Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Innowacje w gospodarce

Sylabus przedmiotu Statystyka ekonomiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Statystyka ekonomiczna
Specjalność Analityka gospodarcza
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Wawrzyniak <Katarzyna.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania w zakresie wiedzy: student posiada wiedzę z zakresu statystyki opisowej oraz ogólną wiedzę z ekonomiczną
W-2Wymagania w zakresie umiejętności: student potrafi wykonywać działania matematyczne i posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym Excel

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy o sposobach pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych stosowanych w badaniach prowadzonych przez statystykę publiczną
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności związanych z obliczaniem i interpretacją miar stosowanych do pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych przez statystykę publiczną
C-3Zdobycie praktycznych umiejętności związanych z wykorzystaniem metod statystycznych do identyfikacji prawidłowości w zakresie struktury, dynamiki i współzależności podstawowych kategorii ekonomicznych na różnych poziomach agregacji danych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Powtórzenie sposobów obliczania w Excelu podstawowych parametrów wykorzystywanych w analizie struktury, dynamiki i współzależność zjawisk masowych wraz z ich interpretacją2
T-L-2Statystyczna analiza stanu, struktury, płynności i stabilności zatrudnionych w przedsiębiorstwie2
T-L-3Statystyczna analiza dynamiki i struktury ludności aktywnej ekonomicznie, aktywnej zawodowo, pracujących i bezrobotnych w Polsce. Badanie podobieństwa analizowanych struktur w wybranych latach4
T-L-4Wskaźnik bezrobocia, stopa bezrobocia rejestrowanego, stopa bezrobocia według BAEL w Polsce – badanie dynamiki i porównanie przestrzenne analizowanych kategorii na różnych poziomach agregacji danych4
T-L-5Praca zespołowa na zadany przez nauczyciela lub zdefiniowany samodzielnie temat dotyczący materiału zrealizowanego na laboratoriach 2-42
T-L-6Obliczanie przeciętnych cen w zależności od posiadanych informacji. Przestrzenna analiza cen za pomocą miar struktury. Wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych. Pomiar inflacji. Indeks siły nabywczej pieniądza4
T-L-7Ustalanie przeciętnych wynagrodzeń i pomiar dyspersji wynagrodzeń na różnych poziomach agregacji danych. Analiza wynagrodzeń według grup decylowych. Wynagrodzenia nominalne a realne. Analiza dynamiki wynagrodzeń nominalnych i realnych2
T-L-8Statystyczna analiza dynamiki i struktury dochodów oraz wydatków gospodarstw domowych w Polsce4
T-L-9Analiza dynamiki i struktury PKB w Polsce w wybranych latach. Porównania przestrzenne poziomu i struktury PKB. Analiza siły i kierunku związku pomiędzy PKB a wybranymi kategoriami ekonomicznymi4
T-L-10Praca zespołowa na zadany przez nauczyciela lub zdefiniowany samodzielnie temat dotyczący materiału zrealizowanego na laboratoriach 6-92
30
wykłady
T-W-1Przedmiot, cel i metody badań statystyki ekonomicznej. Bank Danych Lokalnych GUS oraz Dziedzinowe Bazy Danych GUS jako źródła danych statystycznych o podstawowych kategoriach ekonomicznych na różnych poziomach agregacji w Polsce2
T-W-2Statystyka zatrudnienia w przedsiębiorstwie. Statystyka rynku pracy2
T-W-3Statystyka cen. Statystyka wynagrodzeń2
T-W-4Badanie budżetów gospodarstw domowych2
T-W-5Statystyka produktu krajowego brutto (PKB)1
T-W-6Test zaliczający materiał z wykładu1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć10
A-L-3Wykonanie prac domowych (zespołowych i indywidulnych)10
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studia literaturowe7
A-W-3Przygotowanie do testu8
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych z przykładami
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie testu z pytaniami jednokrotnego wyboru i pytaniami otwartymi
S-2Ocena formująca: Ocena wyników pracy w zespole i samodzielnie rozwiązanych zadań
