Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Gospodarka nieruchomościami

Sylabus przedmiotu Makroekonomia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Makroekonomia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Będzik <Beata.Bedzik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 20 1,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 35 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu matematyki, mikroekonomii oraz podstaw makroekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie zjawisk i procesów gospodarczych zachodzących w społeczeństwach
C-2Opanowanie umiejętności posługiwania się wiedzą teoretyczną do interpretowania procesów gospodarczych
C-3Opanowanie umiejętności posługiwania się modelami makroekonomicznymi w analizie związków przyczynowo-skutkowych zachodzących we współczesnych gospodarkach
C-4Identyfikowanie i wyjaśnianie zjawisk gospodarczych w kontekście wybranych nurtów makroekonomicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Model Mundella-Fleminga, pułapka płynności i przypadek klasyczny8
T-A-2Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej (model IS-LM-BP)6
T-A-3Kolokwium2
T-A-4Rynek pracy i teorie bezrobocia. Model histerezy.4
T-A-5Równowaga rynku dóbr i usług oraz rynku pieniężnego i pracy w ujęciu ekonomii keynesowskiej i neoklasycznej5
T-A-6Inflacja a polityka pieniężna. Inflacja, wzrost masy pieniądza i stopy procentowe. Wybrane problemy polityki makroekonomicznej, (kryzysy)8
T-A-7Zaliczenie2
35
wykłady
T-W-1Ekonomia głównego nurtu a ekonomia ewolucyjna2
T-W-2Nowe nurty w makroekonomii, tendencje rozwojowe w myśli makroekonomicznej, teoria realnego cyklu koniunkturalnego, teoria racjonalnych oczekiwań4
T-W-3Formuła wzrostu gospodarczego, teorie wzrostu gospodarczego4
T-W-4Inwestycje w kapitał ludzki2
T-W-5Postęp techniczny i technologiczny, jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki, czynniki sprzyjające i hamujące ich wprowadzanie do praktyki gospodarczej.4
T-W-6Model niedoskonałej informacji Lucasa, krzywa podaży Lucasa, sztywność cen, teoria konsumpcji4
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach35
A-A-2Przygotowanie prezentacji13
A-A-3Przygotowanie do zajęć, w tym czytanie pogłębionej literatury przedmiotu12
A-A-4Przygotowanie do kolokwiów15
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Przygotowanie do egzaminu3
A-W-3Egzamin2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny
M-2Objaśnienie i dyskusja dydaktyczna
M-3Studia przypadków
M-4Prezentacje studentów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do poszczególnych zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku
S-4Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień m.in. podczas prezentacji
S-5Ocena formująca: Ocena z kolokwium
S-6Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
S-7Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych na egzaminie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_B02_W01
Zna pojęcia i zjawiska makroekonomiczne oraz potrafi je scharakteryzować
E_2A_W01C-1T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-5, S-6, S-7
E_2A_B02_W02
Zna modele i teorie makroekonomiczne objaśniająjące odmiennie zagadnienia ekonomiczne
E_2A_W01, E_2A_W04C-1, C-4T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-5, S-6, S-7

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_B02_U01
Interpretuje zjawiska i procesy gospodarcze
E_2A_U01, E_2A_U02C-3, C-1, C-2, C-4T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-A-5, T-A-4, T-A-6M-2, M-3, M-4S-2, S-3, S-5, S-6, S-7, S-4
E_2A_B02_U02
Analizuje związki przyczynowo-skutkowe zachodzące we współczesnych gospodarkach
E_2A_U02, E_2A_U07C-3, C-2, C-4T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-6M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3, S-5, S-6, S-7, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_B02_K01
