Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
specjalność: Drogi, Ulice i Lotniska

Sylabus przedmiotu Podstawy eksploatacji dróg:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy eksploatacji dróg
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Budowlanej i Komunikacyjnej
Nauczyciel odpowiedzialny Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dominik Kacprzak <Dominik.Kacprzak@zut.edu.pl>, Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 1,20,30zaliczenie
projektyP6 15 1,30,33zaliczenie
wykładyW6 30 1,50,37egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych wiadomości z matematyki, fizyki, geometrii wykreślanej i budownictwa komunikacyjnego
W-2Znajomość obsługi podstawowego oprogramowania CAD

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie wiedzy z zakresu doboru parametrów drogowych w celu zapewnienia warunków widoczności
C-2Opanowanie wiedzy z zakresu projektowania oznakowania poziomego na łukach pionowych i poziomych z niedostateczną widocznością
C-3Umiejętność wykonywania podstawowych pomiarów natężenia ruchu na skrzyżowaniach i odcinkach dróg

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przygotowanie pliku samoliczącego do wyboru parametrów krzywej przejściowej i obliczenia parametrów geometrycznych2
T-L-2Dobór wartości parametrów drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na łukach poziomych, pionowych i na skrzyżowaniach7
T-L-3Pomiar natężenia ruchu w godzinach szczytu4
T-L-4Kolokwia2
15
projekty
T-P-1Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z niedostateczną widocznością7
T-P-2Projekt oznakowania poziomego na wybranych łukach pionowych z niedostateczną widocznością8
15
wykłady
T-W-1Wybrane podstawowe warunki projektowe ze standardów i wytycznych projektowania dróg. Podstawowe warunki projektowania krzywych przejściowych z uwzględnieniem 11 warunków wyboru parametru A. Uwzględnienie perspektywy rozwoju dróg kołowych.2
T-W-2Analiza podstawowych warunków widoczności na drogach kołowych: na łukach poziomych i pionowych. Programy komputerowe wspomagające projektowanie geometrii dróg. Ekspertyzy oceniające bezpieczeństwo ruchu na wybranych elementach planu drogi. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków poziomych i pionowych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego. Zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych z niedostateczną widocznością.14
T-W-3Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie.2
T-W-4Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na skrzyżowaniach. Analiza ekspercka trójkątów widoczności wymaganych i rzeczywistych z uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.6
T-W-5Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące wykonywania pomiarów natężenia ruchu. Średnie dobowe natężenie ruchu SDR. Generalny Pomiar Ruchu GPR. Określenie ekwiwalentnego natężenia ruchu i współczynnika wahań ruchu. Zasady wyznaczania współczynnika wahań ruchu.6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-L-2samodzielne rozwiązywanie zadań i przygotowanie się do kolokwiów19
A-L-3konsultacje2
A-L-4kolokwia1
37
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2wykonanie projektów oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym i dwóch łukach pionowych z niedostateczną widocznością21
A-P-3zaliczenie projektu1
A-P-4konsultacje2
39
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2praca samodzielna związana z zaznajomieniem się z uzyskaną wiedzą10
A-W-3konsultacje2
A-W-4uczestnictwo w egzaminie3
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład multimedialny, problemowy, aktywizujący
M-3metoda projektów
M-4metody programowe z użyciem komputera i metody praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektów
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie laboratorium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/DUL02_W01
Zna i rozumie podstawy sporządzania opinii biegłych na temat warunków widoczności oraz potrafi formułować opinie na podstawie rzetelnych analiz warunków bezpieczeństwa na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością i na skrzyżowaniach drogowych. Zna i rozumie podstawy wiedzy na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością, a także doboru wartości parametrów drogowych, w celu zapewnienia warunków brd.
B_1A_W02, B_1A_W07, B_1A_W11C-3, C-2, C-1T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-P-1, T-P-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4M-1, M-3, M-2, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/DUL02_U01
Potrafi przygotować opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu dotyczących różnych elementów drogi kołowej, ze szczególnym uwzględnieniem oceny warunków bezpieczeństwa na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością. Potrafi interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. Potrafi przygotować analizy i obliczenia w odniesieniu do postawionego zagadnienia problemowego z zakresu studiowanej specjalności.
B_1A_U11, B_1A_U19C-3, C-2, C-1T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-P-1, T-P-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4M-1, M-3, M-2, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/DUL02_K01
Jest gotowy do samodzielnej pracy projektowej, z uwzględnieniem wpływu działalności inżynierskiej na środowisko i do sporządzania opinii biegłych na podstawie przeprowadzanych analiz.
