Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Innowacje w gospodarce

Sylabus przedmiotu Wnioskowanie statystyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wnioskowanie statystyczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Sompolska-Rzechuła <Agnieszka.Sompolska-Rzechula@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Aneta Becker <aneta.becker@zut.edu.pl>, Agnieszka Sompolska-Rzechuła <Agnieszka.Sompolska-Rzechula@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 25 2,00,50egzamin
laboratoriaL1 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania w zakresie wiedzy: student posiada wiadomości z zakresu podstaw analizy matematycznej, statystyki opisowej i elementów rachunku prawdopodobieństwa oraz ogólną wiedzę ekonomiczną.
W-2Wymagania w zakresie umiejetości: student potrafi wykonywać operacje matematyczne, obliczać i interpretoawać miary poznane w ramach Statystyki opisowej, posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym Excel oraz programem STATISTICA.
W-3Wymagania w zakresie kompetencji: student potrafi pracować w grupie, samodzielnie opracowywać informacje na wskazany temat oraz formułować wnioski.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wykształcenie wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania i przeprowadzania badania statystycznego zgodnie z wymaganiami wnioskowania statystycznego.
C-2Wykształcenie umiejętności praktycznego jej stosowania w rozwiązywaniu konkretnych zadań i problemów.
C-3Wskazanie możliwości zastosowania metod wnioskowania statystycznego w praktycznych badaniach społeczno-ekonomicznych i badaniach sondażowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zmienne losowe i ich rozkłady teoretyczne: rozkłady jednowymiarowej zmiennej losowej skokowej (jednopunktowy, dwupunktowy, dwumianowy Bernoulliego, Poissona, hipergeometryczny), rozkłady jednowymiarowej zmiennej losowej ciągłej (jednostajny, normalny). Parametry rozkładu i dystrybuanta.5
T-L-2Sprawdzian z podstaw rachunku prawdopodobieństwa1
T-L-3Pojęcie i własności estymatorów, estymacja punktowa podstawowych parametrów populacji generalnej, estymacja przedziałowa: przedziały ufności dla średniej, wariancji i odchylenia standardowego oraz wskaźnika struktury w populacji, zagadnienie minimalnej liczebności próby. Wykorzystanie programu STATISTICA w estymacji.5
T-L-4Kolokwium z estymacji.2
T-L-5Hipotezy, błędy I i II rodzaju, testy istotności w zakresie analizy struktury populacji generalnej. Wykorzystanie programu STATISTICA w weryfikacji hipotez statystycznych.5
T-L-6Test zgodności , test Kołmogorowa, test niezależności, test liczby serii do weryfikacji losowości próby. Wykorzystanie programu STATISTICA do weryfikacji hipotez nieparametrycznych.6
T-L-7Test dla współczynnika korelacji liniowej, test dla współczynnika korelacji wielorakiej, test dla współczynnika regresji liniowej4
T-L-8Kolokwium z weryfikacji parametrycznej i nieparametrycznej.2
30
wykłady
T-W-1Elementy rachunku prawdopodobieństwa4
T-W-2Estymacja: pojęcie i własności estymatorów, estymacja punktowa podstawowych parametrów populacji generalnej, estymacja przedziałowa6
T-W-3Weryfikacja hipotez statystycznych: hipotezy, błędy I i II rodzaju, testy istotności w zakresie analizy struktury populacji generalnej.6
T-W-4Nieparametryczne testy istotności4
T-W-5Estymacja i weryfikacja w zakresie współzależności dwóch i wielu zmiennych3
T-W-6Wykorzystanie programu STATISTICA we wnioskowaniu statystycznym.2
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych4
A-L-2Studia literaturowe4
A-L-3Wykonanie prac domowych (samodzielnych i zespołowych)6
A-L-4Przygotowanie do kolokwiów.5
A-L-5Uczestnictwo w laboratoriach30
49
wykłady
A-W-1Przygotowanie do egzaminu15
A-W-2Studia literaturowe8
A-W-3Uczestnictwo w wykładach25
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami i pytaniami kontrolnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne polegajce na rozwiązywaniu zadań z zakresu zgodnego z treścią wykładów, przy wykorzystaniu do obliczeń arkusza kalkulacyjnego oraz programu STATISTICA.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej (test) sprawdzający wiedzę teoretyczną i praktyczną oraz umiejętności formułowania wniosków i logicznego myślenia.
