Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie

Sylabus przedmiotu Konstrukcje metalowe-1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Konstrukcje metalowe-1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Paczkowski <Wieslaw.Paczkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Wróblewski <Tomasz.Wroblewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW4 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka
W-2Rysunek techniczny
W-3Wytrzymałość materiałów
W-4Mechanika budowli

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie procesu produkcji stali konstrukcyjnych i jego wpływu na właściwości stali
C-2Zapoznanie z właściwościami konstrukcyjnymi stali i sposobem ich badania
C-3Podanie sposobów zabezpieczania konstrukcji stalowych przed korozją i pożarem
C-4Wyjaśnienie teoretycznych podstaw projektowania konstrukcji stalowych metodą stanów granicznych
C-5Objaśnienie zasad projektowania elementów zginanych i ich składników
C-6Zapoznanie z techniką i technologią termicznego łączenia i cięcia metali

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przepisy BHP stosowane w spawalnictwie1
T-L-2Spawanie gazowe2
T-L-3Spawanie elektryczne elektrodami otulonymi3
T-L-4Zaliczenie Bloku nr 11
T-L-5Kontrola jakości spawania2
T-L-6Zgrzewanie1
T-L-7Spawanie automatyczne3
T-L-8Cięcie metali1
T-L-9Zaliczenie Bloku nr 21
15
wykłady
T-W-1Stal jako materiał budowlany: produkcja, właściwości, klasyfikacja, wyroby, zabezpieczenia antykorozyjne i przeciwpożarowe9
T-W-2Podstawy teoretyczne wymiarowania konstrukcji stalowych5
T-W-3Ogólne zasady wymiarowania konstrukcji stalowych metodą stanów granicznych (klasyfikacja przekrojów)8
T-W-4Wymiarowanie elementów zginanych7
T-W-5Zaliczenie wykładu1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach15
A-L-2Samodzielne wykonanie sprawozdań25
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia laboratoriów16
A-L-4Zaliczenie laboratoriów2
A-L-5Konsultacje2
60
wykłady
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Studia i praca własna15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia7
A-W-4Zaliczenie wykładu2
A-W-5Konsultacje6
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-2Ocena formująca: Zaliczenia cząstkowe laboratoriów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/21_W01
Na bazie znajomości technologicznych i konstrukcyjnych cech stali jako materiału budowlanego oraz znajomości teoretycznych metod wymiarowania wyrażonych w aktach prawnych (normach) związanych z projektowaniem konstrukcji stalowych student posiada wiedzę na temat prawidłowego konstruowania i wymiarowania elementów zginanych z uwzględnieniem współczenych trendów rozwojowych
B_1A_W07, B_1A_W08, B_1A_W17, B_1A_W23C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-L-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/21_U01
Potrafi rozpoznać i wybrać właściwy materiał, wyrób lub technologię do wykonania prac związanych z produkcją lub inną formą obróbki konstrukcji stalowych za pomocą zróżnicowanych form obróbki cieplnej z uwzględnieniem efektów samodzielnie zdobywanej wiedzy
B_1A_U17, B_1A_U22C-6T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/21_K01
Poprzez samodzielną i podlegającą ocenie pracę student wyrabia sobie właściwy stosunek do odpowiedzialności za wytworzone przez siebie rozwiązania
B_1A_K01, B_1A_K05C-6T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/21_W01
Na bazie znajomości technologicznych i konstrukcyjnych cech stali jako materiału budowlanego oraz znajomości teoretycznych metod wymiarowania wyrażonych w aktach prawnych (normach) związanych z projektowaniem konstrukcji stalowych student posiada wiedzę na temat prawidłowego konstruowania i wymiarowania elementów zginanych z uwzględnieniem współczenych trendów rozwojowych
2,0Błędy kardynalne polegające na nieznajomości lub pomyleniu metod, sposobów czy technik liczenia lub opisu wykonywanego zadania wskazujące, iż na bieżącym poziomie wiedzy student nie potrafi rozwiązać postawionego problemu.
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5W merytorycznie i formalnie poprawnym rozwiązaniu występuje kilka błędów o znaczeniu lokalnym nie rzutujących na ogólną poprawność rozwiązania lub pojawiło się istotne naruszenie któregoś z formalnych aspektów opracowania.
