Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Innowacje w gospodarce

Sylabus przedmiotu Rachunkowość zarządcza:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rachunkowość zarządcza
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1-

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami i metodami rachunkowości zarządczej wykorzystywanymi w praktyce gospodarczej
C-2Zapoznanie studentów z zarządczymi odmianami rachunku kosztów
C-3Przygotowanie studentów do analizy problemów decyzyjnych przy wykorzystaniu zarządczych odmian rachunku kosztów
C-4Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Istota i zakres rachunkowości zarządczej2
T-A-2Koszty i ich klasyfikacja4
T-A-3Rachunek kosztów jako podstawa rachunkowości zarządczej4
T-A-4Funkcje i zastosowanie rachunku kosztów zmiennych w zarządzaniu4
T-A-5Procesowy rachunek kosztów4
T-A-6Odmiany rachunku kosztów przyszłościowych i ich wykorzystanie na potrzeby zarządzania4
T-A-7Inne modele rachunku kosztów6
T-A-8Zaliczenie materiału2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury przedmiotu i rozwiązywanie problemów decyzyjnych przy wykorzystaniu zarządczych odmian rachunku kosztów10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O05_W01
Student zna i rozumie istotę, zakres rachunkowości zarządczej i jej miejsce w systemie rachunkowości oraz pojęcie i klasyfikację kosztów jako podstawowego miernika oceny działalności gospodarczej
E_2A_W01, E_2A_W08, E_2A_W02, E_2A_W06, E_2A_W09C-1T-A-1, T-A-2, T-A-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4
E_2A_O05_W02
Student zna zarządcze odmiany rachunku kosztów w celu wspomagania procesu decyzyjnego
E_2A_W01, E_2A_W03, E_2A_W04, E_2A_W08, E_2A_W02, E_2A_W06, E_2A_W10, E_2A_W12, E_2A_W09C-4, C-2, C-3T-A-8, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O05_U01
Student potrafi zastosować zarządcze odmiany rachunku kosztów
E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U03, E_2A_U05, E_2A_U08, E_2A_U12, E_2A_U13, E_2A_U06C-4, C-3T-A-2, T-A-8, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4
E_2A_O05_U02
Student potrafi rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych
E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U03, E_2A_U05, E_2A_U08, E_2A_U12, E_2A_U13, E_2A_U06C-4, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-8, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O05_K01
Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
E_2A_K04, E_2A_K01, E_2A_K02, E_2A_K05, E_2A_K06, E_2A_K03C-4, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-8, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O05_W01
Student zna i rozumie istotę, zakres rachunkowości zarządczej i jej miejsce w systemie rachunkowości oraz pojęcie i klasyfikację kosztów jako podstawowego miernika oceny działalności gospodarczej
2,0Student nie zna i nie rozumie istoty i zakresu rachunkowości zarządczej, jej miejsca w systemie rachunkowości oraz pojęcia i klasyfikacji kosztów jako podstawowego miernika oceny działalności gospodarczej.
3,0Student zna i rozumie istotę i zakres rachunkowości zarządczej, jej miejsce w systemie rachunkowości. Student zna pojęcie i wybrane kryteria klasyfikacji kosztów.
3,5Student zna i rozumie istotę i zakres rachunkowości zarządczej, jej miejsce w systemie rachunkowości. Zna częściowo różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Student zna pojęcie i kryteria klasyfikacji kosztów.
4,0Student zna i rozumie istotę i zakres rachunkowości zarządczej, jej miejsce w systemie rachunkowości. Zna wszystkie różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich częściową charakterystykę.
4,5Student zna i rozumie istotę i zakres rachunkowości zarządczej, jej miejsce w systemie rachunkowości. Zna wszystkie różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Wie na podstawie jakich informacji podejmuje się decyzje zarządcze. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich charakterystykę.
5,0Student zna i rozumie istotę i zakres rachunkowości zarządczej, jej miejsce w systemie rachunkowości. Zna wszystkie różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Wie na podstawie jakich informacji podejmuje się decyzje zarządcze. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich charakterystykę oraz ich znaczenie z punktu widzenia zarządzania.
E_2A_O05_W02
Student zna zarządcze odmiany rachunku kosztów w celu wspomagania procesu decyzyjnego
2,0Student nie zna zarządczych odmian rachunku kosztów.
3,0Student zna wybrane zarządcze odmiany rachunku kosztów.
3,5Student zna wybrane zarządcze odmiany rachunku kosztów i możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych.
4,0Student zna zarządcze odmiany rachunku kosztów i możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych.
