Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Analityka gospodarcza

Sylabus przedmiotu Ekonomia międzynarodowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomia międzynarodowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>, Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 10 1,40,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 30 1,60,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie wiedzy z zakresu makro i mikroekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych
C-2zrozumienie przez studentów podstawowych zasad funkcjonowania gospodarki światowej
C-3opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych współczesnego świata

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Międzynarodowy handel towarami i usługami;4
T-A-2Międzynarodowe przepływy zasobów pracy;4
T-A-3Międzynarodowe przepływy technologii4
T-A-4Międzynarodowe przepływy czynników przyrodniczych i ekologicznych;2
T-A-5Rynki międzynarodowe; Kształtowanie się cen na rynkach;4
T-A-6Pieniądz światowy i kursy walutowe;4
T-A-7Międzynarodowe systemy walutowe; Rozliczenia międzynarodowych obrotów z zagranicą4
T-A-8Międzynarodowe przepływy kapitału;3
T-A-9Zaliczenie1
30
wykłady
T-W-1Uwarunkowania międzynarodowej integracji gospodarczej2
T-W-2Rozwój współpracy politycznej i gospodarczej w skali świata3
T-W-3Globalizacja i jej skutki dla współczesnego świata2
T-W-4Rola Chin w gospodarce światowej2
T-W-5Zaliczenie1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie się do zaliczenia10
40
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia25
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metody problemowe: wykład konwersatoryny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena bieżacej aktywności
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C07/3.1_W01
student zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu ekonomii międzynarodowej
E_2A_W01C-2, C-3T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-8M-1, M-2S-2
E_2A_C07/3.1_W02
Student zna i rozumie tendencje w międzynarodowym przepływie kapitałów
E_2A_W04C-3T-A-6, T-A-7, T-A-8M-2S-1
E_2A_C07/3.1_W03
Student zna i rozumie tendencje w międzynarodowym przepływie towarów
E_2A_W01, E_2A_W08, E_2A_W09C-2, C-3, C-1T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C07/3.1_U01
Student potrafi analizować tendencje w gospodarce globalnej
E_2A_U04, E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U07C-2, C-1T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C07/3.1_K01
student jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemów
E_2A_K04, E_2A_K01, E_2A_K05, E_2A_K06, E_2A_K03C-3T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-8M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_C07/3.1_W01
student zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu ekonomii międzynarodowej
2,0Nie potrafi podać podstawowych definicji z zakresu EM
3,0Potrafi podać podstawowe definicje z zakresu EM
3,5Rozumie podstawowe zagadnienia związane z EM
4,0Potrafi interpretować zjawiska zachodzące w stosunkach międzynarodowych
4,5Potrafi analizować wskażniki charakterysujące gospodarkę globalną
5,0Potrafi interpretować, i bronic swoich poglądów z zakresu EM
E_2A_C07/3.1_W02
Student zna i rozumie tendencje w międzynarodowym przepływie kapitałów
2,0Nie zna tendencji w międzynarodowym przepływie kapitału
3,0Zna tendencje w międzynarodowym przepływie kapitału w stopniu dostatecznym
3,5Zna tendencje w międzynarodowym przepływie kapitału w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna tendencje w międzynarodowym przepływie kapitału w stopniu dobrym
4,5Zna tendencje w międzynarodowym przepływie kapitału w stopniu wiecej niż dobrym
5,0Zna tendencje w międzynarodowym przepływie kapitału w stopniu bardzo dobrym
E_2A_C07/3.1_W03
Student zna i rozumie tendencje w międzynarodowym przepływie towarów
2,0Nie zna tendencji w międzynarodowym przepływie towarów
3,0Zna tendencje w międzynarodowym przepływie towarów w stopniu dostatecznym
3,5Zna tendencje w międzynarodowym przepływie towarów w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna tendencje w międzynarodowym przepływie towarów w stopniu dobrym
4,5Zna tendencje w międzynarodowym przepływie towarów w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna tendencje w międzynarodowym przepływie towarów w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_C07/3.1_U01
Student potrafi analizować tendencje w gospodarce globalnej
2,0Student nie potrafi analizować
3,0Student posiada postawowe umięjetności z zakresu anlizy podstawowych wskaźników charakterystycnych dla ekonomii międzynarodowej
3,5Student potrafi analiować tendencje w gospodarce globalnej. Z trudnością formułuje wnioski
4,0Student samodzielnie formułuje wnioski.
4,5Student potrafi samodzielnie formułować wioski oraz uzasadniać swoje stanowisko
5,0Potrafi wytłumaczyć i uzasadnić swoje zdanie w zakresie tendencji w gospodarce globalnej.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_C07/3.1_K01
student jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemów
2,0Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów
3,0Student opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych w sposób odtwórczy
3,5Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów mimo braku kompetencji do podejmowania bardziej skomplikowanych działań
4,0Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów, podejmuje bardziej skomplikowane działania
4,5Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów, podejmuje skomplikowane działania, samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami
5,0Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów, podejmuje wszechstronne działania, samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami, prezentuje swoje poglądy