S-2Ocena formująca: Sprawdzian, motywujęcy studentów do przygotowania na kolejne ćwiczenia laboratoryjne
S-3Ocena formująca: Kolokwia polegające na samodzielnym rozwiązaniu zadań problemowych z wnioskowania statystycznego z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i programu STATISTICA.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny z kolokwiów i sprawdzianu oraz aktywności na zajęciach, weryfikujących wiedzę i umiejętności oraz wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego i programu STATISTICA.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_B03_W01
zna i rozumie zagadnienia rachunku prawdopodobieństwa
E_2A_W01, E_2A_W03, E_2A_W06C-3, C-1, C-2T-W-1, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4
E_2A_B03_W02
zna i rozumie wybrane metody wnioskowania statystycznego
E_2A_W01, E_2A_W03, E_2A_W06C-3, C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-L-6, T-L-5, T-L-7, T-L-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4
E_2A_B03_W03
zna i rozumie wybrane pakiety statystyczne i wie jak je wykorzystać we wnioskowaniu statystycznym
E_2A_W01, E_2A_W03, E_2A_W06C-3, C-1, C-2T-L-1, T-L-6, T-L-5, T-L-7, T-L-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_B03_U01
potrafi charakteryzować zmienną losową
E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U03, E_2A_U11, E_2A_U12C-3, C-1, C-2T-W-1, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4
E_2A_B03_U02
potrafi wykorzystać metody wnioskowania statystycznego oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników
E_2A_U04, E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U03, E_2A_U11, E_2A_U12C-3, C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-L-6, T-L-5, T-L-7, T-L-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_B03/1.3_K01
student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych we wnioskowaniu statystycznym
E_2A_K04, E_2A_K01C-3, C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-L-1, T-L-6, T-L-5, T-L-7, T-L-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_B03_W01
zna i rozumie zagadnienia rachunku prawdopodobieństwa
2,0nie zna i nie rozumie zagadnień rachunku prawdopodobieństwa
3,0zna i rozumie zagadnienia rachunku prawdopodobieństwa w 55%-65%>
3,5zna i rozumie zagadnienia rachunku prawdopodobieństwa w 65%-75%>
4,0zna i rozumie zagadnienia rachunku prawdopodobieństwa w 75%-85%>
4,5zna i rozumie zagadnienia rachunku prawdopodobieństwa w 85%-95%>
5,0zna i rozumie zagadnienia rachunku prawdopodobieństwa w 95%-100%>
E_2A_B03_W02
zna i rozumie wybrane metody wnioskowania statystycznego
2,0nie zna i nie rozumie wybranych metod wnioskowania statystycznego
3,0zna i rozumie wybrane metody wnioskowania statystycznego w 55%-65%>
3,5zna i rozumie wybrane metody wnioskowania statystycznego w 65%-75%>
4,0zna i rozumie wybrane metody wnioskowania statystycznego w 75%-85%>
4,5zna i rozumie wybrane metody wnioskowania statystycznego w 85%-95%>
5,0zna i rozumie wybrane metody wnioskowania statystycznego w 95%-100%>
E_2A_B03_W03
zna i rozumie wybrane pakiety statystyczne i wie jak je wykorzystać we wnioskowaniu statystycznym
2,0nie zna i nie rozumie wybranych pakietów statystycznych i nie wie jak je wykorzystać we wnioskowaniu statystycznym
3,0zna i rozumie wybrane pakiety statystyczne i wie jak je wykorzystać we wnioskowaniu statystycznym w 55%-65%>
3,5zna i rozumie wybrane pakiety statystyczne i wie jak je wykorzystać we wnioskowaniu statystycznym w 65%-75%>
4,0zna i rozumie wybrane pakiety statystyczne i wie jak je wykorzystać we wnioskowaniu statystycznym w 75%-85%>
4,5zna i rozumie wybrane pakiety statystyczne i wie jak je wykorzystać we wnioskowaniu statystycznym w 85%-95%>
5,0zna i rozumie wybrane pakiety statystyczne i wie jak je wykorzystać we wnioskowaniu statystycznym w 95%-100%>

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_B03_U01
potrafi charakteryzować zmienną losową
2,0nie potrafi charakteryzować zmiennej losowej
3,0potrafi charakteryzować zmienną losową w 55%-65%>
3,5potrafi charakteryzować zmienną losową w 65%-75%>
4,0potrafi charakteryzować zmienną losową w 75%-85%>
4,5potrafi charakteryzować zmienną losową w 85%-95%>
5,0potrafi charakteryzować zmienną losową w 95%-100%>
E_2A_B03_U02
potrafi wykorzystać metody wnioskowania statystycznego oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników
