Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Geologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Cyprian Seul <Cyprian.Seul@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 1,50,50zaliczenie
wykładyW1 15 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem form geomorfologicznych i profili litogenetycznych na tle przeglądu procesów endo- i egzogenicznych.
C-2Przedstawienie specyfiki badań geologiczno - inżynierskich. Metody badań terenowych i laboratoryjnych oraz umiejętność wykorzystania ich wynikow do późniejszych obliczeń geotechnicznych
C-3Zrozumienie przez studentów roli prawa w procesie inwestycyjnym w budownictwie, ze szczególnym uwzględnieniem styku geologii inżynierskiej i geotechniki

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Makroskopowe rozpoznawanie głównych minerałów i skał6
T-L-2Rozpoznawanie makroskopowe gruntów gruboziarnistych, drobnoziarnistych i oragnicznych zgodnie z ISO4
T-L-3Parametry geologiczno-inżynierskie dla gruntów mineralnych i organicznych2
T-L-4Ocena terenu na podstawie Szczegółowej Mapy Geologicznej Polski2
T-L-5Wykonanie przekroju geologicznego / kolokwium zaliczeniowe1
15
wykłady
T-W-1Geologia i geologia inżynierska - definicje. Nauki geologiczne i pokrewne. Literatura. Wszechświat - Układ Słoneczny - Ziemia. Geosfery. Obieg materii w przypowierzchniowych sferach ziemi. Morfogenetyczna działalność sił wewnętrznych (procesy endogeniczne). Tektonika płyt. Geosynkliny. Orogenezy. Izostazja. Epejrogeneza. Trzęsienia ziemi. Procesy magmowe. Wulkanizm. Fałdy, uskoki. Głowne jednostki tektoniczne Polski. Tabela stratygraficzna.1
T-W-2Minerały skałotwórcze. Skały magmowe. Wietrzenie, denudacja, procesy zachodzące na stoku.1
T-W-3Rzeka. Koryto. Łożysko. Ruch wody rzecznej. Erozja i transport rzeczny. Rzeka meandrująca, a roztokowa.1
T-W-4Akumulacja rzeczna. Stożki napływowe, delty, równiny aluwialne. Typy dolin rzecznych. Terasy rzeczne. Przełomy. Metody badań osadów rzecznych.1
T-W-5Formy międzydolinne. Cykle geomorfologiczne. Rozwój rzeźby w obszarach o różnej budowie. Skały osadowe. Zjawiska krasowe. Rzeźba eoliczna (erozja - transport - akumulacja). Torfowiska. Wybrzeża morskie. Metamorfizm.1
T-W-6Rodzaje lodowców. Erozja i transport lodowcowy. Akumulacyjna działalność lodowców: moreny, kemy, drumliny. Działalność wód lodowcowych: ozy. Krajobraz lodowcowy i polodowcowy. Pradoliny. Zlodowacenia plejstoceńskie na terenie Polski. Deglacjacja lobu Odry. Holocen.1
T-W-7Geologia inżynierska a geotechnika. Zagadnienia prawne.1
T-W-8Badania geologiczno - inżynierskie: Wizja terenu, kartowanie geologiczne. Prace geodezyjne (tyczenie, niwelacja, GPS). Wiercenia: cele i metody.1
T-W-9Wody podziemne i ich obserwacje w otworze. Badania makroskopowe. Klasyfikacje gruntów według różnych norm.1
T-W-10Wykopy badawcze, odkrywki fundamentu. Badania terenowe in-situ; sondowania dynamiczne i statyczne. Sondowania obrotowe i wkręcane. Zastosowanie poszczególnych rodzajów sondowań.1
T-W-11Badania terenowe in-situ; badania presjometryczne. Opis metody i sprzętu. Uzyskiwane parametry. Korelacje. Jakość badań presjometrycznych. Dylatometr.1
T-W-12Badania terenowe nieinwazyjne (badania sejsmiczne, geoelektryczne, georadarowe i inne).1
T-W-13Badania laboratoryjne1
T-W-14Programowanie badań.1
T-W-15Zasady dokumentowania wyników badań.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2konsultacje6
A-L-3przygotowanie samodzielne do zajęć labolatoryjnych10
A-L-4przygotowanie samodzielne do sprawdzianu zaliczeniowego12
A-L-5zaliczenie2
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje6
A-W-3przygotowanie do egzaminu22
A-W-4udział w egzaminie2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metody praktyczne (pokaz)
M-3metody praktycze (ćwiczenia laboratoryjne)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/06_W01
Student zna i rozumie metody badawcze pozwalające na ustalenie własności fizykomechanicznych podłoża (wykłady 10 - 13).
