Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy BIM:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy BIM | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Teorii Konstrukcji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Popiel <Piotr.Popiel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw budownictwa ogólnego - Budownictwo ogólne |
W-2 | Znajomość podstawowych aspektów organizacyjnych i formalno - prawnych zarządzania przedsięwzięciem budowlanym - Zarządzanie procesem inwestycyjnym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie przez studentów wiedzy z zakresu Building Information Modeling jako metody zarządzania cyklem życia obiektu budowlanego w odniesieniu do koncepcji Integrated Project Delivery (IPD) |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawami zarządzania informacją i komunikacją w projekcie oraz metodą pracy zespołowej z wykorzystaniem technologii BIM |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
T-S-1 | Systemy BIM i srodowiska pracy BIM. Praca grupowa. Modele pracy grupowej. | 1 |
T-S-2 | Wymiana danych miedzy programami BIM. Otwarte standardy formatów plików: IFC. Oprogramowanie do przegladania modeli IFC i do sprawdzania poprawnosci modeli IFC. Wymiana modeli BIM celem rewizji wersji, eksport do formatów DWF/DWFx/3D DWF/ PDF/3D PDF. | 4 |
T-S-3 | Zastosowanie BIM w analizach kosztowych | 5 |
T-S-4 | Zastosowanie BIM w planowaniu realizacji robót budowlanych i w zarzadzaniu przebiegiem robót budowlanych | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zarządzanie informacją i komunikacją w cyklu życia przedsięwzięcia budowlanego (Project Lifecycle Management – PLM). Nowoczesne metody pracy zespołowej. Koncepcja Zintegrowanego Zarządzania Projektem (Integrated Project Delivery - IPD), znaczenie kooperacji i koordynacji międzybranżowej w przedsięwzięciu budowlanym. Dokumentacja elektroniczna w cyklu życia obiektu budowlanego. | 3 |
T-W-2 | Wprowadzenie do metody Building Information Modeling (BIM), geneza - od CAD do BIM, podstawowa terminologia, techniki modelowania parametrycznego i bezpośredniego. BIM jako model obiektu oraz jako proces w kontekście PLM. Modele BIM 3D – 7D. | 2 |
T-W-3 | BIM na świecie i w Polsce. Standardy BIM w wybranych krajach. BIM w zamówieniach publicznych. | 1 |
T-W-4 | Procedura opracowania modelu BIM. Obiekty, rodziny obiektów, klasyfikacja obiektów, więzy, relacje, parametry. Modyfikacja cech obiektu. Poziomy LOD. Zagadnienie interoperacyjności, wymiana danych w modelu BIM, interoperacyjność oprogramowania. Systemy klasyfikacji elementów budowlanych OmniCLass. Otwarte standardy: formaty wymiany danych IFC, XML, DXF. | 3 |
T-W-5 | Przegląd narzędzi i funkcjonalności oprogramowania wykorzystywanego w przedsięwzięciach BIM. Planowanie przedsięwzięcia budowlanego i zarządzanie przebiegiem robót według metody BIM – harmonogramowanie. | 2 |
T-W-6 | Ekonomiczny kontekst BIM, wymiar kosztowy modelu BIM, narzędzia do kosztorysowania klasy BIM. | 1 |
T-W-7 | BIM i rozszerzona rzeczywistość (VR) w cyklu życia obiektu. BIM a zarządzanie eksploatacją obiektu budowlanego (Facility Management – FM). | 1 |
T-W-8 | Green BIM – połączenie koncepcji zrównoważonego budownictwa z BIM. Przykłady realizacji koncepcji Green BIM – studium przypadku. | 1 |
T-W-9 | Pisemne zaliczenie wykładów. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
A-S-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-S-2 | Opracowanie wyników | 5 |
A-S-3 | Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji | 5 |
A-S-4 | Udział w konsultacjach | 4 |
A-S-5 | Zaliczenie | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | praca samodzielna związana z pogłębieniem uzyskanej wiedzy | 7 |
A-W-3 | przygotowanie się do zaliczenia | 5 |
A-W-4 | udział w konsultacjach | 2 |