2,0nie potrafi wykorzystać metod wnioskowania statystycznego oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników
3,0potrafi wykorzystać metody wnioskowania statystycznego oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników w 55%-65%>
3,5potrafi wykorzystać metody wnioskowania statystycznego oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników w 65%-75%>
4,0potrafi wykorzystać metody wnioskowania statystycznego oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników w 75%-85%>
4,5potrafi wykorzystać metody wnioskowania statystycznego oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników w 85%-95%>
5,0potrafi wykorzystać metody wnioskowania statystycznego oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników w 95%-100%>

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_B03/1.3_K01
student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych we wnioskowaniu statystycznym
2,0student nie jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych we wnioskowaniu statystycznym
3,0student jest gotów, przy bardzo dużej pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych we wnioskowaniu statystycznym
3,5student jest gotów, przy dużej pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych we wnioskowaniu statystycznym
4,0student jest gotów, przyniewielkiej pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych we wnioskowaniu statystycznym
4,5student jest gotów, prawie samodzielnie, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych we wnioskowaniu statystycznym
5,0student jest gotów, samodzielnie, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych we wnioskowaniu statystycznym

Literatura podstawowa

  1. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka matematyczna. Przykłady i zadania, CeDeWu, Warszawa, 2020
  2. Greń J., Statystyka matematyczna, modele i zadania, PWN, Warszawa, 1984
  3. Domański Cz., Testy statystyczne, PWE, Warszawa, 1990
  4. Sompolska-Rzechuła A., Statystyka z pakietem Statgraphics® 5.0, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2007
  5. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Wzory i tablice. Metody statystyczne i ekonometryczne, CeDeWu, Warszawa, 2019
  6. Sobczyk M., Statystyka, PWN, Warszawa, 2012
  7. Devore J.L., Berk K.N., Modern Mathematical Statistics with Applications, Springer, New York, 2012
  8. Bickel P.J., Doksum K.A., Mathematical Statistics, Holden-Day, San Fransisco, 1977

Literatura dodatkowa

  1. Krysicki W., Bartos J., Dyczka W., Królikowska K., Wasilewski M., Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach, cz. I: Rachunek prawdopodobieństwa, cz. II: Statystyka Matematyczna, PWN, Warszawa, 2012
  2. Luszniewicz A., Słaby T., Statystyka z pakietem komputerowym STATISTICA PL. Teoria i zastosowania, C. H. Beck, Warszawa, 2008
  3. Kassyk-Rokicka H., Statystyka, zbiór zadań, PWE, Warszawa, 2001
  4. Zeliaś A., Pawełek B., Wanat S., Metody statystyczne: zadania i sprawdziany, PWE, Warszawa, 2002
  5. Chudzik H., Kiełczewska H., Mejza I., Statystyka matematyczna w przykładach i zadaniach, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Poznaniu, Poznań, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zmienne losowe i ich rozkłady teoretyczne: rozkłady jednowymiarowej zmiennej losowej skokowej (jednopunktowy, dwupunktowy, dwumianowy Bernoulliego, Poissona, hipergeometryczny), rozkłady jednowymiarowej zmiennej losowej ciągłej (jednostajny, normalny). Parametry rozkładu i dystrybuanta.5
T-L-2Sprawdzian z podstaw rachunku prawdopodobieństwa1
T-L-3Pojęcie i własności estymatorów, estymacja punktowa podstawowych parametrów populacji generalnej, estymacja przedziałowa: przedziały ufności dla średniej, wariancji i odchylenia standardowego oraz wskaźnika struktury w populacji, zagadnienie minimalnej liczebności próby. Wykorzystanie programu STATISTICA w estymacji.5
T-L-4Kolokwium z estymacji.2
T-L-5Hipotezy, błędy I i II rodzaju, testy istotności w zakresie analizy struktury populacji generalnej. Wykorzystanie programu STATISTICA w weryfikacji hipotez statystycznych.5
T-L-6Test zgodności , test Kołmogorowa, test niezależności, test liczby serii do weryfikacji losowości próby. Wykorzystanie programu STATISTICA do weryfikacji hipotez nieparametrycznych.6
T-L-7Test dla współczynnika korelacji liniowej, test dla współczynnika korelacji wielorakiej, test dla współczynnika regresji liniowej4
