Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Rysunek techniczny:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rysunek techniczny | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jarosław Błyszko <Jaroslaw.Blyszko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z planimetrii i stereometrii w zakresie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie sie z teoria i metoda tworzenia rysunku technicznego budowlanego w oparciu o obowiązujące normy, opanowanie wiedzy i umiejętności realizacji i czytania rysunku technicznego budowlanego, rozwijanie wyobraźni przestrzennej, przygotowanie do samodzielnej i efektywnej pracy z nowoczesnymi technikami komputerowego wspomagania projektowania (CAD, CAM) |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ogólne zasady wykonania rysunków technicznych. Formaty arkuszy rysunkowych. Podziałki znormalizowane. Forma graficzna i podział arkusza rysunkowego. Wielkość, układ i zawartość informacyjną tabliczki tytułowej. Linie rysunkowe - podstawowe rodzaje linii, ich zastosowanie i przykłady. Pismo techniczne rodzaju A i B. Oznaczenia graficzne materiałów budowlanych. | 1 |
T-L-2 | Rodzaje rysunku technicznego budowlanego w tym rysunków architektoniczno-budowlanych. Rzut, przekrój, elewacja, rysunek szczegółów, oznaczenia umowne, oznaczenia uproszczone, oznaczenia dokładne | 1 |
T-L-3 | Oznaczenia otworów w przegrodach poziomych. Oznaczenia otworów niezabudowanych w przegrodach pionowych. Oznaczenia otworów okiennych i drzwiowych. Oznaczenia uproszczone drzwi oraz wrót. Kominy, kanały wentylacyjne, spalinowe i dymowe. Oznaczenia bruzd i wnęk | 1 |
T-L-4 | Normy dotyczące metod rzutowania elementów i obiektów budowlanych oraz wymiarowania. Numeracja kondygnacji i pomieszczeń na rysunkach architektoniczno-budowlanych | 1 |
T-L-5 | Podstawy prawidłowego wymiarowania. Linie i liczby wymiarowe. Szeregi wymiarowe zewnętrzne. Wymiarowanie wewnętrzne. Odnośniki elementów wielowarstwowych, odnośnik skrótowy i szczegółu. Oznaczenie poziomów i spadków | 1 |
T-L-6 | Wymiarowanie przekrojów budynków. Wymiary stolarki okiennej i drzwiowej oraz bram. Kolejność wymiarowania obiektów budowlanych. Oznaczenia schodów na rzutach kondygnacji | 1 |
T-L-7 | Wykonanie rysunków w tym dwie korekty | 7 |
T-L-8 | Zatwierdzenie wykonanych rysunków, wskazanie popełnianych błędów | 1 |
T-L-9 | Odbiór rysunków i ocena prac | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Kreślenie rysunków na obowiązkowych zajęciach laboratoryjnych: rzut mieszkania, rzut i przekrój klatki schodowej jednej z kondygnacji w budynku | 15 |
A-L-2 | Kreślenie rysunków z zestawu zadań do wykonania w domu: strona tytułowa albumu prac, element konstrukcyjny (rygiel, belka), rysunek inwentaryzacyjny jednego z pokoi w mieszkaniu, rysunek roboczy fragmentu więźby dachowej, rysunek konstrukcji drewnianych | 10 |
A-L-3 | Konsultacje | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Zajęcia laboratoryjne mają charakter praktyczny, informacyjny i prowadzone są metodą projektów. Na początku każdego zajęcia przedstawianie są zasady i wymogi norm budowlanych oraz wskazywane najczęściej popełniane, typowe błędy. Studenci podczas ćwiczeń kreślą rysunki na podstawie otrzymanych zadań. W trakcie zajęć stosowane są typowe środki audiowizualne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Na podstawie zaawansowania i jakości wykonanych rysunków |
S-2 | Ocena podsumowująca: Na podstawie popełnianych błędów merytorycznych, rysunkowych i terminu oddania poszczególnych prac i skompletowanego albumu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/06_W01 Zna zasady rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków budowlanych | IS_1A_W02 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/06_U01 Potrafi odczytać i wykonać rysunki architektoniczno- budowlane | IS_1A_U03 | — | — | C-1 | T-L-7, T-L-8, T-L-9 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/06_K01 Jest gotów do podjęcia pracy w zespole, dzielenia się wiedzą. Samodzielnie podejmuje decyzje | IS_1A_K02, IS_1A_K01 | — | — | C-1 | T-L-7 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/06_W01 Zna zasady rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków budowlanych | 2,0 | |
3,0 | Opanował materiał przedmiotu słabo jednak w wystarczającym zakresie. Przy czytaniu rysunków technicznych popełnia nieznaczne błędy, które poprawia tylko za pomocą nauczyciela. Odpowiedzi daje niepełne, sformułowane niespójnie, jednak ujawniające ogólne zrozumienie przedmiotu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/06_U01 Potrafi odczytać i wykonać rysunki architektoniczno- budowlane | 2,0 | |
3,0 | Samodzielnie wykonuje i czyta rysunki techniczne, lecz nie zawsze przestrzega podstawowych norm dot. rysunków technicznych budowlanych; przy wykonaniu rysunków dopuszcza istotne błędy, które jest w stanie poprawić. Korzysta z materiałów pomocniczych, lecz orientuje się w nich z trudem. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/06_K01 Jest gotów do podjęcia pracy w zespole, dzielenia się wiedzą. Samodzielnie podejmuje decyzje | 2,0 | |
3,0 | Student samodzielnie wykonuje prace. Nie wykazuje jednak dużej chęci współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Miśniakiewicz Elżbieta, Skowroński Wojciech, Rysunek techniczny budowlany, Arkady, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Wojciechowski Lech, Zawodowy rysunek budowlany, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1997
- Wojciechowski Lech, Dokumentacja budowlana. Rysunek budowlany, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1995