Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Matematyka-1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Matematyka-1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Matematyki
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Bohonos <Adam.Bohonos@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 45 3,60,41zaliczenie
wykładyW1 45 3,40,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki ze szkoły średniej na poziomie rozszerzonym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentowi elementarnej wiedzy z zakresu matematyki wyższej omawianej w ramach przedmiotu
C-2Wykształcenie u studenta umiejętności posługiwania się podstawowymi metodami i algorytmami obliczeniowymi wykorzystywanymi przy realizacji przedmiotów technicznych
C-3Ukształtowanie u studenta świadomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz organizowania pracy własnej i zespołu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Własności funkcji elementarnych4
T-A-2Obliczanie granic ciągów3
T-A-3Badanie zbieżności szeregów4
T-A-4Obliczanie granic funkcji i sprawdzanie ciągłości4
T-A-5Wyznaczanie asymptot wykresu funkcji2
T-A-6Obliczanie pochodnych2
T-A-7Zastosowania pochodnych5
T-A-8Szereg Taylora i Maclaurina2
T-A-9Obliczanie całek nieoznaczonych4
T-A-10Obliczanie całek oznaczonych2
T-A-11Obliczanie całek niewłaściwych2
T-A-12Zastosowania całek oznaczonych5
T-A-13Pochodne cząstkowe4
T-A-14Ekstrema lokalne funkcji dwóch zmiennych2
45
wykłady
T-W-1Funkcje - podstawowe pojęcia2
T-W-2Przegląd funkcji elementarnych2
T-W-3Granice ciągów3
T-W-4Szeregi liczbowe, kryteria zbieżności4
T-W-5Granica funkcji, definicja i właściwości, rachunek granic3
T-W-6Ciągłość funkcji1
T-W-7Asymptoty wykresu funkcji1
T-W-8Pochodna funkcji, definicja i właściwości4
T-W-9Zastosowania pochodnych7
T-W-10Szereg Taylora i MacLaurina2
T-W-11Całki nieoznaczone, definicja i obliczanie5
T-W-12Całki oznaczone, definicja i zastosowania6
T-W-13Całki niewłaściwe1
T-W-14Funkcje dwóch zmiennych, pochodne cząstkowe i ekstrema4
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach45
A-A-2Samodzielna praca studenta przy rozwiązywaniu zadań i analizowaniu podstawowych problemów30
A-A-3Konsultacje8
A-A-4Przygotowanie do kolkwium i sprawdzianu10
A-A-5Zadanie domowe10
A-A-6Zaliczenie6
109
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Samodzielna analiza treści wykładów z uzupełnieniem wiadomości z literatury w celu przygotowania do ćwiczeń39
A-W-3Konsultacje4
A-W-4Samodzielne przygotowanie do egzaminu10
A-W-5Egzamin3
101

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z przykładami i wyjaśnieniami
M-2Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych dotyczących treści wykładu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta na ćwiczeniach na podstawie kartkówek
S-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie na podstawie ocen z dwóch kolokwiów oraz pracy domowej
S-4Ocena podsumowująca: Wykład - egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/01-1_W01
Student zna podstawowe definicje, twierdzenia i algorytmy z zakresu analizy matematycznej omawiane w ramach przedmiotu
IS_1A_W01C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-11, T-W-2, T-W-5, T-W-13, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-12, T-W-10, T-W-4, T-W-14M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4
IS_1A_S1/B/01-1_W02
Student zna programy służące do obliczeń algebraicznych
IS_1A_W07C-2T-A-9M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/01-1_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedze oraz znalezione w literaturze informacje do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych i inżynierskich
IS_1A_U02C-2, C-3T-A-2, T-A-7, T-A-9, T-A-10, T-A-14, T-A-12, T-A-3, T-A-4, T-A-13, T-A-11M-2S-1, S-2
IS_1A_S1/B/01-1_U02
Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę
IS_1A_U15C-2, C-3T-W-1, T-W-3, T-W-11, T-W-2, T-W-5, T-W-13, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-12, T-W-10, T-W-4, T-W-14M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/01-1_K01
Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy. Rozumie potrzebę dalszego kształcenia.
IS_1A_K01, IS_1A_K04C-3T-W-1, T-W-3, T-W-11, T-W-5, T-W-13, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-12, T-W-10, T-W-4, T-W-14M-2S-1, S-2
IS_1A_S1/B/01-1_K02
Student jest gotów do podjęcia pracy w zespole
IS_1A_K01C-2, C-3T-A-6, T-A-2, T-A-7, T-A-9, T-A-10, T-A-14, T-A-12, T-A-3, T-A-4, T-A-13, T-A-11, T-A-5M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/01-1_W01
Student zna podstawowe definicje, twierdzenia i algorytmy z zakresu analizy matematycznej omawiane w ramach przedmiotu
2,0
3,0Student zna wybrane definicje i twierdzenia oraz niektóre algorytmy obliczeniowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/B/01-1_W02
Student zna programy służące do obliczeń algebraicznych
2,0
3,0Student zna wiekszość programyów komputerowych przydatnych do oblczeń algebraicznych omawianych na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/01-1_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedze oraz znalezione w literaturze informacje do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych i inżynierskich
2,0
3,0Student potrafi rozwiązywać proste zadania z zakresu treści programowych, stosuje czytelny zapis.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/B/01-1_U02
Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę
2,0
3,0Student w celu uzupełnienia wiadomości korzysta wyłącznie ze źródeł internetowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/01-1_K01
Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy. Rozumie potrzebę dalszego kształcenia.
2,0
3,0Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy w niewielkim tylko zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/B/01-1_K02
Student jest gotów do podjęcia pracy w zespole
2,0
3,0Student mało aktywnie uczestniczy w pracy grupy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. M. Gewert, Z. Skoczylas, Analiza matematyczne 1. Przykłady i zadania, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2007, różne wydania
  2. M. Gewert, Z. Skoczylas, Analiza matematyczna 1. Definicje, twierdzenia, wzory, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2007, różne wydania