IS_1A_W13, IS_1A_W21C-2T-L-3, T-W-8, T-W-9M-3, M-1S-1
IS_1A_S1/B/06_W02
Student zna zasady tworzenia map i przekrojów geologiczno - inżynierskich (geotechnicznych) i korzystania z nich, jak również sposoby wykonywania prostych prac geodezyjnych (wykłady 7, 8 i 15)
IS_1A_W18, IS_1A_W02C-2T-L-4, T-W-8M-2S-1
IS_1A_S1/B/06_W03
Student zna cechy mechaniczne gruntu i rozumie sposoby ich ustalania (wykłady 10 - 13).
IS_1A_W22C-2T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-W-15M-3, M-2S-1
IS_1A_S1/B/06_W04
Student zna podstawowe normy budowlane dotyczące geotechniki, podstawowe metody fudamentowania i technologie wzmacniania podłoża, jak również prawidłowego prowadzenia prac ziemnych i fundamentowych (wykłady 7 - 13).
IS_1A_W18, IS_1A_W19C-2, C-1T-L-5, T-W-7, T-W-8, T-W-10M-3, M-2, M-1S-1
IS_1A_S1/B/06_W05
Student zna zachowanie się wody w podłożu gruntowym, sposoby przedstawiania zjawisk hydrogeologicznych w dokumentacji geologiczno - inżynierskiej (geotechnicznej) i zna sposoby radzenia sobie z obecnością wody w strefie robót ziemnych. Student zna sposoby kontroli jakości wód podziemnych w aspekcie możliwych odpowierzchniowych zanieczyszczeń antropogenicznych (wykłady 9 i 10).
IS_1A_W05C-2, C-1T-L-4, T-W-8, T-W-9M-2, M-1S-1
IS_1A_S1/B/06_W06
Student zna najnowsze metody badawcze stosowane w geotechnice (wykłady 8 - 13).
IS_1A_W16C-2T-L-3, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-14M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/06_U01
Student potrafi dobierać właściwe metody badawcze i umieć posłużyć się ich wynikami, aby uzyskać parametry pozwalające rozwiązać dany problem geotechniczny i projektować fudamenty (wykłady 10 - 13).
IS_1A_U05C-2T-L-5, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-13, T-W-14M-2, M-1S-1
IS_1A_S1/B/06_U02
Student potrafi analizować różne formy (mapy, przekroje, profile) graficznego przedstawiania budowy geologicznej, warunków geologiczno - inżynierskich i hydrogeologicznych oraz procesów (zagrożeń) geologicznych i znać sposoby przeciwdziałania tym zagrożeniom. Student powinien potrafić stosować terminologię geologicznczną, geomorfologiczną i geotechniczną, a w razie potrzeby wspomagać się technologiami informatycznymi (wszystkie wykłady).
IS_1A_U13, IS_1A_U20C-3, C-2, C-1T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-3, M-2, M-1S-1
IS_1A_S1/B/06_U03
Student powinien potrafić interpretować i koordynować treści zapisów prawa geologicznego i prawa budowlanego w zakresie geotechniki (wykład 7).
IS_1A_U10C-3T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/06_K01
Student jest gotów do podejmowania refleksji, iż nauka nie jest dana raz na zawsze, lecz jest procesem wymagającym aktywnej postawy osoby, która z niej korzysta. Na wszystkich wykładach akcentowano aspekt postępu w naukach geologicznych i geotechnice. Treść szeregu z nich wskazywała na możliwy wpływ działalności człowieka na środowisko wodno - gruntowe. Student powinien mieć świadomość potrzeby nie dopuszczania do takich sytuacji.
IS_1A_K02C-3, C-2, C-1T-W-1, T-W-7M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/06_W01
Student zna i rozumie metody badawcze pozwalające na ustalenie własności fizykomechanicznych podłoża (wykłady 10 - 13).