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie ocen uzyskanych z prac zespołowych, samodzielnie rozwiązanych zadań oraz aktywności na zajęciach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/1.3_W01
Student zna i rozumie sposoby pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych stosowanych w badaniach prowadzonych przez statystykę publiczną
E_2A_W01, E_2A_W03, E_2A_W06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/1.3_U01
Student potrafi obliczać i interpretować miary stosowane do pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych przez statystykę publiczną
E_2A_U02, E_2A_U03C-2T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10M-2S-2, S-3
E_2A_D1/1.3_U02
Student potrafi zastosować metody statystyczne do identyfikacji prawidłowości w zakresie struktury, dynamiki i współzależności podstawowych kategorii ekonomicznych na różnych poziomach agregacji danych
E_2A_U02, E_2A_U03C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/1.3_K01
Student jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce ekonomicznej
E_2A_K04, E_2A_K01C-1, C-2, C-3T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/1.3_W01
Student zna i rozumie sposoby pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych stosowanych w badaniach prowadzonych przez statystykę publiczną
2,0Student nie zna i nie rozumie sposobów pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych stosowanych w badaniach prowadzonych przez statystykę publiczną
3,0Student w wąskim zakresie zna i rozumie sposoby pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych stosowanych w badaniach prowadzonych przez statystykę publiczną
3,5Student dość dobrze zna i rozumie wybrane sposoby pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych stosowanych w badaniach prowadzonych przez statystykę publiczną
4,0Student dobrze zna i rozumie wybrane sposoby pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych stosowanych w badaniach prowadzonych przez statystykę publiczną
4,5Student w szerokim zakresie zna i rozumie większość sposobów pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych stosowanych w badaniach prowadzonych przez statystykę publiczną
5,0Student bezbłędnie zna i rozumie wszystkie sposoby pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych stosowanych w badaniach prowadzonych przez statystykę publiczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/1.3_U01
Student potrafi obliczać i interpretować miary stosowane do pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych przez statystykę publiczną
2,0Student nie potrafi obliczać i interpretować miar stosowanych do pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych przez statystykę publiczną
3,0Student potrafi, przy pomocy nauczyciela, obliczać i interpretować niektóre miary stosowane do pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych przez statystykę publiczną
3,5Student potrafi, przy pomocy nauczyciela, obliczać i interpretować większość miar stosowanych do pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych przez statystykę publiczną
4,0Student potrafi samodzielnie obliczać większość miar stosowanych do pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych przez statystykę publiczną, ale przy ich interpretacji wymaga niewielkiej pomocy nauczyciela
4,5Student potrafi samodzielnie obliczać i samodzielnie interpretować większość miar stosowanych do pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych przez statystykę publiczną
5,0Student potrafi samodzielnie i bezbłędnie obliczać oraz interpretować wszystkie miary stosowane do pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych przez statystykę publiczną
E_2A_D1/1.3_U02
Student potrafi zastosować metody statystyczne do identyfikacji prawidłowości w zakresie struktury, dynamiki i współzależności podstawowych kategorii ekonomicznych na różnych poziomach agregacji danych
2,0Student nie potrafi zastosować metod statystycznych do identyfikacji prawidłowości w zakresie struktury, dynamiki i współzależności podstawowych kategorii ekonomicznych na różnych poziomach agregacji danych
3,0Student potrafi zastosować niektóre, wskazane przez nauczyciela, metody statystyczne w celu identyfikacji prawidłowości w zakresie struktury, dynamiki i współzależności podstawowych kategorii ekonomicznych na różnych poziomach agregacji danych