T-L-8Kolokwium z weryfikacji parametrycznej i nieparametrycznej.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elementy rachunku prawdopodobieństwa4
T-W-2Estymacja: pojęcie i własności estymatorów, estymacja punktowa podstawowych parametrów populacji generalnej, estymacja przedziałowa6
T-W-3Weryfikacja hipotez statystycznych: hipotezy, błędy I i II rodzaju, testy istotności w zakresie analizy struktury populacji generalnej.6
T-W-4Nieparametryczne testy istotności4
T-W-5Estymacja i weryfikacja w zakresie współzależności dwóch i wielu zmiennych3
T-W-6Wykorzystanie programu STATISTICA we wnioskowaniu statystycznym.2
25

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych4
A-L-2Studia literaturowe4
A-L-3Wykonanie prac domowych (samodzielnych i zespołowych)6
A-L-4Przygotowanie do kolokwiów.5
A-L-5Uczestnictwo w laboratoriach30
49
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie do egzaminu15
A-W-2Studia literaturowe8
A-W-3Uczestnictwo w wykładach25
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B03_W01zna i rozumie zagadnienia rachunku prawdopodobieństwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
E_2A_W03Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody gromadzenia, przetwarzania, interpretacji i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a w szczególności metody ilościowe (w tym wnioskowanie statystyczne, ekonometrię i prognozowanie procesów ekonomicznych) oraz metody analizy ekonomiczno-finansowej
Cel przedmiotuC-3Wskazanie możliwości zastosowania metod wnioskowania statystycznego w praktycznych badaniach społeczno-ekonomicznych i badaniach sondażowych.
C-1Wykształcenie wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania i przeprowadzania badania statystycznego zgodnie z wymaganiami wnioskowania statystycznego.
C-2Wykształcenie umiejętności praktycznego jej stosowania w rozwiązywaniu konkretnych zadań i problemów.
Treści programoweT-W-1Elementy rachunku prawdopodobieństwa
T-L-1Zmienne losowe i ich rozkłady teoretyczne: rozkłady jednowymiarowej zmiennej losowej skokowej (jednopunktowy, dwupunktowy, dwumianowy Bernoulliego, Poissona, hipergeometryczny), rozkłady jednowymiarowej zmiennej losowej ciągłej (jednostajny, normalny). Parametry rozkładu i dystrybuanta.
Metody nauczaniaM-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami i pytaniami kontrolnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne polegajce na rozwiązywaniu zadań z zakresu zgodnego z treścią wykładów, przy wykorzystaniu do obliczeń arkusza kalkulacyjnego oraz programu STATISTICA.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej (test) sprawdzający wiedzę teoretyczną i praktyczną oraz umiejętności formułowania wniosków i logicznego myślenia.
S-2Ocena formująca: Sprawdzian, motywujęcy studentów do przygotowania na kolejne ćwiczenia laboratoryjne
S-3Ocena formująca: Kolokwia polegające na samodzielnym rozwiązaniu zadań problemowych z wnioskowania statystycznego z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i programu STATISTICA.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny z kolokwiów i sprawdzianu oraz aktywności na zajęciach, weryfikujących wiedzę i umiejętności oraz wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego i programu STATISTICA.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna i nie rozumie zagadnień rachunku prawdopodobieństwa
3,0zna i rozumie zagadnienia rachunku prawdopodobieństwa w 55%-65%>
3,5zna i rozumie zagadnienia rachunku prawdopodobieństwa w 65%-75%>
4,0zna i rozumie zagadnienia rachunku prawdopodobieństwa w 75%-85%>
4,5zna i rozumie zagadnienia rachunku prawdopodobieństwa w 85%-95%>
5,0zna i rozumie zagadnienia rachunku prawdopodobieństwa w 95%-100%>
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B03_W02zna i rozumie wybrane metody wnioskowania statystycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
E_2A_W03Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody gromadzenia, przetwarzania, interpretacji i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a w szczególności metody ilościowe (w tym wnioskowanie statystyczne, ekonometrię i prognozowanie procesów ekonomicznych) oraz metody analizy ekonomiczno-finansowej
Cel przedmiotuC-3Wskazanie możliwości zastosowania metod wnioskowania statystycznego w praktycznych badaniach społeczno-ekonomicznych i badaniach sondażowych.