2,0
3,0Rozumie sens metod badawczych i zna ich ogólną charakterystykę
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/B/06_W02
Student zna zasady tworzenia map i przekrojów geologiczno - inżynierskich (geotechnicznych) i korzystania z nich, jak również sposoby wykonywania prostych prac geodezyjnych (wykłady 7, 8 i 15)
2,0
3,0Rozumie treści map i przekrojów geotechnicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/B/06_W03
Student zna cechy mechaniczne gruntu i rozumie sposoby ich ustalania (wykłady 10 - 13).
2,0
3,0Zna nazwy mechanicznych cech gruntu
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/B/06_W04
Student zna podstawowe normy budowlane dotyczące geotechniki, podstawowe metody fudamentowania i technologie wzmacniania podłoża, jak również prawidłowego prowadzenia prac ziemnych i fundamentowych (wykłady 7 - 13).
2,0
3,0Zna najważniejsze normy geotechniczne
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/B/06_W05
Student zna zachowanie się wody w podłożu gruntowym, sposoby przedstawiania zjawisk hydrogeologicznych w dokumentacji geologiczno - inżynierskiej (geotechnicznej) i zna sposoby radzenia sobie z obecnością wody w strefie robót ziemnych. Student zna sposoby kontroli jakości wód podziemnych w aspekcie możliwych odpowierzchniowych zanieczyszczeń antropogenicznych (wykłady 9 i 10).
2,0
3,0Zna różne objawy wód podziemnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/B/06_W06
Student zna najnowsze metody badawcze stosowane w geotechnice (wykłady 8 - 13).
2,0
3,0Zna przynajmniej 2 - 3 metody badawcze stosowane w geotechnice.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/06_U01
Student potrafi dobierać właściwe metody badawcze i umieć posłużyć się ich wynikami, aby uzyskać parametry pozwalające rozwiązać dany problem geotechniczny i projektować fudamenty (wykłady 10 - 13).
2,0
3,0Potrafi wymienić przynajmniej 1 metodę badawczą i ją scharakteryzować w aspekcie jej zastosowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/B/06_U02
Student potrafi analizować różne formy (mapy, przekroje, profile) graficznego przedstawiania budowy geologicznej, warunków geologiczno - inżynierskich i hydrogeologicznych oraz procesów (zagrożeń) geologicznych i znać sposoby przeciwdziałania tym zagrożeniom. Student powinien potrafić stosować terminologię geologicznczną, geomorfologiczną i geotechniczną, a w razie potrzeby wspomagać się technologiami informatycznymi (wszystkie wykłady).
2,0
3,0Potrafi przedstawić conajmniej 1 formę graficzną obrazującą warunki geologiczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/B/06_U03
Student powinien potrafić interpretować i koordynować treści zapisów prawa geologicznego i prawa budowlanego w zakresie geotechniki (wykład 7).
2,0
3,0Potrafi zastosować w praktyce podstawowe akty prawne dotyczące geologii i budownictwa
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/06_K01
Student jest gotów do podejmowania refleksji, iż nauka nie jest dana raz na zawsze, lecz jest procesem wymagającym aktywnej postawy osoby, która z niej korzysta. Na wszystkich wykładach akcentowano aspekt postępu w naukach geologicznych i geotechnice. Treść szeregu z nich wskazywała na możliwy wpływ działalności człowieka na środowisko wodno - gruntowe. Student powinien mieć świadomość potrzeby nie dopuszczania do takich sytuacji.