A-W-5 | zaliczenie pisemne | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | metoda przypadków |
M-4 | seminarium |
M-5 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: test 15 minut sprawdzający wiedzę na początku zajęć |
S-2 | Ocena formująca: kolokwium |
S-3 | Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy na koniec wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/31_W01 Student ma podstawową wiedzę o BIM jako metodzie zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi | B_1A_W22, B_1A_W23 | — | — | C-2, C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3 |
B_1A_S1/C/31_W02 Student posiada wiedzę o koncepcji IPD, rozumie różnice miedzy CAD i BIM | B_1A_W19, B_1A_W14 | — | — | C-2, C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3 |
B_1A_S1/C/31_W03 Student ma wiedzę o nowoczesnych metodach pracy zespołowej i komunikacji w zarządzaniu przedsięwzięciami budowlanymi | B_1A_W22, B_1A_W23 | — | — | C-2 | T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/31_U01 Student potrafi ocenić korzyści wynikające z wdrożenia metody BIM w cyklu życia obiektu budowlanego. | B_1A_U14, B_1A_U18 | — | — | C-2 | T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/31_K01 Student jest gotów do podjęcia oceny wpływu właściwej wymiany danych, komunikacji i kooperacji między stronami przedsięwzięcia budowlanego na efektywność przedsięwzięcia. | B_1A_K02, B_1A_K04 | — | — | C-2, C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/31_W01 Student ma podstawową wiedzę o BIM jako metodzie zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi | 2,0 | Student nie zna podstawowych założeń metody BIM |
3,0 | Student ma minimalną wiedzę na temat podstaw zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM | |
3,5 | Student ma podstawową wiedzę na temat podstaw zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM | |
4,0 | Student ma wiedzę na temat zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM, zna dobrze koncepcję IPD, potrafi wskazać możliwości zastosowania narzędzi BIM w cyklu życia obiektu budowlanego, zna zasady pracy zespołowej | |
4,5 | Student ma dobrą wiedzę na temat zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM, koncepcji IPD, możliwości zastosowania narzędzi BIM w cyklu życia obiektu budowlanego, metod pracy zespołowej | |
5,0 | Student ma bardzo szeroki zakres wiedzy na temat zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM, koncepcji IPD, możliwości zastosowania narzędzi BIM w cyklu życia obiektu budowlanego, metod pracy zespołowej | |
B_1A_S1/C/31_W02 Student posiada wiedzę o koncepcji IPD, rozumie różnice miedzy CAD i BIM | 2,0 | Student nie zna podstaw koncepcji IPD oraz nie zna założeń metody BIM |
3,0 | Student ma minimalną wiedzę na temat podstaw zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM | |
3,5 | Student ma podstawową wiedzę na temat podstaw zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM | |
4,0 | Student zna dobrze koncepcję IPD, potrafi wskazać możliwości zastosowania narzędzi BIM w cyklu życia obiektu budowlanego | |
4,5 | Student ma dobrą wiedzę na temat zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM, koncepcji IPD, możliwości zastosowania narzędzi BIM w cyklu życia obiektu budowlanego, | |
5,0 | Student ma bardzo szeroki zakres wiedzy na temat zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM, koncepcji IPD, możliwości zastosowania narzędzi BIM w cyklu życia obiektu budowlanego, | |
B_1A_S1/C/31_W03 Student ma wiedzę o nowoczesnych metodach pracy zespołowej i komunikacji w zarządzaniu przedsięwzięciami budowlanymi | 2,0 | Student nie zna podstaw koncepcji IPD oraz nie zna założeń metody BIM, nie ma wiedzy na temat znaczenia BIM dla pracy zespołowej w procesie inwestycyjnym |
3,0 | Student ma minimalną wiedzę na temat podstaw zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM | |
