Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Analityka gospodarcza

Sylabus przedmiotu Metody ilościowe w finansach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody ilościowe w finansach
Specjalność Analityka gospodarcza
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Emilia Barej-Kaczmarek <Emilia.Barej@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL2 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw ekonomii
W-2Znajomość podstaw algebry
W-3Umiejętność obsługi arkusza kalkulacyjnego Excel

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ujęcie zjawisk finansowych w obliczeniach
C-2Nabycie taoretycznych i praktycznych umiejętności w zastosowaniu wybranych metod ilościowych w finansach

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Taksonomiczna miara atrakcyjnosci inwestycyjnej4
T-L-2Metody budowy portfela papierów wartościowych4
T-L-3Zastosowanie wielowymiarowej analizy porównawczej w procesie inwestowania w akcje4
T-L-4Kolokwium2
T-L-5Metody wyceny wartości przedsiębiorstwa6
T-L-6Ratingi4
T-L-7Ocena kondycji finansowej samorządu4
T-L-8Kolokwium2
30
wykłady
T-W-1Metody oceny kondycji finansowej samorządu4
T-W-2Metody ilościowe w badaniu zdolności kredytowej3
T-W-3Zastosowanie metod ilościowych w ubezpieczeniach2
T-W-4Zaliczenie wykładów1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Rozwiązywanie zadań5
A-L-3Samodzielne poszerzanie wiedzy zdobytej w ramach zajęć laboratoryjnych5
A-L-4Przygotowanie się do kolokwiów10
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Student samodzielnie uzupełnia wiedzę o wskazaną literaturę przedmiotu9
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów6
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie
M-2Metody praktyczne, ćwiczenia przedmiotowe, zajęcia laboratoryjne, dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem wybranych programów komputerowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z wykładów w formie pisemnej lub testowej
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen pochodzących z kolokwiów (samodzielne rozwiązywanie zadań problemowych i pytań otwartych lub testowych)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/2.3_W01
Student zna i rozumie wybrane metody i narzędzia analizy i interpretacji zjawisk finansowych
E_2A_W01, E_2A_W06C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/2.3_U01
Student potrafi wykorzystywać wiedzę do analizy i interpretacji zjawisk finansowych
E_2A_U03C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/2.3_K01
Student jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych
E_2A_K02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/2.3_W01
Student zna i rozumie wybrane metody i narzędzia analizy i interpretacji zjawisk finansowych
2,0student nie zna i nie rozumie wybranych metod i narzędzi analizy zjawisk finansowych
3,0student zna i rozumie wybrane metody i narzędzia analizy zjawisk finansowych w stopniu dostatecznym
3,5student zna i rozumie wybrane metody i narzedzia analizy zjawisk finansowych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0student zna i rozumie wybrane metody i narzędzia analizy zjawisk finansowych w stopniu dobrym
4,5student zna i rozumie wybrane metody i narzędzia analizy zjawisk finansowych w stopniu więcej niż dobrym
5,0student zna i rozumie wybrane metody i narzędzia analizy zjawisk finansowych w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/2.3_U01
Student potrafi wykorzystywać wiedzę do analizy i interpretacji zjawisk finansowych
2,0Student nie potrafi wykorzystywać wiedzy do analizy i interpretacji zjawisk finansowych
3,0Student potrafi wykorzystywać wiedzę do analizy i interpretacji zjawisk finansowych w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi wykorzystywać wiedzę do analizy i interpretacji zjawisk finansowych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student potrafi wykorzystywać wiedzę do analizy interpretacji zjawisk finansowych w stopniu dobrym
4,5Student potrafi wykorzystywać wiedzę do analizy i interpretacji zjawisk finanswoych w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student potrafi wykorzystywać wiedzę do analizy i interpretacji zjawisk finansowych w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/2.3_K01
Student jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych
2,0student nie jest gotów do samordzielnego rozwiązywania problemów badawczych
3,0student jest gotów do samodzielnego rozwizywania problemów badawczych w stopniu dostatecznym
3,5student jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0student jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych w stopniu dobrym
4,5student jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych stopniu więcej niż dobrym
5,0student jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. J. Hozer, W. Tarczyński, M. Gazińska, K. Wawrzyniak, J. Batóg, Metody ilościowe w analizie finansowej przedsiębiorstwa, Zakład Wydawnictw Statystycznych, 1997
  2. M. Łuniewska, Ekonometria finansowa. Analiza rynku kapitałowego, PWN, 2008
  3. M. Łuniewska, W. Tarczyński, Metody wielowymiarowej analizy porównawczej na rynku kapitałowym, PWN, 2006
  4. D. Pekasiewicz, Metody ilościowe w ekonomii, finansach i zarządzaniu. Matematyka. Podręcznik dla studentów kierunków ekonomicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018