2,0
3,0Jest gotów jedynie do dość pobieżnej refleksji dotyczącej skutków zanieczyszczeń środowiska wodno-gruntowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. W. Mizerski, Geologia dynamiczna, PWN, Warszawa, 2006
  2. M. Klimaszewski, Geomorfologia, PWN, Warszawa, 1978
  3. Z. Glazer, W. Malinowski, Geologia inżynierska i geotechnika dla inżynierów budownictwa, PWN, Warszawa, 1991
  4. W.C. Kowalski, Geologia inżynierska, Wyd. Geologiczne, Warszawa, 1988
  5. Kaczyński R. R., Warunki Geologiczno-Inżynierskie na obszarze Polski, PIG-PIB, Warszawa, 2017

Literatura dodatkowa

  1. R. Coufal, R. Racinowski, Zarys hydrogeologii dla studentów kierunków budownictwo wodne i inżynieria środowiska, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
  2. R. Racinowski, R. Coufal, Geologia inżynierska, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, 1999
  3. M. Tarnawski (red), Badanie podłoża budowli, PWN, Warszawa, 2020
  4. Bednarek R., Seul C., O przyczynach uszkodzeń konstrukcyjnych budynku posadowionego w strefie krawędziowej doliny Odry, Inżynieria i Budownictwo, Warszawa, 2011, 5/2015
  5. Seul C., Warunki geologiczno-inżynierskie na obszarze strefy krawędziowej Wzgórz Warszewskich, ANNALES UMCS, Lublin, 2015, Vol. LXX, z. 2

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Makroskopowe rozpoznawanie głównych minerałów i skał6
T-L-2Rozpoznawanie makroskopowe gruntów gruboziarnistych, drobnoziarnistych i oragnicznych zgodnie z ISO4
T-L-3Parametry geologiczno-inżynierskie dla gruntów mineralnych i organicznych2
T-L-4Ocena terenu na podstawie Szczegółowej Mapy Geologicznej Polski2
T-L-5Wykonanie przekroju geologicznego / kolokwium zaliczeniowe1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Geologia i geologia inżynierska - definicje. Nauki geologiczne i pokrewne. Literatura. Wszechświat - Układ Słoneczny - Ziemia. Geosfery. Obieg materii w przypowierzchniowych sferach ziemi. Morfogenetyczna działalność sił wewnętrznych (procesy endogeniczne). Tektonika płyt. Geosynkliny. Orogenezy. Izostazja. Epejrogeneza. Trzęsienia ziemi. Procesy magmowe. Wulkanizm. Fałdy, uskoki. Głowne jednostki tektoniczne Polski. Tabela stratygraficzna.1
T-W-2Minerały skałotwórcze. Skały magmowe. Wietrzenie, denudacja, procesy zachodzące na stoku.1
T-W-3Rzeka. Koryto. Łożysko. Ruch wody rzecznej. Erozja i transport rzeczny. Rzeka meandrująca, a roztokowa.1
T-W-4Akumulacja rzeczna. Stożki napływowe, delty, równiny aluwialne. Typy dolin rzecznych. Terasy rzeczne. Przełomy. Metody badań osadów rzecznych.1
T-W-5Formy międzydolinne. Cykle geomorfologiczne. Rozwój rzeźby w obszarach o różnej budowie. Skały osadowe. Zjawiska krasowe. Rzeźba eoliczna (erozja - transport - akumulacja). Torfowiska. Wybrzeża morskie. Metamorfizm.1
T-W-6Rodzaje lodowców. Erozja i transport lodowcowy. Akumulacyjna działalność lodowców: moreny, kemy, drumliny. Działalność wód lodowcowych: ozy. Krajobraz lodowcowy i polodowcowy. Pradoliny. Zlodowacenia plejstoceńskie na terenie Polski. Deglacjacja lobu Odry. Holocen.1
T-W-7Geologia inżynierska a geotechnika. Zagadnienia prawne.1
T-W-8Badania geologiczno - inżynierskie: Wizja terenu, kartowanie geologiczne. Prace geodezyjne (tyczenie, niwelacja, GPS). Wiercenia: cele i metody.1
T-W-9Wody podziemne i ich obserwacje w otworze. Badania makroskopowe. Klasyfikacje gruntów według różnych norm.1
T-W-10Wykopy badawcze, odkrywki fundamentu. Badania terenowe in-situ; sondowania dynamiczne i statyczne. Sondowania obrotowe i wkręcane. Zastosowanie poszczególnych rodzajów sondowań.1
T-W-11Badania terenowe in-situ; badania presjometryczne. Opis metody i sprzętu. Uzyskiwane parametry. Korelacje. Jakość badań presjometrycznych. Dylatometr.1
T-W-12Badania terenowe nieinwazyjne (badania sejsmiczne, geoelektryczne, georadarowe i inne).1
T-W-13Badania laboratoryjne1
T-W-14Programowanie badań.1
T-W-15Zasady dokumentowania wyników badań.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2konsultacje6
A-L-3przygotowanie samodzielne do zajęć labolatoryjnych10
A-L-4przygotowanie samodzielne do sprawdzianu zaliczeniowego12
A-L-5zaliczenie2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje6
A-W-3przygotowanie do egzaminu22
A-W-4udział w egzaminie2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/06_W01Student zna i rozumie metody badawcze pozwalające na ustalenie własności fizykomechanicznych podłoża (wykłady 10 - 13).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W13Zna i rozumie podstawową wiedzę z zakresu nauki o Ziemi, w tym wpływu warunków geologicznych na kształtowanie środowiska naturalnego, procesów hydrologicznych oraz genezy i wykorzystania wód podziemnych i powierzchniowych
IS_1A_W21Zna zasady wykonywania pomiarów i organizacji pracy w laboratoriach
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie specyfiki badań geologiczno - inżynierskich. Metody badań terenowych i laboratoryjnych oraz umiejętność wykorzystania ich wynikow do późniejszych obliczeń geotechnicznych
Treści programoweT-L-3Parametry geologiczno-inżynierskie dla gruntów mineralnych i organicznych
T-W-8Badania geologiczno - inżynierskie: Wizja terenu, kartowanie geologiczne. Prace geodezyjne (tyczenie, niwelacja, GPS). Wiercenia: cele i metody.