Literatura podstawowa

  1. Budnikowski A., Ekonomia międzynarodowa, PWE, Warszawa, 2017
  2. Krugman Paul R. , Obstfeld Maurice , Melitz Marc J., Ekonomia międzynarodowa. Tom 1. Teoria i polityka, PWN, Warszawa, 2018

Literatura dodatkowa

  1. pod red. A. Budnikowskiego, E. Kaweckiej-Wyrzykowskiej, Międzynarodowe stosunki gospodarcze, PWE, Warszawa, 2006
  2. S. Miklaszewski (i inni), Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze u progu XXI wieku, Wydawnictwo Delfin, Warszawa, 2006
  3. Regional Cooperation and Integration in a Changing World, Asian Development Bank, 2014, https://www.adb.org/sites/default/files/publication/30224/regional-cooperation-changing-world.pdf
  4. Regional Cooperation and Integration in a Changing World, Asian Development Bank, 2013, https://www.adb.org/sites/default/files/publication/30224/regional-cooperation-changing-world.pdf

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Międzynarodowy handel towarami i usługami;4
T-A-2Międzynarodowe przepływy zasobów pracy;4
T-A-3Międzynarodowe przepływy technologii4
T-A-4Międzynarodowe przepływy czynników przyrodniczych i ekologicznych;2
T-A-5Rynki międzynarodowe; Kształtowanie się cen na rynkach;4
T-A-6Pieniądz światowy i kursy walutowe;4
T-A-7Międzynarodowe systemy walutowe; Rozliczenia międzynarodowych obrotów z zagranicą4
T-A-8Międzynarodowe przepływy kapitału;3
T-A-9Zaliczenie1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Uwarunkowania międzynarodowej integracji gospodarczej2
T-W-2Rozwój współpracy politycznej i gospodarczej w skali świata3
T-W-3Globalizacja i jej skutki dla współczesnego świata2
T-W-4Rola Chin w gospodarce światowej2
T-W-5Zaliczenie1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie się do zaliczenia10
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia25
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C07/3.1_W01student zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu ekonomii międzynarodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-2zrozumienie przez studentów podstawowych zasad funkcjonowania gospodarki światowej
C-3opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych współczesnego świata
Treści programoweT-W-4Rola Chin w gospodarce światowej
T-W-1Uwarunkowania międzynarodowej integracji gospodarczej
T-W-2Rozwój współpracy politycznej i gospodarczej w skali świata
T-W-3Globalizacja i jej skutki dla współczesnego świata
T-A-6Pieniądz światowy i kursy walutowe;
T-A-1Międzynarodowy handel towarami i usługami;
T-A-2Międzynarodowe przepływy zasobów pracy;
T-A-3Międzynarodowe przepływy technologii
T-A-4Międzynarodowe przepływy czynników przyrodniczych i ekologicznych;
T-A-5Rynki międzynarodowe; Kształtowanie się cen na rynkach;
T-A-7Międzynarodowe systemy walutowe; Rozliczenia międzynarodowych obrotów z zagranicą
T-A-8Międzynarodowe przepływy kapitału;
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metody problemowe: wykład konwersatoryny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi podać podstawowych definicji z zakresu EM
3,0Potrafi podać podstawowe definicje z zakresu EM
3,5Rozumie podstawowe zagadnienia związane z EM
4,0Potrafi interpretować zjawiska zachodzące w stosunkach międzynarodowych
4,5Potrafi analizować wskażniki charakterysujące gospodarkę globalną
5,0Potrafi interpretować, i bronic swoich poglądów z zakresu EM
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C07/3.1_W02Student zna i rozumie tendencje w międzynarodowym przepływie kapitałów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W04Zna i rozumie w pogłębionym stopniu struktury i instytucje społeczne, relacje między nimi, występujące w nich więzi i rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-3opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych współczesnego świata
Treści programoweT-A-6Pieniądz światowy i kursy walutowe;
T-A-7Międzynarodowe systemy walutowe; Rozliczenia międzynarodowych obrotów z zagranicą
T-A-8Międzynarodowe przepływy kapitału;
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: wykład konwersatoryny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena bieżacej aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna tendencji w międzynarodowym przepływie kapitału
3,0Zna tendencje w międzynarodowym przepływie kapitału w stopniu dostatecznym
3,5Zna tendencje w międzynarodowym przepływie kapitału w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna tendencje w międzynarodowym przepływie kapitału w stopniu dobrym
4,5Zna tendencje w międzynarodowym przepływie kapitału w stopniu wiecej niż dobrym
5,0Zna tendencje w międzynarodowym przepływie kapitału w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C07/3.1_W03Student zna i rozumie tendencje w międzynarodowym przepływie towarów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
E_2A_W08Zna i rozumie w pogłębionym stopniu system finansowy i jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki
E_2A_W09Zna i rozumie fundamentalne dylematy i wyzwania ekonomiczne oraz społeczne współczesnej cywilizacji
Cel przedmiotuC-2zrozumienie przez studentów podstawowych zasad funkcjonowania gospodarki światowej