4,5Student zna zarządcze odmiany rachunku kosztów i możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych. Zna warunki stosowania poszczególnych odmian rachunku kosztów. Posiada wiedzę umożliwiającą porównać ich efektywność.
5,0Student zna zarządcze odmiany rachunku kosztów i możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych. Zna warunki stosowania poszczególnych odmian rachunku kosztów. Posiada wiedzę umożliwiającą porównać ich efektywność oraz ją uzasadnić.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O05_U01
Student potrafi zastosować zarządcze odmiany rachunku kosztów
2,0Student nie potrafi zastosować zarządczych odmian rachunku kosztów.
3,0Student potrafi z pomocą lub częściowo zastosować wybrane zarządcze odmiany rachunku kosztów.
3,5Student potrafi samodzielnie zastosować wybrane zarządcze odmiany rachunku kosztów do analizy wariantów działania.
4,0Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć zarządcze odmiany rachunku kosztów do analizy wariantów działania.
4,5Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć zarządcze odmiany rachunku kosztów. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi wybrać wariant gwarantujący optymalne efekty gospodarowania.
5,0Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć zarządcze odmiany rachunku kosztów do analizy wariantów działania. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi wybrać wariant gwarantujący optymalne efekty gospodarowania . Swój wybór potrafi uzasadnić.
E_2A_O05_U02
Student potrafi rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych
2,0Student nie potrafi rozwiązywać problemów decyzyjnych.
3,0Student potrafi z pomocą rozwiązać niektóre problemy decyzyjne.
3,5Student potrafi z pomocą rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne.
4,0Student potrafi samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, przy czym przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są niepełne.
4,5Student potrafi samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe.
5,0Student potrafi samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe. Dodatkowo na podstawie przeprowadzonych analiz student potrafi sformułować wnioski.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O05_K01
Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
2,0Student nie jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
3,0Student czasami przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
3,5Student często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
4,0Student bardzo często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
4,5Student zazwyczaj przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
5,0Student jest zawsze gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.

Literatura podstawowa

  1. Szadziewska A., Majchrzak I., Remlein M., Szychta A., Rachunkowość zarządcza a zrównoważony rozwój przedsiębiorstwa, IUS PUBLICUM, Katowice, 2021
  2. Sadowska B. (red.), Rachunkowość zarządcza w systemie informacyjnym przedsiębiorstwa, CeDeWu, Warszawa, 2018
  3. Nita B., Sprawozdawczość zarządcza, PWN, Warszawa, 2014
  4. Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość zarządcza. Część I, Ekspert, Wrocław, 2012
  5. Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość zarządcza. Zadania i rozwiązania. Część II, Ekspert, Wrocław, 2011
  6. Drury C., Cost and Management Accounting, Cengage Learning EMEA, 2018
  7. Atkinson A.A., Kaplan R.S., Matsumura E.M., Young S.M., Management Accounting: Information for Decision - Making and Strategy Execution, Pearson, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Dobija M., Rachunkowość zarządcza i controlling, PWE, Warszawa, 2008
  2. Świderska G.K. (red.), Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów, t. I i II, Difin, Warszawa, 2006
  3. Kiziukiewicz T. (red.), Zarządcze aspekty rachunkowości, PWE, Warszawa, 2003
  4. Penning A., Management Accounting: Decision and Control Tutorial, Osborne Books Ltd, 2016

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Istota i zakres rachunkowości zarządczej2
T-A-2Koszty i ich klasyfikacja4
T-A-3Rachunek kosztów jako podstawa rachunkowości zarządczej4
T-A-4Funkcje i zastosowanie rachunku kosztów zmiennych w zarządzaniu4
T-A-5Procesowy rachunek kosztów4
T-A-6Odmiany rachunku kosztów przyszłościowych i ich wykorzystanie na potrzeby zarządzania4
T-A-7Inne modele rachunku kosztów6
T-A-8Zaliczenie materiału2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury przedmiotu i rozwiązywanie problemów decyzyjnych przy wykorzystaniu zarządczych odmian rachunku kosztów10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O05_W01Student zna i rozumie istotę, zakres rachunkowości zarządczej i jej miejsce w systemie rachunkowości oraz pojęcie i klasyfikację kosztów jako podstawowego miernika oceny działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
E_2A_W08Zna i rozumie w pogłębionym stopniu system finansowy i jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki
E_2A_W02Zna i rozumie w pogłębionym stopniu miejsce i znaczenie ekonomii i finansów w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi i kierunki jej rozwoju
E_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody gromadzenia, przetwarzania, interpretacji i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a w szczególności metody ilościowe (w tym wnioskowanie statystyczne, ekonometrię i prognozowanie procesów ekonomicznych) oraz metody analizy ekonomiczno-finansowej
E_2A_W09Zna i rozumie fundamentalne dylematy i wyzwania ekonomiczne oraz społeczne współczesnej cywilizacji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami i metodami rachunkowości zarządczej wykorzystywanymi w praktyce gospodarczej
Treści programoweT-A-1Istota i zakres rachunkowości zarządczej
T-A-2Koszty i ich klasyfikacja
T-A-8Zaliczenie materiału
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie istoty i zakresu rachunkowości zarządczej, jej miejsca w systemie rachunkowości oraz pojęcia i klasyfikacji kosztów jako podstawowego miernika oceny działalności gospodarczej.