T-W-9Wody podziemne i ich obserwacje w otworze. Badania makroskopowe. Klasyfikacje gruntów według różnych norm.
Metody nauczaniaM-3metody praktycze (ćwiczenia laboratoryjne)
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie sens metod badawczych i zna ich ogólną charakterystykę
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/06_W02Student zna zasady tworzenia map i przekrojów geologiczno - inżynierskich (geotechnicznych) i korzystania z nich, jak również sposoby wykonywania prostych prac geodezyjnych (wykłady 7, 8 i 15)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W18Zna i rozumie podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu inżynierii środowiska
IS_1A_W02Zna zasady geometrii wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące w szczególności zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych, map geodezyjnych, geologicznych z wykorzystaniem CAD
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie specyfiki badań geologiczno - inżynierskich. Metody badań terenowych i laboratoryjnych oraz umiejętność wykorzystania ich wynikow do późniejszych obliczeń geotechnicznych
Treści programoweT-L-4Ocena terenu na podstawie Szczegółowej Mapy Geologicznej Polski
T-W-8Badania geologiczno - inżynierskie: Wizja terenu, kartowanie geologiczne. Prace geodezyjne (tyczenie, niwelacja, GPS). Wiercenia: cele i metody.
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie treści map i przekrojów geotechnicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/06_W03Student zna cechy mechaniczne gruntu i rozumie sposoby ich ustalania (wykłady 10 - 13).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W22Zna i rozumie wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie specyfiki badań geologiczno - inżynierskich. Metody badań terenowych i laboratoryjnych oraz umiejętność wykorzystania ich wynikow do późniejszych obliczeń geotechnicznych
Treści programoweT-L-3Parametry geologiczno-inżynierskie dla gruntów mineralnych i organicznych
T-L-2Rozpoznawanie makroskopowe gruntów gruboziarnistych, drobnoziarnistych i oragnicznych zgodnie z ISO
T-L-5Wykonanie przekroju geologicznego / kolokwium zaliczeniowe
T-W-15Zasady dokumentowania wyników badań.
Metody nauczaniaM-3metody praktycze (ćwiczenia laboratoryjne)
M-2metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna nazwy mechanicznych cech gruntu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/06_W04Student zna podstawowe normy budowlane dotyczące geotechniki, podstawowe metody fudamentowania i technologie wzmacniania podłoża, jak również prawidłowego prowadzenia prac ziemnych i fundamentowych (wykłady 7 - 13).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W18Zna i rozumie podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu inżynierii środowiska
IS_1A_W19Zna i rozumie podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz wpływu różnych realizacji technicznych na środowisko, zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie specyfiki badań geologiczno - inżynierskich. Metody badań terenowych i laboratoryjnych oraz umiejętność wykorzystania ich wynikow do późniejszych obliczeń geotechnicznych
C-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem form geomorfologicznych i profili litogenetycznych na tle przeglądu procesów endo- i egzogenicznych.
Treści programoweT-L-5Wykonanie przekroju geologicznego / kolokwium zaliczeniowe
T-W-7Geologia inżynierska a geotechnika. Zagadnienia prawne.