B_1A_K02, B_1A_K04C-3, C-2, C-1T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-P-1, T-P-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4M-1, M-3, M-2, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/DUL02_W01
Zna i rozumie podstawy sporządzania opinii biegłych na temat warunków widoczności oraz potrafi formułować opinie na podstawie rzetelnych analiz warunków bezpieczeństwa na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością i na skrzyżowaniach drogowych. Zna i rozumie podstawy wiedzy na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością, a także doboru wartości parametrów drogowych, w celu zapewnienia warunków brd.
2,0
3,0Student w sposób minimalny ocenia warunki ruchu, nie potrafi jednak sformułować poprawnej opinii biegłego, ma minimalną wiedzę na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/DUL02_U01
Potrafi przygotować opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu dotyczących różnych elementów drogi kołowej, ze szczególnym uwzględnieniem oceny warunków bezpieczeństwa na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością. Potrafi interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. Potrafi przygotować analizy i obliczenia w odniesieniu do postawionego zagadnienia problemowego z zakresu studiowanej specjalności.
2,0
3,0Student potrafi napisać minimalistyczną opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, dotyczących różnych elementów drogi kołowej, potrafi w minimalny sposób ocenić warunki bezpieczeństwa, ale nie potrafi ich zinterpretować, wykonuje nierzetelne obliczenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/DUL02_K01
Jest gotowy do samodzielnej pracy projektowej, z uwzględnieniem wpływu działalności inżynierskiej na środowisko i do sporządzania opinii biegłych na podstawie przeprowadzanych analiz.
2,0
3,0Student w minimalnym stopniu zdaje sobie sprawę ze skutków działalności inżynierskiej na środowisko oraz z ważności przestrzegania zasad i wytycznych, a także odpowiedzialności własnej za rzetelne wykonywanie pomiarów i podejmowanie decyzji
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. DATKA ST., SUCHORZEWSKI W., TRACZ M., Inżynieria ruchu, WKŁ, W-wa, 1997, 2
  2. Rozporządzenie MTiGM z dnia 02.03.1999 r. z późn. zm., Dziennik Ustaw, W-wa, 2019, 43
  3. System oceny stanu nawierzchni, GDDKiA, W-wa, 2002
  4. Sołowczuk A., Determinants of the Performance of Bat Gantries Installed to Carry Bat Commuting Routes over the S3 Expressway in Poland, Symmetry, 11(8), 1022, 2019, 11(8), 1022, https://doi.org/10.3390/sym11081022

Literatura dodatkowa

  1. Alicja Sołowczuk, droga.zut.edu.pl, podstrona "Podstawy eksploatacji dróg", Sz-n, ostatnia aktualizacja
  2. Sołowczuk A., The impact of land development on the distribution of road noise level, LAP LAMBERT AcademicPublishing, SIA OmniScriptum Publishing, Berlin, 2018, ISBN: 978-613-9-88242-7
  3. Sołowczuk A., Maron R., Kryszak S., Modułowe urządzenia dylatacyjne i rozkład poziomu hałasu pod obiektami, Obiekty Inżynierskie, 2012, nr 4, s. 12–23

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie pliku samoliczącego do wyboru parametrów krzywej przejściowej i obliczenia parametrów geometrycznych2
T-L-2Dobór wartości parametrów drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na łukach poziomych, pionowych i na skrzyżowaniach7
T-L-3Pomiar natężenia ruchu w godzinach szczytu4
T-L-4Kolokwia2
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z niedostateczną widocznością7
T-P-2Projekt oznakowania poziomego na wybranych łukach pionowych z niedostateczną widocznością8
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wybrane podstawowe warunki projektowe ze standardów i wytycznych projektowania dróg. Podstawowe warunki projektowania krzywych przejściowych z uwzględnieniem 11 warunków wyboru parametru A. Uwzględnienie perspektywy rozwoju dróg kołowych.2
T-W-2Analiza podstawowych warunków widoczności na drogach kołowych: na łukach poziomych i pionowych. Programy komputerowe wspomagające projektowanie geometrii dróg. Ekspertyzy oceniające bezpieczeństwo ruchu na wybranych elementach planu drogi. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków poziomych i pionowych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego. Zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych z niedostateczną widocznością.14
T-W-3Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie.2
T-W-4Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na skrzyżowaniach. Analiza ekspercka trójkątów widoczności wymaganych i rzeczywistych z uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.6
T-W-5Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące wykonywania pomiarów natężenia ruchu. Średnie dobowe natężenie ruchu SDR. Generalny Pomiar Ruchu GPR. Określenie ekwiwalentnego natężenia ruchu i współczynnika wahań ruchu. Zasady wyznaczania współczynnika wahań ruchu.6
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-L-2samodzielne rozwiązywanie zadań i przygotowanie się do kolokwiów19
A-L-3konsultacje2
A-L-4kolokwia1
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2wykonanie projektów oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym i dwóch łukach pionowych z niedostateczną widocznością21
A-P-3zaliczenie projektu1
A-P-4konsultacje2
39