C-1Wykształcenie wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania i przeprowadzania badania statystycznego zgodnie z wymaganiami wnioskowania statystycznego.
C-2Wykształcenie umiejętności praktycznego jej stosowania w rozwiązywaniu konkretnych zadań i problemów.
Treści programoweT-W-2Estymacja: pojęcie i własności estymatorów, estymacja punktowa podstawowych parametrów populacji generalnej, estymacja przedziałowa
T-W-3Weryfikacja hipotez statystycznych: hipotezy, błędy I i II rodzaju, testy istotności w zakresie analizy struktury populacji generalnej.
T-W-5Estymacja i weryfikacja w zakresie współzależności dwóch i wielu zmiennych
T-W-4Nieparametryczne testy istotności
T-L-6Test zgodności , test Kołmogorowa, test niezależności, test liczby serii do weryfikacji losowości próby. Wykorzystanie programu STATISTICA do weryfikacji hipotez nieparametrycznych.
T-L-5Hipotezy, błędy I i II rodzaju, testy istotności w zakresie analizy struktury populacji generalnej. Wykorzystanie programu STATISTICA w weryfikacji hipotez statystycznych.
T-L-7Test dla współczynnika korelacji liniowej, test dla współczynnika korelacji wielorakiej, test dla współczynnika regresji liniowej
T-L-3Pojęcie i własności estymatorów, estymacja punktowa podstawowych parametrów populacji generalnej, estymacja przedziałowa: przedziały ufności dla średniej, wariancji i odchylenia standardowego oraz wskaźnika struktury w populacji, zagadnienie minimalnej liczebności próby. Wykorzystanie programu STATISTICA w estymacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami i pytaniami kontrolnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne polegajce na rozwiązywaniu zadań z zakresu zgodnego z treścią wykładów, przy wykorzystaniu do obliczeń arkusza kalkulacyjnego oraz programu STATISTICA.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej (test) sprawdzający wiedzę teoretyczną i praktyczną oraz umiejętności formułowania wniosków i logicznego myślenia.
S-2Ocena formująca: Sprawdzian, motywujęcy studentów do przygotowania na kolejne ćwiczenia laboratoryjne
S-3Ocena formująca: Kolokwia polegające na samodzielnym rozwiązaniu zadań problemowych z wnioskowania statystycznego z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i programu STATISTICA.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny z kolokwiów i sprawdzianu oraz aktywności na zajęciach, weryfikujących wiedzę i umiejętności oraz wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego i programu STATISTICA.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna i nie rozumie wybranych metod wnioskowania statystycznego
3,0zna i rozumie wybrane metody wnioskowania statystycznego w 55%-65%>
3,5zna i rozumie wybrane metody wnioskowania statystycznego w 65%-75%>
4,0zna i rozumie wybrane metody wnioskowania statystycznego w 75%-85%>
4,5zna i rozumie wybrane metody wnioskowania statystycznego w 85%-95%>
5,0zna i rozumie wybrane metody wnioskowania statystycznego w 95%-100%>
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B03_W03zna i rozumie wybrane pakiety statystyczne i wie jak je wykorzystać we wnioskowaniu statystycznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
E_2A_W03Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody gromadzenia, przetwarzania, interpretacji i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a w szczególności metody ilościowe (w tym wnioskowanie statystyczne, ekonometrię i prognozowanie procesów ekonomicznych) oraz metody analizy ekonomiczno-finansowej
Cel przedmiotuC-3Wskazanie możliwości zastosowania metod wnioskowania statystycznego w praktycznych badaniach społeczno-ekonomicznych i badaniach sondażowych.
C-1Wykształcenie wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania i przeprowadzania badania statystycznego zgodnie z wymaganiami wnioskowania statystycznego.
C-2Wykształcenie umiejętności praktycznego jej stosowania w rozwiązywaniu konkretnych zadań i problemów.
Treści programoweT-L-1Zmienne losowe i ich rozkłady teoretyczne: rozkłady jednowymiarowej zmiennej losowej skokowej (jednopunktowy, dwupunktowy, dwumianowy Bernoulliego, Poissona, hipergeometryczny), rozkłady jednowymiarowej zmiennej losowej ciągłej (jednostajny, normalny). Parametry rozkładu i dystrybuanta.