3,0Student zna i rozumie istotę i zakres rachunkowości zarządczej, jej miejsce w systemie rachunkowości. Student zna pojęcie i wybrane kryteria klasyfikacji kosztów.
3,5Student zna i rozumie istotę i zakres rachunkowości zarządczej, jej miejsce w systemie rachunkowości. Zna częściowo różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Student zna pojęcie i kryteria klasyfikacji kosztów.
4,0Student zna i rozumie istotę i zakres rachunkowości zarządczej, jej miejsce w systemie rachunkowości. Zna wszystkie różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich częściową charakterystykę.
4,5Student zna i rozumie istotę i zakres rachunkowości zarządczej, jej miejsce w systemie rachunkowości. Zna wszystkie różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Wie na podstawie jakich informacji podejmuje się decyzje zarządcze. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich charakterystykę.
5,0Student zna i rozumie istotę i zakres rachunkowości zarządczej, jej miejsce w systemie rachunkowości. Zna wszystkie różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Wie na podstawie jakich informacji podejmuje się decyzje zarządcze. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich charakterystykę oraz ich znaczenie z punktu widzenia zarządzania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O05_W02Student zna zarządcze odmiany rachunku kosztów w celu wspomagania procesu decyzyjnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
E_2A_W03Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_2A_W04Zna i rozumie w pogłębionym stopniu struktury i instytucje społeczne, relacje między nimi, występujące w nich więzi i rządzące nimi prawidłowości
E_2A_W08Zna i rozumie w pogłębionym stopniu system finansowy i jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki
E_2A_W02Zna i rozumie w pogłębionym stopniu miejsce i znaczenie ekonomii i finansów w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi i kierunki jej rozwoju
E_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody gromadzenia, przetwarzania, interpretacji i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a w szczególności metody ilościowe (w tym wnioskowanie statystyczne, ekonometrię i prognozowanie procesów ekonomicznych) oraz metody analizy ekonomiczno-finansowej
E_2A_W10Zna i rozumie normy i reguły prawne, ekonomiczne, organizacyjne, etyczne i inne warunkujące funkcjonowanie gospodarki, w tym podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych
E_2A_W12Zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości
E_2A_W09Zna i rozumie fundamentalne dylematy i wyzwania ekonomiczne oraz społeczne współczesnej cywilizacji
Cel przedmiotuC-4Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
C-2Zapoznanie studentów z zarządczymi odmianami rachunku kosztów
C-3Przygotowanie studentów do analizy problemów decyzyjnych przy wykorzystaniu zarządczych odmian rachunku kosztów
Treści programoweT-A-8Zaliczenie materiału
T-A-4Funkcje i zastosowanie rachunku kosztów zmiennych w zarządzaniu
T-A-5Procesowy rachunek kosztów
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zarządczych odmian rachunku kosztów.
3,0Student zna wybrane zarządcze odmiany rachunku kosztów.
3,5Student zna wybrane zarządcze odmiany rachunku kosztów i możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych.
4,0Student zna zarządcze odmiany rachunku kosztów i możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych.
4,5Student zna zarządcze odmiany rachunku kosztów i możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych. Zna warunki stosowania poszczególnych odmian rachunku kosztów. Posiada wiedzę umożliwiającą porównać ich efektywność.
