Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Analityka gospodarcza

Sylabus przedmiotu Mezoekonomia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mezoekonomia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z zakresu mikroekonomii oraz podstaw makroekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki na poziomie mezo - regionów, sektorów, branż, karteli, związków przedsiębiorców i grup społecznych.
C-2Zrozumienie przez studentów prawidłowości rozwoju i przemian strukturalnych podmiotów gospodarczych w mezoskali
C-3Zrozumienie przez studentów kierunków i zasadności polityki gospodarczej w mezoskali.
C-4Zapoznanie studentów z nowymi wyzwaniami gospodarki na poziomie mezo.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zajęcia organizacyjne, dobór i przedstawienie tematów zadań dla zespołów2
T-A-2Analiza sytuacji w różnych sektorach - ocena stanu, uwarunkowań i perspektyw rozwojowych10
T-A-3Struktury sieciowe jako czynnik rozwoju na poziomie mezo2
T-A-4Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Pojęcie, istota i geneza mezoekonomii. Branża i region jako przedmiot badań.2
T-W-2Typy i rola podmiotów gospodarczych w systemie na poziomie mezo.2
T-W-3Polityka gospodarcza i jej narzędzia w aspekcie mezoekonomicznym.1
T-W-4Oddziaływanie otoczenia mezoekonomicznego na zachowanie przedsiębiorstw i innych aktorów w branży, regionie.2
T-W-5Wykorzystanie kapitału ludzkiego i społecznego dla rozwoju w skali mezo.2
T-W-6Konkurencja i konkurencyjność w ujęciu mezoekonomicznym2
T-W-7Klastry i struktury sieciowe2
T-W-8Gospodarka cyfrowa, gospodarka wiedzy, globalizacja, polityka narodowa i regionalna - nowe wyzwania dla gospodarki na poziomie mezo. Zaliczenie2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział w ćwiczeniach15
A-A-2przygotowanie prezentacji6
A-A-3czytanie literatury4
25
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3prezentacja multimedialna studentów na wskazany temat

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-2Ocena formująca: ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas tworzenia prezentacji - ocena z prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa (wynik wszystkich ocen formujących)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C09_W01
student zna i rozumie mechanizmy funkcjonowania gospodarki na poziomie mezoekonomicznym
E_2A_W01, E_2A_W04C-1T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-8, T-W-2M-1, M-2, M-3S-3, S-2, S-1
E_2A_C09_W02
student zna i rozumie podstawowe narzędzia polityki gospodarczej stosowanej na poziomie mezoekonomicznym
E_2A_W01, E_2A_W04, E_2A_W10C-3T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-8, T-W-2M-1, M-2, M-3S-3
E_2A_C09_W03
student zna i rozumie nowe wyzwania gospodarki na poziomie mezo
E_2A_W01, E_2A_W04, E_2A_W09C-4T-W-8M-1, M-3S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C09_U01
Student potrafi zrozumieć i analizować zjawiska ekonomiczne i społeczne w mezoskali
E_2A_U02, E_2A_U07C-1, C-2T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-8, T-W-2M-1, M-2, M-3S-3, S-2, S-1
E_2A_C09_U02
student potrafi formułować ogólne wnioski o problemach i szansach rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezoekonomicznym
E_2A_U09, E_2A_U07, E_2A_U08C-1, C-2, C-4T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-3S-3, S-2, S-1
E_2A_C09_U03
student potrafi wyjaśnić zasadność stosowania przez państwo narzędzi polityki gospodarczej w celu wspierania rozwoju na poziomie mezo
E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U09C-3T-W-3M-1, M-2, M-3S-3, S-2, S-1
E_2A_C09_U04
student potrafi przygotowywać wystąpienia ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
E_2A_U11C-1, C-3, C-4T-A-2, T-A-3, T-A-4M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C09_K02
student ma świadomość współczesnych przemian ekonomiczo-społecznych w gospodarce na poziomie mezo
E_2A_K05, E_2A_K06C-4T-A-2, T-A-3, T-A-4M-2, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_C09_W01
student zna i rozumie mechanizmy funkcjonowania gospodarki na poziomie mezoekonomicznym
2,0Student nie zna i nie rozumie w podstawowym zakresie mechanizmów funkcjonowania gospodaki na poziomie mezoekonomicznym.