4,0Rozwiązanie w zasadzie całkowicie poprawne, ale w którymś elemencie występuje wyraźny błąd o znaczeniu lokalnym lub wyraźne naruszenie któregoś z aspektów formalnych.
4,5Prawidłowe rozwiązanie z drobnymi błędami nie wpływającymi na jego jakość merytoryczną i formalną. Błędy te są w sposób oczywisty łatwe do wykrycia, a usterki formalne łatwe do naprawienia.
5,0Rozwiązanie całkowicie poprawne pod względem merytorycznym i formalnym z co najwyżej nielicznymi, drobnymi, lokalnymi, nie powtarzającymi się błędami.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/21_U01
Potrafi rozpoznać i wybrać właściwy materiał, wyrób lub technologię do wykonania prac związanych z produkcją lub inną formą obróbki konstrukcji stalowych za pomocą zróżnicowanych form obróbki cieplnej z uwzględnieniem efektów samodzielnie zdobywanej wiedzy
2,0Błędy kardynalne polegające na nieznajomości lub pomyleniu metod, sposobów czy technik liczenia lub opisu wykonywanego zadania wskazujące, iż na bieżącym poziomie wiedzy student nie potrafi rozwiązać postawionego problemu.
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5W merytorycznie i formalnie poprawnym rozwiązaniu występuje kilka błędów o znaczeniu lokalnym nie rzutujących na ogólną poprawność rozwiązania lub pojawiło się istotne naruszenie któregoś z formalnych aspektów opracowania.
4,0Rozwiązanie w zasadzie całkowicie poprawne, ale w którymś elemencie występuje wyraźny błąd o znaczeniu lokalnym lub wyraźne naruszenie któregoś z aspektów formalnych.
4,5Prawidłowe rozwiązanie z drobnymi błędami nie wpływającymi na jego jakość merytoryczną i formalną. Błędy te są w sposób oczywisty łatwe do wykrycia, a usterki formalne łatwe do naprawienia.
5,0Rozwiązanie całkowicie poprawne pod względem merytorycznym i formalnym z co najwyżej nielicznymi, drobnymi, lokalnymi, nie powtarzającymi się błędami.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/21_K01
Poprzez samodzielną i podlegającą ocenie pracę student wyrabia sobie właściwy stosunek do odpowiedzialności za wytworzone przez siebie rozwiązania
2,0
3,0Kompetencje społeczne nie podlegają bieżącej ocenie, wyrażają się jedynie przez pracę i postawę studenta, które skutkują uzyskaniem ocen dotyczących wymiernych efektów pracy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod kierunkiem Mariana Giżejowskiego i Jerzego Ziółko, Stalowe konstrukcje budynków. Projektowanie wg eurokodów z przykładami obliczeń, Arkady, Warszawa, 2010, Budownictwo ogólne t. 5
  2. Praca zbiorowa pod redakcją Aleksandra Kozłowskiego, Konstrukcje stalowe. Przykłady obliczeń wg PN-EN 1993-1. Część pierwsza. Wybrane elementy i połączenia, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2010, Wydanie I - 2009, Wydanie II – 2010
  3. Łubiński M., Filipowicz A., Żółtowski W., Konstrukcje metalowe, cz. 1, Arkady, Warszawa, 2000, Wyd. II
  4. Norma: PN-EN 1993-1-1: 2006. Eurokod 3, Projektowanie konstrukcji stalowych. Część 1-1: Reguły ogólne i reguły dla budynków, PKN, 2006
  5. Norma PN-EN 1993-1-5:2008. Eurokod 3, Projektowanie konstrukcji stalowych. Część 1-5: Blachownice, PKN, 2008
  6. Norma PN-EN 1993-1-8: 2006. Eurokod 3, Projektowanie konstrukcji stalowych. Część 1-8: Projektowanie węzłów, PKN, 2006
  7. Ostapiuk H., Czubakowski H., Konstrukcje metalowe. Przewodnik do ćwiczeń laboratoryjnych ze spawalnictwa, Skrypt Politechniki Szczecińskiej, Szczecin

Literatura dodatkowa

  1. Bogucki W., Żyburtowicz M., Tablice do projektowania konstrukcji metalowych, Arkady, Warszawa, 2006
  2. Paczkowska Teresa, Paczkowski Wiesław, Błędy projektanta zagrożeniem utraty nośności konstrukcji stalowej wieży, Przegląd Budowlany, Warszawa, 2013, 12/2013