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2praca samodzielna związana z zaznajomieniem się z uzyskaną wiedzą10
A-W-3konsultacje2
A-W-4uczestnictwo w egzaminie3
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/DUL02_W01Zna i rozumie podstawy sporządzania opinii biegłych na temat warunków widoczności oraz potrafi formułować opinie na podstawie rzetelnych analiz warunków bezpieczeństwa na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością i na skrzyżowaniach drogowych. Zna i rozumie podstawy wiedzy na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością, a także doboru wartości parametrów drogowych, w celu zapewnienia warunków brd.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W02Zna zasady geometrii wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych, map geodezyjnych, geologicznych z wykorzystaniem CAD
B_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
B_1A_W11Zna i rozumie podstawową wiedzę na temat projektowania obiektów infrastruktury transportu lądowego
Cel przedmiotuC-3Umiejętność wykonywania podstawowych pomiarów natężenia ruchu na skrzyżowaniach i odcinkach dróg
C-2Opanowanie wiedzy z zakresu projektowania oznakowania poziomego na łukach pionowych i poziomych z niedostateczną widocznością
C-1Opanowanie wiedzy z zakresu doboru parametrów drogowych w celu zapewnienia warunków widoczności
Treści programoweT-L-3Pomiar natężenia ruchu w godzinach szczytu
T-L-1Przygotowanie pliku samoliczącego do wyboru parametrów krzywej przejściowej i obliczenia parametrów geometrycznych
T-L-4Kolokwia
T-L-2Dobór wartości parametrów drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na łukach poziomych, pionowych i na skrzyżowaniach
T-P-1Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z niedostateczną widocznością
T-P-2Projekt oznakowania poziomego na wybranych łukach pionowych z niedostateczną widocznością
T-W-1Wybrane podstawowe warunki projektowe ze standardów i wytycznych projektowania dróg. Podstawowe warunki projektowania krzywych przejściowych z uwzględnieniem 11 warunków wyboru parametru A. Uwzględnienie perspektywy rozwoju dróg kołowych.
T-W-2Analiza podstawowych warunków widoczności na drogach kołowych: na łukach poziomych i pionowych. Programy komputerowe wspomagające projektowanie geometrii dróg. Ekspertyzy oceniające bezpieczeństwo ruchu na wybranych elementach planu drogi. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków poziomych i pionowych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego. Zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych z niedostateczną widocznością.
T-W-3Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie.
T-W-5Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące wykonywania pomiarów natężenia ruchu. Średnie dobowe natężenie ruchu SDR. Generalny Pomiar Ruchu GPR. Określenie ekwiwalentnego natężenia ruchu i współczynnika wahań ruchu. Zasady wyznaczania współczynnika wahań ruchu.
T-W-4Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na skrzyżowaniach. Analiza ekspercka trójkątów widoczności wymaganych i rzeczywistych z uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3metoda projektów
M-2wykład multimedialny, problemowy, aktywizujący
M-4metody programowe z użyciem komputera i metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektów
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w sposób minimalny ocenia warunki ruchu, nie potrafi jednak sformułować poprawnej opinii biegłego, ma minimalną wiedzę na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/DUL02_U01Potrafi przygotować opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu dotyczących różnych elementów drogi kołowej, ze szczególnym uwzględnieniem oceny warunków bezpieczeństwa na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością. Potrafi interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. Potrafi przygotować analizy i obliczenia w odniesieniu do postawionego zagadnienia problemowego z zakresu studiowanej specjalności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U11Potrafi odczytać rysunki architektoniczne, budowlane oraz mapy geodezyjne i geologiczne. Potrafi sporządzić dokumentację graficzną w środowisku wybranych programów CAD
B_1A_U19Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
Cel przedmiotuC-3Umiejętność wykonywania podstawowych pomiarów natężenia ruchu na skrzyżowaniach i odcinkach dróg
C-2Opanowanie wiedzy z zakresu projektowania oznakowania poziomego na łukach pionowych i poziomych z niedostateczną widocznością
C-1Opanowanie wiedzy z zakresu doboru parametrów drogowych w celu zapewnienia warunków widoczności
Treści programoweT-L-3Pomiar natężenia ruchu w godzinach szczytu
T-L-1Przygotowanie pliku samoliczącego do wyboru parametrów krzywej przejściowej i obliczenia parametrów geometrycznych
T-L-4Kolokwia
T-L-2Dobór wartości parametrów drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na łukach poziomych, pionowych i na skrzyżowaniach
T-P-1Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z niedostateczną widocznością
T-P-2Projekt oznakowania poziomego na wybranych łukach pionowych z niedostateczną widocznością
T-W-1Wybrane podstawowe warunki projektowe ze standardów i wytycznych projektowania dróg. Podstawowe warunki projektowania krzywych przejściowych z uwzględnieniem 11 warunków wyboru parametru A. Uwzględnienie perspektywy rozwoju dróg kołowych.