3,5Student potrafi zastosować wszystkie, wskazane przez nauczyciela, metody statystyczne w celu identyfikacji prawidłowości w zakresie struktury, dynamiki i współzależności podstawowych kategorii ekonomicznych na różnych poziomach agregacji danych
4,0Student potrafi samodzielnie zastosować większość metod statystycznych w celu identyfikacji prawidłowości w zakresie struktury, dynamiki i współzależności podstawowych kategorii ekonomicznych na różnych poziomach agregacji danych
4,5Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie metody statystyczne w celu identyfikacji prawidłowości w zakresie struktury, dynamiki i współzależności podstawowych kategorii ekonomicznych na różnych poziomach agregacji danych
5,0Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie metody statystyczne w celu identyfikacji prawidłowości w zakresie struktury, dynamiki i współzależności podstawowych kategorii ekonomicznych na różnych poziomach agregacji danych oraz potrafi uzasadnić ich wybór

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/1.3_K01
Student jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce ekonomicznej
2,0Student nie jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce ekonomicznej
3,0Student w stopniu dostatecznym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce ekonomicznej
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce ekonomicznej
4,0Student w stopniu dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce ekonomicznej
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce ekonomicznej
5,0Student w stopniu bardzo dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce ekonomicznej

Literatura podstawowa

  1. Makać W., Statystyka ekonomiczna. Wybrane mierniki makroekonomiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańska, 2010
  2. Okólski M., Timofiejuk I., Statystka ekonomiczna. Elementy teorii, PWE, Warszawa, 1978
  3. Zeszyt metodologiczny. Statystyka rynku pracy i wynagrodzeń, Wydawnictwo GUS, Warszawa, 2020, stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/zasady-metodyczne-rocznik-pracy/zeszyt-metodologiczny-statystyka-rynku-pracy-i-wynagrodzen,1,3.html
  4. Co warto wiedzieć o inflacji?, Wydawnictwo GUS, Warszawa, 2019, stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ceny-handel/wskazniki-cen/co-warto-wiedziec-o-inflacji,18,1.html
  5. Zeszyt metodologiczny. Badanie budżetów gospodarstw domowych, Wydawnictwo GUS, Warszawa, 2018, stat.gov.pl/obszary-tematyczne/warunki-zycia/dochody-wydatki-i-warunki-zycia-ludnosci/zeszyt-metodologiczny-badanie-budzetow-gospodarstw-domowych,10,2.html
  6. Rachunki kwartalne produktu krajowego brutto. Zasady metodologiczne, Wydawnictwo GUS, Warszawa, 2010, stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rachunki-narodowe/kwartalne-rachunki-narodowe/rachunki-kwartalne-produktu-krajowego-brutto---zasady-metodologiczne,5,1.html
  7. Rachunki kwartalne produktu krajowego brutto w latach 2017-2021, Wydawnictwo GUS, Warszawa, 2022, stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rachunki-narodowe/kwartalne-rachunki-narodowe/rachunki-kwartalne-produktu-krajowego-brutto-w-latach-2017-2021,6,16.html

Literatura dodatkowa

  1. Bielecki J., Makać W., Szymanowska Z., Statystyka społeczno-ekonomiczna w zadaniach, PWN, Warszawa, 1975
  2. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka opisowa. Przykłady i zadania, CeDeWu, Warszawa, 2019, drugie
  3. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Formulas and Tables. Statistical and Econometric Methods, CeDeWu, Warszawa, 2021
  4. Wawrzyniak K., Struktura bezrobotnych w woj. zachodniopomorskim, Wydawnictwo GUS, Warszawa, 2004, Wiadomości Statystyczne nr 5, s. 54-69
  5. Wawrzyniak K., Zwolankowska M., Dynamika zmiennych ekonomicznych przyjmujących wartości ujemne, Wydawnictwo GUS, Warszawa, 1998, Wiadomości Statystyczne nr 4, s. 15-17

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Powtórzenie sposobów obliczania w Excelu podstawowych parametrów wykorzystywanych w analizie struktury, dynamiki i współzależność zjawisk masowych wraz z ich interpretacją2