T-L-6Test zgodności , test Kołmogorowa, test niezależności, test liczby serii do weryfikacji losowości próby. Wykorzystanie programu STATISTICA do weryfikacji hipotez nieparametrycznych.
T-L-5Hipotezy, błędy I i II rodzaju, testy istotności w zakresie analizy struktury populacji generalnej. Wykorzystanie programu STATISTICA w weryfikacji hipotez statystycznych.
T-L-7Test dla współczynnika korelacji liniowej, test dla współczynnika korelacji wielorakiej, test dla współczynnika regresji liniowej
T-L-3Pojęcie i własności estymatorów, estymacja punktowa podstawowych parametrów populacji generalnej, estymacja przedziałowa: przedziały ufności dla średniej, wariancji i odchylenia standardowego oraz wskaźnika struktury w populacji, zagadnienie minimalnej liczebności próby. Wykorzystanie programu STATISTICA w estymacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami i pytaniami kontrolnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne polegajce na rozwiązywaniu zadań z zakresu zgodnego z treścią wykładów, przy wykorzystaniu do obliczeń arkusza kalkulacyjnego oraz programu STATISTICA.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej (test) sprawdzający wiedzę teoretyczną i praktyczną oraz umiejętności formułowania wniosków i logicznego myślenia.
S-2Ocena formująca: Sprawdzian, motywujęcy studentów do przygotowania na kolejne ćwiczenia laboratoryjne
S-3Ocena formująca: Kolokwia polegające na samodzielnym rozwiązaniu zadań problemowych z wnioskowania statystycznego z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i programu STATISTICA.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny z kolokwiów i sprawdzianu oraz aktywności na zajęciach, weryfikujących wiedzę i umiejętności oraz wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego i programu STATISTICA.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna i nie rozumie wybranych pakietów statystycznych i nie wie jak je wykorzystać we wnioskowaniu statystycznym
3,0zna i rozumie wybrane pakiety statystyczne i wie jak je wykorzystać we wnioskowaniu statystycznym w 55%-65%>
3,5zna i rozumie wybrane pakiety statystyczne i wie jak je wykorzystać we wnioskowaniu statystycznym w 65%-75%>
4,0zna i rozumie wybrane pakiety statystyczne i wie jak je wykorzystać we wnioskowaniu statystycznym w 75%-85%>
4,5zna i rozumie wybrane pakiety statystyczne i wie jak je wykorzystać we wnioskowaniu statystycznym w 85%-95%>
5,0zna i rozumie wybrane pakiety statystyczne i wie jak je wykorzystać we wnioskowaniu statystycznym w 95%-100%>
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B03_U01potrafi charakteryzować zmienną losową
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywania zadań w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U02Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji, wyjaśniania oraz prognozowania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz relacji między nimi, stosując właściwy dobór źródeł i informacji poprzez ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę i twórczą interpretację
E_2A_U03Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania, prognozowania i modelowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_2A_U11Potrafi przygotować w języku polskim lub obcym prace pisemne lub wystąpienia ustne z zakresu ekonomii i finansów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
E_2A_U12Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym kierownicze role
Cel przedmiotuC-3Wskazanie możliwości zastosowania metod wnioskowania statystycznego w praktycznych badaniach społeczno-ekonomicznych i badaniach sondażowych.
C-1Wykształcenie wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania i przeprowadzania badania statystycznego zgodnie z wymaganiami wnioskowania statystycznego.
C-2Wykształcenie umiejętności praktycznego jej stosowania w rozwiązywaniu konkretnych zadań i problemów.
Treści programoweT-W-1Elementy rachunku prawdopodobieństwa
T-L-1Zmienne losowe i ich rozkłady teoretyczne: rozkłady jednowymiarowej zmiennej losowej skokowej (jednopunktowy, dwupunktowy, dwumianowy Bernoulliego, Poissona, hipergeometryczny), rozkłady jednowymiarowej zmiennej losowej ciągłej (jednostajny, normalny). Parametry rozkładu i dystrybuanta.
Metody nauczaniaM-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami i pytaniami kontrolnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne polegajce na rozwiązywaniu zadań z zakresu zgodnego z treścią wykładów, przy wykorzystaniu do obliczeń arkusza kalkulacyjnego oraz programu STATISTICA.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej (test) sprawdzający wiedzę teoretyczną i praktyczną oraz umiejętności formułowania wniosków i logicznego myślenia.