Literatura dodatkowa

  1. L. Swift, S. Piff, Quautitative methods for business, managment&finance, Palgrave Macmillan, 2014

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Taksonomiczna miara atrakcyjnosci inwestycyjnej4
T-L-2Metody budowy portfela papierów wartościowych4
T-L-3Zastosowanie wielowymiarowej analizy porównawczej w procesie inwestowania w akcje4
T-L-4Kolokwium2
T-L-5Metody wyceny wartości przedsiębiorstwa6
T-L-6Ratingi4
T-L-7Ocena kondycji finansowej samorządu4
T-L-8Kolokwium2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody oceny kondycji finansowej samorządu4
T-W-2Metody ilościowe w badaniu zdolności kredytowej3
T-W-3Zastosowanie metod ilościowych w ubezpieczeniach2
T-W-4Zaliczenie wykładów1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Rozwiązywanie zadań5
A-L-3Samodzielne poszerzanie wiedzy zdobytej w ramach zajęć laboratoryjnych5
A-L-4Przygotowanie się do kolokwiów10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Student samodzielnie uzupełnia wiedzę o wskazaną literaturę przedmiotu9
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D1/2.3_W01Student zna i rozumie wybrane metody i narzędzia analizy i interpretacji zjawisk finansowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
E_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody gromadzenia, przetwarzania, interpretacji i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a w szczególności metody ilościowe (w tym wnioskowanie statystyczne, ekonometrię i prognozowanie procesów ekonomicznych) oraz metody analizy ekonomiczno-finansowej
Cel przedmiotuC-1Ujęcie zjawisk finansowych w obliczeniach
C-2Nabycie taoretycznych i praktycznych umiejętności w zastosowaniu wybranych metod ilościowych w finansach
Treści programoweT-W-1Metody oceny kondycji finansowej samorządu
T-W-2Metody ilościowe w badaniu zdolności kredytowej
T-W-3Zastosowanie metod ilościowych w ubezpieczeniach
T-L-1Taksonomiczna miara atrakcyjnosci inwestycyjnej
T-L-2Metody budowy portfela papierów wartościowych
T-L-3Zastosowanie wielowymiarowej analizy porównawczej w procesie inwestowania w akcje
T-L-5Metody wyceny wartości przedsiębiorstwa
T-L-6Ratingi
T-L-7Ocena kondycji finansowej samorządu
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie
M-2Metody praktyczne, ćwiczenia przedmiotowe, zajęcia laboratoryjne, dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem wybranych programów komputerowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z wykładów w formie pisemnej lub testowej
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen pochodzących z kolokwiów (samodzielne rozwiązywanie zadań problemowych i pytań otwartych lub testowych)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna i nie rozumie wybranych metod i narzędzi analizy zjawisk finansowych
3,0student zna i rozumie wybrane metody i narzędzia analizy zjawisk finansowych w stopniu dostatecznym
3,5student zna i rozumie wybrane metody i narzedzia analizy zjawisk finansowych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0student zna i rozumie wybrane metody i narzędzia analizy zjawisk finansowych w stopniu dobrym
4,5student zna i rozumie wybrane metody i narzędzia analizy zjawisk finansowych w stopniu więcej niż dobrym
5,0student zna i rozumie wybrane metody i narzędzia analizy zjawisk finansowych w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D1/2.3_U01Student potrafi wykorzystywać wiedzę do analizy i interpretacji zjawisk finansowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U03Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania, prognozowania i modelowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Ujęcie zjawisk finansowych w obliczeniach
C-2Nabycie taoretycznych i praktycznych umiejętności w zastosowaniu wybranych metod ilościowych w finansach
Treści programoweT-W-1Metody oceny kondycji finansowej samorządu
T-W-2Metody ilościowe w badaniu zdolności kredytowej
T-W-3Zastosowanie metod ilościowych w ubezpieczeniach
T-L-1Taksonomiczna miara atrakcyjnosci inwestycyjnej
T-L-2Metody budowy portfela papierów wartościowych
T-L-3Zastosowanie wielowymiarowej analizy porównawczej w procesie inwestowania w akcje
T-L-5Metody wyceny wartości przedsiębiorstwa
T-L-6Ratingi
T-L-7Ocena kondycji finansowej samorządu
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie
M-2Metody praktyczne, ćwiczenia przedmiotowe, zajęcia laboratoryjne, dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem wybranych programów komputerowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z wykładów w formie pisemnej lub testowej
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen pochodzących z kolokwiów (samodzielne rozwiązywanie zadań problemowych i pytań otwartych lub testowych)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystywać wiedzy do analizy i interpretacji zjawisk finansowych
3,0Student potrafi wykorzystywać wiedzę do analizy i interpretacji zjawisk finansowych w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi wykorzystywać wiedzę do analizy i interpretacji zjawisk finansowych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student potrafi wykorzystywać wiedzę do analizy interpretacji zjawisk finansowych w stopniu dobrym
4,5Student potrafi wykorzystywać wiedzę do analizy i interpretacji zjawisk finanswoych w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student potrafi wykorzystywać wiedzę do analizy i interpretacji zjawisk finansowych w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D1/2.3_K01Student jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K02Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy z zakresu ekonomii i finansów w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a w przypadku trudności z ich rozwiązaniem jest gotów do korzystania z opinii ekspertów
Cel przedmiotuC-1Ujęcie zjawisk finansowych w obliczeniach
C-2Nabycie taoretycznych i praktycznych umiejętności w zastosowaniu wybranych metod ilościowych w finansach
Treści programoweT-W-1Metody oceny kondycji finansowej samorządu
T-W-2Metody ilościowe w badaniu zdolności kredytowej
T-W-3Zastosowanie metod ilościowych w ubezpieczeniach
T-L-1Taksonomiczna miara atrakcyjnosci inwestycyjnej
T-L-2Metody budowy portfela papierów wartościowych
T-L-3Zastosowanie wielowymiarowej analizy porównawczej w procesie inwestowania w akcje
T-L-5Metody wyceny wartości przedsiębiorstwa
T-L-6Ratingi
T-L-7Ocena kondycji finansowej samorządu
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie
M-2Metody praktyczne, ćwiczenia przedmiotowe, zajęcia laboratoryjne, dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem wybranych programów komputerowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z wykładów w formie pisemnej lub testowej
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen pochodzących z kolokwiów (samodzielne rozwiązywanie zadań problemowych i pytań otwartych lub testowych)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie jest gotów do samordzielnego rozwiązywania problemów badawczych
3,0student jest gotów do samodzielnego rozwizywania problemów badawczych w stopniu dostatecznym
3,5student jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0student jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych w stopniu dobrym
4,5student jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych stopniu więcej niż dobrym
5,0student jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych w stopniu bardzo dobrym