Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie

Sylabus przedmiotu Prawo w budownictwie i ochronie środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prawo w budownictwie i ochronie środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Budowlanej i Komunikacyjnej
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Barczyk <Aleksandra.Barczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs Zarządzania procesem inwestycyjnym I.
W-2Ukończony kurs Budownictwa ogólnego i konstrukcji drewnianych - 1 i 2.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość przepisów prawa administracyjnego.
C-2Rozumienie konsekwencji karnych i zawodowych przy podejmowaniu działań związanych z realizacją obiektów budowlanych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Definicja prawa, prawa administracyjnego, prawa cywilnego i prawa karnego. Zasady postępowania w sprawach administracyjnych. Ocena prawidłowości wydanej decyzji. Znaczenie i rodzaje prawa administracyjnego: prawo budowlane, prawo ochrony środowiska, prawo wodne, prawo energetyczne, prawo o ochronie gruntów rolnych, prawo łowieckie itd. Normy prawa administracyjnego i cywilnego w procesie inwestycyjno-budowlanym.14
T-W-2Definicja środowiska. Podział środowiska. Europejska Sieć Ekologiczna Natura 2000. Rola ochrony środowiska w zagospodarowaniu przestrzennym i przy realizacji inwestycji. Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Decyzja o warunkach zabudowy. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Prawo wodne i jego zastosowanie w procesie inwestycyjnym. Pozwolenie wodno-prawne.14
T-W-3Zaliczenie wykładów.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Utrwalenie wiadomości w oparciu o wykłady i literaturę16
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-5Zaliczenie pisemne2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie sprawdzianu pisemnego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/A/12_W01
Student zna obowiązujące przepisy prawa administracyjnego w obszarze budownictwa i ochrony środowiska, ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanej na środowisko
B_1A_W07, B_1A_W13, B_1A_W20C-1, C-2T-W-2, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/A/12_U01
Student potrafi prawidłowo stosować przepisy prawa administracyjnego w procesie realizacji projektów, budowy i użytkowania obiektów budowlanych z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko.
B_1A_U16, B_1A_U22C-1, C-2T-W-2, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/A/12_K01
Student jest gotowy do przestrzegania przepisów prawa w obszarze działalności inżynierskiej. Jest gotowy do samodzielnego uczenia się i ustawicznego doskonalenia nabytej wiedzy.
B_1A_K01, B_1A_K05C-1, C-2T-W-2, T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/A/12_W01
Student zna obowiązujące przepisy prawa administracyjnego w obszarze budownictwa i ochrony środowiska, ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanej na środowisko
2,0Student nie zna obowiązujących przepisów prawa w dziedzinie budownictwa i ochrony środowiska
3,0Student posiada podstawową bardzo ogólną wiedzę w przedmiotowym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/A/12_U01
Student potrafi prawidłowo stosować przepisy prawa administracyjnego w procesie realizacji projektów, budowy i użytkowania obiektów budowlanych z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko.
2,0Student nie potrafi prawidłowo interpretować i stosować przepisów prawa budowlanego
3,0Student w stopniu dostatecznym zna i potrafi stosować przepisy prawa administracyjnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/A/12_K01
Student jest gotowy do przestrzegania przepisów prawa w obszarze działalności inżynierskiej. Jest gotowy do samodzielnego uczenia się i ustawicznego doskonalenia nabytej wiedzy.
2,0Student nie posiadł i nie rozumie potrzeby samokształcenia
3,0Student jest świadomy w stopniu podstawowym opowiedzialność karnej i zawodowej wszystkich uczestników procesu budowlanego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. dr Wojciech Federczyk, dr Michał Klimaszewski, dr Bartosz Majchrzak, Postępowanie administracyjne, C.H. Beck, Warszawa, 2018, 5, Seria: Podręczniki Prawnicze
  2. Dagmara Kafar, Anna Kornecka, Jakub Kornecki, Krzysztof Szocik, Prawo budowlane 2020 – proces inwestycyjny po zmianach, C.H.BECK, Warszawa, 2020, 10
  3. Anna Siwkowska, Decyzje środowiskowe. Opinie i uzgodnienia, C.H.BECK, 2020, 2
  4. Tomasz Asman, Jędrzej Dessoulavy-Śliwiński, Elżbieta Janiszewska-Kuropatwa, sędzia NSA Alicja Plucińska-Filipowicz, SWSA (del.NSA) Jerzy Siegień, Prawo budowlane. Komentarz, C.H.BECK, 2020
  5. Ustawa z 7 lipca 1994r. Prawo budowlane, Dz.U., nr 89, poz 414, 1994, (z późniejszymi zmianami)
  6. Ustawa, Prawo Ochrony Środowiska, z dn. 27. 04. 2001r., (z późniejszymi zmianami), 2001
  7. Ustawa, Prawo Wodne, z dn. 11. 10. 2001r., (z późniejszymi zmianami), 2001
  8. Ustawa, O odpadach, z dn. 27. 04. 2001r., (z późniejszymi zmianami), 2001

Literatura dodatkowa

  1. Biliński T., Dziwiński R., Nowe prawo budowlane wraz z komentarzem i omówieniem, OPO, Bydgoszcz, 1994
  2. Czasopisma branżowe, Strony internetowe, 2012
  3. Cieślewicz W., Barczyk A., Mierniki oceny bezpieczeństawa pracy w przedsiębiorstwach budowlanych., Inżynieria i budownictwa, 2019

