Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Technologia konstrukcji stalowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia konstrukcji stalowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Pełka-Sawenko <Agnieszka.Pelka-Sawenko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 15 2,00,70zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mathematics
W-2Descriptive geometry
W-3Strength of materials
W-4Structural mechanics
W-5Basic course of steel structures

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów organizacji i zarządzania z wpływem czynników pozakonstrukcyjnych na realizację konstrukcji stalowych. Na przykładzie wykonywanego przez studentów projektu zbiornika na paliwa płynne studenci nabierają zrozumienia roli technologii spawania na właściwą organizację pracy przy wznoszeniu zbiorników. Wykład uzupełniony jest o opis hal przemysłowych, także pod kątem organizacji ich projektowania i wznoszenia.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Design of a vertical non-refregirated steel storage tank with a fixed roof15
15
wykłady
T-W-1Steel storage tanks: classification, basic design rules, technology of erection, structural details6
T-W-2Welding of steel structures: processes and consumables, correction of distorsions, quality control6
T-W-3Industrial workshops and halls: anatomy of the structure, investment process aspects3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Attending the design classes15
A-P-2Consultations6
A-P-3Design of selected parts of the tank36
A-P-4Preparation for passing the project2
A-P-5Passing the project1
60
wykłady
A-W-1Attending the lectures15
A-W-2Consultations2
A-W-3Private work and study12
A-W-4Passing test/Zaliczenie wykładu1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_D/12-1_W01
W wyniku odbytych zajęć student posiada wiedzę związaną z problemami organizacji i zarządzania występującymi przy realizacji konstrukcji stalowych, gdzie bazując na odpowiednich normach jest w stanie wykonstruować określony obiekt budownictwa przemysłowego (zbiornik) i uwzględnić wpływ typowych technologii na jego realizację
BIE-NL_1A_W07, BIE-NL_1A_W08, BIE-NL_1A_W13, BIE-NL_1A_W10, BIE-NL_1A_W17C-1T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_D/12-1_U01
Student posiada umiejętność zaprojektowania prostej konstrukcji inżynierskiej uwzględniając działające na nią obciążenia i dokonać oceny rozwiązania ze szczególnym uwzględnieniem wpływu stosowanych technologii na proces organizacji jej wykonania
BIE-NL_1A_U02, BIE-NL_1A_U07C-1T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_D/12-1_K01
Dzięki pracy w zespołach o międzynarodowym składzie student nabiera zrozumienia wagi własnych działań w kontekście osiągów zespołu, w którym pracuje
BIE-NL_1A_K04C-1T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_D/12-1_W01
W wyniku odbytych zajęć student posiada wiedzę związaną z problemami organizacji i zarządzania występującymi przy realizacji konstrukcji stalowych, gdzie bazując na odpowiednich normach jest w stanie wykonstruować określony obiekt budownictwa przemysłowego (zbiornik) i uwzględnić wpływ typowych technologii na jego realizację
2,0
3,0Wiedza studenta sprawdzana jest podczas zaliczenia projektu. Wymagana jest znajomość przyjętych rozwiązań i ich uzasadnienie, także w kontekście możliwych rozwiązań alternatywnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_D/12-1_U01
Student posiada umiejętność zaprojektowania prostej konstrukcji inżynierskiej uwzględniając działające na nią obciążenia i dokonać oceny rozwiązania ze szczególnym uwzględnieniem wpływu stosowanych technologii na proces organizacji jej wykonania
2,0Błędy kardynalne polegające na nieznajomości lub pomyleniu metod, sposobów czy technik liczenia lub opisu wykonywanego zadania wskazujące, iż na bieżącym poziomie wiedzy student nie potrafi rozwiązać postawionego problemu. Niezdolność omówienia problemu w języku angielskim.
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5W merytorycznie i formalnie poprawnym rozwiązaniu występuje kilka błędów o znaczeniu lokalnym nie rzutujących na ogólną poprawność rozwiązania lub pojawiło się istotne naruszenie któregoś z formalnych aspektów opracowania.
4,0Rozwiązanie w zasadzie całkowicie poprawne, ale w którymś elemencie występuje wyraźny błąd o znaczeniu lokalnym lub wyraźne naruszenie któregoś z aspektów formalnych.