T-W-8Badania geologiczno - inżynierskie: Wizja terenu, kartowanie geologiczne. Prace geodezyjne (tyczenie, niwelacja, GPS). Wiercenia: cele i metody.
T-W-10Wykopy badawcze, odkrywki fundamentu. Badania terenowe in-situ; sondowania dynamiczne i statyczne. Sondowania obrotowe i wkręcane. Zastosowanie poszczególnych rodzajów sondowań.
Metody nauczaniaM-3metody praktycze (ćwiczenia laboratoryjne)
M-2metody praktyczne (pokaz)
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna najważniejsze normy geotechniczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/06_W05Student zna zachowanie się wody w podłożu gruntowym, sposoby przedstawiania zjawisk hydrogeologicznych w dokumentacji geologiczno - inżynierskiej (geotechnicznej) i zna sposoby radzenia sobie z obecnością wody w strefie robót ziemnych. Student zna sposoby kontroli jakości wód podziemnych w aspekcie możliwych odpowierzchniowych zanieczyszczeń antropogenicznych (wykłady 9 i 10).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W05Zna i rozumie podstawową wiedzę dotyczącą mechaniki gruntów w szczególności w zakresie związanym z układaniem w gruncie sieci cieplnych i sanitarnych oraz badań geotechnicznych służących do wyboru lokalizacji obiektów inżynierskich, oceny ich oddziaływania na tereny przyległe i stan środowiska oraz diagnostyki terenów zanieczyszczonych
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie specyfiki badań geologiczno - inżynierskich. Metody badań terenowych i laboratoryjnych oraz umiejętność wykorzystania ich wynikow do późniejszych obliczeń geotechnicznych
C-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem form geomorfologicznych i profili litogenetycznych na tle przeglądu procesów endo- i egzogenicznych.
Treści programoweT-L-4Ocena terenu na podstawie Szczegółowej Mapy Geologicznej Polski
T-W-8Badania geologiczno - inżynierskie: Wizja terenu, kartowanie geologiczne. Prace geodezyjne (tyczenie, niwelacja, GPS). Wiercenia: cele i metody.
T-W-9Wody podziemne i ich obserwacje w otworze. Badania makroskopowe. Klasyfikacje gruntów według różnych norm.
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne (pokaz)
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna różne objawy wód podziemnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/06_W06Student zna najnowsze metody badawcze stosowane w geotechnice (wykłady 8 - 13).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W16Zna i rozumie podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu inżynierii środowiska w tym dotyczącą między innymi: •systemów technicznego wyposażenia budynków, •źródeł ciepła i chłodu, wymienników ciepła, • sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, • technologii, systemów i urządzeń uzdatniania wody oraz oczyszczania ścieków, • inżynierii ochrony powietrza, • geotechniki, • hydrologii, • gospodarki odpadami
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie specyfiki badań geologiczno - inżynierskich. Metody badań terenowych i laboratoryjnych oraz umiejętność wykorzystania ich wynikow do późniejszych obliczeń geotechnicznych
Treści programoweT-L-3Parametry geologiczno-inżynierskie dla gruntów mineralnych i organicznych
T-W-10Wykopy badawcze, odkrywki fundamentu. Badania terenowe in-situ; sondowania dynamiczne i statyczne. Sondowania obrotowe i wkręcane. Zastosowanie poszczególnych rodzajów sondowań.
T-W-11Badania terenowe in-situ; badania presjometryczne. Opis metody i sprzętu. Uzyskiwane parametry. Korelacje. Jakość badań presjometrycznych. Dylatometr.
T-W-12Badania terenowe nieinwazyjne (badania sejsmiczne, geoelektryczne, georadarowe i inne).
T-W-14Programowanie badań.
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne (pokaz)
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna przynajmniej 2 - 3 metody badawcze stosowane w geotechnice.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/06_U01Student potrafi dobierać właściwe metody badawcze i umieć posłużyć się ich wynikami, aby uzyskać parametry pozwalające rozwiązać dany problem geotechniczny i projektować fudamenty (wykłady 10 - 13).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U05Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie specyfiki badań geologiczno - inżynierskich. Metody badań terenowych i laboratoryjnych oraz umiejętność wykorzystania ich wynikow do późniejszych obliczeń geotechnicznych
Treści programoweT-L-5Wykonanie przekroju geologicznego / kolokwium zaliczeniowe
T-W-8Badania geologiczno - inżynierskie: Wizja terenu, kartowanie geologiczne. Prace geodezyjne (tyczenie, niwelacja, GPS). Wiercenia: cele i metody.
