Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Materiały budowlane:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Materiały budowlane | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki Budowli i Materiałów Budowlanych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Teresa Rucińska <Teresa.Rucinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agata Stolarska <Agata.Siwinska@zut.edu.pl>, Jarosław Strzałkowski <Jaroslaw.Strzalkowski@zut.edu.pl>, Agata Wygocka-Domagałło <Agata.Wygocka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka |
W-2 | Fizyka |
W-3 | Chemia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość podstawowych materiałów i wyrobów budowlanych i ich cech technicznych |
C-2 | Rozumienie podstawowych procesów zachodzących w materiałach i wyrobach budowlanych pod działaniem czynników zewnętrznych |
C-3 | Umiejętność oceny wyników badań w odniesieniu do wymagań normowych na podstawie wybranych badań materiałów i wyrobów budowlanych. |
C-4 | Znajomość podstawowych zasad BHP podczas pracy w laboratorium |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie studentów z regulaminem pracy w laboratorium oraz przedstawienie zasad korzystania ze sprzętu w laboratoriach | 2 |
T-L-2 | Oznaczenie wybranych cech fizycznych wyrobów budowlanych, m.in. poznanie zasady ważenia na wadze hydrostatycznej | 2 |
T-L-3 | Podstawowe badania drewna, poznanie zasady produkcji i układania drewnianej posadzki lamelkowej | 2 |
T-L-4 | Wybrane badania gipsu budowlanego | 2 |
T-L-5 | Oznaczenie wytrzymałości na zginanie i ściskanie gispowych beleczek. Omówiene podstawowych badań asfaltu | 2 |
T-L-6 | Szkło budowlane bezpieczne, badanie szyb bezpiecznych, prezentacja polowego badania wybranych klas | 2 |
T-L-7 | Ceramika - praca z eksponatami, omówienie podstawowych badań wybranych wyrobów, badania laboratoryjne klasy wytrzymałości na ściskanie cegły ceramicznej, oznaczenie wytrzymałości na zginanie dachówki karpiówki | 2 |
T-L-8 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja materiałów budowlanych. Normy, Krajowe Oceny Techniczne (KOT), Europejskie Oceny Techniczne (ETA), Certyfikaty | 2 |
T-W-2 | Podstawowe cechy techniczne materiałów i wyrobów budowlanych. Trwałość materiałów i wyrobów budowlanych | 4 |
T-W-3 | Drewno i kompozyty drzewne | 2 |
T-W-4 | Materiały i wyroby kamienne | 2 |
T-W-5 | Kruszywa budowlane | 1 |
T-W-6 | Spoiwa mineralne | 4 |
T-W-7 | Zaczyny, zaprawy budowlane | 2 |
T-W-8 | Szkło budowlane | 2 |
T-W-9 | Ceramika budowlana | 4 |
T-W-10 | Termoizolacje. Asfalty, hydroizolacje | 3 |
T-W-11 | Tworzywa sztuczne | 2 |
T-W-12 | Materiały wykończeniowe, powłokowe | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 14 |
A-L-2 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdań | 12 |
A-L-4 | Przygotowanie do prac kontrolnych | 10 |
A-L-5 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-L-6 | Konsultacje | 3 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Konsultacje | 4 |
A-W-3 | Udział w egzaminie | 3 |
A-W-4 | Bieżące utrwalanie poznanego materiału | 18 |
A-W-5 | Przygotowanie do egzaminu | 20 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca - wykład informacyjny |
M-2 | metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zapowiedziane kolokwia i niezapowiedziane sprawdziany |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie sprawozdań |
S-3 | Ocena formująca: ocena ciągła - bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność |