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przepisy BHP stosowane w spawalnictwie1
T-L-2Spawanie gazowe2
T-L-3Spawanie elektryczne elektrodami otulonymi3
T-L-4Zaliczenie Bloku nr 11
T-L-5Kontrola jakości spawania2
T-L-6Zgrzewanie1
T-L-7Spawanie automatyczne3
T-L-8Cięcie metali1
T-L-9Zaliczenie Bloku nr 21
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Stal jako materiał budowlany: produkcja, właściwości, klasyfikacja, wyroby, zabezpieczenia antykorozyjne i przeciwpożarowe9
T-W-2Podstawy teoretyczne wymiarowania konstrukcji stalowych5
T-W-3Ogólne zasady wymiarowania konstrukcji stalowych metodą stanów granicznych (klasyfikacja przekrojów)8
T-W-4Wymiarowanie elementów zginanych7
T-W-5Zaliczenie wykładu1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach15
A-L-2Samodzielne wykonanie sprawozdań25
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia laboratoriów16
A-L-4Zaliczenie laboratoriów2
A-L-5Konsultacje2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Studia i praca własna15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia7
A-W-4Zaliczenie wykładu2
A-W-5Konsultacje6
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/21_W01Na bazie znajomości technologicznych i konstrukcyjnych cech stali jako materiału budowlanego oraz znajomości teoretycznych metod wymiarowania wyrażonych w aktach prawnych (normach) związanych z projektowaniem konstrukcji stalowych student posiada wiedzę na temat prawidłowego konstruowania i wymiarowania elementów zginanych z uwzględnieniem współczenych trendów rozwojowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
B_1A_W08Zna i rozumie zasady konstruowania i wymiarowania elementów konstrukcji budowlanych
B_1A_W17Zna i rozumie typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie
B_1A_W23Zna i rozumie podstawową wiedzę ogólną o trendach rozwojowych w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie procesu produkcji stali konstrukcyjnych i jego wpływu na właściwości stali
C-2Zapoznanie z właściwościami konstrukcyjnymi stali i sposobem ich badania
C-3Podanie sposobów zabezpieczania konstrukcji stalowych przed korozją i pożarem
C-4Wyjaśnienie teoretycznych podstaw projektowania konstrukcji stalowych metodą stanów granicznych
C-5Objaśnienie zasad projektowania elementów zginanych i ich składników
Treści programoweT-L-9Zaliczenie Bloku nr 2
T-L-1Przepisy BHP stosowane w spawalnictwie
T-L-2Spawanie gazowe
T-L-3Spawanie elektryczne elektrodami otulonymi
T-L-4Zaliczenie Bloku nr 1
T-L-5Kontrola jakości spawania
T-L-6Zgrzewanie
T-L-7Spawanie automatyczne
T-L-8Cięcie metali
T-W-1Stal jako materiał budowlany: produkcja, właściwości, klasyfikacja, wyroby, zabezpieczenia antykorozyjne i przeciwpożarowe
T-W-3Ogólne zasady wymiarowania konstrukcji stalowych metodą stanów granicznych (klasyfikacja przekrojów)
T-W-2Podstawy teoretyczne wymiarowania konstrukcji stalowych
T-W-4Wymiarowanie elementów zginanych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-2Ocena formująca: Zaliczenia cząstkowe laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Błędy kardynalne polegające na nieznajomości lub pomyleniu metod, sposobów czy technik liczenia lub opisu wykonywanego zadania wskazujące, iż na bieżącym poziomie wiedzy student nie potrafi rozwiązać postawionego problemu.
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5W merytorycznie i formalnie poprawnym rozwiązaniu występuje kilka błędów o znaczeniu lokalnym nie rzutujących na ogólną poprawność rozwiązania lub pojawiło się istotne naruszenie któregoś z formalnych aspektów opracowania.