3,0Student zna i rozumie mechanizmy funkcjonowania gospodarki na poziomie mezoekonomicznym co najmniej w 55%.
3,5Student zna i rozumie mechanizmy funkcjonowania gospodarki na poziomie mezoekonomicznym co najmniej w 65%.
4,0Student zna i rozumie mechanizmy funkcjonowania gospodarki na poziomie mezoekonomicznym co najmniej w 75%.
4,5Student zna i rozumie mechanizmy funkcjonowania gospodarki na poziomie mezoekonomicznym co najmniej w 85%.
5,0Student zna i rozumie mechanizmy funkcjonowania gospodarki na poziomie mezoekonomicznym co najmniej w 95%.
E_2A_C09_W02
student zna i rozumie podstawowe narzędzia polityki gospodarczej stosowanej na poziomie mezoekonomicznym
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych narzędzi polityki gospodarczej stosowanej na poziomie mezoekonomicznym.
3,0Student zna i rozumie podstawowe narzędzia polityki gospodarczej stosowanej na poziomie mezoekonomicznym co najmniej w 55%.
3,5Student zna i rozumie podstawowe narzędzia polityki gospodarczej na poziomie mezoekonomicznym co najmniej w 65%.
4,0Student zna i rozumie podstawowe narzędzia polityki gospodarczej na poziomie mezoekonomicznym co najmniej w 75%.
4,5Student zna i rozumie podstawowe narzzia polityki gospodarczej na poziomie mezoekonomicznym co najmniej w 85%.
5,0Student zna i rozumie podstawowe narzędzia polityki gospodarczej na poziomie mezoekonomicznym co najmniej w 95%.
E_2A_C09_W03
student zna i rozumie nowe wyzwania gospodarki na poziomie mezo
2,0Student nie zna i nie rozumie nowych wyzwań gospodarki na poziomie mezo.
3,0Student zna i rozumie nowe wyzwania gospodarki na pozimie mezo co najmniej w 55%.
3,5Student zna i rozumie nowe wyzwania gospodarki na poziomie mezo co najmniej w 65%.
4,0Student zna i rozumie nowe wyzwania gospodarki na poziomie mezo co najmniej w 75%.
4,5Student zna i rozumie nowe wyzwania gospodarki na poziomie mezo co najmniej w 85%.
5,0Student zna i rozumie nowe wyzwania gospodarki na poziomie mezo co najmniej w 95%.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_C09_U01
Student potrafi zrozumieć i analizować zjawiska ekonomiczne i społeczne w mezoskali
2,0Student nie potrafi zrozumieć i analizować zjawisk ekonomicznych w skali mezo.
3,0Student potrafi zrozumieć i analizować zjawiska ekonomiczne w skali mezo co najmniej w 55%.
3,5Student potrafi zrozumieć i analizować zjawiska ekonomiczne w skali mezo co najmniej w 65%.
4,0Student potrafi zrozumieć i analizować zjawiska ekonomiczne w skali mezo co najmniej w 75%.
4,5Student potrafi zrozumieć i analizować zjawiska ekonomiczne w skali mezo co najmniej w 85%.
5,0Student potrafi zrozumieć i analizować zjawiska ekonomiczne w skali mezo co najmniej w 95%.
E_2A_C09_U02
student potrafi formułować ogólne wnioski o problemach i szansach rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezoekonomicznym
2,0Student nie potrafi w podstawowym zakresie formułować ogólnych wniosków nt. problemów i szans rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezo.
3,0Student potrafi w podstawowym zakresie formułować ogólne wnioski nt. problemów i szans rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezo co najmniej w 55%.