4,5Prawidłowe rozwiązanie z drobnymi błędami nie wpływającymi na jego jakość merytoryczną i formalną. Błędy te są w sposób oczywisty łatwe do wykrycia, a usterki formalne łatwe do naprawienia.
5,0Rozwiązanie całkowicie poprawne pod względem merytorycznym i formalnym z co najwyżej nielicznymi, drobnymi, lokalnymi, nie powtarzającymi się błędami.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_D/12-1_K01
Dzięki pracy w zespołach o międzynarodowym składzie student nabiera zrozumienia wagi własnych działań w kontekście osiągów zespołu, w którym pracuje
2,0
3,0Kompetencje społeczne nie podlegają bezpośrednio ocenie. Wykonywanie projektu w zespołach o składzie międzynarodowym oznacza, że pozytywna ocena merytoryczna projektu jest implicite także pozytywną oceną kompetencji społecznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dowling P.J., Knowles P., Owens G.W., Structural Steel Design, Butterworths, London
  2. BSEN 1993-4-2:2009 Eurocode 3, Design of steel structures. Part 4-2: Tanks, 2009
  3. PN-EN 1993-4-2:2009 Eurokod 3, Projektowanie konstrukcji stalowych. Część 4-2: Zbiorniki, 2009
  4. BS 2654:1989, Manufacture of vertical steel welded non-refrigerated storage tanks with buttwelded shells for the petroleum industry

Literatura dodatkowa

  1. Ziółko J., Zbiorniki na ciecze i gazy, Arkady, Warszawa, 1986
  2. Ziółko J., Orlik G., Montaż konstrukcji stalowych, Arkady, Warszawa, 1991
  3. Paczkowski W., Skibicki S., Corrosion as a cause of the failure of the pipeline steel supporting structure, MATEC, Web Conf., 2019

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Design of a vertical non-refregirated steel storage tank with a fixed roof15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Steel storage tanks: classification, basic design rules, technology of erection, structural details6
T-W-2Welding of steel structures: processes and consumables, correction of distorsions, quality control6
T-W-3Industrial workshops and halls: anatomy of the structure, investment process aspects3
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Attending the design classes15
A-P-2Consultations6
A-P-3Design of selected parts of the tank36
A-P-4Preparation for passing the project2
A-P-5Passing the project1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Attending the lectures15
A-W-2Consultations2
A-W-3Private work and study12
A-W-4Passing test/Zaliczenie wykładu1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_D/12-1_W01W wyniku odbytych zajęć student posiada wiedzę związaną z problemami organizacji i zarządzania występującymi przy realizacji konstrukcji stalowych, gdzie bazując na odpowiednich normach jest w stanie wykonstruować określony obiekt budownictwa przemysłowego (zbiornik) i uwzględnić wpływ typowych technologii na jego realizację
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
BIE-NL_1A_W08Zna i rozumie zasady konstruowania i wymiarowania elementów konstrukcji budowlanych
BIE-NL_1A_W13Zna i rozumie podstawową wiedzę ogólną w zakresie budownictwa. Zna podstawową terminologię w języku obcym, zgodnie ze studiowanym kierunkiem
BIE-NL_1A_W10Zna i rozumie zasady analizy i konstruowania wybranych obiektów budownictwa ogólnego, przemysłowego, komunikacyjnego i wodnego
BIE-NL_1A_W17Zna i rozumie typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów organizacji i zarządzania z wpływem czynników pozakonstrukcyjnych na realizację konstrukcji stalowych. Na przykładzie wykonywanego przez studentów projektu zbiornika na paliwa płynne studenci nabierają zrozumienia roli technologii spawania na właściwą organizację pracy przy wznoszeniu zbiorników. Wykład uzupełniony jest o opis hal przemysłowych, także pod kątem organizacji ich projektowania i wznoszenia.
