Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Matematyka-1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Matematyka-1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Matematyki
Nauczyciel odpowiedzialny Michał Banakiewicz <Michal.Banakiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 2,20,41zaliczenie
wykładyW1 30 1,80,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki ze szkoły średniej - funkcje elementarne, trygonometria; umiejętność rozwiązywania równań i nierówności funkcyjnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z elementarną wiedzą z zakresu matematyki wyższej omawianą w ramach przedmiotu.
C-2Wykształcenie u studenta umiejętności posługiwania się podstawowymi metodami i algorytmami obliczeniowymi wykorzystywanymi w realizacji innych przedmiotów technicznych.
C-3Ukształtowanie u studenta świadomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz umiejętności organizowania pracy własnej i zespołu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Utrwalanie wiedzy zdobytej podczas wykładu. Rozwiązywanie zadań.30
30
wykłady
T-W-1Ciągi liczbowe.2
T-W-2Granice i ciągłość funkcji.3
T-W-3Pochodna funkcji - definicja pochodnych w punkcie i jej interpretacja geometryczna; różniczka funkcji; funkcja pochodna; wzory i reguły obliczania pochodnej; pochodna funkcji złożonej; pochodne wyższych rzędów.4
T-W-4Twierdzenie Taylora.2
T-W-5Twierdzenie de L`Hospitala - obliczanie granic przy symbolach nieoznaczonych.1
T-W-6Zastosowanie pochodnych funkcji do badania funkcji.5
T-W-7Rachunek macierzowy - działania na macierzach; definicja indukcyjna wyznacznika; własności i metody obliczeniowe wyznaczników; macierz odwrotna.5
T-W-8Układy równań liniowych o współczynnikach rzeczywistych.4
T-W-9Liczby zespolone - postać algebraiczna i trygonometryczna liczby zespolonej; działania na liczbach zespolonych. Pierwiastkowanie liczb zespolonych.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Obowiązkowa obecność i aktywne uczestnictwo na ćwiczeniach.30
A-A-2Samodzielna praca studenta przy rozwiązywaniu zadań i analizie podstawowych problemów.28
A-A-3Konsultacje.4
A-A-4Zaliczenie ćwiczeń.4
66
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Samodzielne analizowanie treści z wykładów i studiowanie literatury.18
A-W-3Konsultacje.4
A-W-4Zaliczenie wykładu.2
54

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z licznymi przykładami i wyjaśnieniami.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych dotyczących treści wykładu.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena obecności i aktywności studenta na ćwiczeniach.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta na ćwiczeniach na podstawie kartkówek lub odpowiedzi ustnej.
S-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie na podstawie sumy punktów uzyskanych przez studenta z dwóch sprawdzianów oraz aktywności studenta na ćwiczeniach.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu - student odpowiada w formie pisemnej na pytania teoretyczno-rachunkowe.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_B/01-1_W01
Zna podstawowe definicje, twierdzenia i algorytmy z zakresu analizy matematycznej ( funkcji jednej zmiennej rzeczywistej) i algebry liniowej omawiane w ramach przedmiotu.
BIE_1A_W01C-1, C-2T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-W-5, T-W-4, T-W-6M-1, M-2S-2, S-1, S-4, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_B/01-1_U01
Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań oraz problemów matematycznych i inżynierskich.
BIE_1A_U08C-1, C-2T-A-1M-1, M-2S-2, S-1, S-4, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_B/01-1_K01
Jest gotów być krytycznym wobec posiadanej wiedzy i odbieranych treści. Jest gotów uznawać znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
BIE_1A_K01, BIE_1A_K04C-3T-A-1, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-W-5, T-W-4, T-W-6M-1, M-2S-2, S-1, S-4, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_B/01-1_W01
Zna podstawowe definicje, twierdzenia i algorytmy z zakresu analizy matematycznej ( funkcji jednej zmiennej rzeczywistej) i algebry liniowej omawiane w ramach przedmiotu.
2,0
3,0Student potrafi podać treść kilku wybranych podstawowych definicji i twierdzeń oraz niektóre algorytmy obliczeniowe omawiane w ramach przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_B/01-1_U01
Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań oraz problemów matematycznych i inżynierskich.