3,5Student potrafi w podstawowym zakresie formułować ogólne wnioski nt. problemów i szans rozwojowych podmiotów na poziomie mezo co najmniej w 65%.
4,0Student potrafi w podstawowym zakresie formułować ogólne wnioski nt. problemów i szans rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezo co najmniej w 75%.
4,5Student potrafi w stopniu większym niż podstawowy formułować ogólne wnioski nt. problemów i szans rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezo co najmniej w 85%.
5,0Student potrafi w stopniu większym podstawowy formułować ogólne wnioski nt. problemów i szans rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezo co najmniej w 95%.
E_2A_C09_U03
student potrafi wyjaśnić zasadność stosowania przez państwo narzędzi polityki gospodarczej w celu wspierania rozwoju na poziomie mezo
2,0Student nie potrafi wyjaśnić zasadności stosowania przez państwo narzędzi polityki gospodarczej na poziomie mezo.
3,0Student potrafi wyjaśnić zasadność stosowania przez państwo narzędzi polityki gospodarczej na poziomie mezo co najmniej w 55%.
3,5Student potrafi wyjaśnić zasadność stosowania przez państwo narzędzi polityki gospodarczej na poziomie mezo co najmniej w 65%.
4,0Student potrafi wyjaśnić zasadność stosowania przez państwo narzędzi polityki gospodarczej na poziomie mezo co najmniej w 75%.
4,5Student potrafi wyjaśnić zasadność stosowania przez państwo narzędzi polityki gospodarczej na poziomie mezo co najmniej w 85%.
5,0Student potrafi wyjaśnić zasadność stosowania przez państwo narzędzi polityki gospodarczej na poziomie mezo co najmniej w 95%.
E_2A_C09_U04
student potrafi przygotowywać wystąpienia ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
2,0Student nie potrafi przygotowywać wystapień ustnych z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
3,0Student potrafi wystąpienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej co najmniej w 55%.
3,5Student potrafi przygotować wystąpienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej co najmniej w 65%.
4,0Student potrafi przygotować wystąpienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej co najmniej w 75%.
4,5Student potrafi przygotować wystąpienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej co najmniej w 85%.
5,0Student potrafi przygotować wystąpienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej co najmniej w 95%.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_C09_K02
student ma świadomość współczesnych przemian ekonomiczo-społecznych w gospodarce na poziomie mezo
2,0Student nie ma świadomości współczesnych przemian ekonomiczno-społecznych w gospodarce na poziomie mezo.
3,0Student w ograniczonym stopniu ma świadomość współczesnych przemian ekonomiczno-społecznych w gospodarce na poziomie mezo; wymaga to wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student w średnim stopniu ma świadomość współczesnych przemian ekonomiczno-społecznych w gospodarce na poziomie mezo; wymaga to pomocy nauczyciela.
4,0Student w dużym stopniu samodzielnie uświadamia sobie współczesne przemiany ekonomiczno-społeczne w gospodarce na poziomie mezo.
4,5Student samodzielnie uświadamia sobie współczesne przemiany ekonomiczno-społeczne w gospodarce na poziomie mezo, ujęte w programie nauczania.
5,0Student samodzielnie uświadamia sobie współczesne przemiany ekonomiczno-społeczne w gospodarce na poziomie mezo,wykraczając przy tym poza program nauczania.