T-L-2Statystyczna analiza stanu, struktury, płynności i stabilności zatrudnionych w przedsiębiorstwie2
T-L-3Statystyczna analiza dynamiki i struktury ludności aktywnej ekonomicznie, aktywnej zawodowo, pracujących i bezrobotnych w Polsce. Badanie podobieństwa analizowanych struktur w wybranych latach4
T-L-4Wskaźnik bezrobocia, stopa bezrobocia rejestrowanego, stopa bezrobocia według BAEL w Polsce – badanie dynamiki i porównanie przestrzenne analizowanych kategorii na różnych poziomach agregacji danych4
T-L-5Praca zespołowa na zadany przez nauczyciela lub zdefiniowany samodzielnie temat dotyczący materiału zrealizowanego na laboratoriach 2-42
T-L-6Obliczanie przeciętnych cen w zależności od posiadanych informacji. Przestrzenna analiza cen za pomocą miar struktury. Wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych. Pomiar inflacji. Indeks siły nabywczej pieniądza4
T-L-7Ustalanie przeciętnych wynagrodzeń i pomiar dyspersji wynagrodzeń na różnych poziomach agregacji danych. Analiza wynagrodzeń według grup decylowych. Wynagrodzenia nominalne a realne. Analiza dynamiki wynagrodzeń nominalnych i realnych2
T-L-8Statystyczna analiza dynamiki i struktury dochodów oraz wydatków gospodarstw domowych w Polsce4
T-L-9Analiza dynamiki i struktury PKB w Polsce w wybranych latach. Porównania przestrzenne poziomu i struktury PKB. Analiza siły i kierunku związku pomiędzy PKB a wybranymi kategoriami ekonomicznymi4
T-L-10Praca zespołowa na zadany przez nauczyciela lub zdefiniowany samodzielnie temat dotyczący materiału zrealizowanego na laboratoriach 6-92
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot, cel i metody badań statystyki ekonomicznej. Bank Danych Lokalnych GUS oraz Dziedzinowe Bazy Danych GUS jako źródła danych statystycznych o podstawowych kategoriach ekonomicznych na różnych poziomach agregacji w Polsce2
T-W-2Statystyka zatrudnienia w przedsiębiorstwie. Statystyka rynku pracy2
T-W-3Statystyka cen. Statystyka wynagrodzeń2
T-W-4Badanie budżetów gospodarstw domowych2
T-W-5Statystyka produktu krajowego brutto (PKB)1
T-W-6Test zaliczający materiał z wykładu1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć10
A-L-3Wykonanie prac domowych (zespołowych i indywidulnych)10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studia literaturowe7
A-W-3Przygotowanie do testu8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D1/1.3_W01Student zna i rozumie sposoby pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych stosowanych w badaniach prowadzonych przez statystykę publiczną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
E_2A_W03Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody gromadzenia, przetwarzania, interpretacji i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a w szczególności metody ilościowe (w tym wnioskowanie statystyczne, ekonometrię i prognozowanie procesów ekonomicznych) oraz metody analizy ekonomiczno-finansowej
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy o sposobach pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych stosowanych w badaniach prowadzonych przez statystykę publiczną
Treści programoweT-W-1Przedmiot, cel i metody badań statystyki ekonomicznej. Bank Danych Lokalnych GUS oraz Dziedzinowe Bazy Danych GUS jako źródła danych statystycznych o podstawowych kategoriach ekonomicznych na różnych poziomach agregacji w Polsce
T-W-2Statystyka zatrudnienia w przedsiębiorstwie. Statystyka rynku pracy
T-W-3Statystyka cen. Statystyka wynagrodzeń
T-W-4Badanie budżetów gospodarstw domowych
T-W-5Statystyka produktu krajowego brutto (PKB)
T-W-6Test zaliczający materiał z wykładu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych z przykładami
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie testu z pytaniami jednokrotnego wyboru i pytaniami otwartymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie sposobów pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych stosowanych w badaniach prowadzonych przez statystykę publiczną
3,0Student w wąskim zakresie zna i rozumie sposoby pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych stosowanych w badaniach prowadzonych przez statystykę publiczną