T-W-9Wody podziemne i ich obserwacje w otworze. Badania makroskopowe. Klasyfikacje gruntów według różnych norm.
T-W-10Wykopy badawcze, odkrywki fundamentu. Badania terenowe in-situ; sondowania dynamiczne i statyczne. Sondowania obrotowe i wkręcane. Zastosowanie poszczególnych rodzajów sondowań.
T-W-11Badania terenowe in-situ; badania presjometryczne. Opis metody i sprzętu. Uzyskiwane parametry. Korelacje. Jakość badań presjometrycznych. Dylatometr.
T-W-13Badania laboratoryjne
T-W-14Programowanie badań.
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne (pokaz)
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wymienić przynajmniej 1 metodę badawczą i ją scharakteryzować w aspekcie jej zastosowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/06_U02Student potrafi analizować różne formy (mapy, przekroje, profile) graficznego przedstawiania budowy geologicznej, warunków geologiczno - inżynierskich i hydrogeologicznych oraz procesów (zagrożeń) geologicznych i znać sposoby przeciwdziałania tym zagrożeniom. Student powinien potrafić stosować terminologię geologicznczną, geomorfologiczną i geotechniczną, a w razie potrzeby wspomagać się technologiami informatycznymi (wszystkie wykłady).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U13Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz dokonać jej analizę
IS_1A_U20Potrafi analizować i ocenić wpływ urządzenia, procesu, technologii lub systemu na środowisko
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie przez studentów roli prawa w procesie inwestycyjnym w budownictwie, ze szczególnym uwzględnieniem styku geologii inżynierskiej i geotechniki
C-2Przedstawienie specyfiki badań geologiczno - inżynierskich. Metody badań terenowych i laboratoryjnych oraz umiejętność wykorzystania ich wynikow do późniejszych obliczeń geotechnicznych
C-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem form geomorfologicznych i profili litogenetycznych na tle przeglądu procesów endo- i egzogenicznych.
Treści programoweT-L-3Parametry geologiczno-inżynierskie dla gruntów mineralnych i organicznych
T-L-4Ocena terenu na podstawie Szczegółowej Mapy Geologicznej Polski
T-L-1Makroskopowe rozpoznawanie głównych minerałów i skał
T-L-2Rozpoznawanie makroskopowe gruntów gruboziarnistych, drobnoziarnistych i oragnicznych zgodnie z ISO
T-L-5Wykonanie przekroju geologicznego / kolokwium zaliczeniowe
T-W-1Geologia i geologia inżynierska - definicje. Nauki geologiczne i pokrewne. Literatura. Wszechświat - Układ Słoneczny - Ziemia. Geosfery. Obieg materii w przypowierzchniowych sferach ziemi. Morfogenetyczna działalność sił wewnętrznych (procesy endogeniczne). Tektonika płyt. Geosynkliny. Orogenezy. Izostazja. Epejrogeneza. Trzęsienia ziemi. Procesy magmowe. Wulkanizm. Fałdy, uskoki. Głowne jednostki tektoniczne Polski. Tabela stratygraficzna.
T-W-2Minerały skałotwórcze. Skały magmowe. Wietrzenie, denudacja, procesy zachodzące na stoku.
T-W-3Rzeka. Koryto. Łożysko. Ruch wody rzecznej. Erozja i transport rzeczny. Rzeka meandrująca, a roztokowa.
T-W-4Akumulacja rzeczna. Stożki napływowe, delty, równiny aluwialne. Typy dolin rzecznych. Terasy rzeczne. Przełomy. Metody badań osadów rzecznych.
T-W-5Formy międzydolinne. Cykle geomorfologiczne. Rozwój rzeźby w obszarach o różnej budowie. Skały osadowe. Zjawiska krasowe. Rzeźba eoliczna (erozja - transport - akumulacja). Torfowiska. Wybrzeża morskie. Metamorfizm.