Student jest gotów do analizowania bieżących zjawisk ekonomicznych i ich odniesienia do znanych teorii makroekonomicznych
E_2A_K04, E_2A_K01C-3, C-1, C-2, C-4T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-5, S-6, S-7, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_B02_W01
Zna pojęcia i zjawiska makroekonomiczne oraz potrafi je scharakteryzować
2,0Student nie zna pojęć makroekonomicznych, nie zna mechanizmów działania wybranych zjawisk ekonomicznych
3,0Student zna pojęcia makroekonomiczne wskazane w treściach programowych i potrafi je zdefiniować
3,5Student ma wiedzę na temat kluczowych zjawisk makroekonomicznych oraz ich przyczyn
4,0Student w stopniu dobrym opanował rozszerzoną wiedzę makroekonomiczną, związki przyczynowo-skutkowe w gospodarce
4,5Student ma wiedzę pogłębioną w zakresie wybranych zjawisk makroekonomicznych i ich skutków dla gospodarki
5,0Student bardzo dobrze porusza się w problematyce makroekonomicznej, potrafi zdefiniować wszystkie pojęcia wskazane w treściach programowych, ma wiedzę na temat zwiazków przyczynowo-skutkowych zachodzących w gospodarce i potrafi je odnieść do bieżącej sytuacji
E_2A_B02_W02
Zna modele i teorie makroekonomiczne objaśniająjące odmiennie zagadnienia ekonomiczne
2,0Student nie zna modeli i teorii makroekonomicznych omawianych w ramach zajęć
3,0Student zna podstawowe modele i teorie makroekonomiczne wskazane w treściach programowych
3,5Student ma wiedzę na temat podstawowych modeli i teorii makroekonomicznych wskazanych w treściach programowych i potrafi je omówić
4,0Student w stopniu dobrym opanował rozszerzoną wiedzę makroekonomiczną, zna różnice pomiędzy odmiennymi teoriami omawiającymi te same zagadnienia
4,5Student ma wiedzę pogłębioną w zakresie wybranych modeli i teorii makroekonomicznych i jest zainteresowany poszerzaniem wiedzy w tym zakresie
5,0Student bardzo dobrze porusza się w problematyce makroekonomicznej, potrafi zdefiniować wszystkie pojęcia wskazane w treściach programowych, ma wiedzę na temat wskazanych modeli i teorii makroekonomicznych, ich punktów punktów stycznych i rozbieżności, ma wiedzę wykraczajacą poza materiał programowy

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_B02_U01
Interpretuje zjawiska i procesy gospodarcze
2,0Student nie potrafi interpretować zjawisk i procesów gospodarczych
3,0Student potrafi interpretować w sposób ogólny zjawiska i procesy gospodarcze
3,5Student potrafi interpretować w sposób szczegółowy zjawiska i procesy gospodarcze
4,0Student potrafi interpretować w sposób pogłębiony zjawiska i procesy gospodarcze
4,5Student potrafi szczegółowo interpretować zjawiska i procesy gospodarcze wymagane na przedmiocie oraz odnosić je do rzeczywistości gospodarczej
5,0Student potrafi szczegółowo interpretować zjawiska i procesy gospodarcze w świetle różnych teorii i odnosić je do rzeczywistości gospodarczej
E_2A_B02_U02
Analizuje związki przyczynowo-skutkowe zachodzące we współczesnych gospodarkach
2,0Student nie potrafi przeanalizować związków przyczynowo-skutkowych zachodzących we współczesnych gospodarkach
3,0Student potrafi dokonać analizy podstawowych związków przyczynowo-skutkowych zachodzących we współczesnych gospodarkach
3,5Student potrafi dokonać analizy podstawowych związków przyczynowo-skutkowych współczesnych zjawisk gospodarczych i wskazać objaśniające je teorie makroekonomiczne
4,0Student potrafi przeprowadzić analizę zjawisk gospodarczych pod kątem przyczyn i skutków w świetle różnych teorii makroekonomicznych
4,5Student potrafi przeprowadzić analizę zjawisk gospodarczych pod kątem przyczyn i skutków w świetle różnych teorii makroekonomicznych, potrafi ocenić wnioski z nich płynące
5,0Student potrafi przeprowadzić analizę zjawisk gospodarczych pod kątem przyczyn i skutków w świetle różnych teorii makroekonomicznych, potrafi ocenić wnioski z nich płynące, a także sam doszukuje się zależności pomiędzy zjawiskami gospodarczymi a ich przyczynami i skutkami

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_B02_K01
