworów intelektu do rozwiazywania problemów w działalności. | E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U06 | — | C-1, C-2 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D3/4.2_K01 Student jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu, potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej rożne role; budując strategie oparte na analizie patentów. | E_2A_K01, E_2A_K02, E_2A_K05 | — | C-1, C-2 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7 | M-1 | S-1, S-2 |
E_2A_D3/4.2_K02 Student jest gotów do określania priorytetów służących realizacji zadania określonego przez siebie lub innych, myśli i działa w sposób zgodny z prawem. | E_2A_K04, E_2A_K01, E_2A_K02 | — | C-1, C-2 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D3/4.2_W01 Student zna i rozumie istotę prawną ochrony cudzych i własnych wytworów intelektu, a także zna i rozumie sposoby ich ochrony w praktyce. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie istotę prawną ochrony cudzych i własnych wytworów intelektu, a także w tym samym stopniu zna i rozumie sposoby ich ochrony w praktyce. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_2A_D3/4.2_W02 Student zna i rozumie konsekwencje prawne naruszenia prawa w zakresie ochrony własności intelektualnej. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie konsekwencje prawne naruszenia prawa w zakresie ochrony własności intelektualnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D3/4.2_U01 Student potrafi wykorzystać przepisy prawne z zakresu ochrony własnych i cudzych wytworów intelektu do rozwiazywania problemów w działalności. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym potrafi wykorzystać przepisy prawne z zakresu ochrony własnych i cudzych wytworów intelektu do rozwiazywania problemów w działalności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D3/4.2_K01 Student jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu, potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej rożne role; budując strategie oparte na analizie patentów. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu, w tym samym stopniu potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej rożne role; budując strategie oparte na analizie patentów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_2A_D3/4.2_K02 Student jest gotów do określania priorytetów służących realizacji zadania określonego przez siebie lub innych, myśli i działa w sposób zgodny z prawem. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym jest gotów do określania priorytetów służących realizacji zadania określonego przez siebie lub innych, w tym samym stopniu myśli i działa w sposób zgodny z prawem. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kamiński, R. (Ed.), Innowacje gospodarcze: wybrane aspekty ekonomiczne i prawne, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2018
- Opolski, K., Górski, J., Warszawski, U. (Eds.), Innowacyjność polskiej gospodarki: wybrane aspekty, Wydział Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego, 2018
Literatura dodatkowa
- Ślusarczyk, Z., Ochrona własności intelektualnej w innowacyjnych przedsiębiorstwach. Wybrane problemy, Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie, 2021, 33(2), https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_25312_2391-5129_33_2021_02zs
- Różański, J., & Voytovych, N., Transfer technologii w procesach innowacyjnych przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019
- Kacprzak, J., System patentowy w procesie innowacyjnym, Studia i Prace WNEiZ US, 2018, 52
- Stjepandić, J., Liese, H., & Trappey, A. J., Intellectual property protection. In Concurrent Engineering in the 21st Century, Springer, Cham, 2015, https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-13776-6_18