2,0
3,0Student potrafi rozwiązywać proste, typowe zadania z zakresu treści programowych; Prezentowane rozwiązania często zawierają błędy rachunkowe i brak im komentarza.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_B/01-1_K01
Jest gotów być krytycznym wobec posiadanej wiedzy i odbieranych treści. Jest gotów uznawać znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
2,0
3,0Student uczęszcza na ćwiczenia; przygotowuje się w stopniu podstawowym do zajęć; na kolokwiach i egzaminach pracuje samodzielnie i uczciwie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Marian Gewert, Zbigniew Skoczylas, Analiza matematyczna 1. Przykłady i zadania, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2007, Dostępne są różne wydania.
  2. Marian Gewert, Zbigniew Skoczylas, Analiza matematyczna1. Definicje, twierdzenia i wzory., Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2007, Dostępne są różne wydania.
  3. Teresa Jurlewicz, Zbigniew Skoczylas, Algebra i geometria analityczna. Definicje, twierdzenia, wzory., Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2008, Dostępne są różne wydania.
  4. Teresa Jurlewicz, Zbigniew Skoczylas, Algebra i geometria analityczna. Przykłady i zadania., Oficyna wydawnicza GiS, Wrocław, 2008, 14, Dostępne sa różne wydania.

Literatura dodatkowa

  1. Otto E., Matematyka dla wydziałów budowlanych i mechanicznych, tom I, PWN, Warszawa, 1978, 4
  2. Krysicki W., Włodarski L., Analiza matematyczna w zadaniach cz.1, PWN, Warszawa, 2007, Dostępne są różne wydania.

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Utrwalanie wiedzy zdobytej podczas wykładu. Rozwiązywanie zadań.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ciągi liczbowe.2
T-W-2Granice i ciągłość funkcji.3
T-W-3Pochodna funkcji - definicja pochodnych w punkcie i jej interpretacja geometryczna; różniczka funkcji; funkcja pochodna; wzory i reguły obliczania pochodnej; pochodna funkcji złożonej; pochodne wyższych rzędów.4
T-W-4Twierdzenie Taylora.2
T-W-5Twierdzenie de L`Hospitala - obliczanie granic przy symbolach nieoznaczonych.1
T-W-6Zastosowanie pochodnych funkcji do badania funkcji.5
T-W-7Rachunek macierzowy - działania na macierzach; definicja indukcyjna wyznacznika; własności i metody obliczeniowe wyznaczników; macierz odwrotna.5
T-W-8Układy równań liniowych o współczynnikach rzeczywistych.4
T-W-9Liczby zespolone - postać algebraiczna i trygonometryczna liczby zespolonej; działania na liczbach zespolonych. Pierwiastkowanie liczb zespolonych.4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Obowiązkowa obecność i aktywne uczestnictwo na ćwiczeniach.30
A-A-2Samodzielna praca studenta przy rozwiązywaniu zadań i analizie podstawowych problemów.28
A-A-3Konsultacje.4
A-A-4Zaliczenie ćwiczeń.4
66
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Samodzielne analizowanie treści z wykładów i studiowanie literatury.18
A-W-3Konsultacje.4
A-W-4Zaliczenie wykładu.2
54
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_B/01-1_W01Zna podstawowe definicje, twierdzenia i algorytmy z zakresu analizy matematycznej ( funkcji jednej zmiennej rzeczywistej) i algebry liniowej omawiane w ramach przedmiotu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_W01Zna i rozumie podstawową wiedzę z wybranych działów matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla kierunku budownictwo, niezbędną do formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z elementarną wiedzą z zakresu matematyki wyższej omawianą w ramach przedmiotu.
C-2Wykształcenie u studenta umiejętności posługiwania się podstawowymi metodami i algorytmami obliczeniowymi wykorzystywanymi w realizacji innych przedmiotów technicznych.
Treści programoweT-W-3Pochodna funkcji - definicja pochodnych w punkcie i jej interpretacja geometryczna; różniczka funkcji; funkcja pochodna; wzory i reguły obliczania pochodnej; pochodna funkcji złożonej; pochodne wyższych rzędów.
T-W-1Ciągi liczbowe.
T-W-2Granice i ciągłość funkcji.
T-W-8Układy równań liniowych o współczynnikach rzeczywistych.
T-W-7Rachunek macierzowy - działania na macierzach; definicja indukcyjna wyznacznika; własności i metody obliczeniowe wyznaczników; macierz odwrotna.
T-W-9Liczby zespolone - postać algebraiczna i trygonometryczna liczby zespolonej; działania na liczbach zespolonych. Pierwiastkowanie liczb zespolonych.
