Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Analityka gospodarcza
Sylabus przedmiotu Organizacja przedsiębiorstwa i środowiska pracy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Organizacja przedsiębiorstwa i środowiska pracy | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem |
W-2 | Wiedza z zakresu podstaw ergonomii pracy |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi działaniami organizatorskimi w przedsiębiorstwach |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności projektowania rozwiązań organizatorskich |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności zastosowania metod badania pracy i metod mierzenia pracy |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności diagnozowania nieefektywności organizacji stanowisk pracy i formułowania zaleceń co do poprawy organizacji pracy i warunków pracy |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wizja przedsiębiorstw i fazy działań organizacyjnych | 2 |
T-A-2 | Zarys rozwiązania organizacyjnego w przedsiębiorstwie | 3 |
T-A-3 | Dekompozycja celu głównego organizacji i identyfikacja stanowisk niekierowniczych | 3 |
T-A-4 | Projektowanie struktury organizacyjnej | 2 |
T-A-5 | Określanie zakresów zadań realizowanych na stanowiskach oraz kontaktów wewnętrznych i zewnętrznych | 2 |
T-A-6 | Określanie zapotrzebowania na bazę materialną oraz harmonogramów pracy na stanowiskach | 2 |
T-A-7 | Projektowanie procesów realnych w przedsiębiorstwach | 2 |
T-A-8 | Formalizacja w przedsiębiorstwie | 2 |
T-A-9 | Zaliczenie modułu 1 | 2 |
T-A-10 | Pojęcia wprowadzające z zakresu warunków pracy | 2 |
T-A-11 | Podstawowe zasady organizacji pracy wytwórczej | 2 |
T-A-12 | Charakterystyka pojęć: produktywności, wydajności, pracochłonności i technicznego uzbrojenia pracy | 2 |
T-A-13 | Badanie pracy (metody i mierzenie czasu pracy) | 2 |
T-A-14 | Organizacja pracy wytwórczej i zwiększenie jej efektywności | 2 |
T-A-15 | Mierzenie i normowanie czasu pracy | 2 |
T-A-16 | Czynniki fizyczne materialnego środowiska pracy | 4 |
T-A-17 | Organizacja stanowiska pracy z zastosowaniem metody 5S ( narzędzie stosowane w Lean Production) | 2 |
T-A-18 | Kolokwium zaliczeniowe 2 | 2 |
40 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 40 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Dyskusja dydaktyczna |
M-2 | Praca w grupie |
M-3 | Metoda projektów |
M-4 | Wykład informacyjny |
M-5 | Wykład problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena za wykonane zadania grupowe |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z dyskusji ze studentem na temat wykonanych zadań z modułu 1. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne |
S-4 | Ocena formująca: Odpowiedzi na zadawane pytania w trakcie zajęć |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_C11/4.1_W01 Student zna i rozumie podstawowe działania organizatorskie wykonywane w przedsiębiorstwach. | E_2A_W05, E_2A_W10 | — | C-1 | T-A-6, T-A-2, T-A-9, T-A-3, T-A-7, T-A-1, T-A-5, T-A-4, T-A-8 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
E_2A_C11/4.1_W02 Student zna i rozumie metody badania i mierzenia pracy oraz pojęcia stosowane w organizacji pracy | E_2A_W03, E_2A_W06, E_2A_W07 | — | C-2, C-3, C-4 | T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-A-14, T-A-15, T-A-16, T-A-17 | M-4, M-5 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_C11/4.1_U01 Student potrafi pracując indywidualnie i/lub w grupie zaprojektować rozwiązania organizatorskie w przedsiębiorstwie | E_2A_U01, E_2A_U12, E_2A_U06 | — | C-2 | T-A-6, T-A-2, T-A-3, T-A-7, T-A-5, T-A-4, T-A-8 | M-3, M-2 | S-1, S-2 |
E_2A_C11/4.1_U02 Student potrafi ocenić warunki pracy oraz sformułować propozycje usprawnień w zakresie pracy. | E_2A_U04, E_2A_U03, E_2A_U07, E_2A_U08 | — | C-3, C-4 | T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-A-14, T-A-15, T-A-16, T-A-17 | M-1, M-4, M-5 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_C11/4.1_K01 Student jest gotów do wyboru i przygotowania działań organizatorskich w zakresie tworzenia i usprawniania przedsiębiorstwa oraz uznania znaczenia wiedzy w organizowaniu jednostek gospodarczych. | E_2A_K04, E_2A_K06 | — | C-2, C-1 | T-A-6, T-A-2, T-A-9, T-A-3, T-A-7, T-A-1, T-A-5, T-A-4, T-A-8 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