Literatura podstawowa

  1. Gorynia M., Mezoekonomia - modele samoregulacji branży, Ekonomista, 1995, nr 5-6, 1995
  2. Gorynia M., Jankowska B., Maślak E., Branża jako przedmiot badań ekonomii, Gospodarka Narodowa, 2000, nr 3, 2000
  3. Gorynia M., Łaźniewska E. (red. nauk.), Kompendium wiedzy o konkurencyjności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  4. Górka K., Tendencje zmian mezoekonomii w wyniku zmian ustrojowych i wyzwań cywilizacyjnych, IX Kongres Ekonomistów Polskich PTE, http:, www.pte.pl/kongres/referaty, 2014
  5. Jezierski A., Mezoekonomiczne uwarunkowania kształtowania konkurencyjności łańcuchów dostaw, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice, 2017
  6. Gruszewska E., Roszkowska M., Współczesne problemy ekonomiczne w badaniach młodych naukowców. Analizy makro- i mezoekonomiczne, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Białystok, 2019

Literatura dodatkowa

  1. Budnar W.W., Podmiotowość regionów a polityka i rozwój regionalny. Kontekst polski i europejski, Acta Scienriarum Polonorum. Administratio Locorum, 2009, nr 8(3), 2009
  2. Gancarczyk J., Wpływ kooperacji małych i średnich przedsiębiorstw w klastrach na konkurencyjnośc regionów, Zeszyty Naukowe Kolegium Gospodarki Światowej SGH, 2011, nr 32, 2011
  3. Łącka I., Mezoekonomiczne aspekty innowacyjności polskiej gospodarki, Prace Naukowe Uniwesytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2011, nr 168, 2011
  4. Mikołajczyk K., Kurczewska A., Fila J., Klastry na świecie, Difin, Warszawa, 2009
  5. Woźniak-Miszewska M., Mezoekonomia transgraniczna przedsiębiorstw. Studium bezpośrednich inwestycji zagranicznych w rozwoju regionów ekonomicznych, Difin, Warszawa, 2012
  6. Kirdina-Chandler S., Maevsky V., Mesoeconomics from the Heterodox Perspective and Its Structure, Journal of the Institutional Studies, 2020, No. 12(2), pp. 006-024, 2020

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zajęcia organizacyjne, dobór i przedstawienie tematów zadań dla zespołów2
T-A-2Analiza sytuacji w różnych sektorach - ocena stanu, uwarunkowań i perspektyw rozwojowych10
T-A-3Struktury sieciowe jako czynnik rozwoju na poziomie mezo2
T-A-4Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie, istota i geneza mezoekonomii. Branża i region jako przedmiot badań.2
T-W-2Typy i rola podmiotów gospodarczych w systemie na poziomie mezo.2
T-W-3Polityka gospodarcza i jej narzędzia w aspekcie mezoekonomicznym.1
T-W-4Oddziaływanie otoczenia mezoekonomicznego na zachowanie przedsiębiorstw i innych aktorów w branży, regionie.2
T-W-5Wykorzystanie kapitału ludzkiego i społecznego dla rozwoju w skali mezo.2
T-W-6Konkurencja i konkurencyjność w ujęciu mezoekonomicznym2
T-W-7Klastry i struktury sieciowe2
T-W-8Gospodarka cyfrowa, gospodarka wiedzy, globalizacja, polityka narodowa i regionalna - nowe wyzwania dla gospodarki na poziomie mezo. Zaliczenie2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział w ćwiczeniach15
A-A-2przygotowanie prezentacji6
A-A-3czytanie literatury4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C09_W01student zna i rozumie mechanizmy funkcjonowania gospodarki na poziomie mezoekonomicznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
E_2A_W04Zna i rozumie w pogłębionym stopniu struktury i instytucje społeczne, relacje między nimi, występujące w nich więzi i rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki na poziomie mezo - regionów, sektorów, branż, karteli, związków przedsiębiorców i grup społecznych.
Treści programoweT-A-2Analiza sytuacji w różnych sektorach - ocena stanu, uwarunkowań i perspektyw rozwojowych
T-A-3Struktury sieciowe jako czynnik rozwoju na poziomie mezo
T-A-4Zaliczenie
T-W-3Polityka gospodarcza i jej narzędzia w aspekcie mezoekonomicznym.
T-W-4Oddziaływanie otoczenia mezoekonomicznego na zachowanie przedsiębiorstw i innych aktorów w branży, regionie.