T-W-6Rodzaje lodowców. Erozja i transport lodowcowy. Akumulacyjna działalność lodowców: moreny, kemy, drumliny. Działalność wód lodowcowych: ozy. Krajobraz lodowcowy i polodowcowy. Pradoliny. Zlodowacenia plejstoceńskie na terenie Polski. Deglacjacja lobu Odry. Holocen.
T-W-7Geologia inżynierska a geotechnika. Zagadnienia prawne.
T-W-8Badania geologiczno - inżynierskie: Wizja terenu, kartowanie geologiczne. Prace geodezyjne (tyczenie, niwelacja, GPS). Wiercenia: cele i metody.
T-W-9Wody podziemne i ich obserwacje w otworze. Badania makroskopowe. Klasyfikacje gruntów według różnych norm.
T-W-10Wykopy badawcze, odkrywki fundamentu. Badania terenowe in-situ; sondowania dynamiczne i statyczne. Sondowania obrotowe i wkręcane. Zastosowanie poszczególnych rodzajów sondowań.
T-W-11Badania terenowe in-situ; badania presjometryczne. Opis metody i sprzętu. Uzyskiwane parametry. Korelacje. Jakość badań presjometrycznych. Dylatometr.
T-W-12Badania terenowe nieinwazyjne (badania sejsmiczne, geoelektryczne, georadarowe i inne).
T-W-13Badania laboratoryjne
T-W-14Programowanie badań.
T-W-15Zasady dokumentowania wyników badań.
Metody nauczaniaM-3metody praktycze (ćwiczenia laboratoryjne)
M-2metody praktyczne (pokaz)
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi przedstawić conajmniej 1 formę graficzną obrazującą warunki geologiczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/06_U03Student powinien potrafić interpretować i koordynować treści zapisów prawa geologicznego i prawa budowlanego w zakresie geotechniki (wykład 7).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U10Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego, wodnego, geologicznego i ochrony środowiska
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie przez studentów roli prawa w procesie inwestycyjnym w budownictwie, ze szczególnym uwzględnieniem styku geologii inżynierskiej i geotechniki
Treści programoweT-W-7Geologia inżynierska a geotechnika. Zagadnienia prawne.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi zastosować w praktyce podstawowe akty prawne dotyczące geologii i budownictwa
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/06_K01Student jest gotów do podejmowania refleksji, iż nauka nie jest dana raz na zawsze, lecz jest procesem wymagającym aktywnej postawy osoby, która z niej korzysta. Na wszystkich wykładach akcentowano aspekt postępu w naukach geologicznych i geotechnice. Treść szeregu z nich wskazywała na możliwy wpływ działalności człowieka na środowisko wodno - gruntowe. Student powinien mieć świadomość potrzeby nie dopuszczania do takich sytuacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K02Jest gotów do podejmowania refleksji nad pozatechnicznymi aspektami i skutkami działalności inżynierskiej oraz jej wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie przez studentów roli prawa w procesie inwestycyjnym w budownictwie, ze szczególnym uwzględnieniem styku geologii inżynierskiej i geotechniki
C-2Przedstawienie specyfiki badań geologiczno - inżynierskich. Metody badań terenowych i laboratoryjnych oraz umiejętność wykorzystania ich wynikow do późniejszych obliczeń geotechnicznych
C-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem form geomorfologicznych i profili litogenetycznych na tle przeglądu procesów endo- i egzogenicznych.
Treści programoweT-W-1Geologia i geologia inżynierska - definicje. Nauki geologiczne i pokrewne. Literatura. Wszechświat - Układ Słoneczny - Ziemia. Geosfery. Obieg materii w przypowierzchniowych sferach ziemi. Morfogenetyczna działalność sił wewnętrznych (procesy endogeniczne). Tektonika płyt. Geosynkliny. Orogenezy. Izostazja. Epejrogeneza. Trzęsienia ziemi. Procesy magmowe. Wulkanizm. Fałdy, uskoki. Głowne jednostki tektoniczne Polski. Tabela stratygraficzna.
T-W-7Geologia inżynierska a geotechnika. Zagadnienia prawne.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest gotów jedynie do dość pobieżnej refleksji dotyczącej skutków zanieczyszczeń środowiska wodno-gruntowego
3,5
4,0
4,5
5,0