3,5 | Student ma podstawową wiedzę na temat podstaw zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM | |
4,0 | Student ma wiedzę na temat zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM, zna dobrze koncepcję IPD, potrafi wskazać możliwości zastosowania narzędzi BIM w cyklu życia obiektu budowlanego, zna zasady pracy zespołowej | |
4,5 | Student ma dobrą wiedzę na temat zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM, koncepcji IPD, możliwości zastosowania narzędzi BIM w cyklu życia obiektu budowlanego, metod pracy zespołowej | |
5,0 | Student ma bardzo szeroki zakres wiedzy na temat zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM, koncepcji IPD, możliwości zastosowania narzędzi BIM w cyklu życia obiektu budowlanego, metod pracy zespołowej |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/31_U01 Student potrafi ocenić korzyści wynikające z wdrożenia metody BIM w cyklu życia obiektu budowlanego. | 2,0 | Student nie umie określić podstaw koncepcji IPD oraz założeń metody BIM |
3,0 | Student umie sformułować podstawowe zasady zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM | |
3,5 | Student umie zdefiniować podstawy zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM i określić założenia IPD | |
4,0 | Student umie dobrze sformułować zasady zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM i IPD, potrafi wskazać możliwości zastosowania narzędzi BIM w cyklu życia obiektu budowlanego | |
4,5 | Student umie określić możliwości i efekty zastosowania narzędzi BIM w cyklu życia obiektu budowlanego w kontekście koncepcji IPD | |
5,0 | Student umie bardzo dobrze sfomułować założenia zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM, koncepcji IPD, możliwości zastosowania narzędzi BIM w cyklu życia obiektu budowlanego |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/31_K01 Student jest gotów do podjęcia oceny wpływu właściwej wymiany danych, komunikacji i kooperacji między stronami przedsięwzięcia budowlanego na efektywność przedsięwzięcia. | 2,0 | Student nie jest gotów do oceny efektów wdrożenia koncepcji IPD oraz założeń metody BIM w budownictwie |
3,0 | Student jest gotów do przeprowadzenia oceny kluczowych efektów wdrożenia koncepcji IPD oraz założeń metody BIM w budownictwie | |
3,5 | Student jest gotów do przeprowadzenia oceny efektów wdrożenia koncepcji IPD oraz założeń metody BIM w budownictwie i do określenia znaczenia wymiany informacji dla efektywności inwestycji | |
4,0 | Student jest gotów do przeprowadzenia wnikliwej oceny efektów wdrożenia koncepcji IPD oraz założeń metody BIM w budownictwie i do określenia znaczenia wymiany informacji dla efektywności inwestycji | |
4,5 | Student jest gotów do przeprowadzenia wnikliwej oceny efektów wdrożenia koncepcji IPD oraz założeń metody BIM w budownictwie i do określenia znaczenia wymiany informacji dla efektywności inwestycji oraz do wdrożenia zasad komunikacji w zespole projektowym | |
5,0 | Student jest gotów w bardzo dobrym stopniu do przeprowadzenia pogłębionej oceny efektów wdrożenia koncepcji IPD oraz założeń metody BIM w budownictwie i do określenia znaczenia wymiany informacji dla efektywności inwestycji oraz do wdrożenia zasad komunikacji w zespole projektowym |
Literatura podstawowa
- Dariusz Kasznia, Jacek Magiera, Paweł Wierzowiecki, BIM w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2018
- Tomana Andrzej, BIM – Innowacyjna technologia w budownictwie. Podstawy, standardy, narzędzia, PWB Media, Warszawa, 2015
- Podręcznik wdrożenia pilotażowego projektu BIM, Autodesk, 2014, dokumentacja on-line
Literatura dodatkowa
- Araszkiewicz K., Nowoczesne techniki cyfrowe integrujące projektowanie, budowę i zarządzanie eksploatacją obiektu budowlanego, Świat Nieruchomości, 2017