Student jest gotów do analizowania bieżących zjawisk ekonomicznych i ich odniesienia do znanych teorii makroekonomicznych
2,0Student nie jest gotów do analizowania bieżących zjawisk ekonomicznych
3,0Student jest gotów do interpretowania bieżących zjawisk ekonomicznych
3,5Student jest gotów do analizowania bieżących zjawisk ekonomicznych
4,0Student jest gotów do analizowania bieżących zjawisk ekonomicznych i ich odniesienia do znanych teorii makroekonomicznych
4,5Student jest gotów do analizowania bieżących zjawisk ekonomicznych, ich odniesienia do znanych teorii makroekonomicznych i merytorycznej dyskusji na ich temat z innymi studentami
5,0Student jest gotów do analizowania bieżących zjawisk ekonomicznych, ich odniesienia do znanych teorii makroekonomicznych i merytorycznej dyskusji na ich temat z innymi studentami. Wyraża oceny dotyczące wykorzystywanych instrumentów polityki makroekonomicznej

Literatura podstawowa

  1. Romer D., Makroekonomia dla zaawansowanych, PWN, Warszawa, 2018
  2. Begg D., Vernasca G., Dornbusch R, Fischer S., Makroekonomia, PWE, Warszawa, 2014
  3. Burda M., Wyplosz Ch., Makroekonomia, PWE, Warszawa, 2013
  4. Gregory N. Mankiw, Mark P. Taylor, Makroekonomia, PWE, Warszawa, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Christopher Tsoukis, Theory of Macroeconomic Policy, Oxford UP, Oxford, 2020
  2. Wortale ekonomiczne, www.nbp.pl; www.obserwatorfinansowy.pl, www.nbportal.pl, www.mf.gov.pl, itp.
  3. Burda M., Wyplosz Ch., Macroeconomics, Oxford University Press, New York, 2022

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Model Mundella-Fleminga, pułapka płynności i przypadek klasyczny8
T-A-2Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej (model IS-LM-BP)6
T-A-3Kolokwium2
T-A-4Rynek pracy i teorie bezrobocia. Model histerezy.4
T-A-5Równowaga rynku dóbr i usług oraz rynku pieniężnego i pracy w ujęciu ekonomii keynesowskiej i neoklasycznej5
T-A-6Inflacja a polityka pieniężna. Inflacja, wzrost masy pieniądza i stopy procentowe. Wybrane problemy polityki makroekonomicznej, (kryzysy)8
T-A-7Zaliczenie2
35

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekonomia głównego nurtu a ekonomia ewolucyjna2
T-W-2Nowe nurty w makroekonomii, tendencje rozwojowe w myśli makroekonomicznej, teoria realnego cyklu koniunkturalnego, teoria racjonalnych oczekiwań4
T-W-3Formuła wzrostu gospodarczego, teorie wzrostu gospodarczego4
T-W-4Inwestycje w kapitał ludzki2
T-W-5Postęp techniczny i technologiczny, jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki, czynniki sprzyjające i hamujące ich wprowadzanie do praktyki gospodarczej.4
T-W-6Model niedoskonałej informacji Lucasa, krzywa podaży Lucasa, sztywność cen, teoria konsumpcji4
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach35
A-A-2Przygotowanie prezentacji13
A-A-3Przygotowanie do zajęć, w tym czytanie pogłębionej literatury przedmiotu12
A-A-4Przygotowanie do kolokwiów15
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Przygotowanie do egzaminu3
A-W-3Egzamin2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B02_W01Zna pojęcia i zjawiska makroekonomiczne oraz potrafi je scharakteryzować
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie zjawisk i procesów gospodarczych zachodzących w społeczeństwach
Treści programoweT-W-6Model niedoskonałej informacji Lucasa, krzywa podaży Lucasa, sztywność cen, teoria konsumpcji
T-W-2Nowe nurty w makroekonomii, tendencje rozwojowe w myśli makroekonomicznej, teoria realnego cyklu koniunkturalnego, teoria racjonalnych oczekiwań
T-W-3Formuła wzrostu gospodarczego, teorie wzrostu gospodarczego
T-A-1Model Mundella-Fleminga, pułapka płynności i przypadek klasyczny
T-A-2Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej (model IS-LM-BP)
T-A-5Równowaga rynku dóbr i usług oraz rynku pieniężnego i pracy w ujęciu ekonomii keynesowskiej i neoklasycznej
T-A-4Rynek pracy i teorie bezrobocia. Model histerezy.
