Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy mostownictwa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy mostownictwa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Budowlanej i Komunikacyjnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Hołowaty <Janusz.Holowaty@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bartosz Budziński <Bartosz.Budzinski@zut.edu.pl>, Dominik Kacprzak <Dominik.Kacprzak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Rysunek techniczny |
W-2 | Wytrzymałość materialów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podstawowej problematyki mostownictwa. |
C-2 | Znajomość podstawowych zasad projektowych i wykonawczych w budownictwie mostowym. |
C-3 | Umiejętność wykonania projektu koncepcyjnego lub technologicznego małego mostu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wyjaśnienie pojęć i terminów. Omówienie zawartości projektu. Kształtowanie przekroju poprzecznego drogi i mostu. Zasady stosowania urządzeń bezpieczeństwa ruchu. Kształtowanie przęsła mostu drogowego - rysunek ogólny przęsła. | 5 |
T-P-2 | Sprawdzenie zaawansowania i korekta projektu. | 1 |
T-P-3 | Zasady obliczeń statycznych, zestawienie przewidywanych oddziaływań. Zasady sporządzania rysunków konstrukcyjnych i technologicznych. | 8 |
T-P-4 | Końcowa korekta projektu. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zalecana literatura. Rodzaje konstrukcji inżynierskich i obiektów mostowych. Zarządzanie i finansowanie obiektów mostowych. | 2 |
T-W-2 | Części składowe i elementy konstrukcyjne obiektów mostowych. Kształtowanie przęsła mostu drogowego. Podstawowe wymiary obiektów mostowych. Skrajnia i światło obiektu mostowego. | 2 |
T-W-3 | Oddziaływania na obiekty mostowe. Obciążenia ruchome. Podstawy obliczeń statycznych. Weryfikacja przekrojów konstrukcyjnych. | 2 |
T-W-4 | Materiały konstrukcyjne stosowane w budowie mostów. | 1 |
T-W-5 | Posumowanie wiedzy nr 1. | 1 |
T-W-6 | Elementy wyposażenia mostów. | 1 |
T-W-7 | Typy obiektów mostowych w zależności od rodzaju przęsła i rozpiętości. Typy mostów betonowych i stalowych. Układy konstrukcyjne mostów. | 2 |
T-W-8 | Podsumowanie wiedzy nr 2. | 1 |
T-W-9 | Roboty betonowe na obiektach mostowych - zasady układania, zagęszczania i pielęgnacji betonu. | 1 |
T-W-10 | Warunki wykonywania robót drogowych i mostowych - specyfikacje techniczne. | 1 |
T-W-11 | Przykład budowy przepustu kolejowego. Ocena i zakończenie przedmiotu. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 15 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 6 |
A-P-3 | Konsultacje | 2 |
A-P-4 | Zaliczenie projektu | 1 |
24 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Praca własna i bieżące utrwalanie poznanego materiału | 17 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 3 |
A-W-4 | Zaliczenie | 1 |
36 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem komputera |
M-2 | Omówienie problemów projektowych |
M-3 | Metoda projektu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów |
S-2 | Ocena formująca: sprawdzian z wykładów i ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: wykonanie ćwiczenia projektowego |
S-4 | Ocena formująca: kolokwia sprawdzające na ćwiczeniach projektowych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/29_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu mostownictwa, zna materiały stosowane do budowy obiektów mostowych. Rozpoznaje współczesne wymagania techniczne dla obiektów mostowych. Ma wiedzę na temat zarządzania procesem inwestycji mostowych. | B_1A_W15, B_1A_W19 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-6, T-W-8, T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-P-1 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/29_U01 Potrafi dokonać klasyfikacji obiektów mostowych i ich elementów oraz określać ich parametry. | B_1A_U01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/29_K01 Jest przygotowany do samodzielnego rozwiązywania zagadnień oraz problemów. | B_1A_K01 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-9, T-W-10, T-W-2 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/29_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu mostownictwa, zna materiały stosowane do budowy obiektów mostowych. Rozpoznaje współczesne wymagania techniczne dla obiektów mostowych. Ma wiedzę na temat zarządzania procesem inwestycji mostowych. | 2,0 | |
3,0 | 50-60% | |
3,5 | 60-70% | |
4,0 | 70-80% | |
4,5 | 80-90% | |
5,0 | >90% |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/29_U01 Potrafi dokonać klasyfikacji obiektów mostowych i ich elementów oraz określać ich parametry. | 2,0 | |
3,0 | 50-60% | |
3,5 | 60-70% | |
4,0 | 70-80% | |
4,5 | 80-90% | |
5,0 | >90% |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/29_K01 Jest przygotowany do samodzielnego rozwiązywania zagadnień oraz problemów. | 2,0 | |
3,0 | 50-60% | |
3,5 | 60-70% | |
4,0 | 70-80% | |
4,5 | 80-90% | |
5,0 | >90% |
Literatura podstawowa
- Madaj A., Wołowicki W., Podstawy projektowania budowli mostowych, WKŁ, Warszawa, 2010
- Leonhardt F., Podstawy budowy mostów betonowych, WKŁ, Warszawa, 1982
- Hołowaty J., Tunele i przepusty, Warunki techniczne wykonania i odbioru dróg i mostów. Poradnik kierownika budowy i inspektora nadzoru, Verlag Dashofer, Warszawa, 2005, I, +CD
Literatura dodatkowa
- Głomb J., Drogowe budowle inżynierskie. Wprowadzenie do projektowania, WKŁ, Warszawa, 1988
- Biliszczuk J., Hołowaty J., Onysyk J., Sadowski K., Toczkiewicz R., Mosty betonowe wznoszone metodą sekcja po sekcji, DWE, Wrocław, 2014, Tom 6