3,5Student dość dobrze zna i rozumie wybrane sposoby pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych stosowanych w badaniach prowadzonych przez statystykę publiczną
4,0Student dobrze zna i rozumie wybrane sposoby pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych stosowanych w badaniach prowadzonych przez statystykę publiczną
4,5Student w szerokim zakresie zna i rozumie większość sposobów pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych stosowanych w badaniach prowadzonych przez statystykę publiczną
5,0Student bezbłędnie zna i rozumie wszystkie sposoby pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych stosowanych w badaniach prowadzonych przez statystykę publiczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D1/1.3_U01Student potrafi obliczać i interpretować miary stosowane do pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych przez statystykę publiczną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji, wyjaśniania oraz prognozowania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz relacji między nimi, stosując właściwy dobór źródeł i informacji poprzez ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę i twórczą interpretację
E_2A_U03Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania, prognozowania i modelowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności związanych z obliczaniem i interpretacją miar stosowanych do pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych przez statystykę publiczną
Treści programoweT-L-3Statystyczna analiza dynamiki i struktury ludności aktywnej ekonomicznie, aktywnej zawodowo, pracujących i bezrobotnych w Polsce. Badanie podobieństwa analizowanych struktur w wybranych latach
T-L-4Wskaźnik bezrobocia, stopa bezrobocia rejestrowanego, stopa bezrobocia według BAEL w Polsce – badanie dynamiki i porównanie przestrzenne analizowanych kategorii na różnych poziomach agregacji danych
T-L-5Praca zespołowa na zadany przez nauczyciela lub zdefiniowany samodzielnie temat dotyczący materiału zrealizowanego na laboratoriach 2-4
T-L-6Obliczanie przeciętnych cen w zależności od posiadanych informacji. Przestrzenna analiza cen za pomocą miar struktury. Wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych. Pomiar inflacji. Indeks siły nabywczej pieniądza
T-L-7Ustalanie przeciętnych wynagrodzeń i pomiar dyspersji wynagrodzeń na różnych poziomach agregacji danych. Analiza wynagrodzeń według grup decylowych. Wynagrodzenia nominalne a realne. Analiza dynamiki wynagrodzeń nominalnych i realnych
T-L-8Statystyczna analiza dynamiki i struktury dochodów oraz wydatków gospodarstw domowych w Polsce
T-L-9Analiza dynamiki i struktury PKB w Polsce w wybranych latach. Porównania przestrzenne poziomu i struktury PKB. Analiza siły i kierunku związku pomiędzy PKB a wybranymi kategoriami ekonomicznymi
T-L-10Praca zespołowa na zadany przez nauczyciela lub zdefiniowany samodzielnie temat dotyczący materiału zrealizowanego na laboratoriach 6-9
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wyników pracy w zespole i samodzielnie rozwiązanych zadań
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie ocen uzyskanych z prac zespołowych, samodzielnie rozwiązanych zadań oraz aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi obliczać i interpretować miar stosowanych do pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych przez statystykę publiczną
3,0Student potrafi, przy pomocy nauczyciela, obliczać i interpretować niektóre miary stosowane do pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych przez statystykę publiczną
3,5Student potrafi, przy pomocy nauczyciela, obliczać i interpretować większość miar stosowanych do pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych przez statystykę publiczną
4,0Student potrafi samodzielnie obliczać większość miar stosowanych do pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych przez statystykę publiczną, ale przy ich interpretacji wymaga niewielkiej pomocy nauczyciela
4,5Student potrafi samodzielnie obliczać i samodzielnie interpretować większość miar stosowanych do pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych przez statystykę publiczną