T-W-5Wykorzystanie kapitału ludzkiego i społecznego dla rozwoju w skali mezo.
T-W-6Konkurencja i konkurencyjność w ujęciu mezoekonomicznym
T-W-7Klastry i struktury sieciowe
T-W-1Pojęcie, istota i geneza mezoekonomii. Branża i region jako przedmiot badań.
T-W-8Gospodarka cyfrowa, gospodarka wiedzy, globalizacja, polityka narodowa i regionalna - nowe wyzwania dla gospodarki na poziomie mezo. Zaliczenie
T-W-2Typy i rola podmiotów gospodarczych w systemie na poziomie mezo.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3prezentacja multimedialna studentów na wskazany temat
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa (wynik wszystkich ocen formujących)
S-2Ocena formująca: ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas tworzenia prezentacji - ocena z prezentacji
S-1Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie w podstawowym zakresie mechanizmów funkcjonowania gospodaki na poziomie mezoekonomicznym.
3,0Student zna i rozumie mechanizmy funkcjonowania gospodarki na poziomie mezoekonomicznym co najmniej w 55%.
3,5Student zna i rozumie mechanizmy funkcjonowania gospodarki na poziomie mezoekonomicznym co najmniej w 65%.
4,0Student zna i rozumie mechanizmy funkcjonowania gospodarki na poziomie mezoekonomicznym co najmniej w 75%.
4,5Student zna i rozumie mechanizmy funkcjonowania gospodarki na poziomie mezoekonomicznym co najmniej w 85%.
5,0Student zna i rozumie mechanizmy funkcjonowania gospodarki na poziomie mezoekonomicznym co najmniej w 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C09_W02student zna i rozumie podstawowe narzędzia polityki gospodarczej stosowanej na poziomie mezoekonomicznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
E_2A_W04Zna i rozumie w pogłębionym stopniu struktury i instytucje społeczne, relacje między nimi, występujące w nich więzi i rządzące nimi prawidłowości
E_2A_W10Zna i rozumie normy i reguły prawne, ekonomiczne, organizacyjne, etyczne i inne warunkujące funkcjonowanie gospodarki, w tym podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie przez studentów kierunków i zasadności polityki gospodarczej w mezoskali.
Treści programoweT-A-2Analiza sytuacji w różnych sektorach - ocena stanu, uwarunkowań i perspektyw rozwojowych
T-A-3Struktury sieciowe jako czynnik rozwoju na poziomie mezo
T-A-4Zaliczenie
T-W-3Polityka gospodarcza i jej narzędzia w aspekcie mezoekonomicznym.
T-W-4Oddziaływanie otoczenia mezoekonomicznego na zachowanie przedsiębiorstw i innych aktorów w branży, regionie.
T-W-5Wykorzystanie kapitału ludzkiego i społecznego dla rozwoju w skali mezo.
T-W-6Konkurencja i konkurencyjność w ujęciu mezoekonomicznym
T-W-7Klastry i struktury sieciowe
T-W-1Pojęcie, istota i geneza mezoekonomii. Branża i region jako przedmiot badań.
T-W-8Gospodarka cyfrowa, gospodarka wiedzy, globalizacja, polityka narodowa i regionalna - nowe wyzwania dla gospodarki na poziomie mezo. Zaliczenie
T-W-2Typy i rola podmiotów gospodarczych w systemie na poziomie mezo.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3prezentacja multimedialna studentów na wskazany temat
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa (wynik wszystkich ocen formujących)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych narzędzi polityki gospodarczej stosowanej na poziomie mezoekonomicznym.
3,0Student zna i rozumie podstawowe narzędzia polityki gospodarczej stosowanej na poziomie mezoekonomicznym co najmniej w 55%.
3,5Student zna i rozumie podstawowe narzędzia polityki gospodarczej na poziomie mezoekonomicznym co najmniej w 65%.