5,0Student zna zarządcze odmiany rachunku kosztów i możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych. Zna warunki stosowania poszczególnych odmian rachunku kosztów. Posiada wiedzę umożliwiającą porównać ich efektywność oraz ją uzasadnić.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O05_U01Student potrafi zastosować zarządcze odmiany rachunku kosztów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywania zadań w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U02Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji, wyjaśniania oraz prognozowania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz relacji między nimi, stosując właściwy dobór źródeł i informacji poprzez ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę i twórczą interpretację
E_2A_U03Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania, prognozowania i modelowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_2A_U05Potrafi dobierać źródła finansowania przedsięwzięć gospodarczych i wykorzystać wiedzę z zakresu rachunkowości w procesach gospodarowania
E_2A_U08Potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne z zakresu ekonomii i finansów ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców
E_2A_U12Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym kierownicze role
E_2A_U13Potrafi samodzielnie planować i realizować proces własnego uczenia przez całe życie oraz inspirować innych do samodoskonalenia
E_2A_U06Potrafi posługiwać się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązania konkretnego zadania oraz weryfikować swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
Cel przedmiotuC-4Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
C-3Przygotowanie studentów do analizy problemów decyzyjnych przy wykorzystaniu zarządczych odmian rachunku kosztów
Treści programoweT-A-2Koszty i ich klasyfikacja
T-A-8Zaliczenie materiału
T-A-4Funkcje i zastosowanie rachunku kosztów zmiennych w zarządzaniu
T-A-5Procesowy rachunek kosztów
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować zarządczych odmian rachunku kosztów.
3,0Student potrafi z pomocą lub częściowo zastosować wybrane zarządcze odmiany rachunku kosztów.
3,5Student potrafi samodzielnie zastosować wybrane zarządcze odmiany rachunku kosztów do analizy wariantów działania.
4,0Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć zarządcze odmiany rachunku kosztów do analizy wariantów działania.
4,5Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć zarządcze odmiany rachunku kosztów. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi wybrać wariant gwarantujący optymalne efekty gospodarowania.
5,0Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć zarządcze odmiany rachunku kosztów do analizy wariantów działania. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi wybrać wariant gwarantujący optymalne efekty gospodarowania . Swój wybór potrafi uzasadnić.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O05_U02Student potrafi rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywania zadań w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U02Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji, wyjaśniania oraz prognozowania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz relacji między nimi, stosując właściwy dobór źródeł i informacji poprzez ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę i twórczą interpretację
E_2A_U03Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania, prognozowania i modelowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_2A_U05Potrafi dobierać źródła finansowania przedsięwzięć gospodarczych i wykorzystać wiedzę z zakresu rachunkowości w procesach gospodarowania
E_2A_U08Potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne z zakresu ekonomii i finansów ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców
E_2A_U12Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym kierownicze role
E_2A_U13Potrafi samodzielnie planować i realizować proces własnego uczenia przez całe życie oraz inspirować innych do samodoskonalenia
E_2A_U06Potrafi posługiwać się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązania konkretnego zadania oraz weryfikować swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
Cel przedmiotuC-4Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
C-3Przygotowanie studentów do analizy problemów decyzyjnych przy wykorzystaniu zarządczych odmian rachunku kosztów
Treści programoweT-A-1Istota i zakres rachunkowości zarządczej
T-A-2Koszty i ich klasyfikacja
T-A-8Zaliczenie materiału
T-A-4Funkcje i zastosowanie rachunku kosztów zmiennych w zarządzaniu
T-A-5Procesowy rachunek kosztów
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozwiązywać problemów decyzyjnych.
3,0Student potrafi z pomocą rozwiązać niektóre problemy decyzyjne.
3,5Student potrafi z pomocą rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne.
4,0Student potrafi samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, przy czym przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są niepełne.
4,5Student potrafi samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe.
5,0Student potrafi samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe. Dodatkowo na podstawie przeprowadzonych analiz student potrafi sformułować wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O05_K01Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K04Jest gotów do myślenia i rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
E_2A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści
E_2A_K02Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy z zakresu ekonomii i finansów w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a w przypadku trudności z ich rozwiązaniem jest gotów do korzystania z opinii ekspertów
E_2A_K05Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się warunków i potrzeb społecznych przez identyfikację dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przestrzeganie i rozwijanie zasad etyki zawodowej, podtrzymywanie etosu zawodowego i rozwijanie dorobku zawodu
E_2A_K06Jest gotów do wykazywania tolerancji i otwartości wobec różnych poglądów, postaw i kultur
E_2A_K03Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne, etyczne i polityczne oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego
Cel przedmiotuC-4Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
C-3Przygotowanie studentów do analizy problemów decyzyjnych przy wykorzystaniu zarządczych odmian rachunku kosztów
Treści programoweT-A-1Istota i zakres rachunkowości zarządczej
T-A-2Koszty i ich klasyfikacja
T-A-8Zaliczenie materiału
T-A-4Funkcje i zastosowanie rachunku kosztów zmiennych w zarządzaniu
T-A-5Procesowy rachunek kosztów
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
3,0Student czasami przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
3,5Student często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
4,0Student bardzo często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
4,5Student zazwyczaj przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
5,0Student jest zawsze gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.