S-4 | Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/05_W01 Student zna tradycyjnie stosowane materiały i wyroby budowlane oraz podstawy technologii ich wytwarzania. Korzysta z norm oraz oceny technicznej w odniesieniu do materiałów i wyrobów budowlanych. | B_1A_W15, B_1A_W07 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-L-7, T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-W-11, T-W-12, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-8 | M-1, M-2 | S-4, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/05_U01 Student potrafi dokonać wyboru materiałów i wyrobów budowlanych na podstawie znajomości charakterystyki cech technicznych. | B_1A_U17 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-L-7, T-L-5, T-L-3, T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-W-11, T-W-12, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-8 | M-1, M-2 | S-4, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/05_K01 Student przestrzega i upowszechnia zasady właściwego postępowania w czasie realizacji zajęć laboratoryjnych | B_1A_K03 | — | — | C-4 | T-L-1 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/05_W01 Student zna tradycyjnie stosowane materiały i wyroby budowlane oraz podstawy technologii ich wytwarzania. Korzysta z norm oraz oceny technicznej w odniesieniu do materiałów i wyrobów budowlanych. | 2,0 | Student nie wykazuje zaangażowania w zdobycie wiedzy przypisanej do przedmiotu |
3,0 | Student zna standardowe materiały i wyroby budowlane oraz podstawy technologii ich wytwarzania. Potrafi korzystać z norm przedmiotowych z zakresu podstawowych badań materiałów i wyrobów budowlanych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/05_U01 Student potrafi dokonać wyboru materiałów i wyrobów budowlanych na podstawie znajomości charakterystyki cech technicznych. | 2,0 | Student nie wykazuje zaangażowania w zdobycie umiejętności przypisanych do przedmiotu |
3,0 | Student potrafi dokonać wyboru materiałów i wyrobów budowlanych na podstawie znajomości charakterystyki cech technicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/05_K01 Student przestrzega i upowszechnia zasady właściwego postępowania w czasie realizacji zajęć laboratoryjnych | 2,0 | Student nie wywiązał się z kompetencji społecznych przypisanych do przedmiotu. |
3,0 | W czasie wykonywania zadań w laboratorium student wykazuje właściwą postawę postępowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa pod redakcją B. Stefańczyka, Materiały i wyroby budowlane, Arkady, Warszawa, 2020
- Praca zbiorowa pod redakcją J. Małolepszego, Podstawy technologii materiałów budowlanych i metody badań, Wydawnictwa AGH, Kraków, 2022
- S. Chłądzyński, Spoiwa gipsowe w budownictwie, Dom Wydawniczy MEDIUM, Warszawa, 2008
- E. Gantner, W. Chojczak, Materiały budowlane. Ćwiczenia laboratoryjne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2013, Spoiwa, kruszywa, zaprawy, betony.
- W. Kurdowski, Podstawy chemiczne mineralnych materiałów budowlanych i ich właściwości, Stowarzyszenie Producentów Cementu, Kraków, 2018
- E. Szymański, Materiały Budowlane, WSIP Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 2003, II
Literatura dodatkowa
- PKN, ITB, Normy, KOT, EOT
- Materiały Budowlane, Wydawncictwa SIGMA-NOT Sp. z o.o., Warszawa, Misięcznik
- Przegląd Budowlany, Wydawnictwo PZITB, Warszwa, Miesięcznik
- Inżynieria i Budownictwo, Wydawnictwo PZITB, Warszawa, Miesięcznik
- J. Strzałkowski, A. Stolarska, D. Kożuch, J. Dmitruk, Hygrothermal and strength properties of cement mortars containing cenospheres, Cement and Concrete Research, Elsevier, Tom 174, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0008884623002399
- A. Ślosarczyk, H. Garbalińska, J. Strzałkowski, Lightweight alkali-activated composites containing sintered fly ash aggregate and various amounts of silica aerogel, Journal of Building Engineering, Elsevier, Tom 74
- A. Stolarska, J. Strzałkowski, The Thermal Parameters of Mortars Based on Different Cement Type and W/C Ratios, MDPI, Basel Switzerland, 2020, Tom 13, Zeszyt 19, DOI: 10.3390/ma13194258
- A. Siwińska, J. Wiraszka, Szybki pomiar termicznych parametrów wybranych materiałów budowlanych, Problemy techniczno-prawne utrzymania obiektów budowlanych, 2014
- Teresa Rucińska, Use of Sustainable Fine-Grain Aggregates in Cement Composites, Journal of Ecological Engineering, 2019, 20(10), s.102-109, DOI: https://doi.org/10.12911/22998993/112974