Treści programoweT-P-1Design of a vertical non-refregirated steel storage tank with a fixed roof
T-W-1Steel storage tanks: classification, basic design rules, technology of erection, structural details
T-W-2Welding of steel structures: processes and consumables, correction of distorsions, quality control
T-W-3Industrial workshops and halls: anatomy of the structure, investment process aspects
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wiedza studenta sprawdzana jest podczas zaliczenia projektu. Wymagana jest znajomość przyjętych rozwiązań i ich uzasadnienie, także w kontekście możliwych rozwiązań alternatywnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_D/12-1_U01Student posiada umiejętność zaprojektowania prostej konstrukcji inżynierskiej uwzględniając działające na nią obciążenia i dokonać oceny rozwiązania ze szczególnym uwzględnieniem wpływu stosowanych technologii na proces organizacji jej wykonania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_U02Potrafi dokonać zestawienia obciążeń działających na obiekty budowlane
BIE-NL_1A_U07Potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów organizacji i zarządzania z wpływem czynników pozakonstrukcyjnych na realizację konstrukcji stalowych. Na przykładzie wykonywanego przez studentów projektu zbiornika na paliwa płynne studenci nabierają zrozumienia roli technologii spawania na właściwą organizację pracy przy wznoszeniu zbiorników. Wykład uzupełniony jest o opis hal przemysłowych, także pod kątem organizacji ich projektowania i wznoszenia.
Treści programoweT-P-1Design of a vertical non-refregirated steel storage tank with a fixed roof
T-W-1Steel storage tanks: classification, basic design rules, technology of erection, structural details
T-W-2Welding of steel structures: processes and consumables, correction of distorsions, quality control
T-W-3Industrial workshops and halls: anatomy of the structure, investment process aspects
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Błędy kardynalne polegające na nieznajomości lub pomyleniu metod, sposobów czy technik liczenia lub opisu wykonywanego zadania wskazujące, iż na bieżącym poziomie wiedzy student nie potrafi rozwiązać postawionego problemu. Niezdolność omówienia problemu w języku angielskim.
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5W merytorycznie i formalnie poprawnym rozwiązaniu występuje kilka błędów o znaczeniu lokalnym nie rzutujących na ogólną poprawność rozwiązania lub pojawiło się istotne naruszenie któregoś z formalnych aspektów opracowania.
4,0Rozwiązanie w zasadzie całkowicie poprawne, ale w którymś elemencie występuje wyraźny błąd o znaczeniu lokalnym lub wyraźne naruszenie któregoś z aspektów formalnych.
4,5Prawidłowe rozwiązanie z drobnymi błędami nie wpływającymi na jego jakość merytoryczną i formalną. Błędy te są w sposób oczywisty łatwe do wykrycia, a usterki formalne łatwe do naprawienia.
5,0Rozwiązanie całkowicie poprawne pod względem merytorycznym i formalnym z co najwyżej nielicznymi, drobnymi, lokalnymi, nie powtarzającymi się błędami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_D/12-1_K01Dzięki pracy w zespołach o międzynarodowym składzie student nabiera zrozumienia wagi własnych działań w kontekście osiągów zespołu, w którym pracuje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_K04Jest gotów do kreatywnego myślenia w trakcie rozwiązywania problemu inżynierskiego. Efektywnie wykorzystuje zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów organizacji i zarządzania z wpływem czynników pozakonstrukcyjnych na realizację konstrukcji stalowych. Na przykładzie wykonywanego przez studentów projektu zbiornika na paliwa płynne studenci nabierają zrozumienia roli technologii spawania na właściwą organizację pracy przy wznoszeniu zbiorników. Wykład uzupełniony jest o opis hal przemysłowych, także pod kątem organizacji ich projektowania i wznoszenia.
Treści programoweT-P-1Design of a vertical non-refregirated steel storage tank with a fixed roof
T-W-1Steel storage tanks: classification, basic design rules, technology of erection, structural details
T-W-2Welding of steel structures: processes and consumables, correction of distorsions, quality control
T-W-3Industrial workshops and halls: anatomy of the structure, investment process aspects
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Kompetencje społeczne nie podlegają bezpośrednio ocenie. Wykonywanie projektu w zespołach o składzie międzynarodowym oznacza, że pozytywna ocena merytoryczna projektu jest implicite także pozytywną oceną kompetencji społecznych
3,5
4,0
4,5
5,0