Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Regulacja stosunków wodnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Regulacja stosunków wodnych
Specjalność Budownictwo Wodne
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Libront <Dorota.Libront@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jacek Kurnatowski <Jacek.Kurnatowski@zut.edu.pl>, Norbert Laskowski <Norbert.Laskowski@zut.edu.pl>, Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 45 2,50,50zaliczenie
wykładyW6 30 2,50,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1matematyka, fizyka, hydraulika i hydrologia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wiedza o melioracjach podstawowych i szczegółowych
C-2Umiejętność wykonania projektu wstępnego rzeki
C-3Umiejętność opracowania operatu hydrologicznego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wykonanie projektu regulacji odcinka rzeki nizinnej45
45
wykłady
T-W-1Informacje wstępne o regulacjach rzek8
T-W-2Regulacje rzek: wyrównanie spadku podłużnego, projektowanie przekroju poprzecznego i trasy regulacyjnej6
T-W-3Systemy regulacji6
T-W-4Typy budowli regulacyjnych6
T-W-5Ochrona przeciwpowodziowa4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych45
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego8
A-P-3Szczegółowe opracowanie projektu regulacji odcinka rzeki nizinnej14
A-P-4Konsultacje3
A-P-5Przygotowanie do zaliczenia projektu3
A-P-6Zaliczenie projektu2
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Opracowanie materiału - bieżące utrwalenie poznanego materiału30
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Udział w egzaminie3
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia - metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/BW/02_W01
Zna podstawowe zagadnienia z zakresu regulacji rzeki.
B_1A_W13, B_1A_W22C-1, C-2, C-3T-P-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/BW/02_U01
Potrafi zaprojektować regulację odcinka rzeki oraz dokonać oceny uregulowanych rzek.
B_1A_U07C-1, C-2, C-3T-P-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/BW/02_K01
Jest gotów do oceny skutków działalności w zakresie regulacji rzek i ochrony przeciwpowodziowej
B_1A_K02C-1, C-2, C-3T-P-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/BW/02_W01
Zna podstawowe zagadnienia z zakresu regulacji rzeki.
2,0
3,0ma wiedzę dotyczącą podstawowych zagadnień z realizacji stosunków wodnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/BW/02_U01
Potrafi zaprojektować regulację odcinka rzeki oraz dokonać oceny uregulowanych rzek.
2,0
3,0potrafi wykonać projekt regulacji odcinka rzeki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/BW/02_K01
Jest gotów do oceny skutków działalności w zakresie regulacji rzek i ochrony przeciwpowodziowej
2,0
3,0student rozumie jaki ma wpływ regulacja rzek na zabezpieczenie terenów przed zalewam
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wołoszyn J., Czamara W., Eliasiewicz R., Krężel J., Regulacje rzek i potoków, Akademia Rolnicza we Wrocławiu, Wrocław, 1994, wydanie II zmienione

Literatura dodatkowa

  1. Mamak W., Regulacja rzek i potoków, Arkady, Warszawa, 1958
  2. Kulczyk J., Winter J., Śródladowy transport wodny, Politechnika Wrocławska, Wrocław, 2003
  3. Robert Mańko, Wpływ udrożnienia kanałów Międzyodrza i remontu zabudowy hydrotechnicznej na przepływy w sieci dolnej Odry, rozprawa doktorska, 2018
  4. Kazimierowicz-Frankowska K., Geosyntetyki w budownictwie wodnym, PWN, Warszawa, 2019

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie projektu regulacji odcinka rzeki nizinnej45
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Informacje wstępne o regulacjach rzek8
T-W-2Regulacje rzek: wyrównanie spadku podłużnego, projektowanie przekroju poprzecznego i trasy regulacyjnej6
T-W-3Systemy regulacji6
T-W-4Typy budowli regulacyjnych6
T-W-5Ochrona przeciwpowodziowa4
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych45
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego8
A-P-3Szczegółowe opracowanie projektu regulacji odcinka rzeki nizinnej14
A-P-4Konsultacje3
A-P-5Przygotowanie do zaliczenia projektu3
A-P-6Zaliczenie projektu2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Opracowanie materiału - bieżące utrwalenie poznanego materiału30
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Udział w egzaminie3
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/BW/02_W01Zna podstawowe zagadnienia z zakresu regulacji rzeki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W13Zna i rozumie podstawową wiedzę ogólną w zakresie budownictwa. Zna podstawową terminologię w języku obcym, zgodnie ze studiowanym kierunkiem
B_1A_W22Zna i rozumie podstawową wiedzę ogólną o cyklu życia urządzeń, obiektów budowlanych oraz systemów technicznych stosowanych w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Wiedza o melioracjach podstawowych i szczegółowych
C-2Umiejętność wykonania projektu wstępnego rzeki
C-3Umiejętność opracowania operatu hydrologicznego
Treści programoweT-P-1Wykonanie projektu regulacji odcinka rzeki nizinnej
T-W-5Ochrona przeciwpowodziowa
T-W-2Regulacje rzek: wyrównanie spadku podłużnego, projektowanie przekroju poprzecznego i trasy regulacyjnej
T-W-3Systemy regulacji
T-W-4Typy budowli regulacyjnych
T-W-1Informacje wstępne o regulacjach rzek
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia - metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma wiedzę dotyczącą podstawowych zagadnień z realizacji stosunków wodnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/BW/02_U01Potrafi zaprojektować regulację odcinka rzeki oraz dokonać oceny uregulowanych rzek.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U07Potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
Cel przedmiotuC-1Wiedza o melioracjach podstawowych i szczegółowych
C-2Umiejętność wykonania projektu wstępnego rzeki
C-3Umiejętność opracowania operatu hydrologicznego
Treści programoweT-P-1Wykonanie projektu regulacji odcinka rzeki nizinnej
T-W-5Ochrona przeciwpowodziowa
T-W-2Regulacje rzek: wyrównanie spadku podłużnego, projektowanie przekroju poprzecznego i trasy regulacyjnej
T-W-3Systemy regulacji
T-W-4Typy budowli regulacyjnych
T-W-1Informacje wstępne o regulacjach rzek
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia - metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi wykonać projekt regulacji odcinka rzeki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/BW/02_K01Jest gotów do oceny skutków działalności w zakresie regulacji rzek i ochrony przeciwpowodziowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K02Jest gotów do podejmowania refleksji nad pozatechnicznymi aspektami i skutkami działalności inżynierskiej oraz jej wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-1Wiedza o melioracjach podstawowych i szczegółowych
C-2Umiejętność wykonania projektu wstępnego rzeki
C-3Umiejętność opracowania operatu hydrologicznego
Treści programoweT-P-1Wykonanie projektu regulacji odcinka rzeki nizinnej
T-W-5Ochrona przeciwpowodziowa
T-W-2Regulacje rzek: wyrównanie spadku podłużnego, projektowanie przekroju poprzecznego i trasy regulacyjnej
T-W-3Systemy regulacji
T-W-4Typy budowli regulacyjnych
T-W-1Informacje wstępne o regulacjach rzek
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia - metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student rozumie jaki ma wpływ regulacja rzek na zabezpieczenie terenów przed zalewam
3,5
4,0
4,5
5,0