T-A-6Inflacja a polityka pieniężna. Inflacja, wzrost masy pieniądza i stopy procentowe. Wybrane problemy polityki makroekonomicznej, (kryzysy)
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2Objaśnienie i dyskusja dydaktyczna
M-3Studia przypadków
M-4Prezentacje studentów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do poszczególnych zajęć
S-5Ocena formująca: Ocena z kolokwium
S-6Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
S-7Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna pojęć makroekonomicznych, nie zna mechanizmów działania wybranych zjawisk ekonomicznych
3,0Student zna pojęcia makroekonomiczne wskazane w treściach programowych i potrafi je zdefiniować
3,5Student ma wiedzę na temat kluczowych zjawisk makroekonomicznych oraz ich przyczyn
4,0Student w stopniu dobrym opanował rozszerzoną wiedzę makroekonomiczną, związki przyczynowo-skutkowe w gospodarce
4,5Student ma wiedzę pogłębioną w zakresie wybranych zjawisk makroekonomicznych i ich skutków dla gospodarki
5,0Student bardzo dobrze porusza się w problematyce makroekonomicznej, potrafi zdefiniować wszystkie pojęcia wskazane w treściach programowych, ma wiedzę na temat zwiazków przyczynowo-skutkowych zachodzących w gospodarce i potrafi je odnieść do bieżącej sytuacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B02_W02Zna modele i teorie makroekonomiczne objaśniająjące odmiennie zagadnienia ekonomiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
E_2A_W04Zna i rozumie w pogłębionym stopniu struktury i instytucje społeczne, relacje między nimi, występujące w nich więzi i rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie zjawisk i procesów gospodarczych zachodzących w społeczeństwach
C-4Identyfikowanie i wyjaśnianie zjawisk gospodarczych w kontekście wybranych nurtów makroekonomicznych
Treści programoweT-W-6Model niedoskonałej informacji Lucasa, krzywa podaży Lucasa, sztywność cen, teoria konsumpcji
T-W-2Nowe nurty w makroekonomii, tendencje rozwojowe w myśli makroekonomicznej, teoria realnego cyklu koniunkturalnego, teoria racjonalnych oczekiwań
T-W-3Formuła wzrostu gospodarczego, teorie wzrostu gospodarczego
T-W-1Ekonomia głównego nurtu a ekonomia ewolucyjna
T-A-1Model Mundella-Fleminga, pułapka płynności i przypadek klasyczny
T-A-2Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej (model IS-LM-BP)
T-A-5Równowaga rynku dóbr i usług oraz rynku pieniężnego i pracy w ujęciu ekonomii keynesowskiej i neoklasycznej
T-A-4Rynek pracy i teorie bezrobocia. Model histerezy.
T-A-6Inflacja a polityka pieniężna. Inflacja, wzrost masy pieniądza i stopy procentowe. Wybrane problemy polityki makroekonomicznej, (kryzysy)
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2Objaśnienie i dyskusja dydaktyczna
M-3Studia przypadków
M-4Prezentacje studentów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do poszczególnych zajęć
S-5Ocena formująca: Ocena z kolokwium
S-6Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
S-7Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna modeli i teorii makroekonomicznych omawianych w ramach zajęć
3,0Student zna podstawowe modele i teorie makroekonomiczne wskazane w treściach programowych
3,5Student ma wiedzę na temat podstawowych modeli i teorii makroekonomicznych wskazanych w treściach programowych i potrafi je omówić
4,0Student w stopniu dobrym opanował rozszerzoną wiedzę makroekonomiczną, zna różnice pomiędzy odmiennymi teoriami omawiającymi te same zagadnienia
4,5Student ma wiedzę pogłębioną w zakresie wybranych modeli i teorii makroekonomicznych i jest zainteresowany poszerzaniem wiedzy w tym zakresie
5,0Student bardzo dobrze porusza się w problematyce makroekonomicznej, potrafi zdefiniować wszystkie pojęcia wskazane w treściach programowych, ma wiedzę na temat wskazanych modeli i teorii makroekonomicznych, ich punktów punktów stycznych i rozbieżności, ma wiedzę wykraczajacą poza materiał programowy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B02_U01Interpretuje zjawiska i procesy gospodarcze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywania zadań w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U02Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji, wyjaśniania oraz prognozowania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz relacji między nimi, stosując właściwy dobór źródeł i informacji poprzez ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę i twórczą interpretację
Cel przedmiotuC-3Opanowanie umiejętności posługiwania się modelami makroekonomicznymi w analizie związków przyczynowo-skutkowych zachodzących we współczesnych gospodarkach
C-1Zrozumienie zjawisk i procesów gospodarczych zachodzących w społeczeństwach
C-2Opanowanie umiejętności posługiwania się wiedzą teoretyczną do interpretowania procesów gospodarczych
C-4Identyfikowanie i wyjaśnianie zjawisk gospodarczych w kontekście wybranych nurtów makroekonomicznych
Treści programoweT-W-6Model niedoskonałej informacji Lucasa, krzywa podaży Lucasa, sztywność cen, teoria konsumpcji
T-W-3Formuła wzrostu gospodarczego, teorie wzrostu gospodarczego
T-W-1Ekonomia głównego nurtu a ekonomia ewolucyjna
T-A-5Równowaga rynku dóbr i usług oraz rynku pieniężnego i pracy w ujęciu ekonomii keynesowskiej i neoklasycznej
T-A-4Rynek pracy i teorie bezrobocia. Model histerezy.