C-3opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych współczesnego świata
C-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych
Treści programoweT-W-4Rola Chin w gospodarce światowej
T-W-1Uwarunkowania międzynarodowej integracji gospodarczej
T-W-2Rozwój współpracy politycznej i gospodarczej w skali świata
T-W-3Globalizacja i jej skutki dla współczesnego świata
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: wykład konwersatoryny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena bieżacej aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna tendencji w międzynarodowym przepływie towarów
3,0Zna tendencje w międzynarodowym przepływie towarów w stopniu dostatecznym
3,5Zna tendencje w międzynarodowym przepływie towarów w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna tendencje w międzynarodowym przepływie towarów w stopniu dobrym
4,5Zna tendencje w międzynarodowym przepływie towarów w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna tendencje w międzynarodowym przepływie towarów w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C07/3.1_U01Student potrafi analizować tendencje w gospodarce globalnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U04Potrafi formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi z zakresu ekonomii i finansów
E_2A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywania zadań w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U02Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji, wyjaśniania oraz prognozowania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz relacji między nimi, stosując właściwy dobór źródeł i informacji poprzez ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę i twórczą interpretację
E_2A_U07Potrafi analizować trendy w gospodarce (w tym oceniać efekty rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, krajowym, regionalnym i lokalnym) oraz złożone problemy współczesnej gospodarki w świetle dorobku i poglądów autorytetów ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-2zrozumienie przez studentów podstawowych zasad funkcjonowania gospodarki światowej
C-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych
Treści programoweT-W-4Rola Chin w gospodarce światowej
T-W-1Uwarunkowania międzynarodowej integracji gospodarczej
T-W-2Rozwój współpracy politycznej i gospodarczej w skali świata
T-W-3Globalizacja i jej skutki dla współczesnego świata
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metody problemowe: wykład konwersatoryny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi analizować
3,0Student posiada postawowe umięjetności z zakresu anlizy podstawowych wskaźników charakterystycnych dla ekonomii międzynarodowej
3,5Student potrafi analiować tendencje w gospodarce globalnej. Z trudnością formułuje wnioski
4,0Student samodzielnie formułuje wnioski.
4,5Student potrafi samodzielnie formułować wioski oraz uzasadniać swoje stanowisko
5,0Potrafi wytłumaczyć i uzasadnić swoje zdanie w zakresie tendencji w gospodarce globalnej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C07/3.1_K01student jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K04Jest gotów do myślenia i rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
E_2A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści
E_2A_K05Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się warunków i potrzeb społecznych przez identyfikację dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przestrzeganie i rozwijanie zasad etyki zawodowej, podtrzymywanie etosu zawodowego i rozwijanie dorobku zawodu
E_2A_K06Jest gotów do wykazywania tolerancji i otwartości wobec różnych poglądów, postaw i kultur
E_2A_K03Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne, etyczne i polityczne oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego
Cel przedmiotuC-3opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych współczesnego świata
Treści programoweT-A-6Pieniądz światowy i kursy walutowe;
T-A-1Międzynarodowy handel towarami i usługami;
T-A-2Międzynarodowe przepływy zasobów pracy;
T-A-4Międzynarodowe przepływy czynników przyrodniczych i ekologicznych;
T-A-5Rynki międzynarodowe; Kształtowanie się cen na rynkach;
T-A-7Międzynarodowe systemy walutowe; Rozliczenia międzynarodowych obrotów z zagranicą
T-A-8Międzynarodowe przepływy kapitału;
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: wykład konwersatoryny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena bieżacej aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów
3,0Student opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych w sposób odtwórczy
3,5Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów mimo braku kompetencji do podejmowania bardziej skomplikowanych działań
4,0Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów, podejmuje bardziej skomplikowane działania
4,5Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów, podejmuje skomplikowane działania, samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami
5,0Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów, podejmuje wszechstronne działania, samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami, prezentuje swoje poglądy