T-W-2Analiza podstawowych warunków widoczności na drogach kołowych: na łukach poziomych i pionowych. Programy komputerowe wspomagające projektowanie geometrii dróg. Ekspertyzy oceniające bezpieczeństwo ruchu na wybranych elementach planu drogi. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków poziomych i pionowych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego. Zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych z niedostateczną widocznością.
T-W-3Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie.
T-W-5Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące wykonywania pomiarów natężenia ruchu. Średnie dobowe natężenie ruchu SDR. Generalny Pomiar Ruchu GPR. Określenie ekwiwalentnego natężenia ruchu i współczynnika wahań ruchu. Zasady wyznaczania współczynnika wahań ruchu.
T-W-4Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na skrzyżowaniach. Analiza ekspercka trójkątów widoczności wymaganych i rzeczywistych z uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3metoda projektów
M-2wykład multimedialny, problemowy, aktywizujący
M-4metody programowe z użyciem komputera i metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektów
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi napisać minimalistyczną opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, dotyczących różnych elementów drogi kołowej, potrafi w minimalny sposób ocenić warunki bezpieczeństwa, ale nie potrafi ich zinterpretować, wykonuje nierzetelne obliczenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/DUL02_K01Jest gotowy do samodzielnej pracy projektowej, z uwzględnieniem wpływu działalności inżynierskiej na środowisko i do sporządzania opinii biegłych na podstawie przeprowadzanych analiz.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K02Jest gotów do podejmowania refleksji nad pozatechnicznymi aspektami i skutkami działalności inżynierskiej oraz jej wpływu na środowisko
B_1A_K04Jest gotów do kreatywnego myślenia w trakcie rozwiązywania problemu inżynierskiego. Efektywnie wykorzystuje zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Umiejętność wykonywania podstawowych pomiarów natężenia ruchu na skrzyżowaniach i odcinkach dróg
C-2Opanowanie wiedzy z zakresu projektowania oznakowania poziomego na łukach pionowych i poziomych z niedostateczną widocznością
C-1Opanowanie wiedzy z zakresu doboru parametrów drogowych w celu zapewnienia warunków widoczności
Treści programoweT-L-3Pomiar natężenia ruchu w godzinach szczytu
T-L-1Przygotowanie pliku samoliczącego do wyboru parametrów krzywej przejściowej i obliczenia parametrów geometrycznych
T-L-4Kolokwia
T-L-2Dobór wartości parametrów drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na łukach poziomych, pionowych i na skrzyżowaniach
T-P-1Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z niedostateczną widocznością
T-P-2Projekt oznakowania poziomego na wybranych łukach pionowych z niedostateczną widocznością
T-W-1Wybrane podstawowe warunki projektowe ze standardów i wytycznych projektowania dróg. Podstawowe warunki projektowania krzywych przejściowych z uwzględnieniem 11 warunków wyboru parametru A. Uwzględnienie perspektywy rozwoju dróg kołowych.
T-W-2Analiza podstawowych warunków widoczności na drogach kołowych: na łukach poziomych i pionowych. Programy komputerowe wspomagające projektowanie geometrii dróg. Ekspertyzy oceniające bezpieczeństwo ruchu na wybranych elementach planu drogi. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków poziomych i pionowych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego. Zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych z niedostateczną widocznością.
T-W-3Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie.
T-W-5Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące wykonywania pomiarów natężenia ruchu. Średnie dobowe natężenie ruchu SDR. Generalny Pomiar Ruchu GPR. Określenie ekwiwalentnego natężenia ruchu i współczynnika wahań ruchu. Zasady wyznaczania współczynnika wahań ruchu.
T-W-4Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na skrzyżowaniach. Analiza ekspercka trójkątów widoczności wymaganych i rzeczywistych z uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3metoda projektów
M-2wykład multimedialny, problemowy, aktywizujący
M-4metody programowe z użyciem komputera i metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektów
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w minimalnym stopniu zdaje sobie sprawę ze skutków działalności inżynierskiej na środowisko oraz z ważności przestrzegania zasad i wytycznych, a także odpowiedzialności własnej za rzetelne wykonywanie pomiarów i podejmowanie decyzji
3,5
4,0
4,5
5,0