T-W-5Twierdzenie de L`Hospitala - obliczanie granic przy symbolach nieoznaczonych.
T-W-4Twierdzenie Taylora.
T-W-6Zastosowanie pochodnych funkcji do badania funkcji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z licznymi przykładami i wyjaśnieniami.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych dotyczących treści wykładu.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta na ćwiczeniach na podstawie kartkówek lub odpowiedzi ustnej.
S-1Ocena formująca: Ocena obecności i aktywności studenta na ćwiczeniach.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu - student odpowiada w formie pisemnej na pytania teoretyczno-rachunkowe.
S-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie na podstawie sumy punktów uzyskanych przez studenta z dwóch sprawdzianów oraz aktywności studenta na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi podać treść kilku wybranych podstawowych definicji i twierdzeń oraz niektóre algorytmy obliczeniowe omawiane w ramach przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_B/01-1_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań oraz problemów matematycznych i inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranego kierunku
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z elementarną wiedzą z zakresu matematyki wyższej omawianą w ramach przedmiotu.
C-2Wykształcenie u studenta umiejętności posługiwania się podstawowymi metodami i algorytmami obliczeniowymi wykorzystywanymi w realizacji innych przedmiotów technicznych.
Treści programoweT-A-1Utrwalanie wiedzy zdobytej podczas wykładu. Rozwiązywanie zadań.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z licznymi przykładami i wyjaśnieniami.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych dotyczących treści wykładu.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta na ćwiczeniach na podstawie kartkówek lub odpowiedzi ustnej.
S-1Ocena formująca: Ocena obecności i aktywności studenta na ćwiczeniach.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu - student odpowiada w formie pisemnej na pytania teoretyczno-rachunkowe.
S-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie na podstawie sumy punktów uzyskanych przez studenta z dwóch sprawdzianów oraz aktywności studenta na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi rozwiązywać proste, typowe zadania z zakresu treści programowych; Prezentowane rozwiązania często zawierają błędy rachunkowe i brak im komentarza.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_B/01-1_K01Jest gotów być krytycznym wobec posiadanej wiedzy i odbieranych treści. Jest gotów uznawać znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_K01Jest gotów do samodzielnego podejmowania niezależnych prac, wykazując się właściwą organizacją pracy
BIE_1A_K04Jest gotów do kreatywnego myślenia w trakcie rozwiązywania problemu inżynierskiego. Efektywnie wykorzystuje zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie u studenta świadomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz umiejętności organizowania pracy własnej i zespołu.
Treści programoweT-A-1Utrwalanie wiedzy zdobytej podczas wykładu. Rozwiązywanie zadań.
T-W-3Pochodna funkcji - definicja pochodnych w punkcie i jej interpretacja geometryczna; różniczka funkcji; funkcja pochodna; wzory i reguły obliczania pochodnej; pochodna funkcji złożonej; pochodne wyższych rzędów.
T-W-1Ciągi liczbowe.
T-W-2Granice i ciągłość funkcji.
T-W-8Układy równań liniowych o współczynnikach rzeczywistych.
T-W-7Rachunek macierzowy - działania na macierzach; definicja indukcyjna wyznacznika; własności i metody obliczeniowe wyznaczników; macierz odwrotna.
T-W-9Liczby zespolone - postać algebraiczna i trygonometryczna liczby zespolonej; działania na liczbach zespolonych. Pierwiastkowanie liczb zespolonych.
T-W-5Twierdzenie de L`Hospitala - obliczanie granic przy symbolach nieoznaczonych.
T-W-4Twierdzenie Taylora.
T-W-6Zastosowanie pochodnych funkcji do badania funkcji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z licznymi przykładami i wyjaśnieniami.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych dotyczących treści wykładu.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta na ćwiczeniach na podstawie kartkówek lub odpowiedzi ustnej.
S-1Ocena formująca: Ocena obecności i aktywności studenta na ćwiczeniach.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu - student odpowiada w formie pisemnej na pytania teoretyczno-rachunkowe.
S-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie na podstawie sumy punktów uzyskanych przez studenta z dwóch sprawdzianów oraz aktywności studenta na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student uczęszcza na ćwiczenia; przygotowuje się w stopniu podstawowym do zajęć; na kolokwiach i egzaminach pracuje samodzielnie i uczciwie.
3,5
4,0
4,5
5,0