Literatura dodatkowa

  1. W. Krysicki, L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach t. 1, PWN, Warszawa, 2007, różne wydania

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Własności funkcji elementarnych4
T-A-2Obliczanie granic ciągów3
T-A-3Badanie zbieżności szeregów4
T-A-4Obliczanie granic funkcji i sprawdzanie ciągłości4
T-A-5Wyznaczanie asymptot wykresu funkcji2
T-A-6Obliczanie pochodnych2
T-A-7Zastosowania pochodnych5
T-A-8Szereg Taylora i Maclaurina2
T-A-9Obliczanie całek nieoznaczonych4
T-A-10Obliczanie całek oznaczonych2
T-A-11Obliczanie całek niewłaściwych2
T-A-12Zastosowania całek oznaczonych5
T-A-13Pochodne cząstkowe4
T-A-14Ekstrema lokalne funkcji dwóch zmiennych2
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Funkcje - podstawowe pojęcia2
T-W-2Przegląd funkcji elementarnych2
T-W-3Granice ciągów3
T-W-4Szeregi liczbowe, kryteria zbieżności4
T-W-5Granica funkcji, definicja i właściwości, rachunek granic3
T-W-6Ciągłość funkcji1
T-W-7Asymptoty wykresu funkcji1
T-W-8Pochodna funkcji, definicja i właściwości4
T-W-9Zastosowania pochodnych7
T-W-10Szereg Taylora i MacLaurina2
T-W-11Całki nieoznaczone, definicja i obliczanie5
T-W-12Całki oznaczone, definicja i zastosowania6
T-W-13Całki niewłaściwe1
T-W-14Funkcje dwóch zmiennych, pochodne cząstkowe i ekstrema4
45