S-2Ocena formująca: Sprawdzian, motywujęcy studentów do przygotowania na kolejne ćwiczenia laboratoryjne
S-3Ocena formująca: Kolokwia polegające na samodzielnym rozwiązaniu zadań problemowych z wnioskowania statystycznego z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i programu STATISTICA.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny z kolokwiów i sprawdzianu oraz aktywności na zajęciach, weryfikujących wiedzę i umiejętności oraz wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego i programu STATISTICA.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi charakteryzować zmiennej losowej
3,0potrafi charakteryzować zmienną losową w 55%-65%>
3,5potrafi charakteryzować zmienną losową w 65%-75%>
4,0potrafi charakteryzować zmienną losową w 75%-85%>
4,5potrafi charakteryzować zmienną losową w 85%-95%>
5,0potrafi charakteryzować zmienną losową w 95%-100%>
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B03_U02potrafi wykorzystać metody wnioskowania statystycznego oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U04Potrafi formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi z zakresu ekonomii i finansów
E_2A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywania zadań w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U02Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji, wyjaśniania oraz prognozowania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz relacji między nimi, stosując właściwy dobór źródeł i informacji poprzez ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę i twórczą interpretację
E_2A_U03Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania, prognozowania i modelowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_2A_U11Potrafi przygotować w języku polskim lub obcym prace pisemne lub wystąpienia ustne z zakresu ekonomii i finansów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
E_2A_U12Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym kierownicze role
Cel przedmiotuC-3Wskazanie możliwości zastosowania metod wnioskowania statystycznego w praktycznych badaniach społeczno-ekonomicznych i badaniach sondażowych.
C-1Wykształcenie wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania i przeprowadzania badania statystycznego zgodnie z wymaganiami wnioskowania statystycznego.
C-2Wykształcenie umiejętności praktycznego jej stosowania w rozwiązywaniu konkretnych zadań i problemów.
Treści programoweT-W-2Estymacja: pojęcie i własności estymatorów, estymacja punktowa podstawowych parametrów populacji generalnej, estymacja przedziałowa
T-W-3Weryfikacja hipotez statystycznych: hipotezy, błędy I i II rodzaju, testy istotności w zakresie analizy struktury populacji generalnej.
T-W-5Estymacja i weryfikacja w zakresie współzależności dwóch i wielu zmiennych
T-W-4Nieparametryczne testy istotności
T-L-6Test zgodności , test Kołmogorowa, test niezależności, test liczby serii do weryfikacji losowości próby. Wykorzystanie programu STATISTICA do weryfikacji hipotez nieparametrycznych.
T-L-5Hipotezy, błędy I i II rodzaju, testy istotności w zakresie analizy struktury populacji generalnej. Wykorzystanie programu STATISTICA w weryfikacji hipotez statystycznych.
T-L-7Test dla współczynnika korelacji liniowej, test dla współczynnika korelacji wielorakiej, test dla współczynnika regresji liniowej
T-L-3Pojęcie i własności estymatorów, estymacja punktowa podstawowych parametrów populacji generalnej, estymacja przedziałowa: przedziały ufności dla średniej, wariancji i odchylenia standardowego oraz wskaźnika struktury w populacji, zagadnienie minimalnej liczebności próby. Wykorzystanie programu STATISTICA w estymacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami i pytaniami kontrolnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne polegajce na rozwiązywaniu zadań z zakresu zgodnego z treścią wykładów, przy wykorzystaniu do obliczeń arkusza kalkulacyjnego oraz programu STATISTICA.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej (test) sprawdzający wiedzę teoretyczną i praktyczną oraz umiejętności formułowania wniosków i logicznego myślenia.