E_2A_C11/4.1_K02 Student jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu oraz uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów. | E_2A_K04, E_2A_K01, E_2A_K02, E_2A_K05, E_2A_K06, E_2A_K03 | — | C-2, C-3, C-4 | T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-A-14, T-A-15, T-A-16, T-A-17 | M-1, M-4, M-5 | S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_C11/4.1_W01 Student zna i rozumie podstawowe działania organizatorskie wykonywane w przedsiębiorstwach. | 2,0 | Student nie ma wiedzy dotyczącej podstawowych działań organizatorskich wykonywanych w przedsiębiorstwach |
3,0 | Student ma wiedzę dotyczącą podstawowych działań organizatorskich wykonywanych w przedsiębiorstwach w co najmniej 55%. | |
3,5 | Student ma wiedzę dotyczącą podstawowych działań organizatorskich wykonywanych w przedsiębiorstwach w co najmniej 65%. | |
4,0 | Student ma wiedzę dotyczącą podstawowych działań organizatorskich wykonywanych w przedsiębiorstwach w co najmniej 75%. | |
4,5 | Student ma wiedzę dotyczącą podstawowych działań organizatorskich wykonywanych w przedsiębiorstwach w co najmniej 85%. | |
5,0 | Student ma wiedzę dotyczącą podstawowych działań organizatorskich wykonywanych w przedsiębiorstwach w co najmniej 95%. | |
E_2A_C11/4.1_W02 Student zna i rozumie metody badania i mierzenia pracy oraz pojęcia stosowane w organizacji pracy | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie metod badania i mierzenia pracy oraz nie zna i nie rozumie pojęć stosowanych w organizacji pracy. |
3,0 | Student zna i rozumie metody badania i mierzenia pracy oraz zna i rozumie pojęcia stosowane w organizacji pracy w stopniu dostatecznym (co najmniej 55%). | |
3,5 | Student zna i rozumie metody badania i mierzenia pracy oraz zna i rozumie pojęcia stosowane w organizacji pracy w stopniu dostatecznym plus (co najmniej 65%). | |
4,0 | Student zna i rozumie metody badania i mierzenia pracy oraz zna i rozumie pojęcia stosowane w organizacji pracy w stopniu dobrym (co najmniej 75%). | |
4,5 | Student zna i rozumie metody badania i mierzenia pracy oraz zna i rozumie pojęcia stosowane w organizacji pracy w stopniu dobrym plus (co najmniej 85%). | |
5,0 | Student zna i rozumie metody badania i mierzenia pracy oraz zna i rozumie pojęcia stosowane w organizacji pracy w stopniu bardzo dobrym (co najmniej 95%). |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_C11/4.1_U01 Student potrafi pracując indywidualnie i/lub w grupie zaprojektować rozwiązania organizatorskie w przedsiębiorstwie | 2,0 | Student nie potrafi pracując indywidualnie/lub w grupie zaprojektować rozwiązań organizatorskich w przedsiębiorstwie. |
3,0 | Student potrafi pracując indywidualnie/lub w grupie zaprojektować rozwiązania organizatorskie w przedsiębiorstwie co najmniej w 55%. | |
3,5 | Student potrafi pracując indywidualnie/lub w grupie zaprojektować rozwiązania organizatorskie w przedsiębiorstwie co najmniej w 65%. | |
4,0 | Student potrafi pracując indywidualnie/lub w grupie zaprojektować rozwiązania organizatorskie w przedsiębiorstwie co najmniej w 75%. | |
4,5 | Student potrafi pracując indywidualnie/lub w grupie zaprojektować rozwiązania organizatorskie w przedsiębiorstwie co najmniej w 85%. | |
5,0 | Student potrafi pracując indywidualnie/lub w grupie zaprojektować rozwiązania organizatorskie w przedsiębiorstwie co najmniej w 95%. | |
E_2A_C11/4.1_U02 Student potrafi ocenić warunki pracy oraz sformułować propozycje usprawnień w zakresie pracy. | 2,0 | Student nie potrafi ocenić warunków pracy oraz sformułować propozycji usprawnień w zakresie pracy. |
3,0 | Student potrafi ocenić warunki pracy oraz sformułować propozycje usprawnień w zakresie pracy w stopniu dostatecznym (co najmniej 55%). | |