T-A-6Inflacja a polityka pieniężna. Inflacja, wzrost masy pieniądza i stopy procentowe. Wybrane problemy polityki makroekonomicznej, (kryzysy)
Metody nauczaniaM-2Objaśnienie i dyskusja dydaktyczna
M-3Studia przypadków
M-4Prezentacje studentów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku
S-5Ocena formująca: Ocena z kolokwium
S-6Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
S-7Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych na egzaminie
S-4Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień m.in. podczas prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi interpretować zjawisk i procesów gospodarczych
3,0Student potrafi interpretować w sposób ogólny zjawiska i procesy gospodarcze
3,5Student potrafi interpretować w sposób szczegółowy zjawiska i procesy gospodarcze
4,0Student potrafi interpretować w sposób pogłębiony zjawiska i procesy gospodarcze
4,5Student potrafi szczegółowo interpretować zjawiska i procesy gospodarcze wymagane na przedmiocie oraz odnosić je do rzeczywistości gospodarczej
5,0Student potrafi szczegółowo interpretować zjawiska i procesy gospodarcze w świetle różnych teorii i odnosić je do rzeczywistości gospodarczej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B02_U02Analizuje związki przyczynowo-skutkowe zachodzące we współczesnych gospodarkach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji, wyjaśniania oraz prognozowania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz relacji między nimi, stosując właściwy dobór źródeł i informacji poprzez ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę i twórczą interpretację
E_2A_U07Potrafi analizować trendy w gospodarce (w tym oceniać efekty rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, krajowym, regionalnym i lokalnym) oraz złożone problemy współczesnej gospodarki w świetle dorobku i poglądów autorytetów ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-3Opanowanie umiejętności posługiwania się modelami makroekonomicznymi w analizie związków przyczynowo-skutkowych zachodzących we współczesnych gospodarkach
C-2Opanowanie umiejętności posługiwania się wiedzą teoretyczną do interpretowania procesów gospodarczych
C-4Identyfikowanie i wyjaśnianie zjawisk gospodarczych w kontekście wybranych nurtów makroekonomicznych
Treści programoweT-W-6Model niedoskonałej informacji Lucasa, krzywa podaży Lucasa, sztywność cen, teoria konsumpcji
T-W-2Nowe nurty w makroekonomii, tendencje rozwojowe w myśli makroekonomicznej, teoria realnego cyklu koniunkturalnego, teoria racjonalnych oczekiwań
T-W-3Formuła wzrostu gospodarczego, teorie wzrostu gospodarczego
T-A-1Model Mundella-Fleminga, pułapka płynności i przypadek klasyczny
T-A-2Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej (model IS-LM-BP)
T-A-5Równowaga rynku dóbr i usług oraz rynku pieniężnego i pracy w ujęciu ekonomii keynesowskiej i neoklasycznej
T-A-4Rynek pracy i teorie bezrobocia. Model histerezy.