S-2Ocena formująca: Sprawdzian, motywujęcy studentów do przygotowania na kolejne ćwiczenia laboratoryjne
S-3Ocena formująca: Kolokwia polegające na samodzielnym rozwiązaniu zadań problemowych z wnioskowania statystycznego z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i programu STATISTICA.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny z kolokwiów i sprawdzianu oraz aktywności na zajęciach, weryfikujących wiedzę i umiejętności oraz wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego i programu STATISTICA.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wykorzystać metod wnioskowania statystycznego oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników
3,0potrafi wykorzystać metody wnioskowania statystycznego oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników w 55%-65%>
3,5potrafi wykorzystać metody wnioskowania statystycznego oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników w 65%-75%>
4,0potrafi wykorzystać metody wnioskowania statystycznego oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników w 75%-85%>
4,5potrafi wykorzystać metody wnioskowania statystycznego oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników w 85%-95%>
5,0potrafi wykorzystać metody wnioskowania statystycznego oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników w 95%-100%>
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B03/1.3_K01student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych we wnioskowaniu statystycznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K04Jest gotów do myślenia i rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
E_2A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści
Cel przedmiotuC-3Wskazanie możliwości zastosowania metod wnioskowania statystycznego w praktycznych badaniach społeczno-ekonomicznych i badaniach sondażowych.
C-1Wykształcenie wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania i przeprowadzania badania statystycznego zgodnie z wymaganiami wnioskowania statystycznego.
C-2Wykształcenie umiejętności praktycznego jej stosowania w rozwiązywaniu konkretnych zadań i problemów.
Treści programoweT-W-1Elementy rachunku prawdopodobieństwa
T-W-2Estymacja: pojęcie i własności estymatorów, estymacja punktowa podstawowych parametrów populacji generalnej, estymacja przedziałowa
T-W-3Weryfikacja hipotez statystycznych: hipotezy, błędy I i II rodzaju, testy istotności w zakresie analizy struktury populacji generalnej.
T-W-5Estymacja i weryfikacja w zakresie współzależności dwóch i wielu zmiennych
T-W-4Nieparametryczne testy istotności
T-W-6Wykorzystanie programu STATISTICA we wnioskowaniu statystycznym.
T-L-1Zmienne losowe i ich rozkłady teoretyczne: rozkłady jednowymiarowej zmiennej losowej skokowej (jednopunktowy, dwupunktowy, dwumianowy Bernoulliego, Poissona, hipergeometryczny), rozkłady jednowymiarowej zmiennej losowej ciągłej (jednostajny, normalny). Parametry rozkładu i dystrybuanta.
T-L-6Test zgodności , test Kołmogorowa, test niezależności, test liczby serii do weryfikacji losowości próby. Wykorzystanie programu STATISTICA do weryfikacji hipotez nieparametrycznych.
T-L-5Hipotezy, błędy I i II rodzaju, testy istotności w zakresie analizy struktury populacji generalnej. Wykorzystanie programu STATISTICA w weryfikacji hipotez statystycznych.
T-L-7Test dla współczynnika korelacji liniowej, test dla współczynnika korelacji wielorakiej, test dla współczynnika regresji liniowej
T-L-3Pojęcie i własności estymatorów, estymacja punktowa podstawowych parametrów populacji generalnej, estymacja przedziałowa: przedziały ufności dla średniej, wariancji i odchylenia standardowego oraz wskaźnika struktury w populacji, zagadnienie minimalnej liczebności próby. Wykorzystanie programu STATISTICA w estymacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami i pytaniami kontrolnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne polegajce na rozwiązywaniu zadań z zakresu zgodnego z treścią wykładów, przy wykorzystaniu do obliczeń arkusza kalkulacyjnego oraz programu STATISTICA.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej (test) sprawdzający wiedzę teoretyczną i praktyczną oraz umiejętności formułowania wniosków i logicznego myślenia.
S-2Ocena formująca: Sprawdzian, motywujęcy studentów do przygotowania na kolejne ćwiczenia laboratoryjne
S-3Ocena formująca: Kolokwia polegające na samodzielnym rozwiązaniu zadań problemowych z wnioskowania statystycznego z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i programu STATISTICA.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny z kolokwiów i sprawdzianu oraz aktywności na zajęciach, weryfikujących wiedzę i umiejętności oraz wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego i programu STATISTICA.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych we wnioskowaniu statystycznym
3,0student jest gotów, przy bardzo dużej pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych we wnioskowaniu statystycznym
3,5student jest gotów, przy dużej pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych we wnioskowaniu statystycznym
4,0student jest gotów, przyniewielkiej pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych we wnioskowaniu statystycznym
4,5student jest gotów, prawie samodzielnie, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych we wnioskowaniu statystycznym
5,0student jest gotów, samodzielnie, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych we wnioskowaniu statystycznym