3,5 | Student potrafi ocenić warunki pracy oraz sformułować propozycje usprawnień w zakresie w stopniu dostatecznym plus (co najmniej 65%). | |
4,0 | Student potrafi ocenić warunki pracy oraz sformułować propozycje usprawnień w zakresie pracy w stopniu dobrym (co najmniej 75%). | |
4,5 | Student potrafi ocenić warunki pracy oraz sformułować propozycje usprawnień w zakresie pracy w stopniu dobrym plus (co najmniej 85%). | |
5,0 | Student potrafi ocenić warunki pracy oraz sformułować propozycje usprawnień w zakresie pracy w stopniu bardzo dobrym (co najmniej 95%). |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_C11/4.1_K01 Student jest gotów do wyboru i przygotowania działań organizatorskich w zakresie tworzenia i usprawniania przedsiębiorstwa oraz uznania znaczenia wiedzy w organizowaniu jednostek gospodarczych. | 2,0 | Student nie jest gotów do wyboru i przygotowania działań organizatorskich w zakresie tworzenia i usprawniania przedsiębiorstwa oraz nie uznaje znaczenia wiedzy w organizowaniu jednostek gospodarczych. |
3,0 | Student jest gotów do wyboru i przygotowania działań organizatorskich w zakresie tworzenia i usprawniania przedsiębiorstwa oraz uznania znaczenia wiedzy w organizowaniu jednostek gospodarczych w co najmniej w 55%. | |
3,5 | Student jest gotów do wyboru i przygotowania działań organizatorskich w zakresie tworzenia i usprawniania przedsiębiorstwa oraz uznania znaczenia wiedzy w organizowaniu jednostek gospodarczych w co najmniej w 65%. | |
4,0 | Student jest gotów do wyboru i przygotowania działań organizatorskich w zakresie tworzenia i usprawniania przedsiębiorstwa oraz uznania znaczenia wiedzy w organizowaniu jednostek gospodarczych w co najmniej w 75%. | |
4,5 | Student jest gotów do wyboru i przygotowania działań organizatorskich w zakresie tworzenia i usprawniania przedsiębiorstwa oraz uznania znaczenia wiedzy w organizowaniu jednostek gospodarczych w co najmniej w 85%. | |
5,0 | Student jest gotów do wyboru i przygotowania działań organizatorskich w zakresie tworzenia i usprawniania przedsiębiorstwa oraz uznania znaczenia wiedzy w organizowaniu jednostek gospodarczych w co najmniej w 95%. | |
E_2A_C11/4.1_K02 Student jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu oraz uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów. | 2,0 | Student nie jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu |
3,0 | Student jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu w stopniu dostatecznym (co najmniej 55%). | |
3,5 | Student jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu oraz uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów w stopniu dostatecznym plus (co najmniej 65%). | |
4,0 | Student jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu oraz uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów w stopniu dobrym (co najmniej 75%). | |
4,5 | Student jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu oraz uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów w stopniu dobrym plus (co najmniej 85%). | |
5,0 | Student jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu oraz uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów w stopniu bardzo dobrym (co najmniej 95%). |
Literatura podstawowa
- Osterwalder A., Pigneur Y., Tworzenie modeli biznesowych: podręcznik wizjonera, Wydawnictwo Helion, Gliwice, 2012
- Karen Collins, An Introduction to Business, 2012, dostępna online: https://2012books.lardbucket.org/pdfs/an-introduction-to-business-v1.0.pdf
- Palczak A., Badanie stanowisk pracy punktowymi metodami wartościowania pracy, Apex, Zabrze, 1997
- Wołk R., Strzelecki T., Badanie metod i normowanie pracy, Wydaw. Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1993
Literatura dodatkowa
- Pawlak Z., Smoleń A., Organizacja firmy - projektowanie, budowa, usprawnianie, Poltext, Warszawa, 2008
- Sławińska M, Ergonomic engineering of technological devices, Politechnika Poznańska, Poznań, 2019