4,0Student zna i rozumie podstawowe narzędzia polityki gospodarczej na poziomie mezoekonomicznym co najmniej w 75%.
4,5Student zna i rozumie podstawowe narzzia polityki gospodarczej na poziomie mezoekonomicznym co najmniej w 85%.
5,0Student zna i rozumie podstawowe narzędzia polityki gospodarczej na poziomie mezoekonomicznym co najmniej w 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C09_W03student zna i rozumie nowe wyzwania gospodarki na poziomie mezo
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
E_2A_W04Zna i rozumie w pogłębionym stopniu struktury i instytucje społeczne, relacje między nimi, występujące w nich więzi i rządzące nimi prawidłowości
E_2A_W09Zna i rozumie fundamentalne dylematy i wyzwania ekonomiczne oraz społeczne współczesnej cywilizacji
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z nowymi wyzwaniami gospodarki na poziomie mezo.
Treści programoweT-W-8Gospodarka cyfrowa, gospodarka wiedzy, globalizacja, polityka narodowa i regionalna - nowe wyzwania dla gospodarki na poziomie mezo. Zaliczenie
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-3prezentacja multimedialna studentów na wskazany temat
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa (wynik wszystkich ocen formujących)
S-1Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie nowych wyzwań gospodarki na poziomie mezo.
3,0Student zna i rozumie nowe wyzwania gospodarki na pozimie mezo co najmniej w 55%.
3,5Student zna i rozumie nowe wyzwania gospodarki na poziomie mezo co najmniej w 65%.
4,0Student zna i rozumie nowe wyzwania gospodarki na poziomie mezo co najmniej w 75%.
4,5Student zna i rozumie nowe wyzwania gospodarki na poziomie mezo co najmniej w 85%.
5,0Student zna i rozumie nowe wyzwania gospodarki na poziomie mezo co najmniej w 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C09_U01Student potrafi zrozumieć i analizować zjawiska ekonomiczne i społeczne w mezoskali
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji, wyjaśniania oraz prognozowania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz relacji między nimi, stosując właściwy dobór źródeł i informacji poprzez ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę i twórczą interpretację
E_2A_U07Potrafi analizować trendy w gospodarce (w tym oceniać efekty rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, krajowym, regionalnym i lokalnym) oraz złożone problemy współczesnej gospodarki w świetle dorobku i poglądów autorytetów ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki na poziomie mezo - regionów, sektorów, branż, karteli, związków przedsiębiorców i grup społecznych.
C-2Zrozumienie przez studentów prawidłowości rozwoju i przemian strukturalnych podmiotów gospodarczych w mezoskali
Treści programoweT-A-2Analiza sytuacji w różnych sektorach - ocena stanu, uwarunkowań i perspektyw rozwojowych
T-A-3Struktury sieciowe jako czynnik rozwoju na poziomie mezo
T-A-4Zaliczenie
T-W-3Polityka gospodarcza i jej narzędzia w aspekcie mezoekonomicznym.
T-W-4Oddziaływanie otoczenia mezoekonomicznego na zachowanie przedsiębiorstw i innych aktorów w branży, regionie.
T-W-5Wykorzystanie kapitału ludzkiego i społecznego dla rozwoju w skali mezo.
T-W-6Konkurencja i konkurencyjność w ujęciu mezoekonomicznym
T-W-7Klastry i struktury sieciowe
T-W-1Pojęcie, istota i geneza mezoekonomii. Branża i region jako przedmiot badań.
T-W-8Gospodarka cyfrowa, gospodarka wiedzy, globalizacja, polityka narodowa i regionalna - nowe wyzwania dla gospodarki na poziomie mezo. Zaliczenie
T-W-2Typy i rola podmiotów gospodarczych w systemie na poziomie mezo.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3prezentacja multimedialna studentów na wskazany temat
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa (wynik wszystkich ocen formujących)
S-2Ocena formująca: ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas tworzenia prezentacji - ocena z prezentacji
S-1Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zrozumieć i analizować zjawisk ekonomicznych w skali mezo.