5,0Student potrafi samodzielnie i bezbłędnie obliczać oraz interpretować wszystkie miary stosowane do pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych przez statystykę publiczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D1/1.3_U02Student potrafi zastosować metody statystyczne do identyfikacji prawidłowości w zakresie struktury, dynamiki i współzależności podstawowych kategorii ekonomicznych na różnych poziomach agregacji danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji, wyjaśniania oraz prognozowania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz relacji między nimi, stosując właściwy dobór źródeł i informacji poprzez ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę i twórczą interpretację
E_2A_U03Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania, prognozowania i modelowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
Cel przedmiotuC-3Zdobycie praktycznych umiejętności związanych z wykorzystaniem metod statystycznych do identyfikacji prawidłowości w zakresie struktury, dynamiki i współzależności podstawowych kategorii ekonomicznych na różnych poziomach agregacji danych
Treści programoweT-L-1Powtórzenie sposobów obliczania w Excelu podstawowych parametrów wykorzystywanych w analizie struktury, dynamiki i współzależność zjawisk masowych wraz z ich interpretacją
T-L-2Statystyczna analiza stanu, struktury, płynności i stabilności zatrudnionych w przedsiębiorstwie
T-L-3Statystyczna analiza dynamiki i struktury ludności aktywnej ekonomicznie, aktywnej zawodowo, pracujących i bezrobotnych w Polsce. Badanie podobieństwa analizowanych struktur w wybranych latach
T-L-4Wskaźnik bezrobocia, stopa bezrobocia rejestrowanego, stopa bezrobocia według BAEL w Polsce – badanie dynamiki i porównanie przestrzenne analizowanych kategorii na różnych poziomach agregacji danych
T-L-5Praca zespołowa na zadany przez nauczyciela lub zdefiniowany samodzielnie temat dotyczący materiału zrealizowanego na laboratoriach 2-4
T-L-6Obliczanie przeciętnych cen w zależności od posiadanych informacji. Przestrzenna analiza cen za pomocą miar struktury. Wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych. Pomiar inflacji. Indeks siły nabywczej pieniądza
T-L-7Ustalanie przeciętnych wynagrodzeń i pomiar dyspersji wynagrodzeń na różnych poziomach agregacji danych. Analiza wynagrodzeń według grup decylowych. Wynagrodzenia nominalne a realne. Analiza dynamiki wynagrodzeń nominalnych i realnych
T-L-8Statystyczna analiza dynamiki i struktury dochodów oraz wydatków gospodarstw domowych w Polsce
T-L-9Analiza dynamiki i struktury PKB w Polsce w wybranych latach. Porównania przestrzenne poziomu i struktury PKB. Analiza siły i kierunku związku pomiędzy PKB a wybranymi kategoriami ekonomicznymi
T-L-10Praca zespołowa na zadany przez nauczyciela lub zdefiniowany samodzielnie temat dotyczący materiału zrealizowanego na laboratoriach 6-9
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wyników pracy w zespole i samodzielnie rozwiązanych zadań
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie ocen uzyskanych z prac zespołowych, samodzielnie rozwiązanych zadań oraz aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować metod statystycznych do identyfikacji prawidłowości w zakresie struktury, dynamiki i współzależności podstawowych kategorii ekonomicznych na różnych poziomach agregacji danych
3,0Student potrafi zastosować niektóre, wskazane przez nauczyciela, metody statystyczne w celu identyfikacji prawidłowości w zakresie struktury, dynamiki i współzależności podstawowych kategorii ekonomicznych na różnych poziomach agregacji danych
3,5Student potrafi zastosować wszystkie, wskazane przez nauczyciela, metody statystyczne w celu identyfikacji prawidłowości w zakresie struktury, dynamiki i współzależności podstawowych kategorii ekonomicznych na różnych poziomach agregacji danych
4,0Student potrafi samodzielnie zastosować większość metod statystycznych w celu identyfikacji prawidłowości w zakresie struktury, dynamiki i współzależności podstawowych kategorii ekonomicznych na różnych poziomach agregacji danych