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach45
A-A-2Samodzielna praca studenta przy rozwiązywaniu zadań i analizowaniu podstawowych problemów30
A-A-3Konsultacje8
A-A-4Przygotowanie do kolkwium i sprawdzianu10
A-A-5Zadanie domowe10
A-A-6Zaliczenie6
109
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Samodzielna analiza treści wykładów z uzupełnieniem wiadomości z literatury w celu przygotowania do ćwiczeń39
A-W-3Konsultacje4
A-W-4Samodzielne przygotowanie do egzaminu10
A-W-5Egzamin3
101
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/01-1_W01Student zna podstawowe definicje, twierdzenia i algorytmy z zakresu analizy matematycznej omawiane w ramach przedmiotu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W01Zna i rozumie podstawową wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii, biologii i innych obszarów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentowi elementarnej wiedzy z zakresu matematyki wyższej omawianej w ramach przedmiotu
C-2Wykształcenie u studenta umiejętności posługiwania się podstawowymi metodami i algorytmami obliczeniowymi wykorzystywanymi przy realizacji przedmiotów technicznych
Treści programoweT-W-1Funkcje - podstawowe pojęcia
T-W-3Granice ciągów
T-W-11Całki nieoznaczone, definicja i obliczanie
T-W-2Przegląd funkcji elementarnych
T-W-5Granica funkcji, definicja i właściwości, rachunek granic
T-W-13Całki niewłaściwe
T-W-7Asymptoty wykresu funkcji
T-W-8Pochodna funkcji, definicja i właściwości
T-W-9Zastosowania pochodnych
T-W-12Całki oznaczone, definicja i zastosowania
T-W-10Szereg Taylora i MacLaurina
T-W-4Szeregi liczbowe, kryteria zbieżności
T-W-14Funkcje dwóch zmiennych, pochodne cząstkowe i ekstrema
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z przykładami i wyjaśnieniami
M-2Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych dotyczących treści wykładu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta na ćwiczeniach na podstawie kartkówek
S-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie na podstawie ocen z dwóch kolokwiów oraz pracy domowej
S-4Ocena podsumowująca: Wykład - egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna wybrane definicje i twierdzenia oraz niektóre algorytmy obliczeniowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/01-1_W02Student zna programy służące do obliczeń algebraicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W07Zna i rozumie wybrane analityczne metody obliczeniowe i programy komputerowe przydatne do projektowania i obliczeń z zakresu inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie u studenta umiejętności posługiwania się podstawowymi metodami i algorytmami obliczeniowymi wykorzystywanymi przy realizacji przedmiotów technicznych
Treści programoweT-A-9Obliczanie całek nieoznaczonych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych dotyczących treści wykładu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie na podstawie ocen z dwóch kolokwiów oraz pracy domowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna wiekszość programyów komputerowych przydatnych do oblczeń algebraicznych omawianych na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/01-1_U01Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedze oraz znalezione w literaturze informacje do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych i inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U02Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa urządzeń oraz instalacji z zakresu inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie u studenta umiejętności posługiwania się podstawowymi metodami i algorytmami obliczeniowymi wykorzystywanymi przy realizacji przedmiotów technicznych
C-3Ukształtowanie u studenta świadomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz organizowania pracy własnej i zespołu
Treści programoweT-A-2Obliczanie granic ciągów
T-A-7Zastosowania pochodnych
T-A-9Obliczanie całek nieoznaczonych
T-A-10Obliczanie całek oznaczonych
T-A-14Ekstrema lokalne funkcji dwóch zmiennych
T-A-12Zastosowania całek oznaczonych
T-A-3Badanie zbieżności szeregów
T-A-4Obliczanie granic funkcji i sprawdzanie ciągłości
T-A-13Pochodne cząstkowe
T-A-11Obliczanie całek niewłaściwych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych dotyczących treści wykładu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta na ćwiczeniach na podstawie kartkówek
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi rozwiązywać proste zadania z zakresu treści programowych, stosuje czytelny zapis.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/01-1_U02Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U15Potrafi uczyć się samodzielnie
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie u studenta umiejętności posługiwania się podstawowymi metodami i algorytmami obliczeniowymi wykorzystywanymi przy realizacji przedmiotów technicznych
C-3Ukształtowanie u studenta świadomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz organizowania pracy własnej i zespołu
Treści programoweT-W-1Funkcje - podstawowe pojęcia
T-W-3Granice ciągów
T-W-11Całki nieoznaczone, definicja i obliczanie
T-W-2Przegląd funkcji elementarnych
T-W-5Granica funkcji, definicja i właściwości, rachunek granic
T-W-13Całki niewłaściwe
T-W-7Asymptoty wykresu funkcji
T-W-8Pochodna funkcji, definicja i właściwości
T-W-9Zastosowania pochodnych
T-W-12Całki oznaczone, definicja i zastosowania
T-W-10Szereg Taylora i MacLaurina
T-W-4Szeregi liczbowe, kryteria zbieżności
T-W-14Funkcje dwóch zmiennych, pochodne cząstkowe i ekstrema
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych dotyczących treści wykładu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta na ćwiczeniach na podstawie kartkówek
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w celu uzupełnienia wiadomości korzysta wyłącznie ze źródeł internetowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/01-1_K01Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy. Rozumie potrzebę dalszego kształcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K01Jest gotów do samodzielnego podejmowania niezależnych prac, wykazując się właściwą organizacją pracy także w przypadku pracy w zespole
IS_1A_K04Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści oraz efektów swojej pracy
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie u studenta świadomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz organizowania pracy własnej i zespołu
Treści programoweT-W-1Funkcje - podstawowe pojęcia
T-W-3Granice ciągów
T-W-11Całki nieoznaczone, definicja i obliczanie
T-W-5Granica funkcji, definicja i właściwości, rachunek granic
T-W-13Całki niewłaściwe
T-W-7Asymptoty wykresu funkcji
T-W-8Pochodna funkcji, definicja i właściwości
T-W-9Zastosowania pochodnych
T-W-12Całki oznaczone, definicja i zastosowania
T-W-10Szereg Taylora i MacLaurina
T-W-4Szeregi liczbowe, kryteria zbieżności
T-W-14Funkcje dwóch zmiennych, pochodne cząstkowe i ekstrema
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych dotyczących treści wykładu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta na ćwiczeniach na podstawie kartkówek
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy w niewielkim tylko zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/01-1_K02Student jest gotów do podjęcia pracy w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K01Jest gotów do samodzielnego podejmowania niezależnych prac, wykazując się właściwą organizacją pracy także w przypadku pracy w zespole
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie u studenta umiejętności posługiwania się podstawowymi metodami i algorytmami obliczeniowymi wykorzystywanymi przy realizacji przedmiotów technicznych
C-3Ukształtowanie u studenta świadomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz organizowania pracy własnej i zespołu
Treści programoweT-A-6Obliczanie pochodnych
T-A-2Obliczanie granic ciągów
T-A-7Zastosowania pochodnych
T-A-9Obliczanie całek nieoznaczonych
T-A-10Obliczanie całek oznaczonych
T-A-14Ekstrema lokalne funkcji dwóch zmiennych
T-A-12Zastosowania całek oznaczonych
T-A-3Badanie zbieżności szeregów
T-A-4Obliczanie granic funkcji i sprawdzanie ciągłości
T-A-13Pochodne cząstkowe
T-A-11Obliczanie całek niewłaściwych
T-A-5Wyznaczanie asymptot wykresu funkcji
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych dotyczących treści wykładu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student mało aktywnie uczestniczy w pracy grupy.
3,5
4,0
4,5
5,0