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja prawa, prawa administracyjnego, prawa cywilnego i prawa karnego. Zasady postępowania w sprawach administracyjnych. Ocena prawidłowości wydanej decyzji. Znaczenie i rodzaje prawa administracyjnego: prawo budowlane, prawo ochrony środowiska, prawo wodne, prawo energetyczne, prawo o ochronie gruntów rolnych, prawo łowieckie itd. Normy prawa administracyjnego i cywilnego w procesie inwestycyjno-budowlanym.14
T-W-2Definicja środowiska. Podział środowiska. Europejska Sieć Ekologiczna Natura 2000. Rola ochrony środowiska w zagospodarowaniu przestrzennym i przy realizacji inwestycji. Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Decyzja o warunkach zabudowy. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Prawo wodne i jego zastosowanie w procesie inwestycyjnym. Pozwolenie wodno-prawne.14
T-W-3Zaliczenie wykładów.2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Utrwalenie wiadomości w oparciu o wykłady i literaturę16
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-5Zaliczenie pisemne2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/A/12_W01Student zna obowiązujące przepisy prawa administracyjnego w obszarze budownictwa i ochrony środowiska, ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanej na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
B_1A_W13Zna i rozumie podstawową wiedzę ogólną w zakresie budownictwa. Zna podstawową terminologię w języku obcym, zgodnie ze studiowanym kierunkiem
B_1A_W20Zna i rozumie wpływ realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
Cel przedmiotuC-1Znajomość przepisów prawa administracyjnego.
C-2Rozumienie konsekwencji karnych i zawodowych przy podejmowaniu działań związanych z realizacją obiektów budowlanych.
Treści programoweT-W-2Definicja środowiska. Podział środowiska. Europejska Sieć Ekologiczna Natura 2000. Rola ochrony środowiska w zagospodarowaniu przestrzennym i przy realizacji inwestycji. Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Decyzja o warunkach zabudowy. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Prawo wodne i jego zastosowanie w procesie inwestycyjnym. Pozwolenie wodno-prawne.
T-W-1Definicja prawa, prawa administracyjnego, prawa cywilnego i prawa karnego. Zasady postępowania w sprawach administracyjnych. Ocena prawidłowości wydanej decyzji. Znaczenie i rodzaje prawa administracyjnego: prawo budowlane, prawo ochrony środowiska, prawo wodne, prawo energetyczne, prawo o ochronie gruntów rolnych, prawo łowieckie itd. Normy prawa administracyjnego i cywilnego w procesie inwestycyjno-budowlanym.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie sprawdzianu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna obowiązujących przepisów prawa w dziedzinie budownictwa i ochrony środowiska
3,0Student posiada podstawową bardzo ogólną wiedzę w przedmiotowym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/A/12_U01Student potrafi prawidłowo stosować przepisy prawa administracyjnego w procesie realizacji projektów, budowy i użytkowania obiektów budowlanych z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U16Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego
B_1A_U22Potrafi samodzielnie planować i realizować własny proces uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-1Znajomość przepisów prawa administracyjnego.
C-2Rozumienie konsekwencji karnych i zawodowych przy podejmowaniu działań związanych z realizacją obiektów budowlanych.
Treści programoweT-W-2Definicja środowiska. Podział środowiska. Europejska Sieć Ekologiczna Natura 2000. Rola ochrony środowiska w zagospodarowaniu przestrzennym i przy realizacji inwestycji. Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Decyzja o warunkach zabudowy. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Prawo wodne i jego zastosowanie w procesie inwestycyjnym. Pozwolenie wodno-prawne.
T-W-1Definicja prawa, prawa administracyjnego, prawa cywilnego i prawa karnego. Zasady postępowania w sprawach administracyjnych. Ocena prawidłowości wydanej decyzji. Znaczenie i rodzaje prawa administracyjnego: prawo budowlane, prawo ochrony środowiska, prawo wodne, prawo energetyczne, prawo o ochronie gruntów rolnych, prawo łowieckie itd. Normy prawa administracyjnego i cywilnego w procesie inwestycyjno-budowlanym.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie sprawdzianu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo interpretować i stosować przepisów prawa budowlanego
3,0Student w stopniu dostatecznym zna i potrafi stosować przepisy prawa administracyjnego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/A/12_K01Student jest gotowy do przestrzegania przepisów prawa w obszarze działalności inżynierskiej. Jest gotowy do samodzielnego uczenia się i ustawicznego doskonalenia nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Jest gotów do samodzielnego podejmowania niezależnych prac, wykazując się właściwą organizacją pracy
B_1A_K05Jest gotów do działania w sposób profesjonalny i podejmowania etycznych aspektów związanych z własną pracą i etosem zawodu
Cel przedmiotuC-1Znajomość przepisów prawa administracyjnego.
C-2Rozumienie konsekwencji karnych i zawodowych przy podejmowaniu działań związanych z realizacją obiektów budowlanych.
Treści programoweT-W-2Definicja środowiska. Podział środowiska. Europejska Sieć Ekologiczna Natura 2000. Rola ochrony środowiska w zagospodarowaniu przestrzennym i przy realizacji inwestycji. Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Decyzja o warunkach zabudowy. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Prawo wodne i jego zastosowanie w procesie inwestycyjnym. Pozwolenie wodno-prawne.
T-W-1Definicja prawa, prawa administracyjnego, prawa cywilnego i prawa karnego. Zasady postępowania w sprawach administracyjnych. Ocena prawidłowości wydanej decyzji. Znaczenie i rodzaje prawa administracyjnego: prawo budowlane, prawo ochrony środowiska, prawo wodne, prawo energetyczne, prawo o ochronie gruntów rolnych, prawo łowieckie itd. Normy prawa administracyjnego i cywilnego w procesie inwestycyjno-budowlanym.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie sprawdzianu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiadł i nie rozumie potrzeby samokształcenia
3,0Student jest świadomy w stopniu podstawowym opowiedzialność karnej i zawodowej wszystkich uczestników procesu budowlanego.
3,5
4,0
4,5
5,0