4,5Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie metody statystyczne w celu identyfikacji prawidłowości w zakresie struktury, dynamiki i współzależności podstawowych kategorii ekonomicznych na różnych poziomach agregacji danych
5,0Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie metody statystyczne w celu identyfikacji prawidłowości w zakresie struktury, dynamiki i współzależności podstawowych kategorii ekonomicznych na różnych poziomach agregacji danych oraz potrafi uzasadnić ich wybór
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D1/1.3_K01Student jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce ekonomicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K04Jest gotów do myślenia i rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
E_2A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy o sposobach pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych stosowanych w badaniach prowadzonych przez statystykę publiczną
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności związanych z obliczaniem i interpretacją miar stosowanych do pomiaru podstawowych kategorii ekonomicznych przez statystykę publiczną
C-3Zdobycie praktycznych umiejętności związanych z wykorzystaniem metod statystycznych do identyfikacji prawidłowości w zakresie struktury, dynamiki i współzależności podstawowych kategorii ekonomicznych na różnych poziomach agregacji danych
Treści programoweT-W-6Test zaliczający materiał z wykładu
T-L-1Powtórzenie sposobów obliczania w Excelu podstawowych parametrów wykorzystywanych w analizie struktury, dynamiki i współzależność zjawisk masowych wraz z ich interpretacją
T-L-2Statystyczna analiza stanu, struktury, płynności i stabilności zatrudnionych w przedsiębiorstwie
T-L-3Statystyczna analiza dynamiki i struktury ludności aktywnej ekonomicznie, aktywnej zawodowo, pracujących i bezrobotnych w Polsce. Badanie podobieństwa analizowanych struktur w wybranych latach
T-L-4Wskaźnik bezrobocia, stopa bezrobocia rejestrowanego, stopa bezrobocia według BAEL w Polsce – badanie dynamiki i porównanie przestrzenne analizowanych kategorii na różnych poziomach agregacji danych
T-L-5Praca zespołowa na zadany przez nauczyciela lub zdefiniowany samodzielnie temat dotyczący materiału zrealizowanego na laboratoriach 2-4
T-L-6Obliczanie przeciętnych cen w zależności od posiadanych informacji. Przestrzenna analiza cen za pomocą miar struktury. Wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych. Pomiar inflacji. Indeks siły nabywczej pieniądza
T-L-7Ustalanie przeciętnych wynagrodzeń i pomiar dyspersji wynagrodzeń na różnych poziomach agregacji danych. Analiza wynagrodzeń według grup decylowych. Wynagrodzenia nominalne a realne. Analiza dynamiki wynagrodzeń nominalnych i realnych
T-L-8Statystyczna analiza dynamiki i struktury dochodów oraz wydatków gospodarstw domowych w Polsce
T-L-9Analiza dynamiki i struktury PKB w Polsce w wybranych latach. Porównania przestrzenne poziomu i struktury PKB. Analiza siły i kierunku związku pomiędzy PKB a wybranymi kategoriami ekonomicznymi
T-L-10Praca zespołowa na zadany przez nauczyciela lub zdefiniowany samodzielnie temat dotyczący materiału zrealizowanego na laboratoriach 6-9
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych z przykładami
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie testu z pytaniami jednokrotnego wyboru i pytaniami otwartymi
S-2Ocena formująca: Ocena wyników pracy w zespole i samodzielnie rozwiązanych zadań
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie ocen uzyskanych z prac zespołowych, samodzielnie rozwiązanych zadań oraz aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce ekonomicznej
3,0Student w stopniu dostatecznym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce ekonomicznej
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce ekonomicznej
4,0Student w stopniu dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce ekonomicznej
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce ekonomicznej
5,0Student w stopniu bardzo dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce ekonomicznej