4,0Rozwiązanie w zasadzie całkowicie poprawne, ale w którymś elemencie występuje wyraźny błąd o znaczeniu lokalnym lub wyraźne naruszenie któregoś z aspektów formalnych.
4,5Prawidłowe rozwiązanie z drobnymi błędami nie wpływającymi na jego jakość merytoryczną i formalną. Błędy te są w sposób oczywisty łatwe do wykrycia, a usterki formalne łatwe do naprawienia.
5,0Rozwiązanie całkowicie poprawne pod względem merytorycznym i formalnym z co najwyżej nielicznymi, drobnymi, lokalnymi, nie powtarzającymi się błędami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/21_U01Potrafi rozpoznać i wybrać właściwy materiał, wyrób lub technologię do wykonania prac związanych z produkcją lub inną formą obróbki konstrukcji stalowych za pomocą zróżnicowanych form obróbki cieplnej z uwzględnieniem efektów samodzielnie zdobywanej wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U17Potrafi dokonać doboru materiałów i wyrobów budowlanych
B_1A_U22Potrafi samodzielnie planować i realizować własny proces uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-6Zapoznanie z techniką i technologią termicznego łączenia i cięcia metali
Treści programoweT-L-1Przepisy BHP stosowane w spawalnictwie
T-L-2Spawanie gazowe
T-L-3Spawanie elektryczne elektrodami otulonymi
T-L-5Kontrola jakości spawania
T-L-6Zgrzewanie
T-L-7Spawanie automatyczne
T-L-8Cięcie metali
T-W-1Stal jako materiał budowlany: produkcja, właściwości, klasyfikacja, wyroby, zabezpieczenia antykorozyjne i przeciwpożarowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-2Ocena formująca: Zaliczenia cząstkowe laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Błędy kardynalne polegające na nieznajomości lub pomyleniu metod, sposobów czy technik liczenia lub opisu wykonywanego zadania wskazujące, iż na bieżącym poziomie wiedzy student nie potrafi rozwiązać postawionego problemu.
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5W merytorycznie i formalnie poprawnym rozwiązaniu występuje kilka błędów o znaczeniu lokalnym nie rzutujących na ogólną poprawność rozwiązania lub pojawiło się istotne naruszenie któregoś z formalnych aspektów opracowania.
4,0Rozwiązanie w zasadzie całkowicie poprawne, ale w którymś elemencie występuje wyraźny błąd o znaczeniu lokalnym lub wyraźne naruszenie któregoś z aspektów formalnych.
4,5Prawidłowe rozwiązanie z drobnymi błędami nie wpływającymi na jego jakość merytoryczną i formalną. Błędy te są w sposób oczywisty łatwe do wykrycia, a usterki formalne łatwe do naprawienia.
5,0Rozwiązanie całkowicie poprawne pod względem merytorycznym i formalnym z co najwyżej nielicznymi, drobnymi, lokalnymi, nie powtarzającymi się błędami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/21_K01Poprzez samodzielną i podlegającą ocenie pracę student wyrabia sobie właściwy stosunek do odpowiedzialności za wytworzone przez siebie rozwiązania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Jest gotów do samodzielnego podejmowania niezależnych prac, wykazując się właściwą organizacją pracy
B_1A_K05Jest gotów do działania w sposób profesjonalny i podejmowania etycznych aspektów związanych z własną pracą i etosem zawodu
Cel przedmiotuC-6Zapoznanie z techniką i technologią termicznego łączenia i cięcia metali
Treści programoweT-L-1Przepisy BHP stosowane w spawalnictwie
T-L-2Spawanie gazowe
T-L-5Kontrola jakości spawania
T-L-6Zgrzewanie
T-L-7Spawanie automatyczne
T-L-8Cięcie metali
T-W-1Stal jako materiał budowlany: produkcja, właściwości, klasyfikacja, wyroby, zabezpieczenia antykorozyjne i przeciwpożarowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-2Ocena formująca: Zaliczenia cząstkowe laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Kompetencje społeczne nie podlegają bieżącej ocenie, wyrażają się jedynie przez pracę i postawę studenta, które skutkują uzyskaniem ocen dotyczących wymiernych efektów pracy
3,5
4,0
4,5
5,0