T-A-6Inflacja a polityka pieniężna. Inflacja, wzrost masy pieniądza i stopy procentowe. Wybrane problemy polityki makroekonomicznej, (kryzysy)
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2Objaśnienie i dyskusja dydaktyczna
M-3Studia przypadków
M-4Prezentacje studentów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku
S-5Ocena formująca: Ocena z kolokwium
S-6Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
S-7Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych na egzaminie
S-4Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień m.in. podczas prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeanalizować związków przyczynowo-skutkowych zachodzących we współczesnych gospodarkach
3,0Student potrafi dokonać analizy podstawowych związków przyczynowo-skutkowych zachodzących we współczesnych gospodarkach
3,5Student potrafi dokonać analizy podstawowych związków przyczynowo-skutkowych współczesnych zjawisk gospodarczych i wskazać objaśniające je teorie makroekonomiczne
4,0Student potrafi przeprowadzić analizę zjawisk gospodarczych pod kątem przyczyn i skutków w świetle różnych teorii makroekonomicznych
4,5Student potrafi przeprowadzić analizę zjawisk gospodarczych pod kątem przyczyn i skutków w świetle różnych teorii makroekonomicznych, potrafi ocenić wnioski z nich płynące
5,0Student potrafi przeprowadzić analizę zjawisk gospodarczych pod kątem przyczyn i skutków w świetle różnych teorii makroekonomicznych, potrafi ocenić wnioski z nich płynące, a także sam doszukuje się zależności pomiędzy zjawiskami gospodarczymi a ich przyczynami i skutkami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B02_K01Student jest gotów do analizowania bieżących zjawisk ekonomicznych i ich odniesienia do znanych teorii makroekonomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K04Jest gotów do myślenia i rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
E_2A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści
Cel przedmiotuC-3Opanowanie umiejętności posługiwania się modelami makroekonomicznymi w analizie związków przyczynowo-skutkowych zachodzących we współczesnych gospodarkach
C-1Zrozumienie zjawisk i procesów gospodarczych zachodzących w społeczeństwach
C-2Opanowanie umiejętności posługiwania się wiedzą teoretyczną do interpretowania procesów gospodarczych
C-4Identyfikowanie i wyjaśnianie zjawisk gospodarczych w kontekście wybranych nurtów makroekonomicznych
Treści programoweT-W-6Model niedoskonałej informacji Lucasa, krzywa podaży Lucasa, sztywność cen, teoria konsumpcji
T-W-2Nowe nurty w makroekonomii, tendencje rozwojowe w myśli makroekonomicznej, teoria realnego cyklu koniunkturalnego, teoria racjonalnych oczekiwań
T-W-3Formuła wzrostu gospodarczego, teorie wzrostu gospodarczego
T-A-1Model Mundella-Fleminga, pułapka płynności i przypadek klasyczny
T-A-2Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej (model IS-LM-BP)
T-A-5Równowaga rynku dóbr i usług oraz rynku pieniężnego i pracy w ujęciu ekonomii keynesowskiej i neoklasycznej
T-A-4Rynek pracy i teorie bezrobocia. Model histerezy.
T-A-6Inflacja a polityka pieniężna. Inflacja, wzrost masy pieniądza i stopy procentowe. Wybrane problemy polityki makroekonomicznej, (kryzysy)
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2Objaśnienie i dyskusja dydaktyczna
M-3Studia przypadków
M-4Prezentacje studentów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do poszczególnych zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku
S-5Ocena formująca: Ocena z kolokwium
S-6Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
S-7Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych na egzaminie
S-4Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień m.in. podczas prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do analizowania bieżących zjawisk ekonomicznych
3,0Student jest gotów do interpretowania bieżących zjawisk ekonomicznych
3,5Student jest gotów do analizowania bieżących zjawisk ekonomicznych
4,0Student jest gotów do analizowania bieżących zjawisk ekonomicznych i ich odniesienia do znanych teorii makroekonomicznych
4,5Student jest gotów do analizowania bieżących zjawisk ekonomicznych, ich odniesienia do znanych teorii makroekonomicznych i merytorycznej dyskusji na ich temat z innymi studentami
5,0Student jest gotów do analizowania bieżących zjawisk ekonomicznych, ich odniesienia do znanych teorii makroekonomicznych i merytorycznej dyskusji na ich temat z innymi studentami. Wyraża oceny dotyczące wykorzystywanych instrumentów polityki makroekonomicznej