3,0Student potrafi zrozumieć i analizować zjawiska ekonomiczne w skali mezo co najmniej w 55%.
3,5Student potrafi zrozumieć i analizować zjawiska ekonomiczne w skali mezo co najmniej w 65%.
4,0Student potrafi zrozumieć i analizować zjawiska ekonomiczne w skali mezo co najmniej w 75%.
4,5Student potrafi zrozumieć i analizować zjawiska ekonomiczne w skali mezo co najmniej w 85%.
5,0Student potrafi zrozumieć i analizować zjawiska ekonomiczne w skali mezo co najmniej w 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C09_U02student potrafi formułować ogólne wnioski o problemach i szansach rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezoekonomicznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U09Potrafi prowadzić debatę na tematy dotyczące zagadnień gospodarczych, wykorzystując dorobek i poglądy autorytetów ekonomii i finansów
E_2A_U07Potrafi analizować trendy w gospodarce (w tym oceniać efekty rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, krajowym, regionalnym i lokalnym) oraz złożone problemy współczesnej gospodarki w świetle dorobku i poglądów autorytetów ekonomii i finansów
E_2A_U08Potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne z zakresu ekonomii i finansów ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki na poziomie mezo - regionów, sektorów, branż, karteli, związków przedsiębiorców i grup społecznych.
C-2Zrozumienie przez studentów prawidłowości rozwoju i przemian strukturalnych podmiotów gospodarczych w mezoskali
C-4Zapoznanie studentów z nowymi wyzwaniami gospodarki na poziomie mezo.
Treści programoweT-A-2Analiza sytuacji w różnych sektorach - ocena stanu, uwarunkowań i perspektyw rozwojowych
T-A-3Struktury sieciowe jako czynnik rozwoju na poziomie mezo
T-A-4Zaliczenie
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3prezentacja multimedialna studentów na wskazany temat
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa (wynik wszystkich ocen formujących)
S-2Ocena formująca: ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas tworzenia prezentacji - ocena z prezentacji
S-1Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w podstawowym zakresie formułować ogólnych wniosków nt. problemów i szans rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezo.
3,0Student potrafi w podstawowym zakresie formułować ogólne wnioski nt. problemów i szans rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezo co najmniej w 55%.
3,5Student potrafi w podstawowym zakresie formułować ogólne wnioski nt. problemów i szans rozwojowych podmiotów na poziomie mezo co najmniej w 65%.
4,0Student potrafi w podstawowym zakresie formułować ogólne wnioski nt. problemów i szans rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezo co najmniej w 75%.
4,5Student potrafi w stopniu większym niż podstawowy formułować ogólne wnioski nt. problemów i szans rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezo co najmniej w 85%.
5,0Student potrafi w stopniu większym podstawowy formułować ogólne wnioski nt. problemów i szans rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezo co najmniej w 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C09_U03student potrafi wyjaśnić zasadność stosowania przez państwo narzędzi polityki gospodarczej w celu wspierania rozwoju na poziomie mezo
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywania zadań w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U02Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji, wyjaśniania oraz prognozowania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz relacji między nimi, stosując właściwy dobór źródeł i informacji poprzez ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę i twórczą interpretację
E_2A_U09Potrafi prowadzić debatę na tematy dotyczące zagadnień gospodarczych, wykorzystując dorobek i poglądy autorytetów ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie przez studentów kierunków i zasadności polityki gospodarczej w mezoskali.
Treści programoweT-W-3Polityka gospodarcza i jej narzędzia w aspekcie mezoekonomicznym.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3prezentacja multimedialna studentów na wskazany temat
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa (wynik wszystkich ocen formujących)
S-2Ocena formująca: ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas tworzenia prezentacji - ocena z prezentacji
S-1Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyjaśnić zasadności stosowania przez państwo narzędzi polityki gospodarczej na poziomie mezo.
3,0Student potrafi wyjaśnić zasadność stosowania przez państwo narzędzi polityki gospodarczej na poziomie mezo co najmniej w 55%.
3,5Student potrafi wyjaśnić zasadność stosowania przez państwo narzędzi polityki gospodarczej na poziomie mezo co najmniej w 65%.
4,0Student potrafi wyjaśnić zasadność stosowania przez państwo narzędzi polityki gospodarczej na poziomie mezo co najmniej w 75%.
4,5Student potrafi wyjaśnić zasadność stosowania przez państwo narzędzi polityki gospodarczej na poziomie mezo co najmniej w 85%.
5,0Student potrafi wyjaśnić zasadność stosowania przez państwo narzędzi polityki gospodarczej na poziomie mezo co najmniej w 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C09_U04student potrafi przygotowywać wystąpienia ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U11Potrafi przygotować w języku polskim lub obcym prace pisemne lub wystąpienia ustne z zakresu ekonomii i finansów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki na poziomie mezo - regionów, sektorów, branż, karteli, związków przedsiębiorców i grup społecznych.
C-3Zrozumienie przez studentów kierunków i zasadności polityki gospodarczej w mezoskali.
C-4Zapoznanie studentów z nowymi wyzwaniami gospodarki na poziomie mezo.
Treści programoweT-A-2Analiza sytuacji w różnych sektorach - ocena stanu, uwarunkowań i perspektyw rozwojowych
T-A-3Struktury sieciowe jako czynnik rozwoju na poziomie mezo
T-A-4Zaliczenie
Metody nauczaniaM-3prezentacja multimedialna studentów na wskazany temat
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas tworzenia prezentacji - ocena z prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przygotowywać wystapień ustnych z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
3,0Student potrafi wystąpienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej co najmniej w 55%.
3,5Student potrafi przygotować wystąpienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej co najmniej w 65%.
4,0Student potrafi przygotować wystąpienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej co najmniej w 75%.
4,5Student potrafi przygotować wystąpienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej co najmniej w 85%.
5,0Student potrafi przygotować wystąpienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej co najmniej w 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C09_K02student ma świadomość współczesnych przemian ekonomiczo-społecznych w gospodarce na poziomie mezo
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K05Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się warunków i potrzeb społecznych przez identyfikację dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przestrzeganie i rozwijanie zasad etyki zawodowej, podtrzymywanie etosu zawodowego i rozwijanie dorobku zawodu
E_2A_K06Jest gotów do wykazywania tolerancji i otwartości wobec różnych poglądów, postaw i kultur
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z nowymi wyzwaniami gospodarki na poziomie mezo.
Treści programoweT-A-2Analiza sytuacji w różnych sektorach - ocena stanu, uwarunkowań i perspektyw rozwojowych
T-A-3Struktury sieciowe jako czynnik rozwoju na poziomie mezo
T-A-4Zaliczenie
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-3prezentacja multimedialna studentów na wskazany temat
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas tworzenia prezentacji - ocena z prezentacji
S-1Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości współczesnych przemian ekonomiczno-społecznych w gospodarce na poziomie mezo.
3,0Student w ograniczonym stopniu ma świadomość współczesnych przemian ekonomiczno-społecznych w gospodarce na poziomie mezo; wymaga to wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student w średnim stopniu ma świadomość współczesnych przemian ekonomiczno-społecznych w gospodarce na poziomie mezo; wymaga to pomocy nauczyciela.
4,0Student w dużym stopniu samodzielnie uświadamia sobie współczesne przemiany ekonomiczno-społeczne w gospodarce na poziomie mezo.
4,5Student samodzielnie uświadamia sobie współczesne przemiany ekonomiczno-społeczne w gospodarce na poziomie mezo, ujęte w programie nauczania.
5,0Student samodzielnie uświadamia sobie współczesne przemiany ekonomiczno-społeczne w gospodarce na poziomie mezo,wykraczając przy tym poza program nauczania.